Moottorin lämpötila

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
tapanih

Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja tapanih »

1.7 ykspisteruiskutettu Niva vm, -96. Ajettu 80 000 km. Muutaman kilometrin normaaliajon jälkeen mittari nousee reilusti yli 90 asteen, ei kuiteskaan kunnolla punaselle. Bilteman pistoolilämpömittari (infrapuna) antaa kannesta tulppien välistä 89..98 asteen lukemia ja syyläristä ylävesiletkun juuresta 82 astetta. Onko syytä suurempaan huoleen?
Toisekseen: aiemmin vilkutteli öljynpainevaloa kun kierrokset lämpimänä tippuivat reilusti alle tuhannen. Nyt kokeiltaessa lähes sammuksiin, valo ei vilkutellut.
Öljyt vaihdoin viimeviikolla 5W50:siin. Vilkutteli vielä vaihdon jälkeenkin, tänään ei. Auto on seisonut ennen minulle tuloa melko kauan.
Kylmänä kuuluu harva nakutus, lämpimänä ei.
Onko tässä huolestumisen aihetta?
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja virtain »

Noihin lämpöjen nousuun voisi auttaa,kun vaihtaa uuden termostaatin/huuhtelee jäähdytysjärjestelmän,koska jos auto on ollut käyttämättömänä kauan,niin termostaatti ei välttämättä aukea kunnolla,jonka takia nostaa lämpöjä....myös jäähdytysjärjestelmässä mahdollisesti oleva ruoste aiheuttaa esimerkiksi jäähdyttimen tukkeutumista...
tapanih

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Tuo vaikuttas loogiselta, kun katalysaattorikaan ei tunnu tukkoiselta. Oliskohan samantapasta kakkakokkareiden liikkumista öljynpainevalon rekkulointi.
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja virtain »

No kannattaa vaihtaa öljyt+suodatinkin samalla,koska varmasti on kosteutta kertynyt öljyn sekaan pitkän käyttämättömyyden aikana....Ja ei se öljynpaineanturin vaihtokaan varmasti huono juttu ole :wink:
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

tapanih kirjoitti: Öljyt vaihdoin viimeviikolla 5W50:siin. Vilkutteli vielä vaihdon jälkeenkin, tänään ei. Auto on seisonut ennen minulle tuloa melko kauan.
Kylmänä kuuluu harva nakutus, lämpimänä ei.
Onko öljynsuodattimessasi takaiskuventtiili? Se nimittäin vaikuttaa siihen kuinka nopeasti nokka-akseli saa voitelua.
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Ainakin Kuopion motonetin myymässä pienemmässä suodattimessa ei ole.

Mann Filtterin W920/21 on takaiskulla ja motonetin valikoimassa tuotenumerolla 15-0039
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Avatar
KSE 1995
Viestit: 983
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Kannattaisi olla.
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
tapanih

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Alan eppäillä, että lämpöjen nousu johtuu tukkoisesta katalysaattorista.
Vastaa Viestiin