Vesipumppu - Samara
-
Vesipumppu - Samara
Heibba!
Tossa jakohihnan vaihdon yhteydessä ihmettelin Samaran vesipumppua. Oli käyttöpyörä, siis hihnapyörä, käsin pyörittäessä tosi jäykkä.
Kuuluisiko vesipumpun pyöriä kuinka vapaasti ja pienellä voimalla?
Kun itse olen ymmärtänyt että vesipumpun tulisi pyöriä tosi kevyesti.
Ei tullu nyt samalla uusittua sitä.
Tossa jakohihnan vaihdon yhteydessä ihmettelin Samaran vesipumppua. Oli käyttöpyörä, siis hihnapyörä, käsin pyörittäessä tosi jäykkä.
Kuuluisiko vesipumpun pyöriä kuinka vapaasti ja pienellä voimalla?
Kun itse olen ymmärtänyt että vesipumpun tulisi pyöriä tosi kevyesti.
Ei tullu nyt samalla uusittua sitä.
Re: Vesipumppu - Samara
Väärässä paikassa säästit. Pumput eivät maksa juuri mitään ja hihnan vaihdon yhteydessä työkin on helppo. Kunhan sen pyöriminen vielä vähän jäykistyy, niin siiten sen joudut uusimaan. Hommaa vain valmiiksi uusi pumppu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Ehjä pumppu ei nyt tuulessa tyhjää pyöri, mutta kahdella sormella saa liikkumaan kuitenkin.
Samaran vesipumpun vaihto vaati hieman vaivannäköä pelkkään hihnanvaihtoon verrattuna, mutta vaihtuu helposti kuitenkin. Nokkapyörän ja hihnakotelon taustapellin joutuu irroittamaan, jotta pääsee pumppuun käsiksi. Kuten sanottu, ei kannata säästää tässä, 120tkm ajettu pumppu alkaa viimeistään olemaan siinä iässä, että vaihtoon sen enempää ihmettelemättä.
Samaran vesipumpun vaihto vaati hieman vaivannäköä pelkkään hihnanvaihtoon verrattuna, mutta vaihtuu helposti kuitenkin. Nokkapyörän ja hihnakotelon taustapellin joutuu irroittamaan, jotta pääsee pumppuun käsiksi. Kuten sanottu, ei kannata säästää tässä, 120tkm ajettu pumppu alkaa viimeistään olemaan siinä iässä, että vaihtoon sen enempää ihmettelemättä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Moi,
Mun Samarassa alkuperäinen vesipumppu kesti tasan 121 000 kilometriä.
Mun Samarassa alkuperäinen vesipumppu kesti tasan 121 000 kilometriä.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
Ok, eli luulis että vaihdon tarvetta alkaa vesipumpulla olla.
Kuinkas se alkaa sitten oireilla?
Ja huomaako tämän lämpömittärista taikka lämmityslaitteesta?
Siis ettei aja konetta kuivaksi.
Kuinkas se alkaa sitten oireilla?
Ja huomaako tämän lämpömittärista taikka lämmityslaitteesta?
Siis ettei aja konetta kuivaksi.
Moi,
Mulla alkoi kuulua ensin metallinen hurina joka muuttui sitten kirskunnaksi.
Mulla alkoi kuulua ensin metallinen hurina joka muuttui sitten kirskunnaksi.
Kerran on minulla Samarassa vesipumppu hajonnut. Ei edes mikään kova sivuääni ilmestyi, sellainen kun vähän väljän laakerin rahina nyt on. Luulin että laturin laakeri antautumassa ja ajattelin että kerkeää seuraavana päivänä tarkistamaan. Kerkesin kotoa vajaan viiden kilometrin päähän huoltoasemalle, kun vettä valui jo norona pihalle. Täytin järjestelmän vedellä ja lähdin yrittämään takaisin kotiin, mutta kerkesin vain sen noin 4km kun pumppu levisi täysin ja rikkoi hammashihnan.
Tästäkin selvittiin uudella pumpulla ja jakopään osilla, mutta yllättävän nopeastikin tuollainen voi levitä.
Tästäkin selvittiin uudella pumpulla ja jakopään osilla, mutta yllättävän nopeastikin tuollainen voi levitä.
Sometimes is never quite enough
Moi,
Noilla kilometreillä kannattaa pumppu vaihtaa. Se pumppu hajoaa nopeasti, kovin paljon varottamatta etukäteen. Mä ajelin varmaan 120 kilometriä tuolla hirveällä kirskunnalla.
Alkuperäisellä teräksisellä kiristinrullalla tuli ajeltua 102 tuhatta ennen kuin se vaihdettiin jakohihnan yhteydessä. Jostain syystä johtuen tuossa kohtaa se jakohihna oli jo aika huonossa kunnossa. Jakohihna oli vaihdettu siinä 55 tkm paikkeilla.
Noilla kilometreillä kannattaa pumppu vaihtaa. Se pumppu hajoaa nopeasti, kovin paljon varottamatta etukäteen. Mä ajelin varmaan 120 kilometriä tuolla hirveällä kirskunnalla.
Alkuperäisellä teräksisellä kiristinrullalla tuli ajeltua 102 tuhatta ennen kuin se vaihdettiin jakohihnan yhteydessä. Jostain syystä johtuen tuossa kohtaa se jakohihna oli jo aika huonossa kunnossa. Jakohihna oli vaihdettu siinä 55 tkm paikkeilla.
-
Mahtaakohan noissa vesipumppujen kestoiässä olla eroja?
Kestääkö alkuperäinen pidempään? Siis jos se muka kestää 120 tkm.
Eli ostaakko alkuperäinen- vai tarvikeosa?
Kestääkö alkuperäinen pidempään? Siis jos se muka kestää 120 tkm.
Eli ostaakko alkuperäinen- vai tarvikeosa?
Yleensä minkään vehkeen hyvyydestä tai huonoudesta ei kannata luottaa liikaa yhteen kokemukseen. Tilastotieteilijät vaativat isomman otoksen.
Jokainen itse päättää ostopäätöksensä, mutta jos meinaa autoa vuosia pitää ostaa kunnollisen, mikäli on pian myymässä niin ostaa halvimman. Vesipumppu muuten kannattaa upottaa hetkeksi jäähdytin-nesteeseen ennen asennusta, eikä sitä saa koskaan pyörittää kuivana.Nova-Ladisti kirjoitti:Eli ostaakko alkuperäinen- vai tarvikeosa?
Tämä siis tarkoittaa,että konetta ei kannata käynnistää...ennenkuin nesteet on laitettupressa kirjoitti:Eli ostaakko alkuperäinen- vai tarvikeosa?
eikä sitä saa koskaan pyörittää kuivana.

-
Itellä on kestänyt jo 127 tkm, ja on alkuperäinen vesipumppu.
Täytyy ny vaihtaa pian ettei sitten missään kesäreissulla hajoa.
Mistähän noistakin sais tietoo että minkämerkkiset jäähdytinnesteet oli parhaat, taikka millaisia laatueroja niissä on.
Täytyy ny vaihtaa pian ettei sitten missään kesäreissulla hajoa.
Mistähän noistakin sais tietoo että minkämerkkiset jäähdytinnesteet oli parhaat, taikka millaisia laatueroja niissä on.
Näihin "mikä on paras" neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Minusta mikä tahansa yleinen ja tunnettu merkki ajaa asiansa. Tietenkin näitä "minulla on ainakin..." tai "serkkutytön miehellä.." neuvoja saat varmaan riittävästi.