Talvirengasasiaa
Re: Talvirengasasiaa
Minä ostin Puuppolasta Paussulta.
Hankook Zovak oli nimi.
Hankook Zovak oli nimi.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Talvirengasasiaa
Samarassa nyt alla Nexen Winterguardit (EDIT: taisi olla Winguardit) ja on ne aika hyvät renkaat hintaisikseen. Olivat paljon halvemmat mitä halvimmatkaan nokialaiset, ja silti rengasmyyjä suositteli Nexeneitä. Uraherkkyyttä ei ainakaan Samarassa ilmene ja meteliäkään ei huomaa. Kestävyydestä huono sanoa vielä mitään. Aika lailla samaa tasoa ajettavuus mitä toisissa autoissa olevissa Hakka 7:ssa ja Nordman 5:ssä, eli ei ainakaan normaaliajossa huomaa p***aksi renkaaksi. Oikeastaan Hakka 7 on hieman noita muita huonompi rengas suuntavakavuudeltaan, ellei sitten ole autoissa niin paljon eroa
Re: Talvirengasasiaa
Eivätkös Nexenitkin olleet korean poikien renkaita? Yleensä korealaisia ja kiinalaisia tuotteita ostamalla huomaa ennemmin tai myöhemmin iskeneensä kätensä kasaan sitä ihteään, kuten on tapana sanoa. Näin ainakin omat ja tuttujen kokemukset ovat osoittaneet.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Kyllä ne jotain korealaishalparenkaita ovat, mutta hyvät ajoltaan kaikin puolin. Hankookitkin on olleet hyviä, mutta Auroraa en suosittele.. (uraherkkiä). Samara on kyllä volkkarityyliin luonnostaan niin suuntavakaa, että huonoakaan rengasta ei siinä heti huomaa huonoksi toisin kuin japsiautoissa.
Re: Talvirengasasiaa
Kerrottakaan tässä nyt myös oma kokemus Slovakiasta ostetuista Kormoran merkkisistä keskieuroopankitkoista. Ne oli etuvedon vanteilla takavedossa. Rengaskoko 175/65R14. Ennen vaihtoa alla oli nypityt Nokian HLP2 nastat, joissa pintaa 3-4mm. Niillä meni Hoponderos kuin juna eteenpäin maltillisin ja pienin ohjausliikkein. Uudet kormoranit taas olivat osapuilleen niin kauhiat kun nyt renkaat voi olla. Kovat äänet ja veteli aivan silmittömästi. Ajaminen yli 100km/h vauhdissa kävi työstä! Homma hieman helpotti kun ne ajautuivat vähän sisään. Rengaspaineitakin koitetiin vaihtaa, mutta mitään merkittäää apua ei saatu, vaikka kokeiltiin kaikkea 2-3barin väliltä. Ajattelin että kun ostan nuo, niin on sitten komjat renkaat ympärivuotiseen ajoon. Ja joka mutalätäkköön ei jää kiinni kun on hieman kuviotakin, mutta paskanmarjat
Talviominaisuudetkin oli ihan hirveät, kylki edellä meni joka mutka. Nekin joita ei olis halunnu.

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Talvirengasasiaa
Kerrotaan tähän tarina eri markkina-alueen renkaista. Ajoin saksan tuontiautoa missä alla oli pirellin p-??? kesärenkaat alla. Märällä kelillä meni kaupungissakin risteyksiä pitkäksi varsinkin jos oli ajorata maalaus. Renkaat olivat siis todella kovat vaikka ikää oli noin kolme vuotta. Kokeilin sitten ajella toisella autolla missä oli täältä ostetut pirellit alla, eikä niiden märkäpidossa ollut ongelmaa. En tiedä voiko noin vuosi renkaiden iässä tehdä tuon vai kuten itse epäilen markkina-alueen tarpeet. Keskieuroopassa on lämpimämpää ja ajonopeudet suuremmat eli rengas lämpenee huomattavasti enemmän ja siksi pitää olla kovempaa seosta, meillä kylmä ja hidas ajo ei lämmitä rengsta niin jos se ei ole pehmeä ei se pidäkkään.
Re: Talvirengasasiaa
Saabissa on ollut alla Nokian Hakkapeliitta 8:t syksystä 2014 lähtien, pintaa on jäljellä nyt n. 6 mm, joten tarkoitus pärjäillä vielä tuleva talvi näillä. Samalla näkee, kuinka testivoittajarengas vielä kolmantena talvena pitää. Skodassa ja Lada 112:ssa on alla Hakkapeliitta 5:t, Skodan yskilöt jopa lähentelevät iältään jo 10 vuotta, mutta pintaa on - vähän samanlaista testaamista, miten ominaisuudet ovat säilyneet, tuntuu vielä ainakin mustalla jäällä ja nyt sataneella lumella pitoa löytyvän, Ladaan 5:set ostin taas kevättalvella 2012, eli onhan niilläkin jo ikää. Keväällä varmaankin katselen, olisiko saatavilla vähän edullisemmin talvirengasvarastojen poistoja verrattuna siihen, mitä renkaat nyt sesonkiaikana maksavat.
Uusimmassa Tekniikan maailmassa Bridgestone Noranzat olivat käytännössä Hakkapeliitta 8:n veroiset, ja samoilta Nokian tehtailtakin tulevat, niin niitäkin voisi testata, jos sopivaan hintaan tulee vastaan. Mieluiten ostan Suomessa valmistettuja renkaita, joten Nokian tapauksessa tosin on vähän sattuman kauppaa, onko rengas Suomen vai Venäjän tehtaalta peräisin. Uusiorengaspuolella Ässä 2 on toimiva rengas, mutta ominaisuuksissaan häviää testivoittajille reilusti, omassa ajossani toimivat muuten hyvin, mutta korkea ja liukas mäki heti kotipihan jälkeen osoittautui turhan haasteelliseksi - vauhtia oli otettava reilusti enemmän kuin Hakkapeliitoilla. Iltasanomathan Ässiä testasi ja totesi niiden pärjäävän hyvin keskivertotalvirenkaalle, mutta toki testivoittajista jäävät jälkeen. Hakkapeliita 2 -kuviosta modifioitu kuvio alkaa olemaan jo myös "vanhanaikainen", uudemmat Ässän mallit ovat Michelinin kuviolla, ja Michelin ei ole viime vuosina kovinkaan hyvin loistanut talvirengastesteissä. Vaikea valinta siis tehtävänä nykyisten talvirenkaiden tilalle, mutta vasta keväällä - ja valintaa helpottanee se, mitä on tarjolla silloin.
Uusimmassa Tekniikan maailmassa Bridgestone Noranzat olivat käytännössä Hakkapeliitta 8:n veroiset, ja samoilta Nokian tehtailtakin tulevat, niin niitäkin voisi testata, jos sopivaan hintaan tulee vastaan. Mieluiten ostan Suomessa valmistettuja renkaita, joten Nokian tapauksessa tosin on vähän sattuman kauppaa, onko rengas Suomen vai Venäjän tehtaalta peräisin. Uusiorengaspuolella Ässä 2 on toimiva rengas, mutta ominaisuuksissaan häviää testivoittajille reilusti, omassa ajossani toimivat muuten hyvin, mutta korkea ja liukas mäki heti kotipihan jälkeen osoittautui turhan haasteelliseksi - vauhtia oli otettava reilusti enemmän kuin Hakkapeliitoilla. Iltasanomathan Ässiä testasi ja totesi niiden pärjäävän hyvin keskivertotalvirenkaalle, mutta toki testivoittajista jäävät jälkeen. Hakkapeliita 2 -kuviosta modifioitu kuvio alkaa olemaan jo myös "vanhanaikainen", uudemmat Ässän mallit ovat Michelinin kuviolla, ja Michelin ei ole viime vuosina kovinkaan hyvin loistanut talvirengastesteissä. Vaikea valinta siis tehtävänä nykyisten talvirenkaiden tilalle, mutta vasta keväällä - ja valintaa helpottanee se, mitä on tarjolla silloin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Kumho Wi31 Wintercraft Icet tänään nappikseen Euromasterista alle, kokoa 155-70-13. Tuntuvat erittäin hyviltä!
Re: Talvirengasasiaa
Miksi noin pienet?? Parempi olisi ollut 175/70-13 tai sitten 155/80-13 ei olisi niin paha mittarivirhe kuin liian pienillä on.Mursu kirjoitti:nappikseen kokoa 155-70-13
Re: Talvirengasasiaa
Hmm... paljonkohan tota virhettä tulee? Nappasin noi, koska oli edulliset ja lähellä.pressa kirjoitti:Miksi noin pienet?? Parempi olisi ollut 175/70-13 tai sitten 155/80-13 ei olisi niin paha mittarivirhe kuin liian pienillä on.Mursu kirjoitti:nappikseen kokoa 155-70-13
Re: Talvirengasasiaa
^Varmaan mittarivirhe on noilla 15 km/h luokkaa. Tämän lisäksi kierroksia, melua ja polttoaineenkulutusta lisää mukavasti. Tuskinpa ne 155/80/13 koossa olis ratkasevasti kalliimmat olleet ellei peräti halvemmat.
E: Täsmennyksenä että tuo mittarivirhe satasen nopeudessa. Pienemmissä nopeuksissa tietenkin vähemmän virhettä.
E: Täsmennyksenä että tuo mittarivirhe satasen nopeudessa. Pienemmissä nopeuksissa tietenkin vähemmän virhettä.
Viimeksi muokannut Uitukki, 7.11.2016 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Talvirengasasiaa
155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Talvirengasasiaa
Laskeskelin, että n. 5km heittää. No, näillä mennäänUitukki kirjoitti:^Varmaan mittarivirhe on noilla 15 km/h luokkaa. Tämän lisäksi kierroksia, melua ja polttoaineenkulutusta lisää mukavasti. Tuskinpa ne 155/80/13 koossa olis ratkasevasti kalliimmat olleet ellei peräti halvemmat.

Re: Talvirengasasiaa
Tuo Kumho muuten on korealaisten pohjasakkaa, erona Hankookiin ja Nexeniin on pidon puuttuminen ja jotkut Kuhmon mallit tituleerattu jopa vaarallisiksi TM:n toimesta. Appi erehtyi tällaiset Golfiin ostamaan ja todella huonot olivat talviominaisuudet tämän jälkeen. En nyt muista, onko näitä ollut viimeaikaisissa testeissä, mutta edelleen yritän takoa mielipidettäni: tue korealaista -> tule petetyksi ja vie työpaikat pois Suomesta. Ja jos ei kotimaista halua tai ole varaa ostaa, niin sitten vaikka jonkun ei-korealaisen tai kiinalaisen merkkivalmistajan Euroopassa valmistettua kakkosmerkkiä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Vastaukseni perustui siihen että isän nappiksessa mittari heittää 155/80/13 kokosilla renkailla jotain 5-10 km/h. Edelleen kiinnostaa kuinka paljon kallimmat kyseiset renkaat olisi olleet suosituskoossa?mush kirjoitti:155/70-13 mittarivirhe-ero verrattuna 155/80-13 on n. 6km/h.
E: Tähänkin täsmennys että kyse mittarivirheestä satasen nopeudessa.
Viimeksi muokannut Uitukki, 7.11.2016 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97