Heips taas!
Nyt kyselisinkin Samaran takajarruista.
Ovat tyypiltään rumpujarrut.
Kestävätkö noi jarrukengät kuinka kauan?
Eteen tuli jo palat vaihdettua ja ajattelin että olisi loogista vaihtaa samalla jarrukengät taaksekin.
Ovatko vaikeat vaihtaa?
Omassani jotain remontteja sinne on tehty, ja on toinen jarururumpu sen verran vammaa saaneen näköinen että ajattelin myös vaihtaa. Tällöinhän tulee vaihtaa molemmat jarrurummut samaan aikaan?
Takajarrut - Samara
Re: Takajarrut - Samara
Moi,
Takajarrujen kitkapinnat kuluvat sitä enemmän mitä enemmän on kuormaa päällä ja että paljon jarruttelee. Kyllähän ne kitkapinnat pitäisi sen 150 000 km varmaankin kestää jos vaan on kevyttä töihin ja kotiin ajoa yhden hengen kuormalla. Rummut molemmille puolille uudet jos menet vaihtamaan.
Takajarrujen kitkapinnat kuluvat sitä enemmän mitä enemmän on kuormaa päällä ja että paljon jarruttelee. Kyllähän ne kitkapinnat pitäisi sen 150 000 km varmaankin kestää jos vaan on kevyttä töihin ja kotiin ajoa yhden hengen kuormalla. Rummut molemmille puolille uudet jos menet vaihtamaan.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Ei ole loppuunkuluneita kenkiä tullut minulle Ladoissa vastaan, sen sijaan rungostaan irti ruostuneiden kitkapintojen vuoksi niitä on vaihdettu. Pahin homma tuossa on mahdollisesti kiinnijumahtaneen rummun irroitus. Harvoin näkee rumpuja josta joku ei jo olisi irroituskierteitä kerennyt rikkomaan (jopa alle 60tkm ajetussa Kalinassa joku oli ne jo kerennyt korkkaamaan).
Samalla kun vaihtaa kengät, niin kannattaa laittaa myös uudet jouset, eivät maksa kovinkaan paljoa. Jos sylinteri(t) on yhtään kostea jarrunesteestä niin samalla nekin.
Samalla kun vaihtaa kengät, niin kannattaa laittaa myös uudet jouset, eivät maksa kovinkaan paljoa. Jos sylinteri(t) on yhtään kostea jarrunesteestä niin samalla nekin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
Ei mennyt Samara enää katsastuksesta läpi. Takajarrut olivat tehottomat ja jarruvoimienkin ero suuri. Toinen puoli jarrutti vähän ja toinen puoli tuskin mitään.
Vielä vuosi sitten toimivat ainakin katsastuksessa riittävästi.
Mutta kyllä nuo nyt täytyy ainakin aukaista.
En tiedä sitten saako Mansemotorsista noita jousia sitten.
Toisella puolella on italialainen tarvike syliteri, ja se puoli juuri jarruttaa heikosti ja ilmausruuvi on jumissa. Tämä tarvikeosa on siis uudempi kuin auto.
Vielä vuosi sitten toimivat ainakin katsastuksessa riittävästi.
Mutta kyllä nuo nyt täytyy ainakin aukaista.
En tiedä sitten saako Mansemotorsista noita jousia sitten.
Toisella puolella on italialainen tarvike syliteri, ja se puoli juuri jarruttaa heikosti ja ilmausruuvi on jumissa. Tämä tarvikeosa on siis uudempi kuin auto.
Toimiko käsijarru?
Yleisin aiheuttaja takajarruongelmiin näissä on jarrupaineensäädin:
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=28138
Minä olen ottanut tavaksi tunkea tikun tmv säätimen väliin ja tekemellä kunnon jarrutuksia ennen katsastukseen vientiä viimeistään. Nyt ei ole enää vuosiin ollut ongelmia katsastuksessa.
Toki pyöränsylinterikin voi olla jumissa, epäilyttävän nälöisiä sylintereitäkään ei kannata kauaa katsella siihen vajaan kympin hintaan, jos laskee omalle työlle yhtään arvoa. Samalla vaihtaa kaikki jarrunesteet, niin muutkin sylinterit ja paineensäädin pelaavat kunnolla.
Yleisin aiheuttaja takajarruongelmiin näissä on jarrupaineensäädin:
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=28138
Minä olen ottanut tavaksi tunkea tikun tmv säätimen väliin ja tekemellä kunnon jarrutuksia ennen katsastukseen vientiä viimeistään. Nyt ei ole enää vuosiin ollut ongelmia katsastuksessa.
Toki pyöränsylinterikin voi olla jumissa, epäilyttävän nälöisiä sylintereitäkään ei kannata kauaa katsella siihen vajaan kympin hintaan, jos laskee omalle työlle yhtään arvoa. Samalla vaihtaa kaikki jarrunesteet, niin muutkin sylinterit ja paineensäädin pelaavat kunnolla.
Sometimes is never quite enough
-
Joo uudet osat on ny asennettu.
Jumissa olivat vanhat sylinterit. Jarrukengissä olis vielä ollu pintaa, mutta kitkapinnat olivat jo irtoamassa jarrukenkien rungosta.
Jarrurummut olivat kovin tiukkaan hapettuneet kiinni, etenkin vasen.
Käsijarrun mekanismin voitelu askarrutti minua.
Uusien jarrusylinterien mukana ei tullut uusia kiinnityspultteja. Kyllä saisi tulla uudet pultitkin mukana.
Paineensäädin ilmeisesti toimii, taikka ainakin ilman kuormaa jarrut toimivat dynamometrinkin mukaan kunnolla.
Jumissa olivat vanhat sylinterit. Jarrukengissä olis vielä ollu pintaa, mutta kitkapinnat olivat jo irtoamassa jarrukenkien rungosta.
Jarrurummut olivat kovin tiukkaan hapettuneet kiinni, etenkin vasen.
Käsijarrun mekanismin voitelu askarrutti minua.
Uusien jarrusylinterien mukana ei tullut uusia kiinnityspultteja. Kyllä saisi tulla uudet pultitkin mukana.
Paineensäädin ilmeisesti toimii, taikka ainakin ilman kuormaa jarrut toimivat dynamometrinkin mukaan kunnolla.