VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Juu hyvin on auto toiminut nyt. Kärjetön sytytys kiinni ja kylmäkäynnistyksessä auto lähtee normaalisti käyntiin kun pari kertaa pumppaa polkimella. En tiiä miten bensat pääsee haihtumaan tuolta, mutta ei tää haittaa ku käyntii kummiskin lähtee.

Niin tässähän alkoi tuossa viikolla vesipumppu ääntämään melko kovaa. Täälläkin kyselin jos joku ois ollu lähellä Varkautta ja ois voinu tuua uuden pumpun, mutta eipä ollu, piti sitten ite käyä ostamassa paluumatkalla Mikkelin Fixus varaosaliikkeestä uusi pumppu. Kyllähän tuolla rohisevalla ja väljällä pumpulla pääsi kotiin asti tuon 250 kilometrin matkan. Kotona vesipumppu piti tyhjäkäynnillä kovempaa ääntä kuin moottori :lol:

No mutta uusi on nyt vaihdettu tilalle ja nyt taas auto toimii niinkuin pitää
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei oo vesipumpun hajoamisen jälkeen ollut juuri mitään vikoja tässä, ajettua vain. Eipä oo öljyjäkään tarvinnut lisäillä enää kun aikaisemmin vuoti tuosta bensapumpun juuresta. Nyt siinä on se peitelevy kun sähköpumpulla tätä on käytetty jo melko kauan. Sähköpumppu on ollut ehkä yksi parhaimmista investoinneista, ei tarvii enää pitkän seisomisen jälkeen pyörittää startilla kovin kauaa taikka kaataa kaasariin bensaa. Lämpöisellä koneellakin lähtee huomattavasti helpommin käyntiin ja luulen että se johtuu siitä että lämpimänä tuo kaasarissa oleva bensa höyrystyy ja haihtuu ja sähköpumppu pumppaa suoraan kylmää polttoainetta kohokammion täyteen. Tai mistä minä tiiän mistä se johtuu, voi se myös johtua tuosta Weberistä. Ei oo sen asentamisen jälkeen ollut minkäänlaisia kaasutin ongelmia :lol:

Varmaan tuossa kesämmällä nappasen tästä koneen mäkeen ja siistin hieman konehuonetta ja heitän 1500 koneen tilalle kun ei tuo 1200 oikein herätä innostusta :lol: Pitänee myös jarrut päivittää kesällä, taaksehan tuli kaikki vaihettua kun vanhat oli niin haperot, eteen kun vaihtaa vielä niin tulee hyvä

Tähänkin vehkeeseen on tulossa lukkoperä, loppuu sitten se risteyksiin jumiin jääminen talvella
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tähän tuli nyt tylsyyksissäni vaihettua tuonne perään torsen tyyppinen lukko. Kyllä käytös parani huomattavasti ja ensi talvena ei jäädä enää risteyksiin jumiin kun molemmat takapyörät vetää.

Tässä on myös kolinaa kuulunut välillä ja aavisitn että kardaani vikahan se on. No tuossa tutkin niin ristikoissa on väljää melko paljon, uudet kävin ostamassa jo motonetistä. Tukilaakerin meinasin myös vaihtaa, mutta motonetissä myydään vain pelkkää laakeria ilman sitä runko-osiota niin enhän mä sellasella mitään tee kun se kumi on niin haparoksi mennyt. Pitää manselta tilata uusi jossain vaiheessa.

Vähän isompi moottori tulee myös kesän aikana vaihettua. Ei tuolla 1200 oikein ketään ohittamaan lähdetä niin vaihdetaan tilalle 1500 kone. Sillä pärjää jo huomattavasti paremmin. Sen enemmän en sitä meinannut ainakaan vielä viritellä, nivan nokka-akseli siellä on kiinni, jos siitä vaikka olisi jotain apua

Tuossa vielä pikku pätkä lukon toiminnasta :lol: https://www.youtube.com/watch?v=579EaFLilu4

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli aloiteltua tämän auton "kevyt" vuosihuolto. Moottori ja vaihdelaatikko tuli nostettua pois, aikaa meni se reilu 2 tuntia. Parhaimmillaan noi nostaa tunnissa pois jos on jo vedet laskenut etukäteen pois sekä pultit ovat herkässä. Tässä ei todennäköisesti ollut edes vielä koskaan kytkintäkään vaihdettu niin oli melko tiukassa lootan ja moottorin väliset pultit, mutta kyllä ne sitten irtosi kun tarpeeksi voimaa käytti :lol:

Pitää vähän tuota konehuonetta siistiä, pistää piuhat letkuun taikka spiraaliin niin tulee siistin näköinen. Ehkäpä maalata koko konehuone samalla värillä kuin autokin on ja sitten heittää tuo hieman isompi kone (1500) tuonne keulille

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Tuleekos toi 1500 kone ihan vakiona keulille?
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Mazak- kirjoitti:Tuleekos toi 1500 kone ihan vakiona keulille?
Suurinpiirtein joo, on siinä Nivan nokka, weber ja kärjetön sytkä. Ei nyt iha parin kuukauden välein viitti kaikkea rahaa ja aikaa pistää virimoottoreihin :lol:
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Samza »

Pitäskö sulle lahjottaa standard vodkapullo pissapojansäiliöksi tohon talviautoon :D kuinkahan lasinen kestäis menoo?
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Samza kirjoitti:Pitäskö sulle lahjottaa standard vodkapullo pissapojansäiliöksi tohon talviautoon :D kuinkahan lasinen kestäis menoo?
Juu en tarvii, tuli ihan tarkotuksella ostettua tuollainen pieni malli johon sopii orkkispumppu kiinni, se alkuperäinen jäätävän kokoinen säiliö oli aina tiellä kun jotain huoltohommaa joutui tekemään :lol: . On vaa huonoja kokemuksia niistä motonetin/bilteman pissapojista kun välillä se pumppu vain lakkaa pumppaamasta nestettä vaikka itse pumppu pyörii. Monet kerrat joutui repimään letkut irti ja puhaltelemaan letkuun ja pumppuun että alkoi toimimaan. Orkkispumpun kanssa ei ole koskaan ollut kyseistä ongelmaa.

Kuva
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Jarkko_I kirjoitti:
Mazak- kirjoitti:Tuleekos toi 1500 kone ihan vakiona keulille?
Suurinpiirtein joo, on siinä Nivan nokka, weber ja kärjetön sytkä. Ei nyt iha parin kuukauden välein viitti kaikkea rahaa ja aikaa pistää virimoottoreihin :lol:
No eikös tuossa samalla kävis sarjojen kohdistus kanteen ja kanavien siistiminen(ilmaista ja suht nopee toimenpide). Miksei myös kannen lasku, että sais edes vähän puristuksia lisää.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

veli samara kirjoitti:No eikös tuossa samalla kävis sarjojen kohdistus kanteen ja kanavien siistiminen(ilmaista ja suht nopee toimenpide)
Toi on aikalailla "plus miinus nolla" homma vakiokoneessa niin turha ruveta jyrsimään.

Konehuone maalattu ja piuhoja hieman siistitty. Periaatteessa koneen voisi nostaa jo autoon kiinni, pitää katsoa jos tässä joku päivä innostuu sen verran. Kardaaniin tuli myös vaihdettua uudet ristikot kun vanhat olivat jo niin väljät että paukkuivat liikkeellelähtiessä. Samalla vaihdoin sen tukilaakerin runkoineen uuteen.

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään tuli pudotettua moottori konehuoneeseen, vielä ois vähän tehtävää jälellä

Kuva
Kuva
Kuva
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Hieno tuli.

Eihän sulla sattuis ton lukon asentamisesta olemaan enemmän kuvia? pitäis tehdä sama remontti itte. kohta 3 kuukautta keränny motivaatiota :)

<löyty jo>
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Minä en lukon shimmauksesta perään tiedä vielä yhtään mitään niin oon teetättäny ne muualla
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt on kanttiksen vuosihuolto valmis, ensi kuussa pitää käydä katsastamassa

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 582
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21051 - 1987 - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli tälläkin autolla ajettua pitkästä aikaa ja tuli vähän pitempi matka ajettua mitä normaalisti tällä autolla oli tarkoitus kesällä ajaa. Eestin teitä tuli koluttu 1400 kilometrin edestä kun tuli siellä oltua töissä se pari viikkoa. Kilometrejä kertyi kun työmatkaa oli se 40 kilsaa suunta ja viikonloppuna tuli ajeltua ympäri ämpäri eestin syrjäkyliä. Mitään teknisiä ongelmia ei kyllä ollut, johtuu varmaan juuri siitä kun tähän tuli tehtyä iso huolto keväällä.

Perävälitys on tässä tällä hetkellä se farkun välitys, eli 4,44 ja se on kyllä melko kamala nelivaihteisen lootan kanssa jos maanteillä joutuu paljon ajelemaan. Kaupungissa se on hyvä kun auto kiihtyy hyvin, mutta maanteillä kierrokset pyörii siellä 5000 hujakoilla niin ei ole oikein hyvä. 3,9 välititys oottelee vielä tuolla varastossa ja siihen kun saa torsenin hommattua niin punnerran sen tähän autoon kiinni.

Takastulo matkalla piti käydä asentamassa madallussarja takakonttiin, 13 laatikkoa ostin, 15 ois mahtunu kyl viel helposti ja varmaa ois saanu pari lisää jos ois laatikot heittäny suoraa roskiin. Olipa melko outo ajettava kun kuraläpät raahasi maata paluu matkalla ja töyssyjen jälkeen auto vielä heijasi jonkun aikaa :lol:

Ensi viikolla joutuu vielä lähtemään viikoksi tuonne, meinasin kyllä tuolla farmarilla lähteä kun tuli siitä selvitettyä nuo ihme sähköviat mitä ilmaantui ennen tätä reissua

Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin