Nappiksen kaasarihomma
Nappiksen kaasarihomma
Nyt kun olen kysellyt nappiksesta (vm82) vaikka mitä, niin tuli mieleen seuraavaa. Onkos se vanhan mallin mekaaninen kaasari parempi kuin tuo alipainepeli. Huollon varmaan ja tilkkeet vaatii varmaan tuo nykyinenkin.. Käykö vanhan mallin kaasari suoraan, esim vivuston ja venttiilikopan suhteen. Sytkästä kyselin aiemmin, sen tutkiminen vaiheessa, kun ajattelin, että jos tuon kaasarihomman ensin kuntoon.
Re: Nappiksen kaasarihomma
Voit muuttaa tuo alipaineohjatun mekaaniseksi jos haluat. Vivustoon vain yksi "viiksi" lisää joka työntää kakkosen auki ja alipainekello pois tai veto pohjaan. Onko kaasuttimessa joku ongelma vai miksi muutos?
Re: Nappiksen kaasarihomma
Eipä kai siinä sen kummempia ongelmia. Luin vaan jostakin, että vanhan mallin kaasari olisi yleisesti parempi ja yksinkertaisempi. Se alipainesysteemi vissiin aika usein vajaatoiminen tai ei toimi ollenkaan 
Re: Nappiksen kaasarihomma
Ja lähde oli luotettava kun kirjoittajalla ei ollut itsellä takavetoista Ladaa, näin yleensä on parhaissa tiedoissa. Suurin osa tämänkin kerhon jäsenten takavetoisista Ladoista (siis tieliikenteessä olevista) kulkee ihan omalla alipaine ohajatulla kaasuttimella, eikä silti tämä palsta ole täyttynyt alipaine ongelmiin...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Nappiksen kaasarihomma
Onhan se vanhempi yksinkertaisempi, mutta ei niin paljon että sillä olisi mitään käytännön merkitystä, muutenhan se menee melkein heittämällä paikalleen, mutta jalkaosan vedenkierto on toteutettu eritavalla ja vanhassa ei ole alipainelähtöä virranjakajan alipainesäätimelle. Vanhan mallin kaasuttimia ei saa kaupasta uutena ja käytetyt ovat enemmän tai vähemmän kuluneita, joten pysyisin ihan alkuperäisessä mallissa ja jos se on jo loppuun kulunut niin tota Ozon kaasutinta saa vielä vielä uuttakin.

Re: Nappiksen kaasarihomma
Ja tuossa mekaanisesti avautuvassahan on myöskin eri suuttimet ja kurkut ovat paljon pienemmät kuin näissä uudemmissa.
Nuo mahdolliset ongelmat kakkoskurkun avautumisessa suurimmaksi osaksi johtuu huolloin puutteesta eli vivustot alkaa jumittaan kun niitä ei puhdisteta ja rasvata. Todella harvinaista että muita vikoja noissa on.
Jos vivustot liikkuu herkästi niin tuon kakkoskurkun saa käytännössä mekaaniseksi jo sillä että kiilaa tuon alipainekellon yläasentoon niin avautuu jousivoimalla sitämukaa kun ykköskurkku avautuu. Vivustohan sitten pakottaa tuon läpän sulkeutumaan kun kaasun löysää.
Nuo mahdolliset ongelmat kakkoskurkun avautumisessa suurimmaksi osaksi johtuu huolloin puutteesta eli vivustot alkaa jumittaan kun niitä ei puhdisteta ja rasvata. Todella harvinaista että muita vikoja noissa on.
Jos vivustot liikkuu herkästi niin tuon kakkoskurkun saa käytännössä mekaaniseksi jo sillä että kiilaa tuon alipainekellon yläasentoon niin avautuu jousivoimalla sitämukaa kun ykköskurkku avautuu. Vivustohan sitten pakottaa tuon läpän sulkeutumaan kun kaasun löysää.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Nappiksen kaasarihomma
Kiitos taas
Elikkä pysyn tuossa kaasarissa, jonka Irina on alunperin laittanut. Putsailen sen, kun hiton pitkään seisonut (10v) Vois varmaan olla hyväksi, jos laittaisi yksin tein huoltosatsin samalla. En usko, että kaasari on juurikaan kulunut, kun vanhapiika tätini ajoi sillä aikoinaan 70 tkm.. Siinä kaikki kilometrit tuolla Larpalla. Mikäs se olikaan seosruuvin kierrokset perussäätöön.
Re: Nappiksen kaasarihomma
Sellanen perussäätö millä auto ainakin käy on sellainen 2,5-3 kierrosta auki. Sama sitten myöskin joutokäyntisäädölle. Noista hyvä lähteä sitten hieroon se tarkempi säätö.
Tarkemman säädön saa seokselle kun hakee seosruuvilla ääripäät milloin alkaa selvästi käynti huononeen ja siitä se keskikohta eli siis kääntää ruuvia kiinnipäin niin kauan että käynti huononee ja samanlailla aukipäin niin kauan että käynti huononee ja niiden kahden pisteen puoliväliin niin on aika hyvä.
Ja luonnollisesti joutokäynti säädetään tarvittaessa siihen noin 800rpm jos muuttuu tuossa seossäädön aikana.
Tarkemman säädön saa seokselle kun hakee seosruuvilla ääripäät milloin alkaa selvästi käynti huononeen ja siitä se keskikohta eli siis kääntää ruuvia kiinnipäin niin kauan että käynti huononee ja samanlailla aukipäin niin kauan että käynti huononee ja niiden kahden pisteen puoliväliin niin on aika hyvä.
Ja luonnollisesti joutokäynti säädetään tarvittaessa siihen noin 800rpm jos muuttuu tuossa seossäädön aikana.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Nappiksen kaasarihomma
Ok, kyllä tämä tästä. Samalla tullee tututuksi kampe
Viimevuosina enempi rassaillu moottoripyöriä..