öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
No just kun selvittiin entisistä huolista...
Tänään alkoi ilman varoitusta öljynpainevalo palamaan tyhjäkäynillä. Ihan reilusti, ei mitään vilkkumista tms. Kierroksia kun nostaa korvakuulolta vähän yli 1000:n niin sammuu.
Uuden anturin kävin ostamassa, ei auttanut, joten kyseessä lienee "ihan oikea" vika. Mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Mikä voi aiheuttaa vian noin yhtäkkisen ilmenemisen?
Potilas taaskin 2105-eko-aztech.
[btw, taitaa tuolla foorumin haulla olla jonkinlaista ääkkösongelmaa. Ei löytänyt mitään edes sanalla "öljy". ]
Tänään alkoi ilman varoitusta öljynpainevalo palamaan tyhjäkäynillä. Ihan reilusti, ei mitään vilkkumista tms. Kierroksia kun nostaa korvakuulolta vähän yli 1000:n niin sammuu.
Uuden anturin kävin ostamassa, ei auttanut, joten kyseessä lienee "ihan oikea" vika. Mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Mikä voi aiheuttaa vian noin yhtäkkisen ilmenemisen?
Potilas taaskin 2105-eko-aztech.
[btw, taitaa tuolla foorumin haulla olla jonkinlaista ääkkösongelmaa. Ei löytänyt mitään edes sanalla "öljy". ]
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
80000 tuli juuri täyteen. Ei pitäis olla mikään paha vielä.
Öljyä ei ainakaan tähän mennessä ole kulunut muuta kuin sen minkä venttiilikopan välistä ulos tuuppaa
Päästöt marraskuun lopussa leimalla erinomaiset taas kerran.
Olikos näissä joku paineventtiili öljyille? Voisko se kanittaa?
Öljyä ei ainakaan tähän mennessä ole kulunut muuta kuin sen minkä venttiilikopan välistä ulos tuuppaa

Olikos näissä joku paineventtiili öljyille? Voisko se kanittaa?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tyhjäkäynnillä öp-valon palaminen on sallittua, silloin ei konekehitä tarpeeksi painetta, yksi ratkaisu voisi olla säätää tyhjäkäyntiä ihan vähän kovemmalle.

Ja jos edellisestä öljynvaihdosta on jo aikaa niin paskanen filtteri saattaa ahistaa sitä vähäistäkin öljynpainetta sen verran että valo loimottaa...Lada-Jussi kirjoitti:tyhjäkäynnillä öp-valon palaminen on sallittua, silloin ei konekehitä tarpeeksi painetta, yksi ratkaisu voisi olla säätää tyhjäkäyntiä ihan vähän kovemmalle.
Jäähdyttyään se valo ei sitten sammunut enää ollenkaan 
Kävin hakemassa uuden filtterin ja vaihdoin sen paikoilleen. Sama vika, ruuvasin filtterin auki katsoakseni tuliko sinne öljyä - eipä ollut edes nähnyt öljyä
Joten taisi tulla isompi remontti.
[edit]
Lisäkysymyksenä vielä... pääseekö ö-pumpun tietämille käsiksi kone paikoillaan vai pitääkö ottaa kone irti?

Kävin hakemassa uuden filtterin ja vaihdoin sen paikoilleen. Sama vika, ruuvasin filtterin auki katsoakseni tuliko sinne öljyä - eipä ollut edes nähnyt öljyä

Joten taisi tulla isompi remontti.
[edit]
Lisäkysymyksenä vielä... pääseekö ö-pumpun tietämille käsiksi kone paikoillaan vai pitääkö ottaa kone irti?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Öljypohja pitäisi pystyä irrottamaan konetta irrottamatta, muistaakseni...
[edit. Eli tosiaan moottorin tukikumit irti ja konetta nostaen ylöspäin pitäisi saada sen verran tilaa etupalkin ja öljypohjan väliin että öljypohjan saa pois. Ja sen jälkeen pääsee käsiksi pumppuun.]
Öljypumpussa on se painerajoitinventtiili, olisiko sinne mennyt jotain roskaa väliin jottei enää sulkeudu? Tai jousi poikki?
[edit. Eli tosiaan moottorin tukikumit irti ja konetta nostaen ylöspäin pitäisi saada sen verran tilaa etupalkin ja öljypohjan väliin että öljypohjan saa pois. Ja sen jälkeen pääsee käsiksi pumppuun.]
Öljypumpussa on se painerajoitinventtiili, olisiko sinne mennyt jotain roskaa väliin jottei enää sulkeudu? Tai jousi poikki?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Siis jos öljypumppuun on jäänyt jokin lastu, joka estää paineen synnyn, sain seuraavan ohjeen jostain korjaamosta.
- Kone lämpimäksi
- Paikallaan painat kaasun pohjaan pari sekuntia
- Seurauksena valtava pivi, mutta ehkä toimiva öljynpaine
Allekirjoittaneella auttoi, kun ainoana oireena oli öljynpainevalon palaminen tyhjäkäynnillä... sitten taas ajeltiin tuhansia kilometrejä
Jos kone hajoaa, en ota vastuuta siitä...
- Kone lämpimäksi
- Paikallaan painat kaasun pohjaan pari sekuntia
- Seurauksena valtava pivi, mutta ehkä toimiva öljynpaine
Allekirjoittaneella auttoi, kun ainoana oireena oli öljynpainevalon palaminen tyhjäkäynnillä... sitten taas ajeltiin tuhansia kilometrejä

Jos kone hajoaa, en ota vastuuta siitä...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Todennäköistä että venttiilin välissä on jotain. Mulla tuli sama ongelma että tyhjäkäynnillä alkoi valo palamaan, avasin öljypumpun, siellä oli metallilastu sen paineensäätöventtiilin välissä. Samalla hiukan venytin sitä venttiilin jousta, mittarin mukaan ei paljon muuttunu..
Ei kannata ajella huonoilla paineilla ku ei se ladan pumppu kunnossa ollessakaan liian kovia paineita tee! Ainakaan nokka-akselille asti!!
Ei kannata ajella huonoilla paineilla ku ei se ladan pumppu kunnossa ollessakaan liian kovia paineita tee! Ainakaan nokka-akselille asti!!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Joo taitaa olla myöhäistä huudattaa... kun ei ole enää paineita ollenkaan
Mutta kiitoksia vinkeistä... yritetään huomenissa kaivaa pumppu näkösälle ja katsotaan mitä se on syönyt.
Eikai tuossa paljon vaihtoehtoja ole, näytti olevan filtteri heti seuraavana pumpulta tuon kuvan mukaan:
http://www.automan.by.ru:81/vaz/01/dvig2b.jpg
Eli pumppu ei pelaa syystä tai toisesta. Tuossa yritin järkeillä, niin tulin tulokseen että josko se vetää ilmaa jostain? Kun öljyt oli vielä lämpöiset se jaksoi imeä jotain, mutta kun ne jäähtyivät ei enää jaksetakaan imeä öljyjä vaan jotain muuta.... No, näkemättä vaikea sanoa, eiköhän se siitä selviä loppujen lopuksi.

Mutta kiitoksia vinkeistä... yritetään huomenissa kaivaa pumppu näkösälle ja katsotaan mitä se on syönyt.
Eikai tuossa paljon vaihtoehtoja ole, näytti olevan filtteri heti seuraavana pumpulta tuon kuvan mukaan:
http://www.automan.by.ru:81/vaz/01/dvig2b.jpg
Eli pumppu ei pelaa syystä tai toisesta. Tuossa yritin järkeillä, niin tulin tulokseen että josko se vetää ilmaa jostain? Kun öljyt oli vielä lämpöiset se jaksoi imeä jotain, mutta kun ne jäähtyivät ei enää jaksetakaan imeä öljyjä vaan jotain muuta.... No, näkemättä vaikea sanoa, eiköhän se siitä selviä loppujen lopuksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Jos rajoitinventtiili on jatkuvasti auki, niin pumppu kyllä pumppaa öljyä mutta työntää sen suoraan takaisin öljypohjaan rajoitinventtiilin kautta. Kylmänä tekee tuota normaalisti öljyn viskositeetista johtuen, muuten kylmässä moottorissa öljynpaine nousisi liian suureksi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Venttiilivarren kumit tai männänrenkaat eivät vaikuta millään tavoin tuohon öljynpaineen valon palamiseen eli niiden vaihtelu ei auta. Vaihtoehdot tässä tapauksessa on melkolailla vähissä eli lastua tai jotain muuta jankkia joka pitää tuota rajoitinventtiiliä sen verran raollaan että pumpun tuottama paine ja samalla myös öljy häviää/vuotaa raollaan olevan venttiilin välistä takaisin öljypohjaan. Jos kolinoita tai kilinöitä ei vielä kuulu tai ole kuulunut tämä tuntuisi järkevämmältä vialta. Jos taas kone olisi ääntänyt epänormaalisti kääntyisin laakerivian suuntaan eli öljyt ja paineet pääsevät karkuun akselikaulan ja laakerin välistä. Jälkimmäinen on siis huonompi homma.
Itselläni olisi muuten mäntien vaihto viikonloppuna. Joten löytyykö tietoa sen suhteen onnistuuko tämä projekti konetta irroittamatta eli siis kansi ja öljypohja pois ja sitä kautta männät ja kiertokanget pihalle vai onko helpompi nostaa kone suosiolla pois nokalta. Joku mainitsikin että ö-pohjan saa pois keventämällä konetta hieman mutta tuokä tämä tilaa sen verran että pääsee kiertokanhen muttereihin käsiksi, eli avattua ne ja laitettua takaisin kiinni.
Itselläni olisi muuten mäntien vaihto viikonloppuna. Joten löytyykö tietoa sen suhteen onnistuuko tämä projekti konetta irroittamatta eli siis kansi ja öljypohja pois ja sitä kautta männät ja kiertokanget pihalle vai onko helpompi nostaa kone suosiolla pois nokalta. Joku mainitsikin että ö-pohjan saa pois keventämällä konetta hieman mutta tuokä tämä tilaa sen verran että pääsee kiertokanhen muttereihin käsiksi, eli avattua ne ja laitettua takaisin kiinni.