Samara -87 käyntihäiriö
Samara -87 käyntihäiriö
Moron! Potilas on Samara -87 1,3l koneella, teoriassa 90 000km ajettu. Vaiva olisi lähinnä kaasarin vaihdon jälkeen ilmennyt käyntihäiriö. Kaasari vaihdettiin kun se antoi liian rikasta polttoainetta-> lisäsi kulutusta, syystä ei ollut tarkempaa varmuutta. Eli nytsillään tyjäkäyntikierrokset nakkelee, käy vähän niinkuin "ryppäinä", välillä tippuu niinkin alas että sammuu auto. Myös kiihtyvyys on kärsinyt, painaa kaasun pohjaan ni hyvä ettei sammu siihen paikkaan. Tuossa pihassa kaasutellessa huomasi myös moottorilämpöjen nousevan dramaattisesti(ominaisuus?)
Autoon on uusittuna kaasari, pyörijä ja kansi, ilmansuodatin, bensansuodatin, sytytystulpat, laturin hihna, myös öljyt vaihdettu n. 5000 km sitten. Autolla ajetaan päivittäin n. 100km, eli kovassa käytössä.
Tosin, kävi ennen HYVIN rikkaalla seoksella, korjaamon mittarit ei saanu edes lukemaa määrästä:P. Voiko olla venttiileissä karstaa/muuta skeidaa? Kaasari on tosiaan kalvoton malli, eli ei voi olla kalvot paskana (säädöt ehkä?)
Auttakaa toveria mäessä mestarit:)
Autoon on uusittuna kaasari, pyörijä ja kansi, ilmansuodatin, bensansuodatin, sytytystulpat, laturin hihna, myös öljyt vaihdettu n. 5000 km sitten. Autolla ajetaan päivittäin n. 100km, eli kovassa käytössä.
Tosin, kävi ennen HYVIN rikkaalla seoksella, korjaamon mittarit ei saanu edes lukemaa määrästä:P. Voiko olla venttiileissä karstaa/muuta skeidaa? Kaasari on tosiaan kalvoton malli, eli ei voi olla kalvot paskana (säädöt ehkä?)
Auttakaa toveria mäessä mestarit:)
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Onko kaasutin uusi vai käytetty? Ja Mielestäni järkevin olisi ollut vanhasta kaasutimesta katsoa vika, mikä melko todennäköisesti olisi ollut koho/neulaventtiili.Erä-koira kirjoitti:Vaiva olisi lähinnä kaasarin vaihdon jälkeen ilmennyt käyntihäiriö. Kaasari vaihdettiin kun se antoi liian rikasta polttoainetta-> lisäsi kulutusta, syystä ei ollut tarkempaa varmuutta.
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Vaihdettu kaasutin oli käytetty, tavallaan korjaaja kokosi "kahdesta kaasarista yhden". lainasi vanhasta sen kuskinpuolella olevan anturin, tyhjäkäyntianturi kai nimeltään.
Punnittiin kaasuttimen huoltamista, korjaaja totesi että järkevämpi vaihtaa koko paska. Päästöt oli erittäin hyvällä tasolla, lähellä ruiskuvehkeen arvoja vaihdon jälkeen.
tyhjäkäynti on ollut ennenkin epätasaista, tosin vaihdon jälkee alkoi "tukehtumaan" ja tehot katoamaan.
Kohon ja neulan voisin tarkistaa, minkälaisia poikkeavuuksia niistä kuuluisi etsiä?
Punnittiin kaasuttimen huoltamista, korjaaja totesi että järkevämpi vaihtaa koko paska. Päästöt oli erittäin hyvällä tasolla, lähellä ruiskuvehkeen arvoja vaihdon jälkeen.
tyhjäkäynti on ollut ennenkin epätasaista, tosin vaihdon jälkee alkoi "tukehtumaan" ja tehot katoamaan.
Kohon ja neulan voisin tarkistaa, minkälaisia poikkeavuuksia niistä kuuluisi etsiä?
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Ok nyt vähän päivityksiä, avasin kaasarin ja näytti ihan normaalilta. Neula ja kohotkin olivat aikalailla normaalin oloiset, ja liikkuivat normaalisti. Putsasin vielä kammiot ynnä muut hilppeet ja laitoin kasaan ja autoon ineille. Mikään ei muuttunut, tyhjäkäynti souteli reippaasti yhä.
Tosin, keksin siinä sitten peittää kaasarin tyhjäkäyntikurkun (2 kurkkuinen), ja huomasin että kun siitä peitti n. puolet niin käynti parani välittömästi.
Olettaisin siis että härpäke saa liikaa ilmaa tahi liian vähän bensaa. Suuttimet voivat hyvin ja suodattimet on uudet, eli veikkaisin että ilmaa tulee jostain liikaa.
Oma epäilys olisi ilmavuoto paikassa X, en tosin ole mikään ruudinkeksijä, muuten en kyselisi apuja vaan neuvoisin itse
Joten neuvoja arvostetaan, olisiko syytä epäillä jotain muuta kuin imuvuotoa? Voiko vikaa olla sähköpuolessa(vähän tyhmä kysymys mutta tulipa kysyttyä)? Vai onko kaasarissa jotain mikä olisi jäänyt huomiotta?
Tosin, keksin siinä sitten peittää kaasarin tyhjäkäyntikurkun (2 kurkkuinen), ja huomasin että kun siitä peitti n. puolet niin käynti parani välittömästi.
Olettaisin siis että härpäke saa liikaa ilmaa tahi liian vähän bensaa. Suuttimet voivat hyvin ja suodattimet on uudet, eli veikkaisin että ilmaa tulee jostain liikaa.
Oma epäilys olisi ilmavuoto paikassa X, en tosin ole mikään ruudinkeksijä, muuten en kyselisi apuja vaan neuvoisin itse

Joten neuvoja arvostetaan, olisiko syytä epäillä jotain muuta kuin imuvuotoa? Voiko vikaa olla sähköpuolessa(vähän tyhmä kysymys mutta tulipa kysyttyä)? Vai onko kaasarissa jotain mikä olisi jäänyt huomiotta?
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Ei helvetti... alkaa toivo pikkuhiljaa hiipumaan.
Olin äsköttäin, yllätys yllätys, korjaamassa largea. Kaasarin tiivistepahvi muistutti käytettyä wc-paperin palaa. Päätin sitte sikamassalla tiivistää sen kun kerran bensaakin ruikkii konehuoneen puolelle. Sitte tuli testikäytön aika.
Kuinka ollakkaan unohdin kytkeä gasoletkut yms. paikalleen
,Käynnistin auton, ja se kävi oikeastaan ihan hyvin. vilkaisin ikkunan ja avoinaisen konepeiton välistä kätteni jälkeä ja huomasin että bensa lentää kuin viimeistä päivää. Ei kai siinä sitte, letkut kiinni ja uutta yritystä peliin
,valitettavasti kierrokset soutelivat yhä rajusti sammahtamisen ja reippaan käynnin välillä.
Kyllä alkaa tulla pikkuhiljaa jo tulla tippa linssiin ton laitteen kanssa, muuten helvetin hyvä laite mutta pakoputkessa vähä jotain reikää ja toi käyntihäiriö sekä tehojen uupuminen matalilla kierroksilla. voiko olla niinkin pieni juttu kuin esim kiihdytyspumpun vika? vai oireilisiko se tällä tavoin?
Jos/kun tämä tavoittaa jonkun joka osaa/tietää ni auttakaa ny miestä mäessä, kun omat taidot ei vaan riitä vian löytämiseen.
Olin äsköttäin, yllätys yllätys, korjaamassa largea. Kaasarin tiivistepahvi muistutti käytettyä wc-paperin palaa. Päätin sitte sikamassalla tiivistää sen kun kerran bensaakin ruikkii konehuoneen puolelle. Sitte tuli testikäytön aika.
Kuinka ollakkaan unohdin kytkeä gasoletkut yms. paikalleen


Kyllä alkaa tulla pikkuhiljaa jo tulla tippa linssiin ton laitteen kanssa, muuten helvetin hyvä laite mutta pakoputkessa vähä jotain reikää ja toi käyntihäiriö sekä tehojen uupuminen matalilla kierroksilla. voiko olla niinkin pieni juttu kuin esim kiihdytyspumpun vika? vai oireilisiko se tällä tavoin?
Jos/kun tämä tavoittaa jonkun joka osaa/tietää ni auttakaa ny miestä mäessä, kun omat taidot ei vaan riitä vian löytämiseen.

Re: Samara -87 käyntihäiriö
Aikalailla imuvuodolta tuo voisi vaikuttaa. Mahdollisia paikkojahan voisi olla imusarjantiiviste, jarrutehostimen alipaineletku, tai tuossa kaasarissa joku paikka. Kuulostaa tuon kaasarin kans siltä että suosittelisin hommaan korjaussarjan mansemotorsilta kun sitä on nyt auottu ja kasattu samoilla vanhoilla tiivisteillä ja patenteilla tai sitten hommaan parempi käytetty. Aina ei oikein tiedä että tuleeko siitä kahdesta huonosta yksi hyvä kun meitä korjaajiakin on moneen lähtöön. Tuon ei ole tarkoitus olla epäluottamuslause kyseistä korjaajaa kohtaan mutta kaikenlaista on vuosien varrella nähty.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Kiitos neuvoista, en tosiaan ole luonnonlahjakkuus vianetsijänä. Tutustuin mansemotorsin sivuihin ja jätin tilauspyynnon korjaussarjalle kaasariin. kaasari oli tosiaan ollut varmaankin ovikiilana paikallisella osakierrolla, sen verran härskin näköinen.
Ajattelin tulevalla viikolla viedä näytille samaan nyrkkipajaan missä tekivät aikaisemman vaihdon ja kysellä mielipiteitä. Korjaajia on tosiaan moneen junaan mutta heillä on lähtökohtaisesti paremmat pelivehkeet korjaukseen.
Mutta toivon että kaasarin asianmukainen korjaus/huolto olisi avain onnistumiseen.
Ainahan nämä vehkeet toimii mutta toimisivat prkl niin kuin pitää...
Tarkastan jarrutehostimen alipaineletkun ja koitan vaikka ruikkia vettä imusarjan (joka on muuten hauskasti samojen pulttien alla pakosarjan kanssa) kiinnityskohtaan. Brake cleaneria on kuulemma jotkut käyttäneet samaan testiin.
EDIT:kävin kattomassa alipaineletkun (mitä itte en olisi osannut edes epäillä) vaikutti olevan ja voivan hyvin. kokeilin siinä samalla kastella imusarjaa yrityksenä löytää vuoto ja tukehduttaa kone. Pari litraa kaatelin/sumutin vettä imusarjan päälle ja letkuihin sekä kaasarin ympäriinsä, ei ollut moksiskaan moisesta.
Tosin, pääsin taasen jännän äärelle kun huomasin bensansyöttöletkun vuotavan kaasuttimen päästä, se letkun vastaanottava osa oli löysällä, ja jännätti bensaa ulos. Muuten helppo nakki mutta kyseistä päätä ei saa ruuvattua suuntaan eikä toiseen kunnolla, sillä siinä kohtaa kaks mutteria on toistensa tiellä (???). Miten ne on siihen aikanaan saatu on jo kovin yliluonnollista.
Toinen noteeraus, mikä selittää kierrosten jäämisen korkealle hetkellisesti kaasutuksen jälkeen, oli kiihdytyspumpun huomattava nihkeys/jäykkyys kun koitin sitä sormella nostaa.
Jälkiviisaana voisin todeta että kyseinen kaasari olisi EHKÄ kannattanut tarkastaa kunnolla ennen käyttöönottoa
Ajattelin tulevalla viikolla viedä näytille samaan nyrkkipajaan missä tekivät aikaisemman vaihdon ja kysellä mielipiteitä. Korjaajia on tosiaan moneen junaan mutta heillä on lähtökohtaisesti paremmat pelivehkeet korjaukseen.
Mutta toivon että kaasarin asianmukainen korjaus/huolto olisi avain onnistumiseen.
Ainahan nämä vehkeet toimii mutta toimisivat prkl niin kuin pitää...

Tarkastan jarrutehostimen alipaineletkun ja koitan vaikka ruikkia vettä imusarjan (joka on muuten hauskasti samojen pulttien alla pakosarjan kanssa) kiinnityskohtaan. Brake cleaneria on kuulemma jotkut käyttäneet samaan testiin.
EDIT:kävin kattomassa alipaineletkun (mitä itte en olisi osannut edes epäillä) vaikutti olevan ja voivan hyvin. kokeilin siinä samalla kastella imusarjaa yrityksenä löytää vuoto ja tukehduttaa kone. Pari litraa kaatelin/sumutin vettä imusarjan päälle ja letkuihin sekä kaasarin ympäriinsä, ei ollut moksiskaan moisesta.
Tosin, pääsin taasen jännän äärelle kun huomasin bensansyöttöletkun vuotavan kaasuttimen päästä, se letkun vastaanottava osa oli löysällä, ja jännätti bensaa ulos. Muuten helppo nakki mutta kyseistä päätä ei saa ruuvattua suuntaan eikä toiseen kunnolla, sillä siinä kohtaa kaks mutteria on toistensa tiellä (???). Miten ne on siihen aikanaan saatu on jo kovin yliluonnollista.
Toinen noteeraus, mikä selittää kierrosten jäämisen korkealle hetkellisesti kaasutuksen jälkeen, oli kiihdytyspumpun huomattava nihkeys/jäykkyys kun koitin sitä sormella nostaa.
Jälkiviisaana voisin todeta että kyseinen kaasari olisi EHKÄ kannattanut tarkastaa kunnolla ennen käyttöönottoa

Re: Samara -87 käyntihäiriö
Ei missään, ei koskaan saa laittaa mitään sikamassaa kaasuttimeen, paitsi jonkun vanhan weberin sillä voi liimata roskiksen kahvaksi. Kaasutin kootaan aina omilla paperitiivisteillä ja laippoja ei saa missään nimessä kiristää liikaa, ei ole yksi eikä kaksi kaasutinta joiden laippa on kiristetty kieroksi eikä siksi enää pidä. En muista oliko samaran kaasuttimessa ylhäältä reikää kohokammioon että bensan pintaa pystyi tarkkailemaan, eli auton käydessä katsoo ettei kohon päällä ei käy bensaa missään vaiheessa, jos käy niin silloin koho ei kellu kunnolla tai neulaventtiili ei pidä. On noita huonosti kelluvia kohojakin tullut vastaan monessa merkeissä, ja pari kuukautta kun on hyllyssä kuivumassa niin taas kelluu kunnes viikossa taas uppoaa...Erä-koira kirjoitti:Päätin sitte sikamassalla tiivistää sen kun kerran bensaakin ruikkii konehuoneen puolelle...
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Taas olen hieman viisaampi:), Tää kyseinen kaasari on mallia solex/axtec (tarkempaa mallia en tiedä, googlen kuvahaulla varmistin solex:siksi), siitä ei pysty urkkimaan kohojen toimintaa. Enää en uskalla avata kaasaria ennenkuin korjaussarja on käpälässä, saisi sitten asianmukaisesti puolikkaat toisiinsa kiinni.
Auto on tosiaan koulumatkan suorittamisessa päivittäisessä käytössä, eli pitää olla kieli keskellä suuta ja pidellä kuin kipeetä hitsi ettei vaan jäis koulut käymättä. Viikonloppusin sitä voi varovasti yrittää hoitaa ja ihmetellä.
Teen tilanneraportteja, kuten tähänkin asti, jos/kun siihen ilmaantuu muuta vikaa/ viat muuttaa muotoaan jne.
Auto on tosiaan koulumatkan suorittamisessa päivittäisessä käytössä, eli pitää olla kieli keskellä suuta ja pidellä kuin kipeetä hitsi ettei vaan jäis koulut käymättä. Viikonloppusin sitä voi varovasti yrittää hoitaa ja ihmetellä.
Teen tilanneraportteja, kuten tähänkin asti, jos/kun siihen ilmaantuu muuta vikaa/ viat muuttaa muotoaan jne.
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Nyt ei kaikki täsmää?? Jos auto on vuosimallia -87 niin miksi siinä olisi axtec?? Vai vaihdettiinko siihen axtec kaasutin alkuperäisen solexin tilalle? Solexissa muistaakseni oli tarkistusreiät päällä, eli ilmanpuhdistimen kun ottaa pois niin pitäisi näkyä n.3mm reiät mistä näkee kohon päälle, niistä ei saisi auton käydessä näkyä koskaan bensaa, ainoastaan kuiva kohon pinta.Erä-koira kirjoitti:Tää kyseinen kaasari on mallia solex/axtec
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Anteeksi, aika noloa, onhan siellä ne tarkistus reikäset, minun moka. Tökkäsin rautalangalla näin testinä kohoja ja kyä ne aika reippaasti palas takasin pinnalle.
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Takulamppu käteen, auto käyntiin, katsot kohon pintaa ja kaasuttelet (muutaman minuutin) Missään vaiheessa ei saisi näkyä bensaa, neulaventtiili voi vuotaa vaikka koho kelluisikin.
Re: Samara -87 käyntihäiriö
Nonni, toimii hieman paremmin kun säädettiin kaasarin arvoja kohdilleen. Tällä hetkellä "riittävässä" toimintakunnossa, lähinnä rahan ja mielenkiinnon puutteesta johtuen. Kylmällä koneella käynti soutelee yhä voimakkaasti, lämpimällä ei niin paljoa. Liikkeellelähdössä täytyy aina luistattaa kytkintä ja nostaa kierroksia.
Kiitoksia tähän mennessä kaikille teille jotka yrittivät auttaa, spasiba. Jos tilanne muuttuu/ päätän ottaa taas projektiksi niin laitan heads-upit tänne.
Kiitoksia tähän mennessä kaikille teille jotka yrittivät auttaa, spasiba. Jos tilanne muuttuu/ päätän ottaa taas projektiksi niin laitan heads-upit tänne.
