Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
william

Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Mikä lambda tuohon otsikon laitteeseen oikein kuuluisi? Edellinen omistaja oli laittanut siihen Bosch 0 258 006 537-numeroisen lambdan, mutta se herjaa P0135 koodilla lämmityksestä. Kokeilin myös 11W 33Ohm vastuksella huijata mokomaa, mutta eipä toiminut. Oliskohan arvoisalla raadilla neuvoa? Onko kukaan saanut viritystä toimimaan, tai mikä anturi sinne olisi pitänyt laittaa?
Viimeksi muokannut william, 10.11.2015 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara vaz-2111 (2003) Bosch lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kerrotko ensin mikä auto on, otsikossasi Samara vaz-2111 (2003) on jo ristiriitaa niin paljon ettei vastausta pysty antamaan. Tässä on erittäin selkeät ohjeet kysymyksen esittämiseen: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715 Toki näinkään tarkka ei tarvitse olla mutta auton malli pitää edes olla oikein!!!
william

Re: Samara vaz-2111 (2003) Bosch lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Pahoittelen ymmärtämättömyyttäni. Tällä hetkellä saatavilla on rekisteriotteen tiedot.

Merkki: Lada-Vaz
Kauppanimi: Samara
Valmistenumero: XTA21083023323389
Käyttöönottopäivä 3.2.2003
LTJ-tyyppikoodi: 57160111307
LTJ-mallimerkintä: 2D Samara HATCHBACK 1.5l-210830/246

Tyyppikilven reunassa oli Engine 2111. ECM on Boschin valmistama.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara vaz-2111 (2003) Bosch lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos nyt Boschin hieman (lievästi sanottuna) sekavaa katalogia oikein tulkitsin, niin lambda on ihan oikea, kaikkiin tapauksiin, Euro-3 Samara tai 111 kummalla moottorilla hyvänsä.

Eli vika lienee jossain muualla. Todennäköisesti johto on poikki tai maissa jostain tai ääritapauksessa moottorinohjain hajalla. Eli ensimmäiseksi mittaamaan tuleeko lambdan liittimelle lämmityksen johtimiin virtaa vai ei. Toiseen pitäisi tulla +12v ruiskun pääreleeltä (pinkki/musta) ja toiseen maaohjaus moottorinohjaimelta (sininen/keltainen).

Itse lambdan anturipuolen johtoja ei kannata yleismittarilla sohia, sillä se saattaa vaurioittaa anturia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
william

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Lämmityksen syöttöjännite ja johdot ovat kunnossa ECM:n liittimelle asti.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuleeko koodi takaisin heti jos sen nollaa?

Tiedätkö onko lambda vaihdettu tämän koodin vuoksi, vai tuliko tämä uutena lambdan vaihdon jälkeen?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
william

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Jos oikein ymmärsin, niin tuli uutena koodina. Nollauksen jälkeen tulee takaisin Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen pending-koodina ja toisella, tai kolmannella käynnistyksellä sytyttää vikavalon.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

33Ohm vastus jota kokeilit taisi olla liikaa, jostain venäläisen kaupan ko. anturin spekseistä löytyi: lämpötilassa 20 ± 3 ° C vastus 9 ± 2 Ohm.

Ruiskun manuaalikin antaa ymmärtää että yli 20Ohm ei ole ok ja lisäksi vikakoodin P0140 yhteydessä seuraava teksti, josta voidaan päätellä jo jotain mitä ohjain odottaa tuolta vastusarvolta:
MP7.0 Euro3 manuaali kirjoitti: A typical value of RHSH for a
warmed-up sensor is 11 Ohms. If the resistance is in
excess of this value and is within 15...20 Ohms and
DTC P0140 is set...
Eli voisit vielä mitata anturin resistanssin, tarkkuutta vain että mittaat oikeista johdoista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
william

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Lämmitysvastuksen resistanssi oli noin 9 Ohm. Lämpötilasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta veikkaisin, että noin 15 astetta. Lisävastuskokeilu oli siis täysin turha ja vastuksen arvo ei ollut edes samalla hehtaarilla. Tulihan sekin kokeiltua.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

Eli anturi lienee ehjä niiltä osin. Manuaali tarjoaa aika hyvän vianhakutaulukon, jos tuo Lontoo taipuu sen verran. Ekan kohdan voinee jättää väliin kun tuota testeriä ei ole (ellei halua ostaa, jokuhan tuollaistakin myi tuolla myyntipalstalla :) ).

Kuva
(klikkaa auki)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Saattaa olla myös 0258005133, ainut ero on tosiaan tuo lämmitys piiri.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

Ainakaan Boschin katalogi ei tajoa -133 loppuista enää satakymppeihin, joten ei liene sekään oikea. Olisiko Axtec-Samaran, kun tarjotaan 1,3 Samaraan? Ei ole kyllä tuo opus aivan hirveän luottamusta herättävä, joten varauksella.

Luulisi tosin kelpaavan tuon n. 9Ohm lämmityselementin, kun täsmää manuaalin haarukkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mitäs näistä väittelemään? Onko sitä alkuperäistä enää tallella että mikä se oli? Itse olen joskus kokeillut väärää happitunnistinta ja kaikki toimi ja päätöt ok ,mutta lämmitysherja tuli, oikean anturin kun vaihtoi niin lämmitysherja poistui.
william

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja william »

Vanhasta lambdasta ei ole mitään tietoa. Edellinen omistaja vaihtoi sen, eikä hän tiedä numeroinen se oli.
mush kirjoitti:Eli anturi lienee ehjä niiltä osin. Manuaali tarjoaa aika hyvän vianhakutaulukon, jos tuo Lontoo taipuu sen verran. Ekan kohdan voinee jättää väliin kun tuota testeriä ei ole (ellei halua ostaa, jokuhan tuollaistakin myi tuolla myyntipalstalla :) ).
Jaa, tuosta manuaalista löytyy englanninkielinenkin versio. Mä oon tankannut vain saksankielistä versiota, huonolla saksankielentaidollani. Olen periaatteessa suorittanut jo samat mittaukset, mutta voisi ne tehdä tuonkin ohjeen mukaan. Täytyy pärjätä ilman tuota testeriä. Sillä hinnalla saa jo useamman lambdan.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1.5i vm.2003 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mush »

Ja sitten otetaan vähän pakkia...

Tuli mieleeni että minullahan on jossain tuon 16v:n vanha anturi, yllätys yllätys siinä seisoo näin:

LSH 25
0 258 005 133
4841421 Russia

Eli Boschin luettelo ei liene luotettava!

(EDIT: Boschin luettelo mitä referoin on siis Bosch Lambda Catalogue 2014-2015)
pressa kirjoitti:Saattaa olla myös 0258005133, ainut ero on tosiaan tuo lämmitys piiri.
Eli tuossa saattaa olla perää! Oliko pressalla tietoa tarkemmin lämmityspiirin erosta? Ilmeisesti eri tehoinen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin