Kumma juttu

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
letkaa ja jenkkaa

Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

Tällaista juttua tällä kertaa. Ruiskuladasta poksahti männä kesänä
jarrutehostin. Konehuoneesta kuului selvää sihinää ajon jälkeen, ja käynti heikkeni
tuon jälkeen merkittävästi. Taloudellisuusmittari oli ihan pihalla.
Vaihdatin ruiskuun uuden jarrutehostimen - se on tuota yleistä mallia, ja mulle
vakuutettiin, että se sopii -

http://www.mansemotors.fi/jarrutehostin-2101-org

ja samalla oli pakko vaihdattaa jarrusylinteri, koska tehostin oli muuttunut
sillä tavalla, että sylinteri kiinnittyy siihen vain kahdella pultilla.

http://www.mansemotors.fi/jarrupaasylinteri-2101-2107

Eli jos olisi tarjonnut vanhaa sylinteriä uuteen tehostimeen, se olisi tullut
kyljelleen, pulttikiinnitys on vino.
No, kyllähän tuo rupesi toimimaan, mutta nyt häikkänä on check engine-valon
palaminen jarrutustilanteessa. Itse ajossa valo ei pala. Mietin olisiko syynä
sellainen seikka, että ruiskuun menevä uusi alipaineletku on tässä 9 mm:n,
kun se vanhassa oli reilukokoisempi, kangaspäällysteinen 12 mm. Olen yrittänyt
nollata ruiskua irrottamalla akkukiinnityksen. Kylmänä irrottaminen tuotti vain vähäistä
parannusta. Olisiko parempi irrottaa virta lämpimänä.. Vikakoodeista en bonjaa
hölkäsen pöläystä, joten se pois minusta. ;)
Joku viisaampi osaa varmaan kommentoida.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja pressa »

No jos ei niitä vikakoodeja viitsi katsoa niin turha arvailla miksi syttyy?? Vikakoodin kun katsoo niin helpottaa arvaamista missä vika on, toki jos herjaa alipainvuotoa niin sitten katsaus letkuihin...
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Oletettavasti kyseessä on 1700i 2107-korilla. Jos asut tai liikut Pirkanmaalla / Satakunnassa, niin katsellaan vikakoodit. Eihän tuo tarvitse kuin paperiliittimen ja kooditulkin.
Warre 1000
Viestit: 102
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Hyvän venäläisen tietokoneen saadaan tehty paperiliittimestä. Verstaan heinoilla tietokoneella ei saatu mitään selvää, vaikka ekpertti sillä räpäili puoli tuntia.
letkaa ja jenkkaa

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

KSE 1995 kirjoitti:Oletettavasti kyseessä on 1700i 2107-korilla. Jos asut tai liikut Pirkanmaalla / Satakunnassa, niin katsellaan vikakoodit. Eihän tuo tarvitse kuin paperiliittimen ja kooditulkin.

Kyllä, tuo malli on kyseessä. Kiitos tarjouksesta, mutta valitettavasti en asu lähimaillakaan.
Kooditulkkia kattelin netissä ja ihmettelin, että millä ilveellä saadaan laskettua tarkkaan
useita kymmeniä peräkkäisiä merkkivalon vilkutuksia (yli viisikymmentä koodia). Tuossa
virhemahdollisuus on todella korkea, olettaisin.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja pressa »

koodien lukeminen on todella helppoa. Joka numeron jälkeen on 1,2 sekunnin väli ja kahden numeron eli yhden koodin välein on 3,2 sekunnin väli. Jokainen koodi tulee kolme kertaa peräkanaa, ja riittää kun osaa laskea viiteen koska missään koodissa ei ole viitosta suurempaa lukua.

Ohjeet: https://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg
Koodit: https://www.ladakerho.fi/info/muut/kuva ... oodit2.jpg
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Aletaanpa nyt aivan alusta.

Jaetaan Suomi neljään osaan. Etelä, Itä, Länsi ja Pohjoinen. Pohjoinen alkaa tässätapauksessa Rovaniemen korkeudelta, silti auttajalle/autettavalle voi tulla pitkä siivu huristeltavaksi. Eli missä em. lohkossa letkaa jengalla asuu? Helpottaisi kummasti avunsaantia...

Eikö akkukaapelin johtimen irroitus muutamaksi minuutiksi siis poista vikakoodeja? Eli välittömästi akun kytkemisen ja käynnistyksen jälkeen tulee se 50 vikakoodia?!?!? Jätäppä nyt sitten seyraavaksi johto akusta irti koko yöksi niin eiköhän virkeämpikin "tietokone" sammu.

Sen jälkeen jatketaan pressan antamilla ohjeilla.

Vinkki kaikille avunpyytäjille: Lisätkää edes summittainen paikka edes vaikka em. tarkkuudella niin avunsaanti paranee varmasti huomattavasti. Minäkin olen kova poika ajelemaan mutta en sentään viitsi Helsinkiin asti lähteä katsomaan henkilökohtaisesti, muuta kuin Ladaa, jonka sitten ostan. Tulee muutenvainajelua sen 1000km siivu...
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Vastaa Viestiin