Kaikki mitä lukee netissä ei välttämättä pidä paikkaansa, varsinkaan ukrainalaisiin en luottais (jos ei sit ole itäpuolelta)
tuutko Samarai torstaina Ilolaan, mä voin kaivaa jotain materiaalia mukaan?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ei voi periaatteessa mihinkään sokeasti luottaa, kaikkein vähiten varmaan Neuvostoliiton aikaisiin historiakirjoihin ja Pravdaan..ei se tieto välttämättä yhtään sen luotettavammaksi muutu, vaikka se paperille painettaisiin, eihän sitäkään nyt sentään mikään Maradonan "jumalan käsi" ole kirjoittanut. Ei varmaan tuohon Lada-infoonkaan kannata paljoa luottaa kun se on täällä "netissä"? Mutta jos on ko. autoja kuvineen myynnissä 2107:n keulalla, niin kai sitä omiin silmiinsä on pakko sentään vielä luottaa. Ja etkös sinä nyt laita enemmänkin tässä nyt venäläisten luotettavuuden kyseenalaiseksi, tuskin niillä ukrainalaisilla on mitään jakoa tähän ko. Izhin tehtaan mallinumerointiin? Kyllä ne on sitten ihan itse ryssineet jos numerot ei täsmää.
Ei tällä kertaa pääse Ilolaan kun on nyt toi salivuoro samaan aikaan. Menee varmaankin toukokuulle seuraava tuleminen.
Painettuja kirjojakin löytyy lukuisia, missä 21047:n kohdalla ei puhuta mitään oikean puolen ohjauksesta:
Se näyttäisi olleen tuotannossa AvtoVazilla 90-luvun alussa kuitenkin vain n. puolitoista vuotta, niin olisiko mahdollista, että se sama mallinumero olisi otettu myöhemmin Izhevskissä uudelleen käyttöön ja laitettu "postuumisti" tuolle RHD:lle 21042?
En pidä sitä enää mahdottomuutena, että nuo mallinumerot olisi tehtaan sivuillakin väärin. Mieleen tuli sekin, että jossain VAZ- tehtaan julkaisussakin muistaakseni väitettiin pokkana, että Ladojen länsivienti aloitettiin ensin Iso-Britanniaan ja sitten mm. Suomeen ym. maihin v.1972 ja ns. sosialistisiin maihin vienti alkoi jo v.1971. Lada nimenäkin taisi tulla sen mukaan vasta silloin käyttöön kun vienti Iso-Britanniaan aloitettiin tms. Eipä tiedä sitten, miksi näin pihalla voi olla sylttytehtaalla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mulla on kans tuon tyyppinen ohjekirja, jossa on 2107 ja 21047, mutta edelleen väittäisin että toi 21047 on lähinnä kutsumanimi lux versiolle jossa on 2107 sisustus, sama kuin puhutaan kopeikoista ja semerkasta tai muusta vastaavasta, virallisissa papereissa 21047 on kuitenkin aina ollut oikealta ohjattava versio ja mitä noista netin huonoista kuvista yritin bongata tyyppikilpiä niin 1,6 malli oli ainakin keulasta riippumatta 21041, Sallan huutokaupassa oli yksi izh valmisteinen 21043 en nyt muista oliko se millä sisustuksella, mutta ainakin 2105 keulalla, nyt pitäsi saada niitä tyyppikilpikuvia 2104 malleista
kaikkia numeroitahan ei välttämättä ole käytetty, juurikin tuo 21042 en ole mistään virallisesta paperista lukenut että sitä olisi, muutenkin ei ne järjestyksessä ole käytetty kun ensin tuli 2104 ja 21043, sitten oikealta ohjattavat 21046 ja 21047, sittemmin 1,7i 21044 ja 1,5dsl 21045 ja vielä 1,8dsl 21048 ja lopulta se 21041.... 21049 en ole mistään bongannut, mutta 2105 ja 2107 malleissa se 9 muunnos on ollut wankel koneen kanssa, 2104 wankelista en ole kuullut koskaan
koska 2104 perustuu 2105 malliin niin voinee olettaa, että on suunniteltu, että siitä olisi tehty samat variaatiot, silloin 1,2 olisi ollut 21041 ja vastaava oikealta ohjattava 21048, mutta näitä ei tehty joten numerot jäi vapaaksi muille versioille
2107:ssa muunnosten numerot menee tietysti vähän erisarjassa, kun perusmalli onkin 1500 (uusi Lada 1500, 2103:n korvaaja) kun 2105 oli 1300 (uusi Lada 1300, 21011:n korvaaja), mutta 2107 kuten 2105 oikealta ohjattavat menee muunnoksiin 6, 7, 8 ja wankeli on se 9
yksi jännä juttu 1,7i mallien oikealta ohjattavat versiot merkittiin modernisti kuudennella numerolla, joka näissä yleensä on 6 eli 210736 ja 210446, samaa kuudennen numeron taktiikkaa on sitten käytetty mm. 110:ssä sekä facelift Nivassa ja UAZin eri vientimallit on kuudennella numerolla
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Tästä vähän vilkaisin 2104 tyyppikilpiä, niin siitä löytyy äkkiä katsottuna yksi 21047 kilpi. Ei taida tuosta olla paljon tähän apuja, on varmuudella se AvtoVazin RHD, koska on vm.1991, siitä ei varmaan ole kahta sanaa. Se tässä enää hiertää, että onko noita mallinumeroita muutettu myöhemmin Izhevskissä?
Juu mä katsoin kanssa nuo 05 ja 07 mallinumerot, olisi kyllä outoa, jos 2104 olisi eri numerolla RHD. Jotain outoahan tässä onkin, kun kaikki muut täsmää kuin tuo 2104.
e. Kyllä tästä 2104:n RHD mallista näkyi olevan vääntöä Venäjänkin autofoorumeilla, eikä siitä siitä oikein varmuutta saanut tuon 21042:n kohdalta. Löysin yli 10v. vanhan linkin arkistosta, niin siinä on nuo kaikki kolme laitettu 21042 , 21046 , 21047. http://www.rcforum.ru/showthread.php?t=1341&page=64
Mutta tuo Izhin tehtaan sivulla mainittu 21047 on tosiaan vain tehtaan "myyntinumero", VK:lla yksi kertoi sellaisen tyyppikilven tarkistaneen ja se on kuulemma 21043 alkuinen. Ei se tyyppikilven numero tässä itselle kyllä tärkeä ollutkaan, vaan se, että missä on ollut se 2107 maski. Siksi mä puhuinkin vain kaasariversiosta. Jos mulle myydään joku 21047:nä, niin ei minun tarvitse tarkistaa sitä tyyppikilvestä jos auto muuten ymmärretään mitä sillä numerolla 21047 silloin tarkoitetaan. Voisi ehkä kiteyttää, että se 2107 maski on ollut myöhäisemmässä Izhevskin 21043 vientiversiossa, mitä myytiin 21047 numerolla ja sitten tämä 21041 VF
21047:ää tarjotaankin lähinnä 2104:n "myöhäisemmäksi versioksi", sillä on varmaan haluttu juuri tuoda sitä 2107:n "loistokkuutta" helposti ymmärettävästi markkinointimielessä mallin myyntinumeroon. Tyyppikilpinumero onkin enää silloin lähinnä vain muotovirhe, koska sitä brittiversiota ei oltu enää vuosiin tehty eikä sekaantumista voinut tulla, koska sitä puolestaan myytiin "Riva" myyntinimellä eikä mallinumerolla.
Pitäisi puhua vain virallisilla tehtaan valmistenumeroilla, globaalisti puhuttaessa menee aina jossain vaiheessa sekaisin kun samaa autoa myyty erinimillä tai samalla nimellä myyty eriautoja, kyllä kai lähtökohta on että jos on joku mallinumero, niin se ei toista kertaa ole missään autossa, jos ei nyt jostain protoista puhuta, mutta niihin ei varmaan ole mitään runkonumeroa meistetty jos on piirroksia paperilla tai jotain muovista tehtyjä mallikappaleita.
21047 on mallimerkinnän mukaan 1,5 RHD malli, kun taas venäjän puhekielessä tota on selitelty vaikka miksi, 5-vaihteinen, 2107 kojetaulu ja penkit, 5-vaihteista on ollut kuitenkin varusteista riippuen myös 21043:ssa ja noi kojetaulut ja penkit on ollut varustevaihtoehto 21043:ssa, viimeisissä ei voi sitten puhua edes 2107 penkeistä, kun on Izh Odan penkit
noilla venäläisilläkin menee malliluettelot sekaisin, kun joistain mennään jonkun nimikkeen mukaan, joissakin tehdaskoodin mukaan ja kun kaikkia protoja ja muita lykätty samaan satsiin, niin vähemmästäkin menee sekaisin
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kyllähän se niin on, että autoista pitäisi käyttää niiden oikeita mallinumeroita, tuo myöhempi "21047"on tosiaan feikki siltä kannalta. Tässä on vaan kapitalismi ajanut mallinumeroiden yli ja kyllä mä sen ymmärränkin, että tuo "7" katsottiin varmaankin menneen hukkaan markkinointimielessä siinä brittiversiossa kotimarkkinoita silmällä pitäen. Sen mallinumeroa ei varmaan noissa IVY-maissa monikaan tietänyt, joten se oli helppo laittaa uudelleen "myyntinumeroksi". Autokauppa perustuu kuitenkin pitkälle mielikuviin ja mielestäni se sopikin hyvin kyseiseen malliin. Noilla tarkoilla mallinumeroilla on kuitenkin loppupeleissä merkitystä vain alan harrastajalle, sekaannusta jossain tietyissä varaosissa voi tietysti tulla. Neuvostoliitossa ei varmaan tätäkään ongelmaa olisi ollut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»