2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

Lada 2105 vm -95 pitäisi viedä leimalle, mutta pakokaasujen kanssa on pieni ongelma. Tällä hetkellä tilanne on seuraava: tyhjäkäynnillä kaikki arvot ovat rajojen sisällä, mutta kierroksilla CO% karkaa liian suureksi. Kierroksilla CO% on 0,45-0,49 ja sitten tulee mystinen pommpu 0,7-0,9 välille, jonka jälkeen palautuu takaisin 0,5 tuntumaan. Missähän voisi olla vika, sytyksen alipaine otettu pois mittauksen ajaksi. Alla taustatietoa pakokaasujen kanssa taistelustamme.

Alkutilanne:
- tyhjäkäynti CO% yli 8%, HC 140 ppm
- kierroksilla lähes sama

Johtopäätös Ladafoorumin keskusteluista: Weberin kaasutin väärissä säädöissä , bensapinta todella korkealla ja siten seos todella rikkaalla. Messinkikohon säätö 41 mm mukaan + kaasarin tarkistus. Kaasarissa kaikki muu näytti olevan ok, paitsi seosputket oli laitettu ristiin. Tämän jälkeen uusi pakokaasutesti --> CO% tippui 3 prosentin tasolla. Tämän jälkeen mitattiin päästöt ennen ja jälkeen katalysaattorin, ja saatiin samat lukemat --> katalysaattorin uusiminen.

Uudella katalysaattorilla on nyt siis alussa mainitsemani tilanne

- tyhjäkäynti: CO% alle 0,1 ja HC 22 ppm
- kierroksilla: CO% 0,49 (ja välillä pomppu 0,9), HC 19-25 ppm
- muut arvot vihreällä sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla eli läpi olisi menossa

Missäköhän voisi olla vika, joka selittää CO% arvon heilumisen ja sen, että on yli raja-arvon? Seuraavaksi on tarkistaa venttiilien välykset, koska kone ei käy aivan puhtaasti. Vai voiko konehuoneessa olla vuoto jossakin letkussa?
Avatar
jta
Viestit: 4369
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt on näkemättä vaikea sanoa mitään kun siellä on sellainen kaasutin mitä ei tässä mallissa pitäisi olla. Tässä kuuluisi olla axtec kaasutin mitä säädetään lambdan avulla. Nyt kun siellä on väärä kaasutin niin ei voi tietää miten on kaikki alipainejärjestelmät sun muut ohitettu ja mitä muuta sille on tehty.

Onhan sytkäpuoli täysin kunnossa? Tulpat hyvät, keskipakoennakko toimii jne?

Venttiilien säädön yhteydessä myös hyvä testata ettei venttiilit vuoda jne. Nuo vaikuttaa hyvin äkkiä päästöihin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
degen
Viestit: 1290
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja degen »

Weber pois moottoritilasta ja oikea kaasutin tilalle plus sen asianmukainen säätö. Minkälainen uusi katalysaattori on? Ts.onko se joku hinnat alkaen -mallinen?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minkä kokoiset suuttimet siellä weberissä on? Kun seos on rikkaalla on suutin liian iso, näin se on periaatteessa. Seosputki sitten myös vaikuttaa kun kierrokset nousee eli sekin voi mennä vaihtoon. Nyt voi olla että joudut laitta maan katsastukseen niin pienemmät suuttimet etä saat leiman.
Ja kuten todettu ettei ole ohjautuva systeemi mikä pitäisi olla...
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

degen kirjoitti: 29.4.2024 23:18 Weber pois moottoritilasta ja oikea kaasutin tilalle plus sen asianmukainen säätö. Minkälainen uusi katalysaattori on? Ts.onko se joku hinnat alkaen -mallinen?
Katalysaattori on perustarvikekatalysaattori, sellainen jota autohuolto suositteli. Muuta en osaa sanoa.
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

pressa kirjoitti: 30.4.2024 7:27 Minkä kokoiset suuttimet siellä weberissä on? Kun seos on rikkaalla on suutin liian iso, näin se on periaatteessa. Seosputki sitten myös vaikuttaa kun kierrokset nousee eli sekin voi mennä vaihtoon. Nyt voi olla että joudut laitta maan katsastukseen niin pienemmät suuttimet etä saat leiman.
Ja kuten todettu ettei ole ohjautuva systeemi mikä pitäisi olla...
Weberin sisuskalut vastaa Ladaboardin keskustelussa esitettyihin arvoihin. Alla kopio esitetyistä arvoista.

1. kurkku // 2. kurkku

Hajotin 3,5 // 3,5/4,5
Seosputki F50 // F6
Pääsuutin 150 // 150
Lisäilma 170 // 180/190/200
Tyhjäkäynti 50/55 // 50/60/70/80/90
Kiihdytyspumpun suutin 45/50

Voisitteko ystävällisesti kertoa mistä saisin oikeanlaisen kaasuttimen. ManseMotorsilla ei taida olla kaasaria varastossa.
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Makkaraperuna kirjoitti: 30.4.2024 9:24Weberin sisuskalut vastaa Ladaboardin keskustelussa esitettyihin arvoihin. Alla kopio esitetyistä arvoista.
Mitkä suuttimet sinulla on? Ei tuollainen lista missä mainitaan monta suutinta auta mitään. No kuitenkin karkeasti 10 pienemmällä pääsuuttimella molemmissa kurkuissa ja 10 suuremmilla lisäilma suuttimilla pitäisi tulla lähelle oikeaa. Tai sitten muutetaan lisää. Mutta tuo suutinlistaus on isopäästöiselle autolle joka kulkee eikä päästöt ole pienet, kaikki ei ole menneet edes isopäästöisen arvoihin. Toimivaa uutta axtec kaasutinta ei tahdo löytää helposti mistään. Ja sitten vielä miten muu axtec järjestelmä on purettu?? Koska viimmeksi on katsastettu ja päästöt ollut kohdillaan? Vai onko aina jostain xxx haettu päästölappu?
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

pressa kirjoitti: 30.4.2024 16:54
Makkaraperuna kirjoitti: 30.4.2024 9:24Weberin sisuskalut vastaa Ladaboardin keskustelussa esitettyihin arvoihin. Alla kopio esitetyistä arvoista.
Mitkä suuttimet sinulla on? Ei tuollainen lista missä mainitaan monta suutinta auta mitään. No kuitenkin karkeasti 10 pienemmällä pääsuuttimella molemmissa kurkuissa ja 10 suuremmilla lisäilma suuttimilla pitäisi tulla lähelle oikeaa. Tai sitten muutetaan lisää. Mutta tuo suutinlistaus on isopäästöiselle autolle joka kulkee eikä päästöt ole pienet, kaikki ei ole menneet edes isopäästöisen arvoihin. Toimivaa uutta axtec kaasutinta ei tahdo löytää helposti mistään. Ja sitten vielä miten muu axtec järjestelmä on purettu?? Koska viimmeksi on katsastettu ja päästöt ollut kohdillaan? Vai onko aina jostain xxx haettu päästölappu?
Ostettiin auto vuosi sitten tuoreella leimalla, kaupan ehtona oli katsastettuna. Meni hylkyyn ensimmäisellä yrittämällä päästöistä (löytyy katsastustodistus), mutta myyjä sai toisella yrittämällä auton katsastuksesta läpi (ei tietoa päästöarvoista). Oli kuulemma jokin autokorjaamo säätänyt ja tehnyt mittauksen. Voihan se olla näin jälkikäteen ajateltuna, että toinen yritys ei tapahtunut ihan sääntöjen mukaan :D . Mutta en voi todistaa. Ostin Ladan pojalleni ja nyt auto pitäisi saada katsastettua kuukauden sisällä.

Meillä ei ole mitään tietoa milloin kaasari on vaihdettu Weberin versioon ja miksi. Konehuoneessa on kaikki axtec järjestelmän letkut ja piuhat paikoillaan.

Eli mikäli ymmärsin oikein, minun kannattaa nyt hankkia pääsuuttimet kokoa 140 ja lisäilmasuutin 180 / 190?
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Riippuen siitä minkä kokoiset suuttimet siellä nyt on ja tietysti seosruuvin kääntäminenkin vaikuttaa. Paras olisi jos saisi säätää kun on kiinni mittarissa. Ja sitten se että paljonko on kierroksia kun mitataan joskus korotettua kun mitataan 2500 rikkaalla mutta sitten 4000 onkin jo kohdalla. Katsastus konttorilla eivät paljoa viitsi kokeilla jos ei heti arvoissa niin hylkäys, korjaamot taas (tuntiveloitus) voivat kauemman yrittää eri kierrosalueilla yrittää.

Ja sitten perinteinen kysymys. Pelkäätkö että muutan viestejäni kun lainaat aina? Vai toistatko puhuessakin kaiken mitä toinen sanoo?
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

En pelkää, että muutat viestejäsi. Lainaamalla kohdenan jatkokysymykseni henkilölle, joka on vastannut ja auttanut minua ystävällisesti pääsemään asiassa eteenpäin. Toisaalta lainaaminen on vähän tyhmää jos vastaa heti perään.

Ladaani sepitetään pienemmällä pajalla kokeilemalla kohdilleen. Avaan kaasarin huomenna ja hankin pari settiä erikokoisia suuttimia. Sen jälkeen pajalle testaamaan niiden vaikutusta.
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

Jatketaampa tarinaa muutaman viikon hiljaiselon jälkeen.

Eli eilen vaihdoin Weberin kaasuttimeen pienemmän pääsuuttimen (150 --> 140) ja isomman ilmasuuttimen (170 --> 180). Pakokaasumittauksessa havaittiin selvä muutos, nyt kierroksilla pakokaasut olivat kohdillaan

CO 0,27
HC 45
Lamda 1,066

Tämän jälkeen tarkastimme päästöt tyhjäkäynnillä ja nyt ne olivat aivan sekaisin, CO yli 1% ja HC yli 200 (lähtotilanne 0,1% ja 22). Kelien lämmetessä havaitsimme myös, että polttoaine kiehui kaasarissa pakokaasumittauksen jälkeen, kun auto sammutettiin suuttimien vaihtoa varten. Vaihdoimme takaisin alkuperäiset suuttimet ja nyt sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla päästöt ovat aivan liian korkeat

Seosta ja ennakkoa on säädetty mittausten yhteydessä, mutta ei mene millään kohdilleen. Polttoaineen kiehumisesta johtuen lopetimme eilen työskentelyn auton pakokaasujen parissa.

Kyseessä on siis poikani ensimmäinen auto ja Lada pitäisi saada katsastettua kahden viikon sisällä, kun poikani saa ajokortin.
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt näyttää EHKÄ siltä että neulaventtiili yrittää falskata. Jos kerran ykköspiirin suuttimien pienentäminen korjasi tilanteen kierroksilla ja vain se piiri vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja meni muka huonommaksi? Itseen tiedä miten noiden korvauskaasuttimien seosputket menee joten joku muu vastaa siihen. Eihän jäänyt ryyppy päälle tai läppä väärin tms. jotain on pielessä...
Nimimerkillä joskus ihmetellyt tukkoisuutta kun jäänyt ryyppy päälle.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1898
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Sekin kai vaikuttaa että mikä weber siellä on.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Makkaraperuna
Viestit: 7
Liittynyt: 17.4.2024 17:18

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja Makkaraperuna »

Tarina saa jatkoa. Eli kiehumisongelmaan löytyi ratkaisu, Weberin kaasuttimen alla ei ollut bakeliittilevyä ja autossamme on tankissa talvilaadun 98 (kyllä, tosiaankin kaikilla bensa-asemilla on myynnissä talvilaadun bensaa tiettyinä kuukausina, jonka höyrystymispaine on pienempi --> starttaa paremmin talvella). Tieto vahvistettiin jalostamolta.

Nyt ennen bensalaadun vaihtoa kesäisempään menoveteen, niin tilanne on tämä: pääsuutinta on pienennetty 150 --> 140 ja ilmasuuttimet ovat alkuperäiset Weberin 170/180. Tyhjäkäynti ok ja kierroksilla CO ja HC raja-arvojen sisällä, ainoastaan lambda on 1,04 eli ikävästi rajan yli.

Tänä iltana seuraava testi ja toivotaan, että menee kaikki arvot mustiksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10223
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 vm. 95 - CO% päästöt liian korkeat

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olen ollut yli kymmenen vuotta huoltoasemalla töissä (siis silloin kun ne oli huoltoasemia ja huollettiin autoja) niin tiedän että bensaa on talvi- ja kesälaatua. Tuo ettei ole lämpökatkaisua on asennusvirhe eli sitä ei voinut viesteistä arvata. Mutta nyt pitäisi tietää co ja happi arvot. Koska lambda on laskennallinen arvo joka määrittyy näistä. Jos liian laihalla niin lambda ylhäällä. Jos lambda on yli 1,00 on ilmaa enemmän kuin tarvitaan polttoaineen palamiseen, eli seos on laihalla. Jos lambda alle 1,00 on ilmamäärä riittämätön eli seos rikas. Ja jos nyt vain kierroksilla ollaan hiukan laihalla niin kakkosen ilmasuutinta voisi kokeilla pienentää (eikös sitä vaihdettu suurempaan? niin vaihtaa takaisin, en jaksa enää kaikkea lukea).
Vastaa Viestiin