lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
lada112

lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

elikkä kyseessä 2003 1,5 8v moottori.antaa vikakoodin nokkaakselin asentotunnistin-toimintahäiriö.tunnistin vaihdettu.ei korjaantunut sillä.johdot,sulakkeet yms pitäis olla ok...mistä vikaa etsimään...
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko tunnistimen johdot tarkistettu mittaamalla moottorinohjainlaitteelle asti? eli sinne keskikonsoliin asti. Ja kannattaa liitin vielä tarkistaa ettei kontakti ole "peruuttanut" liittimessä. Syttyykö vikavalo nollauksen jälkeen heti käynnistettäessä, vai vasta jonkin ajan kuluttua?
lada112

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

vikakoodi tulee nollauksen jälkeen heti näkyviin testerille,mutta häiriövalon sytyttää vasta 2-3 käynnistyksen jälkeen...palaa sen jälkeen jatkuvasti...liittimen nastat saa kyllä kosketuksen,mutta johtoja en oo vielä mitannut ohjainlaitteelle asti..kokeilin kyllä virrat päällä liitimestä että yksi nasta oli maissa,kekimmäiseen tuli akkujännite ja toiseen reunaan muutama voltti alle akkujännitten,niinkuin joku oli täällä kirjoittanut???
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuosta voi olla hyötyä mittamiseen:

Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
lada112

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

iso kiitos!! pitää rueta mittailemaan huomenissa...onkohan näistä mennyt ohjainlaitteita vai onko viat johtosarjoissa??siinä ohjainlaitteen alla on 3kpl reläitä ja3kpl sulakkeita..onkohan kuvassa oleva rele siinä vai jossain muualla?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja mush »

Aika harvinaista taitavat olla ohjaimen viat.

Se rele on ruiskun päärele ja se on yksi niistä kolmesta. En kyllä ulkoa muista mikä niistä, mutta siitä sinun ei tarvitse välittää sen kummemmin jos auto muuten käy ja muita ongelmia ei ole. Sen releen läpi nimittäin kulkee lähes kaikkien antureiden ja muiden ruiskun osien virrat.

Tuossa vielä koko ruiskun kaavio:

http://chipdiagnost.narod.ru/images/MP7-102e3.jpg

Nro 25 on nokan anturi ja nro 7 mainittu päärele.

Ei ole mitään faktaa tähän ajatukseen, mutta tuli vain mieleeni olisikohan mekaaninen vika mahdollinen. Nokan päässähän on näissä sellainen tappi minkä liiketta ko. anturi lukee, joten voisikohan sillä suunnalla olla jotain ongelmaa... Voihan sinnekin kurkata ennen kuin purkaa puolta autoa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ja sitten vielä tarkistaa kampiakselin asentotunnistin, joskus törmännyt (töissä muiden merkkien parissa) että testerin ohjelmassa tai suomennoksessa on mennyt akselit sekaisin.
lada112

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

olen katsonut sen nokkaakselissa olevan tapin....jos vika olis kampiakselin tunnistimessa lähtiskö auto käyntiin ja pelais normaalisti?
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voi lähteäkin jos vain häiriö, mutta kokeile irrottaa johto tuosta nokan tunnistimesta, minkä vikakoodin antaa? Onko johdot jo mitattu? Kannattaa myös ne ohjailaitteen ja moottoritilan maadoitukset kiristellä/tarkistaa.
lada112

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

ei lähde käyntiin kampiakselintunnistimen johto irroitettuna.johdotuksia sen verran kerkesin mittaamaan että nokkaakselin pistookkeesta-ohjainlaitteelle kaikki johdot piippaa...virta ja signaali useammassakin pinnissä... pitää katsella vielä niitä maadotuksia,kunhan kerkeää.kokeilen huomenna töissä onko vikakoodi sama pistoke paikaallaan/irti nokalta. kampiakselin johdoista oli myös yhteys ohjainlaitteen liittimille
110 kuski
Viestit: 158
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

onko tunnistin varmana ehjä vaikka on uusi...
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada112 kirjoitti:nokkaakselin pistookkeesta-ohjainlaitteelle kaikki johdot piippaa...virta ja signaali useammassakin pinnissä...
Maa ja virta kiertää useampaan kohtaan, signaali ei saa tulla kuin 8 nastaan, eli tarkista ettei ole johdossa vikaa kun signaali vuotaa...
lada112

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja lada112 »

anteeksi,pieni ajatus/kirjoitus virhe..näinhän se juuri olikin että signaali tulee vain yhteen pinniin.oispa ihan mukava koettaa varmasti toimivalla anturilla,mut ei oo kellään tutulla samanlaista laboria..oon kumminkin ajatellut et pitäishän nyt uuden ehjä olla??
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: lada112 vm2003 moottorinhäiriövalo palaa

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt kun oli aikaa hieman syventyä ko. ruiskun manuaaliin, niin jos tuo lontoo taipuu, niin manuaalissa on testausohjeita ko. anturille (kolme eri testiä):
Ignition OFF.
Disconnect the ECM harness connector. Jumper connector terminals «36» and
«19».
Set the multimeter to diode tester mode and connect to terminal «8» of the har-
ness connector.
Cycle the starter ON/OFF several times while observing the multimeter reading.
Voltage should drop to no more than 50 mV with each rotation of the camshaft,
does it?
Connect the ECM harness connector. Disconnect the CMP sensor harness con-
nector.
Ignition ON.
Using a multimeter check voltage between the terminals of the disconnected harness
connector.
The multimeter should have the following readings:
- between terminals «A» and «B» – system voltage;
- between terminals «A» and «C» – 2-3 volts below system voltage.
Does the multimeter indicate as described?
Ignition OFF.
Remove the sensor. Reconnect the sensor harness connector.
Disconnect the ECM harness connector. Jumper connector terminals «36» and
«19».
Set the multimeter to diode tester mode and connect to terminal «8» of the harness
connector.
Place a metal object, which can be drawn to a magnet, in front of the CMP sensor
several times.
Voltage should drop to no more than 50 mV, does it?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin