Virranjakajan sopivuus
Virranjakajan sopivuus
Terve !
Liityin juuri onnellisten Ladanomistajien joukkoon ja heti tuli kysymys jossa tarvitaan asiantuntijan apua.
Ladassa (2105-1500s) ilmeni pientä sytytysongelmaa virranjakajan kuluneisuudesta johtuen. Päätin ratkaista asian hakemalla romiksesta jakajan. Sellainen löytyikin ja aivan uuden näköinen kärjetön laite+sytytysboksi, nyt heräsi vaan kysymys että teinkö virheinvestoinnin kun luin näiltä sivuilta että jakajia löytyy kahdenlaisella akselilla.
Tässä jakajassa kyljessä teksti:303706-01 15 30' made in hungary
Jakajassa on mekaaninen ja alipainesäätö.
Akselin mitta on jakajan rungon alapäästä akselin kärkeen 110 mm
Mistähän vehkeestä mahtaa olla ? Myyjä kyllä evästi että se sopii tuohon 1500:seen.
Terv. Ladahartsa
Liityin juuri onnellisten Ladanomistajien joukkoon ja heti tuli kysymys jossa tarvitaan asiantuntijan apua.
Ladassa (2105-1500s) ilmeni pientä sytytysongelmaa virranjakajan kuluneisuudesta johtuen. Päätin ratkaista asian hakemalla romiksesta jakajan. Sellainen löytyikin ja aivan uuden näköinen kärjetön laite+sytytysboksi, nyt heräsi vaan kysymys että teinkö virheinvestoinnin kun luin näiltä sivuilta että jakajia löytyy kahdenlaisella akselilla.
Tässä jakajassa kyljessä teksti:303706-01 15 30' made in hungary
Jakajassa on mekaaninen ja alipainesäätö.
Akselin mitta on jakajan rungon alapäästä akselin kärkeen 110 mm
Mistähän vehkeestä mahtaa olla ? Myyjä kyllä evästi että se sopii tuohon 1500:seen.
Terv. Ladahartsa
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Niin eikös kärjettömissä ole tehokkaampi puola? En tosiaan tiedä onko Ladassa näin ja josko se toimis heikommallakin...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
kaikkea noi unkarilaiset noihin kirjottaa...
30.3706-01 pitäisi olla tyyppinumero lyhytiskuisen koneen kärjelliselle jakajalle
38.3706 on pitkäiskuisen koneen kärjetön jakaja.
Saattaa olla että on unkarilaisilla numerot sekaisin tai ihan oma numerointi, itse ostin kerran rakenteellisesti 30.3706-01 mallisen jakajan 1200S Ladaan ja paketissa (unkarilainen) luki P-125 ja sehän tarkoittaa vanhan mallista jakajaa jossa ei ole alipainesäädintä.

30.3706-01 pitäisi olla tyyppinumero lyhytiskuisen koneen kärjelliselle jakajalle
38.3706 on pitkäiskuisen koneen kärjetön jakaja.
Saattaa olla että on unkarilaisilla numerot sekaisin tai ihan oma numerointi, itse ostin kerran rakenteellisesti 30.3706-01 mallisen jakajan 1200S Ladaan ja paketissa (unkarilainen) luki P-125 ja sehän tarkoittaa vanhan mallista jakajaa jossa ei ole alipainesäädintä.
Koodi
Jussi mulla on hyvä veikkaus miksi niissä on väärä koodi...
Niillä on toi koodi ollut siinä valumuotissa jo -70-luvulta asti ja ei ne jaksa sitä vaihtaa. Se paskavaluosahan on kaikissa kutakuinkin sama ja siihen sitten jälkikoneistetaan eri jakajaversioiden tarvitsemat kolot.
Niillä on toi koodi ollut siinä valumuotissa jo -70-luvulta asti ja ei ne jaksa sitä vaihtaa. Se paskavaluosahan on kaikissa kutakuinkin sama ja siihen sitten jälkikoneistetaan eri jakajaversioiden tarvitsemat kolot.
virranjakajan sopivuus
Kiitoksia vaan vastauksista,
tässähän on nyt joulunpyhinä hyvää aikaa vaihtaa jakaja kunhan ensin kaivaa latukan kinoksesta esiin.
Tuo puolahomma menee mielestäni niin että kärjettömissä voidaan käyttää tehokkaampaa puolaa koska ei ole pelkoa katkojankärkien sulamisesta.
Sama homma kärjellisissä joissa käytetään erillistä vahvistinta , jolloin kärkien kautta kulkee ainoastaan pieni ohjausvirta.
Terv. Ladahartsa
tässähän on nyt joulunpyhinä hyvää aikaa vaihtaa jakaja kunhan ensin kaivaa latukan kinoksesta esiin.
Tuo puolahomma menee mielestäni niin että kärjettömissä voidaan käyttää tehokkaampaa puolaa koska ei ole pelkoa katkojankärkien sulamisesta.
Sama homma kärjellisissä joissa käytetään erillistä vahvistinta , jolloin kärkien kautta kulkee ainoastaan pieni ohjausvirta.
Terv. Ladahartsa
Virranjakajan sopivuus
Ei se jakaja sittenkään sopinut 1500:seen , akseli oli noin sentin verran liian lyhyt. Koitin sovittaa vanhasta jakajasta akselia mutta on sen verran mitioissa eroja kärjellisen ja kärjettömän välillä ettei sekään onnistunut.
Elikkä Unkarissa varmaan on lyhytiskukoneissakin käytetty kärjetöntä sytytystä joten osanumero jakajan kyljessä onkin aivan oikea.
Nyt täytyy varmaan pistää jakajan akseli poikki ja hitsata siihen pieni jatkopala. Pelkään vaan että minun taidoillani siitä ei saa suoraa ikinä.
Vanhan jakajan vika kyllä selvisi kun purin sitä, siinä oli se osa johon kärjet tulevat kiinni ruuvattu kiinteästi runkoon joten alipainesäätö oli poissa pelistä kokonaan.Ilmeisesti sen takia että laakerissa jonka päällä levy liikkuu oli noin puolen millin klappi jolloin kärkivälin säätö ei oikein onnistu.
Terv. Ladahartsa
Elikkä Unkarissa varmaan on lyhytiskukoneissakin käytetty kärjetöntä sytytystä joten osanumero jakajan kyljessä onkin aivan oikea.
Nyt täytyy varmaan pistää jakajan akseli poikki ja hitsata siihen pieni jatkopala. Pelkään vaan että minun taidoillani siitä ei saa suoraa ikinä.
Vanhan jakajan vika kyllä selvisi kun purin sitä, siinä oli se osa johon kärjet tulevat kiinni ruuvattu kiinteästi runkoon joten alipainesäätö oli poissa pelistä kokonaan.Ilmeisesti sen takia että laakerissa jonka päällä levy liikkuu oli noin puolen millin klappi jolloin kärkivälin säätö ei oikein onnistu.
Terv. Ladahartsa
kärkisillan laakeri
ladaan jakajassa on tyypillinen vika se että kärkisillan laakeri hajoaa.
katkojan kärkiväli vaeltaa ja tyhjäkäynti on sekaisin.
kärkisillan saa varaosana ja niitä on 2 eri vaihtoehtoa.
unkkumalli ja venemaan oma.
pidempi jakaja on aina 1500 tai yli moottorille,
lohko on korkeampi näissä moottoreissa. kysymyksesä on siten
ei BIG Block vaan LAAJALOHKO lada.
pienemmän moottorin jakajan voi laittaa 1500-1600 moottoriin,mutta kun ajat kuopaan niin jakaja hyppää booreiltaan ...
liikevara 2-3mm , pienestä kiinni.
katkojan kärkiväli vaeltaa ja tyhjäkäynti on sekaisin.
kärkisillan saa varaosana ja niitä on 2 eri vaihtoehtoa.
unkkumalli ja venemaan oma.
pidempi jakaja on aina 1500 tai yli moottorille,
lohko on korkeampi näissä moottoreissa. kysymyksesä on siten
ei BIG Block vaan LAAJALOHKO lada.
pienemmän moottorin jakajan voi laittaa 1500-1600 moottoriin,mutta kun ajat kuopaan niin jakaja hyppää booreiltaan ...
liikevara 2-3mm , pienestä kiinni.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
tosta onkin kokemusta, kun laitettiin tietämättämme 1500 koneeseen lyhytakselinen jakaja, toimi jonkun matkaa mutta stoppas yhtäkkiä. Olivat motonetissa myyneet sen 1500:sen jakajana. Sen jälkeen olenkin päntännyt eroja ja tyyppikoodeja ulkoa, mutta ei taida sekään auttaa jos jakajan rungon valussa lukee ihan väärä koodi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
mitenkäs kun silmäilin tossa Nivan manuaalia, niin Niva 1300 (matalalohko) ja Niva 1600 (korkea lohko) on molemmissa yksi ja sama virranjakaja. Nähtävästi siis pidempiakselinen. Käykö pitkäakselinen takavedoissakin lyhytakselisen tilalle? Miksiköhän ylipäätään on tehty kahta erillaista jakajaa jos näin olisi?
Virranjakajan sopivuus
Terve
Tänään tuli sitten sovitettua kärjetön jakaja paikalleen.
Sahasin akselit poikki vanhasta ja uudesta jakajasta ja hitsasin vanhan jakajan akselin alapään uuteen jakajaan. Pientä heittoa akseliin tuli mutta uskoisin sen toimivan koska akseli ei kovalle rasitukselle joudu kun pyörittää vain jakajaa jossa ei vastusta hirveästi ole.
Käynti kyllä tasoittui kummasti, ryyppyä ei tarvi vetää kylmänä kuin puolet entisestä ,kierroksia ottaa paljon nopeammin ja myöskin jonkin verran enemmän joten ei se alipainesäätö siellä ihan turhaan ole.
Terv. Ladahartsa
Tänään tuli sitten sovitettua kärjetön jakaja paikalleen.
Sahasin akselit poikki vanhasta ja uudesta jakajasta ja hitsasin vanhan jakajan akselin alapään uuteen jakajaan. Pientä heittoa akseliin tuli mutta uskoisin sen toimivan koska akseli ei kovalle rasitukselle joudu kun pyörittää vain jakajaa jossa ei vastusta hirveästi ole.
Käynti kyllä tasoittui kummasti, ryyppyä ei tarvi vetää kylmänä kuin puolet entisestä ,kierroksia ottaa paljon nopeammin ja myöskin jonkin verran enemmän joten ei se alipainesäätö siellä ihan turhaan ole.
Terv. Ladahartsa
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Itse löysin tänään romarilta (vähän ennen kuin startti levis), ihan aidon CCCP valumerkinnällä varustetun kärjettömän jakajan.
Mitenkäs se boksi? Se on sellainen peltisen sikarilaatikon näköinen laitos, johon tulee se yksi liitin. Onko se ihan kokonaisuudessaan tuossa, ettei siihen kuulu mitään suurempaa jäähdytyslevyä?
Hyppäsin nyt tähän ketjuun, kun tässä puhutaan juuri tästä asiasta.
Mitenkäs ne johdot tulee puolalle: Boksin johtosarjassa on vapaana ruskea/punainen ja harmaa/punainen johto, niin kumpaan puolan johtoon tulee kumpi, ja tuleeko puolalle edelleen plussa, eli kytkeekö boksi puolaa maihin?

Mitenkäs se boksi? Se on sellainen peltisen sikarilaatikon näköinen laitos, johon tulee se yksi liitin. Onko se ihan kokonaisuudessaan tuossa, ettei siihen kuulu mitään suurempaa jäähdytyslevyä?
Hyppäsin nyt tähän ketjuun, kun tässä puhutaan juuri tästä asiasta.
Mitenkäs ne johdot tulee puolalle: Boksin johtosarjassa on vapaana ruskea/punainen ja harmaa/punainen johto, niin kumpaan puolan johtoon tulee kumpi, ja tuleeko puolalle edelleen plussa, eli kytkeekö boksi puolaa maihin?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmmm
sytytysboksin kytkennät alkup. ohje VAZ-21065 mallista
1 ruskea puolan K-liittimeen
2 musta maihin
3 valko/musta jakajan liittimelle
4 sininen/musta puolan B-liittimeen
5 punainen jakajan liittimelle
6 vihreä jakajan liittimelle
värit on vähän eri ja onko sinne boksiin merkitty noi liittimet numeroin? puolassa ainakin B on se mistä lähtee virtalukollekin... onko tästä mitään iloa?

1 ruskea puolan K-liittimeen
2 musta maihin
3 valko/musta jakajan liittimelle
4 sininen/musta puolan B-liittimeen
5 punainen jakajan liittimelle
6 vihreä jakajan liittimelle
värit on vähän eri ja onko sinne boksiin merkitty noi liittimet numeroin? puolassa ainakin B on se mistä lähtee virtalukollekin... onko tästä mitään iloa?
