110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
dadalada

110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja dadalada »

No nyt pomppas.

Toivottavasti tämä on harhaa.

Oireet: Moottori ottanut jo pidemmän aikaa tosi haluttomasti kierroksia,
ns. veto pois -ilmiö. Lähtee hyvin kylmänä käyntiin, todella laiska puolilämpimänä.

Sitten: pari viikkoa sitten valo ilmoitti, että lisää öljyä (punainen kannu).
No laitoin lisää öljyä.

Edelleen: huomasin tänään, että sisään ei tule mielestäni kovinkaan
lämmintä, vaikka lämppäri on kesät talvet täysillä -> johtopäätös oli
että lisää jäähdytysnestettä. Laitoin lisää ja huomasin, että edellinen
jäähdytysneste oli kadonnut "johonkin". Alleen tämä Lada ei laske,
sen olen katsonut parkkiruudusta!

Katsoin tietty myös öljyt: tikun mukaan nestettä kyllä oli, mutta
mielestäni epäöljymäisen vaaleaa! Kunnon koneöljy lienee mustaa
ja tikussa näkyisi kanssa mustan raja.

Toverit: neuvoja ja diagnoosi? Ja heti. Sekä toimintaohjeet.

-kamarovits
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja voimasika »

dadalada kirjoitti:valo ilmoitti, että lisää öljyä (punainen kannu).
Punainen valohan jos mittaristoon syttyy niin sehän ei ilmoita että "lisää öljyä" vaan se ilmoittaa että öljynpaine on alhainen, ja silloin ollaan öljyn lisäämisessä jo pahasti myöhässä tai jostain muusta syystä öljynpaine alhainen tai toki voi se olla anturivikakin.

Se keltainen öljykannun kuva siellä kellon vieressä on se mikä ilmoittaa että öljyä pitää lisätä.
dadalada kirjoitti:huomasin tänään, että sisään ei tule mielestäni kovinkaan
lämmintä, vaikka lämppäri on kesät talvet täysillä -> johtopäätös oli
että lisää jäähdytysnestettä.
Tähän myös keltainen varoitusvalo joka ilmoittaa nesteen vähentymisetä, löytyy kellon vierestä (jos sattuu toimimaan)
dadalada kirjoitti:Katsoin tietty myös öljyt: tikun mukaan nestettä kyllä oli, mutta
mielestäni epäöljymäisen vaaleaa! Kunnon koneöljy lienee mustaa
ja tikussa näkyisi kanssa mustan raja.
Toki se öljy on vaaleaa pitkän aikaa öljynvaihdoin jälkeen ja sitä öljyn rajaa vaikea erottaa. Onko öljyjä vaihdettu koska viimeksi?

Näkyykö öljykorkin sisäpinnalla harmaata mössöä?
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
kuukkeli

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja kuukkeli »

Kannentiiviste varmaan palanut?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja mush »

Milloin tarkistit nestepinnat edellisen kerran ennen lisäystä?

Öljy, jossa on paljon vettä seassa muuttuu todella vaaleaksi (maitokahvin väriseksi, jossa aika paljon maitoa) ja läpinäkymättömäksi.

Auttaisi myös haarukoimaan jos kertoisit paljonko autolla on ajettu.
voimasika kirjoitti:Se keltainen öljykannun kuva siellä kellon vieressä on se mikä ilmoittaa että öljyä pitää lisätä.
voimasika kirjoitti:Tähän myös keltainen varoitusvalo joka ilmoittaa nesteen vähentymisetä, löytyy kellon vierestä (jos sattuu toimimaan)
Uudemmissa ei näitä enää ole (tai siis valot on, mutta antureita ei enää ole).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja voimasika »

mush kirjoitti:Uudemmissa ei näitä enää ole (tai siis valot on, mutta antureita ei enää ole).
Aijaa, siinäkin säästetty. Enpä olekkaan tuota tiennyt.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
dadalada

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja dadalada »

Kiitos tähänastisista vastauksista.

Öljy ei ole vaaleaa, eli ehkäpä nesteet eivät ole
sekaisin - tosin katsoin eilen illalla hämärässä, täytyy
tänään katsoa päivän valossa.

Kannen tiiviste voisi olla syy vetämättömyyteen?
Täsmäävätkö oireet tiivistevikaan (ei kiihdy, ei
tahdo nousta ylämäkiä, LAISKA).

Kilometrejä on mittarissa noin 65.000.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos nesteet pysyy omilla osastoillaan, eivätkä katoa "mystisesti", niin ei liene ensimmäisenä syytä epäillä kannentiivistevikaa. Kannattaa seurata tilannetta nyt tehostetusti kun nesteet on lisätty. Paljonko jouduit lisäämään jäähdytinnestettä?

Lienee parasta lähteä purkamaan ongelmaa vikamuistin kautta, onko jotain vikakoodeja muistissa ja palaako vikavalo? Toki tämä on vähän hankalampi kuin uudemmat, kun tässä ei todennäköisesti ole vielä OBD2 liitintä.

Niin ja millä moottorilla tämä on 8v vai 16v?
voimasika kirjoitti:Aijaa, siinäkin säästetty. Enpä olekkaan tuota tiennyt.
Niin tämä olikin vm 2000, en huomannut aamulla, eli tässä ko. autossa pitäisi olla anturit. Ainakaan -04 ei ollut enää jäähdytysnesteen anturia ja 1,6 koneiden myötä lienevät kadonneet öljypohjastakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
dadalada

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja dadalada »

Kone 16-v 1.5 litraa.

Jäähdytinnestettä laitoin eilen puoli litraa
(ei riittänyt) joten tänään laitan sitä lisää
(sattui olemaan käsillä vain mainittu puoli litraa).

Edellinen lisäys joskus 3-6 kk sitten.

Mieleeni tuli yksi potentiaalinen "vetämättömyyden"
syy, moottorin tuloilman putsari on vaihdettu vissiin
3 vuotta sitten... tämän illan hankintoihin sekin siis.
Avatar
pressa
Viestit: 10455
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko jakohihna vaihdettu ja koska?? Onko auto ollut sinulla kauan, eli onko tietoa huoltohistoriasta??
dadalada

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja dadalada »

Moro

Tarkistin öljyn päivänvalossa: OK, öljyn täyttöaukon tulpan
sisäpinnalla ei ole valkoista vaahtoa tms. ei-öljyn-näköistä
ainetta.

Jäähdytinneste on nyt maksimitasossa, tutkailen katoaako
neste epäilyttävän nopeasti.

Auto on ollut minulla 4 vuotta, eikä jakohihnaa ole ainakaan
sinä aikana vaihdettu. Kilometrejä nyt noin 65.000, ostaessani
hieman yli 30.000. Hanskalokerossa voi olla huoltokirja, tutkin
illemmalla löytyykö jakohihnasta merkintää.

Kiitos tähänastisista vastauksistanne.

EDIT: jakohihnaa EI ole vaihdettu. 30 tkm huolto on tehty
Delta-autossa, joten siihen asti huoltohistoria on moitteeton.
Jakopään hihna on merkitty 60 tkm huoltoon.
Viimeksi muokannut dadalada, 26.1.2017 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tossa veljen 110:ssä joskus aikoja sitten nestettä hävisi oudosti pitkän tovin. Loppujen lopuksi syyksi ilmaantui hiushalkeama painesäiliön pohjasaumassa, mikä vuoti vasta paineessa. Ei sekään parkkiruudussa alleen laskenut, vaan se vuoti johonkin piiloon autoon sisälle. Veli huomasi sen vasta sitten kun auto oli jossain tarpeeksi vinossa ja alkoi jostain tiputtaa alleen. Luuli tosin sitäkin ensin sadevedeksi.

e. niin eihän se vuotanut kuin vähintään sen seitsemän vuotta (2004-2011). :) Voi olla vuotanut myös 9 vuottakin jos jo tehtaalta asti oli vuotanut, mikä oli sekin täysin mahdollista, koska jäähdytysnestepytty kuului saatuihin varusteiseen jo ostaessa.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 2A#p309977

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 2A#p308615
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 vm 2000 - öljyt ja jäähdytinneste sekaisin???

Viesti Kirjoittaja mush »

Jakopään laitto on hyvin ajankohtainen. Tuossa moottorissa tulee tuhoa jos hihna pettää. Vaihtoväli tosiaan 60tkm tai 4v (eli tässä tapauksessa neljän vuoden välein), eli jos huolto-ohjelman mukaan olisi menty, niin viimeinen hihnan vaihto olisi ollut viime vuonna. Hyvin todennäköisesti saattaa olla vielä tehtaalla laitettu hihna, jos ei ole faktaa että vaihdettu sen jälkeen.

Jos pakkasnestettä katoaa hiljalleen, kannattaa myös käydä läpi kaikki letkunkiristimet. Tuppaavat olemaan iän myötä vähän löysällä ja tihkuttavat niin hitaasti ettei vuotoa näe.

Mutta perushuollot ensin kuntoon ja sitten vasta kannattaa miettiä onko jossain oikeasti vikaa, vai katoaako laiskuus näillä lääkkeillä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin