Nyt oltaisiin pikkuhiljaa kyseiseen latuskaan vaihtamassa jakopäänhihnaa, niin kannattaako vaihtaa samalla kiristinrulla ja vesipumppu.
Pitäisi sillä päästä idän ihmeisiin...
Paljonko ajettu? 120tkm huollon kohdalla viimeistään lienee hyvä vaihtaa myös se vesipumppu, varsinkin tuossa 16v koneessa jossa hihnarikkoa seuraa melkeinpä aina isompi tuho. Rullat aina hihnan kanssa.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladani 16 valveen jakopää vaihdettu kesäkuussa 2012 Tampereen Deltta-autossa. Kilsat oli silloin 79400.km. Nyt kilsoja runsaat 120500.km.
Olisko syytä vaihtaa nyt kesäkuussa?
Seuraavanlaista vinkkiä löytyisi ja pystyykö sitä hyödyntämään 16v Ladassa?
Joskus bongasin GTI:n foorumeilla tälläisen laiskanmiehen vinkin jakohihnan vaihtoon:
"Laiska mies vaihtaa tuon niin että pukkii tuon entisen hihnan ihan pohjalle eli koneeseen päin, sitten ujuttaa uuden hihnan siihen puoliksi näkyville hampaille ja kun se on siinä niin peltisaksilla entinen hihna poikki, uus kohilleen ja siinä se"
Ei onnistu koska ohjainrullissa on reunukset. Ja muutenkin uusi hihna pitäisi aina kiristää ohjeen mukaan, sillä eri valmistajilla ja valmistuserissä saattaa olla pieni pituusero.
"Laiska mies vaihtaa tuon niin että pukkii tuon entisen hihnan ihan pohjalle eli koneeseen päin, sitten ujuttaa uuden hihnan siihen puoliksi näkyville hampaille ja kun se on siinä niin peltisaksilla entinen hihna poikki, uus kohilleen ja siinä se"
Lähes tuollaista ohjettahan käyttivät takavuosina Ooppelin hihnan vaihdossa kun vesivuuodon pelossa eivät uskaltaneet löystyttää sitä vesipumppua.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.