Kytkin - Samara - 2108
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 13.12.2015 20:50
Kytkin - Samara - 2108
Dobri!
Kysymykseni koskisi Samaran eli 2018 kytkintä, auto on vm. 2003. Auto on siis aivan viimeisiä Samaroita, joissa on jo seuraavan mallin tekniikkaa. Autolla on ajettu noin 125 tkm.
Mistä voi tietää kuinka kulunut Samaran kytkin on? Näkeekö sen siis jostain moottoritilasta?
Ostaessani auton oli kytkin säätynyt kulumisen seurauksena siten että poljin oli todella ylhäällä ja kytkin otti kiinni vasta aikas ylhäällä.
Onnistuin säätämään kytkintä siten että poljin on suunnilleen jarrupolkimen tasolla, ehkä vähän ylempänä. Ja kytkin ottaa edelleen aikas ylhäältä. Mutta kytkin kuitenkin pitää, eli ei luista.
Huomasin että tuo kytkimen käyttövipu jota myös kytkinkäpäläksi kutsutaan on melkoisen ääri asennossa kohti auton nokkaa.
Kuinkahan kauan tälläinen kytkin vielä kestää?
Toisekseen onko alkuperäiset vai tarvikemalliset kytkimet parempia?
Kun olen kuullut että alkuperäinen kytkin olisi jollain tavalla Samaran heikkokohta ja että tarvikeosissakin on eroja.
Kytkinremppa vaikuttaa kyllä melko työläältä, mutta pakollinenhan se on.
Onko kellään mitään tietoja mitä kytkimen vaitaminen maksaa korjaamolla?
Ja onko muita osia mitä kannattaa vaihtaa taikka huoltaa samalla?
Esim. vaihteensiirron kumit taikka vaihteensiirron voitelu.
Kysymykseni koskisi Samaran eli 2018 kytkintä, auto on vm. 2003. Auto on siis aivan viimeisiä Samaroita, joissa on jo seuraavan mallin tekniikkaa. Autolla on ajettu noin 125 tkm.
Mistä voi tietää kuinka kulunut Samaran kytkin on? Näkeekö sen siis jostain moottoritilasta?
Ostaessani auton oli kytkin säätynyt kulumisen seurauksena siten että poljin oli todella ylhäällä ja kytkin otti kiinni vasta aikas ylhäällä.
Onnistuin säätämään kytkintä siten että poljin on suunnilleen jarrupolkimen tasolla, ehkä vähän ylempänä. Ja kytkin ottaa edelleen aikas ylhäältä. Mutta kytkin kuitenkin pitää, eli ei luista.
Huomasin että tuo kytkimen käyttövipu jota myös kytkinkäpäläksi kutsutaan on melkoisen ääri asennossa kohti auton nokkaa.
Kuinkahan kauan tälläinen kytkin vielä kestää?
Toisekseen onko alkuperäiset vai tarvikemalliset kytkimet parempia?
Kun olen kuullut että alkuperäinen kytkin olisi jollain tavalla Samaran heikkokohta ja että tarvikeosissakin on eroja.
Kytkinremppa vaikuttaa kyllä melko työläältä, mutta pakollinenhan se on.
Onko kellään mitään tietoja mitä kytkimen vaitaminen maksaa korjaamolla?
Ja onko muita osia mitä kannattaa vaihtaa taikka huoltaa samalla?
Esim. vaihteensiirron kumit taikka vaihteensiirron voitelu.
Re: Kytkin - Samara - 2108
Ei kai se Ladan kytkin oikein käytettynä mikään erityisen heikko ole. Monet näistä ovat kyllä olleet vanhuksilla ajossa, joista kytkin on saatu loppuun jo reilusti alle 100tkm. Meidänkin vanhan 111:n kytkin oli jo hyvin kulunut 67tkm ajettuna, edellinen omistaja oli jo 80v lähestyvä pappa. Kesti kuitenkin siistiä ajoa vielä pari vuotta.
Kuvauksen perusteella autosi kytkin alkaa olla jo lopussa, mutta tuskin vielä "huomenna" hajoamassa.
Ei kytkinremontti mikään ihan pikkujuttu ole, mutta kuitenkin tehtävissä ihan perustyökaluin. Hintaa en osaa sanoa mitä voisi maksaa, mutta useampi tunti siihen kuitenkin menee. Varmasti osissa on eroja, mutta varmasti mikä tahansa merkkiosa ajaa asiansa.
Vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa samalla, kun niitä ei kukaan kuitenkaan ole vaihtanut. Jos vetoakselit irroittaa laatikosta, tulevat öljytkin ulos. Tilalle sitten kunnon vaihteistoöljyä, ei missään nimessä moottoriöljyä, vaikka ohjekirja niin väittiäisikin.
Kuvauksen perusteella autosi kytkin alkaa olla jo lopussa, mutta tuskin vielä "huomenna" hajoamassa.
Ei kytkinremontti mikään ihan pikkujuttu ole, mutta kuitenkin tehtävissä ihan perustyökaluin. Hintaa en osaa sanoa mitä voisi maksaa, mutta useampi tunti siihen kuitenkin menee. Varmasti osissa on eroja, mutta varmasti mikä tahansa merkkiosa ajaa asiansa.
Vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa samalla, kun niitä ei kukaan kuitenkaan ole vaihtanut. Jos vetoakselit irroittaa laatikosta, tulevat öljytkin ulos. Tilalle sitten kunnon vaihteistoöljyä, ei missään nimessä moottoriöljyä, vaikka ohjekirja niin väittiäisikin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kytkin - Samara - 2108
Kytkimen vaihtotyö korjaamolla maksaa noin 250e + osien hinnan. Mitään öljyjä ei ole pakko vaihtaa elli halua koska vaihteisto öljyjä ei tarvitse laskea pois eikä vetoakseleita irrottaa vaihdelaatikosta. Kerholehdessä on ollut ohjeetkin kytkimen vaihtamiseen miten vähimmällä ruuvien avaamismäärällä homma tehdään.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkin - Samara - 2108
Tänään aloitan myös Samaran vaihdelaatikon irroittamisen. Kaikki vinkit ja neuvot on tarpeen.
Re: Kytkin - Samara - 2108
En nyt yhtäkkiä muista missä kerholehdessä ohjeet julkaistiin, selaappa lehtiä ja katso ohjeet.
Re: Kytkin - Samara - 2108
Tässä on pari ohjetta vaihteiston irrotuksesta ystävällismielisistä naapurivaltioista:
http://sanekua.ru/snyatie-korobki-pered ... strukciya/
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=9926
Tuon vaihteiston alla olevan "vakausvartaan" irrotus ei ole kyllä välttämätön, vaihteisto mahtuu tulemaan alas se paikallaankin, antaa tietysti lisää tilaa jos irrottaa.
Vaihdoin loppusyksyllä omaani toisesta Samarasta laatikon ja kytkimen. Pakki piti omassa pahaa jurinaa, eihän siinä kuitenkaan muuta vikaa ollut kuin, että kytkinlevystä oli keskiö "löystynyt" ja painettaessa meni vinossa vauhtipyörälle.
Jossain sivulla neuvottiin vaihteiston tanko irrottamaan sieltä kumisuojuksen alta pultista eikä tuosta klemmarista - näin kepin asento pysyy samana. Jokin ongelma siinä kuitenkin tuii omalle kohdalle niin otin sen kuitenkin siitä klemmarista irti.
Ykk-anturi on ristipääruuvilla kiinni ja niin lähellä koria, että otin sen vasta laatikkoa pudottaessa irti kun tuli tilaa lisää.
Apumiehen puoleinen vetoakseli oli molemmissa Samaroissa lujassa vaihteistossa. Purkuraudalla piti tosissaan kääntää ennen kuin antoi periksi.
http://sanekua.ru/snyatie-korobki-pered ... strukciya/
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=9926
Tuon vaihteiston alla olevan "vakausvartaan" irrotus ei ole kyllä välttämätön, vaihteisto mahtuu tulemaan alas se paikallaankin, antaa tietysti lisää tilaa jos irrottaa.
Vaihdoin loppusyksyllä omaani toisesta Samarasta laatikon ja kytkimen. Pakki piti omassa pahaa jurinaa, eihän siinä kuitenkaan muuta vikaa ollut kuin, että kytkinlevystä oli keskiö "löystynyt" ja painettaessa meni vinossa vauhtipyörälle.
Jossain sivulla neuvottiin vaihteiston tanko irrottamaan sieltä kumisuojuksen alta pultista eikä tuosta klemmarista - näin kepin asento pysyy samana. Jokin ongelma siinä kuitenkin tuii omalle kohdalle niin otin sen kuitenkin siitä klemmarista irti.
Ykk-anturi on ristipääruuvilla kiinni ja niin lähellä koria, että otin sen vasta laatikkoa pudottaessa irti kun tuli tilaa lisää.
Apumiehen puoleinen vetoakseli oli molemmissa Samaroissa lujassa vaihteistossa. Purkuraudalla piti tosissaan kääntää ennen kuin antoi periksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kytkin - Samara - 2108
Jos autoon vaihdetaan pelkkä kytkin niin vetoakseleita ei tarvitse irrottaa vaihdelaatikosta, eikä öljyjä tarvitse laskea pois. Mikäli vaihdelaatikko vaihdetaan niin sitten pitää vetoakselit irrottaa.
Re: Kytkin - Samara - 2108
Lada Skandinavia kysyi no. vaihteiston irrotuksesta ja yritin vielä korostaa sitä kommentissanikin. Lada-Pravdassa ei muistaakseni ole ollut ohjeita varsinaiseen vaihteiston irrotukseen?
Tässä ohje myös kytkimen vaihtoon vetoakseleita irrottamatta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100
http://zufa66.narod.ru/photoalbum29.html
Mutta jos on esim. häikkää tuossa mekanismissa, eipä taida ilman vaihteiston irrotusta vetoakseleista onnistua korjata?
Itsellä ei kuitenkaan olisi onnistunut pelkän kytkinlevyn vaihtokaan eo. ohjeen mukaan, koska vakausvarren kiinnitykset oli niin ruostuneet jumiin, että tuskin sitä ei olisi ilman niiden katkaisua saanut irti. Irrallaan olleen vaihteiston sai kuitenkin pujoteltua helposti sen ohi. Vetoakselien irrotus öljyrumbineen oli silloin enää pikku juttu tässä tapauksessa kun ei tarvinnut siitä vartaasta välittää.
Ei kaikki aina mene vanhojen romujen kanssa niinkuin Strömsössä.
Tässä ohje myös kytkimen vaihtoon vetoakseleita irrottamatta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100
http://zufa66.narod.ru/photoalbum29.html
Mutta jos on esim. häikkää tuossa mekanismissa, eipä taida ilman vaihteiston irrotusta vetoakseleista onnistua korjata?
Itsellä ei kuitenkaan olisi onnistunut pelkän kytkinlevyn vaihtokaan eo. ohjeen mukaan, koska vakausvarren kiinnitykset oli niin ruostuneet jumiin, että tuskin sitä ei olisi ilman niiden katkaisua saanut irti. Irrallaan olleen vaihteiston sai kuitenkin pujoteltua helposti sen ohi. Vetoakselien irrotus öljyrumbineen oli silloin enää pikku juttu tässä tapauksessa kun ei tarvinnut siitä vartaasta välittää.
Ei kaikki aina mene vanhojen romujen kanssa niinkuin Strömsössä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkin - Samara - 2108
Kiitoksia vinkeistä. Työ aloitettu ja jatkuu taas ensiviikolla.
Re: Kytkin - Samara - 2108
Löysitkö lehden?? On ladattavissa myös tuosta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 83&t=40394
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkin - Samara - 2108
En löytänyt, eikä sinäänsä haittaa. Noista vinkeistä on riittävästi apua. Mennään myös sään armoilla ja hyvä se, kun ei Samara ole käyttöautona, joten ei tarvii kiirehtiä.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kytkin - Samara - 2108
Noniin. Tänään saatiin Samarasta v.laatikko irti. Työkaveri oli apuna. En ottanut vetoakseleita irti v.laatikosta. Niitä ei näköjään tarvii ja laatikkoa emme laskeneet alas, sitä vaan peruutettiin, että tilaa jää.
Asetelma ihan hyvä ja miksi kytkin ei toiminut, painelaakerin toinen kynsi oli poikki, eikä sitä ees löytynyt mistään.
Motonetistä ei saa pelkkää painelaakeria.(hukka reissu) Joten hitsasin 2mm teräslevystä uuden kynnen.
Sitten kokoaminen ja Samaralla otin koeajon.
Suurkiitos neuvoista.
Asetelma ihan hyvä ja miksi kytkin ei toiminut, painelaakerin toinen kynsi oli poikki, eikä sitä ees löytynyt mistään.
Motonetistä ei saa pelkkää painelaakeria.(hukka reissu) Joten hitsasin 2mm teräslevystä uuden kynnen.
Sitten kokoaminen ja Samaralla otin koeajon.
Suurkiitos neuvoista.