Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
On kyllä aika hurjan näkönen tuo ruostevaurio. Melkein pakko vielä tarkistaa uudelleen tuosta omasta ettei ole vaan jääny mitään tuollasta huomaamatta. Jos oikein muistan niin ei mitenkään harvinaista ole näissä nuo taka-akseli vauriot?
No ei ne katsuritkaan aina kaikkea huomaa. Joskus mazdassa renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin takatukivarren katkenneen puslan ympäriltä ja paria viikkoa aikasemmin tuo oli katsastettu. En kyllä huomannut itekkään vaikka kuikuilen aina noita konttorilla käydessä. Tukivarsi oli sen näköinen että on ollu jo kauemminkin rikki.
Joo siinä näkyy jo katkeamiseen viittaavia halkeamia. Se on vaan ruostunut niin ohueksi että ei jaksa enää pysyä kasassa. Toi Samarani on tehty muistaakseni Venäjällä talousahdingon aikana. Silloin on varmaan voitu käyttää huonojakin materiaaleja. Vasaratuntumalla vaikuttaisi seos olevan aika puhdasta rautaa mikä on korroosiolle altis. Sen verran olen selvillä auton historiasta että uutena sillä on ajettu paljon isoilla teillä ja varsinkin moottoriteillä. Tuohon aikaanhan niitä suolattiin reilusti!
Eli ei se varmaan kaikissa vanhoissa samaroissa tuollaisessa kunnossa ole. Vaurio tulee usein sinne apumiehen puolella käsijarruvaijerin molemmille puolille.
Pari vuotta sitten lähdin etsimään oletettu vauriota tuosta kohtaa. Koputtelin vasaralla rautaa, ja siinä kohdassa missä rauta ei soinut, kuului sellainen kumahdus. No siihen aloin paukuttaa vasaralla ja lopulta läpiruostunut kohta antoi periksi.
No iltasella sain sitten koko akselin irti. Käsijarruvaijerit olivat ruostuneet kiinni jarrukilpiin niin nekin piti katkaista. Ainakin toinen jarrukilpi oli puhkiruostunut!!
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Tänään irrotin taka-akselin kiinnityskorvakkeet kun uudet olin ostanut varalle jossain vaiheessa. Helposti irtosivat korvakkeet rungosta 22 vuotiaasta autosta vaikka syynä taisi olla alustamassa niissä pulttien kierteissä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jouska kirjoitti:Tässä vielä kuva ruostevauriosta. Alapuolella on vielä toinen samanlainen reikä. Viime kesänä koetin hitsata tuon umpeen ihan vaan väliaikaisesti. Ei se hitsaus sitten pysynyt kun akseli on kovin ruosteinen ja talvella ajoin yli 8000 km muutamassa kuukaudessa.
Jos päälle hitsattu pelti ruostuu puhki vuodessa, niin vika on kyllä jossain muualla. Käytätkö autoasi kenties sukellusveneenä? Yleensähän suolavedessä lilluviin vesiajoneuvoihin asennetaan sinkkilevyjä uhrianodeiksi, joten suosittelen sinullekin semmoista.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Kuukauden näpertelyn jälkeen Samara saatu valmiiksi. Uudet jarruputket taakse, käsijarruvaijerit, paineen tasaaja koneistoineen, akseli, akselin korvakkeet, jarrurummun kilvet....
Mutta olikin pakko jo tehdä remonttia. Varsinkin vanhat jarruputket olivat ihan viimeisillään. Tällä remontilla Samara saa elinaikaa noin 10 vuotta lisää.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Hyvältähän se näyttää. Pitäisi nuo korvakkeet varmaan omaankiin vaihtaa, oletko mistä hommannut? Taka-akseli on itsellä vielä suhteellisen terve vaikka on pohjaltaan muuten kauttaaltaan mätähitsattu. Olisi varmaan viisainta ajaa nyt leima loppuun ja älytä lopettaa hitsailut, alkaa olla jo niitä "hasardihommia".
Samara on kyllä hyvin muuten pelannut. Yhden kerran Virossa lämpöisessä ilmassa siinä alkoi jo n.150km yhtäjaksoisen ajon jälkeen kuulua voimakasta ulinaa, mikä loppui kun painoi kytkinpoljinta. Vähän aikaa tien poskessa huilattua sitä ei enää kuulunut kun lähdin liikkeelle. Oman käsityksen mukaan se ei voinut tulla kuin painelaakerista joka oli jostain syystä hirttämässä kiinni? Yleensä kai se painelaakeri oireilee kytkin painettaessa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Taisi olla Pöyhöin aikanaan kun toi rajan takaa. Vaikka kiinnikkeet ovat 2110-alkuisen, en niissä muuta eroa alkuperäisiin Samaran kiinnikkeisiin löytänyt. Ainoastaan käsijarrun vaijerin tuet kiinnikkeissä ovat yksinkertaiset.
Nuo kiinnitysmutterit lähtivät muuten tosi helposti avautumaan. Olen "nuorena" sipaissut alustamassaa korvakkeiden kiinnityspulttien päihin.
Vielä tuntuu ilmaa jääneen järjestelmään. Epäilen etupäätä kun en saa etupyöriä lukkoon.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Onhan ne etupyörät kuitenkin samoissa piireissä takapyörien kanssa, että voisko nekin vaikuttaa? Se oikea takapyörä oli muistaakseni ongelmallinen ilmattava omassa. Piti tunkata vasenta pyörää ylös, että sieltä paineensäätimen läpi tuli kunnolla nestettä oikean takapyörän pyöräsylinteriin ja sai sen siten ilmattua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Itse olen aloittanut ohjeiden mukaisesti pääsylinteristä kauimpana olevasta oikeasta takapyörästä, sitten vasen takapyörä, oikea etupyörä ja viimeksi vasen etupyörä. Näin ainakin sain omani ilmattua silloin kun vaihdoin kaikki jarruputket ja paineensäätimen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tästä on tullut täysverinen käyttö-auto. Kilometrejä tulee vähintään 500 km viikossa.
Kolinaa kuulunut ajettaessa takaa jostain. Syyksi paljastui löystyneet taka-akselin kiinnityspultit niissä korvakkeissa. Jarrupaineen säädintä säädetty kireämmälle". Jarruissa nyt hyvä teho perstuntumalla, mutta niiden toiminta selviäisi vasta jarrudynamometrissä. Ei taida viitsiä kun odottaa seuraavaa katsastusta jolloin selviää.
On harvinaista, että 22,5 vuotiaassa GM-Samarassa alkaa CE valo palamaan kesken ajon. Eilen alkoi siis tuo valo palamaan. Paloi ehkä viisi minuuttia tarmokkaasti kunnes sammui. En viitsinyt edes pysähtyä kun matka oli pitkä ja mitkään mittarit ja valot eivät hälyttäneet mitään. Kotona sitten vikakoodit paljastivat että alipainevuodosta oli kyse. Epäilen sitä jarrutehostimen liitintä josta lähtee paksu letku. Että vuoto olisi siinä. tänään ajeltu taas 122 km eikä valo enää palanut.
Mutta tänään metsäpeura yllätti juoksemalla keskellä kirkasta päivää auton editse. Nopeutta oli varmaan noin 70 km/t ja jollei olisi peura kiristänyt vauhtia siinä keula editse kulkiessaan olisi kolari ollut väistämätöntä. Siihen jäi varmaan vain metrin verran tilaa. Eli lähellä oli.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.