tuota minäkin tuossa olen kaavaillut, etujarrupiirissä on nyt se on ongelma koska takapiiri toimii moitteetta.
eli kun jarrut ovat käyneet kuumana = lukittuneet, nestettä laskemalla etumännät palautuvat "auki asentoon" jolloin jarrut eivät enää laahaa kiinni ---->
etujarrupiiri estää nesteen takaisin päin virtauksen pääsylinteriä kohden, putken pään (metallinen jarruputki) tukkeutumisesta siis tuskin on kyse koska vaiva on molemmissa täysin sama, ja jos putken suu olisi pusertunut kiinni niin jarrut tuskin toimisivat hyvin ja herkästi...haiskahtaa vahvasti siltä että järjestelmään olisi voinut jää sinolia/vettä joka alkaa kiehumaan jarrutettaessa??
yleisesti DOT 5 jarrunesteestä: SISU-550
silikoni (DOT 5) jarrunesteitä käytetään paikoissa joihin huoltoa ei juuri ole tarjolla. (lue esim kuorma autojen kytkijärjestelmät)
silikoni neste voitelee huomattavasti paremmin järjestelmää, ja pitää kumiosat pidempään kunnossa, tärkein ominaisuus joka on käytössä koettu on jarrujen jumittamattomuus seisonnassa. toinen ominaisuus on se että silikooni jarruneste ei tuhoa maalipintoja (tosin tarttuu pintoihin kunnolla kiinni--->seuraava auton ylimaalaus voi olla ongelmallinen.)
Tämän ominaisuuden takia mobilisti harrastajat lähes pääsääntöisesti laittavat silikooni nesteet harraste autohinsa jotka seisovat jopa vuosia paikoillaan. Nettikirjoituksissa on juttuja kuinka jotkut ovat käyttäneet nestettä vuosia käyttö ajoneuvoissaan ja kaikki on toiminut ok.
Jotkut ovat raportoineet jarrupolkimen pehmeämmästä tuntumasta, mikä lienee subjektiivinen juttu koska fysiikan lakien mukaan nesteet ei hirveästi puristu kasaan, jos järjestelmässä on vain silikoni nestettä.
Vesi ei sekoitu silikoni nesteisiin ollenkaan joten ajan mittaan vesi pisarat siirtyvät jarrusylintereihin nousten silikoni nesteen yläpuolelle nipan tuntumaan, jolloin ajoittain on hyvä "ilmata" sylinterit, jotta vesi saadaan pois järjestelmästä.
jos järjestelmässä on ollut joskus silikoni nesteet,
nesteen saa pois vain vaihtamalla kaikki ne osat mitkä ovat olleet nesteen kanssa kosketuksissa = uusitaan koko järjestelmä,
kun silikoni nesteet on kerran laitettu järjestelmään muuta ei sinne enää voi laittaa.
Silikoni nesteen käyttöä edeltää jarrujärjestelmän täydellinen huolto, kaikki kumiosat uusiksi sekä järjestelmän puhdistus Sinolilla läpi, tämän jälkeen putket puhalletaan kuiviksi. Koska silikonineste ei sekoitu juuri minkään muun aineen kanssa kuin bensan, jarrujärjestelmän Sinol huuhtelussa sinol nousee aina satuloissa silikonin päälle = poistuu ilmattaessa ensimmäisenä nipasta ulos.
kun silikoni nesteet laitetaan eka kertaa järjestelmään, se tehdään hyvin rauhallisesti pumpaten neste läpi järjestelmästä, paineilmaa ei saa kayttää!!!
nesteellä on taipumus muodostaa vaahtoa tosi herkästi (lue kavitoida) jolloin ilma kuplien takia pedaali tuntuma jää heikoksi. kun kaadat nestettä säiliöön, katso että pullossa ei ole pieniä ilmakuplia nesteessä, jos on anna pullon seistä päivä pari ennen nesteen rauhallista kaatoa järjestelmän säiliöön.
Itsellä on ollut silikoni nesteet omissa harrasteautoissa kytkimissä, jossa ne ovat palvelleet enemmän kuin erinomaisesti.
Silikoni nesteet sopivat autoihin jotka näkevät vain vähän käyttöä, kilpakäyttöön / raskaisiin olosuhteisiin (vaunun veto/vuoristo tai mäki maastot, mutkatiet) suosittelen vain racing sarjan DOT 4 nesteitä joilla on mahdollisimman korkea kuiva kiehuma piste.
Jos ladan jarrujen päivitys silikoni nesteisiin onnistuu hyvin, kerron toki miten homma onnistui ja miten se on palvellut käytössäni
