öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
No ainakin Alfamerin(Haynesin) korjausoppaan mukaan pitäisi pystyä alakautta männät irrottamaan. Mutta suosittelevat ottamaan koneen pois nokalta. Eli ahdasta voi olla...
Itse en ole koskaan kokeillut, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta noin se korjausopas kertoo.
Itse en ole koskaan kokeillut, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta noin se korjausopas kertoo.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Kyllä siellä ahdasta tulee.. Vaikein homma on saada se öljypohja irti, joutuu nostamaan koneen etupäätä niin paljon että tulipeltiin tulee pakosti ruttu. Sitten kun laittaa uutta tiivistettä ja härrää pohjaa paikoilleen ni viimestään tulee äitiä ikävä..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Siis oletko ihan tosissasi vai muuten vaan sekasin?Misha kirjoitti:Eikös tämä ole kuitenkin todennäköisimmin venttiilinvarsien tiivisteen ongelma?
Kato tulpat missä kunnossa ovat.
Aiheeseen, eli öljypohjan saa irti paikallaan. Ei tarvii paljon nostaa edes, olen joskus ottanut ja vaihtanut kk-laakereita tuolla tavalla.
Mutta kyllä se melkein kannattaa pois nostaa on melko varmasti nopeampi toimenpide ja saa kunnolla kiristelyä tarvittavat paikat siis tuossa mäntä asiassa, mutta öljypumpun saa ihan riittävästi näkyville alakauttakin.
No nyt olisi öljypumppu osina. Alkuun näytti toivottomalta öljypohjan kanssa, mutta sain kuitenkin öljypumpun irroitettua pohjan ja lohkon välistä, jolloin öljypohja suostui tulemaan kauniisti pois pumpun kera. Ei ollut oikeastaan paha homma ollenkaan. 1,5h meni kylmässä (-5C) tallissa, ja tuostakin ajasta turhauttavan paljon työkalujen etsimiseen
En kyllä osannut löytää avauksen jälkeen mitään ylimääräistä irtoromua pumpusta joka olisi voinut olla siellä venttiilin välissä. En kyllä osannut varoakaan avausvaiheessa kun en tiennyt sen rakennetta ja jousikuormitteisiet osat tietysti pongahti pihalle.
No putsailin kaikki osat huolellisesti ja tein silmämääräisen tarkistuksen. Ei nöytä olevan ilkeän näköistä kulumaa tai mitään muutakaan huolestuttavan näköistä. Joten ei kai auta kun lyödä se kasaan ja toivoa parasta.
Se itse pumppuko on kasassa ilman mitään tiivisteitä tai liimaa? Muuta huomioitavaa tai vinkkejä kokoonpanoon?

En kyllä osannut löytää avauksen jälkeen mitään ylimääräistä irtoromua pumpusta joka olisi voinut olla siellä venttiilin välissä. En kyllä osannut varoakaan avausvaiheessa kun en tiennyt sen rakennetta ja jousikuormitteisiet osat tietysti pongahti pihalle.
No putsailin kaikki osat huolellisesti ja tein silmämääräisen tarkistuksen. Ei nöytä olevan ilkeän näköistä kulumaa tai mitään muutakaan huolestuttavan näköistä. Joten ei kai auta kun lyödä se kasaan ja toivoa parasta.
Se itse pumppuko on kasassa ilman mitään tiivisteitä tai liimaa? Muuta huomioitavaa tai vinkkejä kokoonpanoon?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Pumpussa ei ole mitään tiivisteitä/liimaa.
Kannattaa tarkastaa/mitata välykset pumpusta kun se kerran on purettuna. Kokeile akselin laakerivälys. Siis akseli paikallaan ja koitat heilutella sitä. Tämä saisi olla max 0.1mm(mittaukseen tarvitsee heittokellon, mutta käsivaralla voi kokeilla hyvin, jos käsin tuntuu väljää niin silloin sitä on jo liikaa). Hammasvälys max 0.25mm, hampaan kärjen ja pumpun rungon välys max 0.25mm, hammaspyörän päittäisvälys max 0.15mm. Nämä saa mitattua välystulkilla. Paineenrajoitusventtiilin jousen vapaa pituus 38mm.
Nuo kun tarkastat ja jos ovat OK niin pumppu kasaan ja kiinni. Tietysti huolellinen puhdistus osille.
Kannattaa tarkastaa/mitata välykset pumpusta kun se kerran on purettuna. Kokeile akselin laakerivälys. Siis akseli paikallaan ja koitat heilutella sitä. Tämä saisi olla max 0.1mm(mittaukseen tarvitsee heittokellon, mutta käsivaralla voi kokeilla hyvin, jos käsin tuntuu väljää niin silloin sitä on jo liikaa). Hammasvälys max 0.25mm, hampaan kärjen ja pumpun rungon välys max 0.25mm, hammaspyörän päittäisvälys max 0.15mm. Nämä saa mitattua välystulkilla. Paineenrajoitusventtiilin jousen vapaa pituus 38mm.
Nuo kun tarkastat ja jos ovat OK niin pumppu kasaan ja kiinni. Tietysti huolellinen puhdistus osille.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kuuluukos tuon painenrajoitusventtiilin alle muuten mitään säätöprikkoja?
Meinaan mun 1,7 koneen pumpussa oli 1kpl sellaisia kun saman vaivan takia sen rassasin poies. Mittailin kanssa kaikki mahdolliset välykset ja ne olivat vallan mainiot, joten kasasin kapineen (laitoin sen prikankin takas jousen alle), laitoin takas autoon ja ainoa paikka missä paineet nousi oli meikäläisen aivolohko.

Meinaan mun 1,7 koneen pumpussa oli 1kpl sellaisia kun saman vaivan takia sen rassasin poies. Mittailin kanssa kaikki mahdolliset välykset ja ne olivat vallan mainiot, joten kasasin kapineen (laitoin sen prikankin takas jousen alle), laitoin takas autoon ja ainoa paikka missä paineet nousi oli meikäläisen aivolohko.

Kiitos kapa raja-arvoista. Pitää mittailla.
Ja jusulle, selvisikö ongelma ikinä? Meinaan että oliko vika loppujen lopuksi pumpussa vai jossain muualla. Hirvittää jo 
Ja prikka löytyi täältäkin, luulisin sen olevan siellä ettei jousi syö tietään kevytmetalliseen pumpun pohjaan.
Sen verran kävin vainoharhaisena kokeilemassa heti pumpun purettuani, että akselille tuntuu löytyvän paikka sieltä lohkosta. Eli ei ole hammastus korkannut tjsp siellä.


Ja prikka löytyi täältäkin, luulisin sen olevan siellä ettei jousi syö tietään kevytmetalliseen pumpun pohjaan.
Sen verran kävin vainoharhaisena kokeilemassa heti pumpun purettuani, että akselille tuntuu löytyvän paikka sieltä lohkosta. Eli ei ole hammastus korkannut tjsp siellä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vika ei silloin selvinnyt, enkä ole saamattomuuttani saanut tehtyä asialle sittemmin mitään. Paine karkaa jostain muualta (runkolaakerit?) tai sitten pumpussa on joku piilovika. 
Käyttöratas ja sen boorit olivat kunnossa, pumpun ja lohkon välissä piileskelevä tiivistekin jäi ehjäksi. Syy, miksi alunperin epäilin pumppua, oli imusiivilän läheisyydessä oleva lommo öljypohjassa. Oikaisin sen ja syynäsin milli milliltä koko pumpun ettei ollut mistään halki. Perin virheetön kapine kaikin puolin.
Kannattaa siis varautua pahimpaan...

Käyttöratas ja sen boorit olivat kunnossa, pumpun ja lohkon välissä piileskelevä tiivistekin jäi ehjäksi. Syy, miksi alunperin epäilin pumppua, oli imusiivilän läheisyydessä oleva lommo öljypohjassa. Oikaisin sen ja syynäsin milli milliltä koko pumpun ettei ollut mistään halki. Perin virheetön kapine kaikin puolin.
Kannattaa siis varautua pahimpaan...

-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Kiilaan tähän väliin viesitini ja asiani. Eli nyt on männät vaihdettu ja ilmeisesti syytä olikin sillä kolme neljästä oli tuhoutunut mikä enemmän ja mikä vähemmän.
Vaihdon suoritin vaaroja uhmaten alakautta eli en nostanut moottoria pois paikaltaan. Irroitin kannen ja moottorikorvakot jolloin sain tunkattua lohkoa ylöspäin ja täten siis uitettua öljypohjan pois paikaltaan. Itse asiassa tilaa oli varsin runsaasti tehdä kyseinen homma. Mitään erikoisempia työkaluvirityksiä ei tarvinnut tehdä, parilla pitkällä jatkolla sai kk-mutterit auki ja kiinni varsin kivuttomasti. Itse purkamiseen eli kun männät oli pihalla meni kaikkineen vajaa pari tuntia kasaus sitten tuplaten enemmän. Suurin ja ehkäpä vaikeinkin vaihe oli uusien mäntien asennus kiertokankiin. Periaatteessa helppo homma mutta jos ei omista kunnollisia lämmitysvehkeitä voi joutua käyttämään mielikuvitusta. Eli nyt jäähdytin männäntapit lumihangessa ja vastaavasti kiertokanget sain lämpimäksi master-polttoöljylämmittimen kidassa.
Työn tein siis autonosturilla mutta sama onnistuu myös rasvamontulla ja jos oikein tiukka paikka tulee niin bilteman ajorampeilta kesäisellä nurmikolla.
Vaihdon suoritin vaaroja uhmaten alakautta eli en nostanut moottoria pois paikaltaan. Irroitin kannen ja moottorikorvakot jolloin sain tunkattua lohkoa ylöspäin ja täten siis uitettua öljypohjan pois paikaltaan. Itse asiassa tilaa oli varsin runsaasti tehdä kyseinen homma. Mitään erikoisempia työkaluvirityksiä ei tarvinnut tehdä, parilla pitkällä jatkolla sai kk-mutterit auki ja kiinni varsin kivuttomasti. Itse purkamiseen eli kun männät oli pihalla meni kaikkineen vajaa pari tuntia kasaus sitten tuplaten enemmän. Suurin ja ehkäpä vaikeinkin vaihe oli uusien mäntien asennus kiertokankiin. Periaatteessa helppo homma mutta jos ei omista kunnollisia lämmitysvehkeitä voi joutua käyttämään mielikuvitusta. Eli nyt jäähdytin männäntapit lumihangessa ja vastaavasti kiertokanget sain lämpimäksi master-polttoöljylämmittimen kidassa.
Työn tein siis autonosturilla mutta sama onnistuu myös rasvamontulla ja jos oikein tiukka paikka tulee niin bilteman ajorampeilta kesäisellä nurmikolla.
Laitetaanpa positiivista tältäkin suunnalta 
Kymmenisen minuuttia sitten, elämää suurempi ihme - öjynpaineet ja ihan tyhjäkäynnillä
No, vielä en tarkempaa testaillut kun öljypohja on vasta neljällä pultilla kiinni (näin paljon oli uskoa korjauksen onnistumissen
). Startilla vähän aikaa ilman puolanjohtoa ja sitten pyöräytin koneen käymään hetkeksi... ja valo sammui heti käynnistyksen jälkeen
Joten tässä vaiheessa kai jo uskaltaa kiittää teknisestä ja henkisestä tuesta kaikkia keskusteluun osallistujia

Kymmenisen minuuttia sitten, elämää suurempi ihme - öjynpaineet ja ihan tyhjäkäynnillä

No, vielä en tarkempaa testaillut kun öljypohja on vasta neljällä pultilla kiinni (näin paljon oli uskoa korjauksen onnistumissen


Joten tässä vaiheessa kai jo uskaltaa kiittää teknisestä ja henkisestä tuesta kaikkia keskusteluun osallistujia

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 6.11.2003 15:34
Ihme vastauksia tääl näköjään tyrkytetään!!! Sehän oliskin hienoo jos ö-paineet palautuis tulppia tarkastelemalla tai venttiilivarren kumeja vaihtelemalla
Ja miten esim: venttilikopan tiiviste tai männän renkaat vois vaikuttaa öljynpaineisiin jos siellä moottorissa kerran on öljyä!! Mitävittuahäh! 


Se ei skulaa joka skagaa