Maavara

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Maavara

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Omistamani Lada 111 ja haluaisin maavaraa lisää noin 5cm.
Kysyin neuvoa, mitä voisi tehdä?
Onko Ladaan saatavilla korotus osia.?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Omia havaintojani.

Korkeutta pitää hakea maltilla sanoi eräs tuttu auton asentaja. Hän selitti että helposti tulee korotettua liikaa jolloin auto näyttää täysin toiselta.

Sitä voi katsoa taka-akselille joko pidemmät jouset, tai korotuspalat. Samarassani on nuo molemmat, vaikka olisi nuo koropalat voinut jättää pois. Jos pidemmillä jousilla hakee korotusta, ne saisivat olla jäykemmät. Kannattaa samalla siis saada parempi alusta samalla kertaa ettei vaan huononna ajo- ominaisuuksia. Minulla oli tuuria korotuksessa, koska löysin vahingossa taakse pidemmät ja jäykemmät jouset 20 eurolla. Korkeutta taisi tulla suunnilleen tuo viisi senttiä.

Etupäähän voi tehdä itse korotuspalat ylätukilaakerin ja korin kiinnityksen väliin. Tosin se onkin sitten työlästä. En tiedä onko etupäähän valmiita korotuspaloja Venäjällä. Jo pelkästään etupään iskunvaimentimien ja jousien uusiminen vanhassa autossa nostanee etupäätä sentin tai kaksi.

Jarrupaineen tasaaja pitää todennäköisesti korotusten jälkeen säätää uudelleen. Pitää tietysti ensin kokeilla kuinka takapää tulee mukaan jarrutuksessa.

Korotuksen jälkeen auto näyttää isommalta ja nyky-aikaisemmalta kuin onkaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kiitti tiedosta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Omasta mielestä etuvetoisten Ladojen takajousitus on liian halvalla tehty. Itse laittaisin laadukkaammat iskunvaimentimet taakse, vaikka kaasu sellaiset, ja vähän pidemmät jouset. Jousia voi varmaan löytyä tuolta katalogista. Tarpeen vaatiessa sitten korotusraudat taakse.

http://www.lesjofors.fi
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Kuningaspultti
Viestit: 166
Liittynyt: 30.7.2015 19:09
Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Kuningaspultti »

111.sessäni on 14cm matalin kohta eli katalysaattorista. Meinaan vähän nostaa sitä kun muutenkin pitää uusia iskarit. Mahtuisikohan leveämpää rengastakin alle?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Otettiin Mushin kanssa viikolla taka-akseli irti purku Lada 111 autosta. Iskunvaimentimen alapultti on toivoton näissä etuvetoisissa. Se ei lähde suosiolla edes 10 vuotta vanhasta autosta. Pultti pitää saada poikki akselin korvakkeiden sisäpuolelta , koska pultti on ruostunut kiinni iskunvaimentimen holkkiin.

Kannattaa 10 vuotta vanhoissa satakympeissä vaihtaa iskarit jo pelkästään sen "kaulurin" takia joka sijaitsee siellä koriin kiinnityksen kohdalla ylhäällä. Tässä se kauluri oli puhki ruostunut ja läpimeno oli varmaan jo lähellä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyllä, muutama hikipisara tuli valutettua ennen kuin akseli oli vapaa. Muuten kyllä kaikki irtosi tappelematta, mutta iskunvaimentimet, varsinkin alapäästään ihan toivottomia.

Se kauluri tai kuppi on heikko lenkki, koko iskunvaimentimen yläpää on sen ja pienen varressa olevan pykälän varassa.

Kaiken järjen mukaan sama osa pitäisi löytyä Samarastakin (21080-2915608-00), mutta ei kyllä muistu että olisin kuullut pettäneen Samarassa. 2000-vuoden Samaran varaosakirjassa näkyy kyllä ko. osa piirroksessa, mutta varaosanumeroa sille ei ole annettu. 110:n kirjasta löytyy sitten numerokin.

Kuva

Valitettavasti ko. osaa ei tule iskareiden mukana, kai niitä idästä saa, tällä puolen saatavuus lienee huono.

Omia arkistoja penkomalla löytyi tämä toukokuulta 2012:
Kuva
Näin se käy, pauke alkaa kuulua kun iskarin yläpää alkaa hakata takapenkin kiinnikkeeseen. Pitää muuten aikamoista pauketta, kyllä päät kääntyy. Kuvan kuppi korjattu hitsaamalla siihen korialuslevy, kesti ainakin neljä vuotta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samarassa tuo lienee paremmin tehty. Vara-osakirjan mukaan siellä irtonaisena prikka. Prikan alapuolella kaksi kumirinkulaa ja niiden alla pohjaanlyönnin varalta pitkulainen vaahtomuovin kappale. Jousen yläpuolelle tulee paksu kumiasetelma. Ei toi ihan kokonaan mulle avautunut tuo iskarin rakenne.

Tuossa kuva vielä omasta Samaran iskunvaimentimen tolpasta ennen asennusta.

Kuva

Iskunvaimentimen vasemmalla puolella on muuten Samaran etukulman toinen pelti. Konepelti ei sentään mahtunut kuvaan. Takavuosina tosiaan rakentelin Samaraa parvekkeella. :lol:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja mush »

Olisiko tuo "kumihanuri" pölysuoja tullut päivityksenä jossain vaiheessa ja alin prikka vaihtunut tuohon kuppiin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllähän tuo pölysuoja kuuluu tuohon vaimentimeen, mutta puuttuu kuvasta.

Nyt tajusin että kierreosa Samaran vaimentimen tangon yläpäässä on kait ohuempi kuin tanko ja sen takia siihen muodostuva levennys pitää tangon visusti prikan alapuolella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja mush »

Tarkoitin lähinnä, että jotain muutosta on tapahtunut tuon kumin suhteen kun tuo kuppi on sitä varten, että tuo leveä kumi tulee siihen kiinni. Muuta virkaa tuolla isolla halkaisijalla ei ole. Tullut kai korvaamaan prikkaa+erilaista suojakumia (varmaan 2108-2915681 -> 2108-2915681-01).

Nimenomaan kierrepää on ohuempi kuin vaimentimen varsi ja sitä pientä pykälää vasten vaimennin "nojaa" joustossa. 110:ssä on tuo kuppi siinä ensimmäisenä ja jos se pykälä menee kupista läpi, löytyy vaimentimen varsi kontista.

Niin kuin tuosta kuvastakin näkee, ei tuo osa ole ihan ohutta tavaraa. Mennyt ilmeisesti materiaalivalinta tai pintakäsittely pieleen kun ruostuu noinkin nopeasti. Tuossakin 2006 vuoden farkusta mikä Jouskan kanssa purettiin, oli kuppi lahonnut paikoin jo puhki.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Maavara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Veikkaan, että sekä materiaali, kupin puutteellinen pintakäsittely ja vielä että on koostumukseltaan erilaisen teräksen kanssa yhteydessä vaikuttavat nopeaan ruostumiseen. "Kuppi" lienee lähes seostamatonta rautaa, ja sen takia on halpa materiaali.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin