VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
StreetGlow

VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja StreetGlow »

Nyt tuli sitten hommattua tämän perheen ensimmäinen itänaapurin lahja autoteollisuudelle eli tälläinen Lada:

http://aijaa.com/2KLHD4

Vaihtokaupoissa eksyi juu pihaan. Pari viikkoa sillä on nyt tullut rullailtua työmatkoja ja hyvinhän nuo ovat taittuneet (melkein) :D vähän ollut pienimuotoisia ongelmia pari päivänä mutta nokka kohti uusia haasteita. 8)
Vanhan omistajan myynti-ilmoituksen mukaan leimalle ei ollut muutakuin käsijarrun kiristys ja thats it. Joten eikun katsomaan menopeliä. Paikanpäälle päästiin ja listaa alkaa tulemaan. Bensamittari ei toimi kun on koho jumissa, venttiilikoppa vuotaa tiivisteestä, käsijarru kiristää, putkessa pieni reikä, kardaanin tukilaakeri vaihdettava ja jotain pikku hifistelyä. Uutta osaa oli jonkun verran ja ei kuulemma hitsattavaa. Melkein kävi jo mielessä että jääköön sinne ja toisella autolla kotiin mutta lähti sittenkin mukaan :lol:

Noh sitten parin päivän päästä autoa tihrustelemaan ja nyt jo tehtyä:

- Bensamittari korjattu. Eipä ollut vika kohossa vaan koko kojelaudan päävirta johto poikki. Senkin huomasin vasta kun piti polttimoita katsoa kun eivät palaneet ja hyvä näin. Uusi liitin ja sulaketauluun kiinni
- Käsijarru korjattu. Sille ei itse asia tullut tehtyä mitään. Se vaan korjaantui itsestään :lol:
- Putken reikä. Siis reikä oli juu mutta mielestäni reikä on pieni, putki olikin kokonaan poikki joten ei voi kutsua reiäksi. Oli liitetty kasaan rullatulla aluumini levyn palasella joka oli kolmella letkuklemmarilla putken ympärillä niin sihise vähän joka nurkasta. Noh patentti pois ja uusi pätkä tilalle kemppiliimalla. (ei raaskinut ostaa uutta putkea)
- Venttiilikopan tiivisteen vuoto. Uusi tiiviste tuli hommattua ja vieläkin reilu vuoto (1l päivän ajossa) Olikin koppa halki kaasuvivun
tuen juuresta. Sekin nyt tilketty ja ei katoa enää öljyt.
- Tyhjäkäynnille kun tippui niin latauksen merkkivalo syttyi (ei palanut ostohetkellä koska oli ne virrat poikki mittaristolta) Vika löytyi laturin perästä kun ei mikään piuha ollut kunnolla kiinni ja oli vähän hitsaillutkin siellä pyöriessään.
- Eipä ole onneksi hitsattavaa....... paitsi neljä reikää tuli tukittua prkl :evil:
- Ja pitihän siihen vielä keulaan pistää oikein Mustanki - merkki kiinni että tulee lisää tehoja ja vetoja :lol:

Muuten ollut kyllä mieluinen kiesi päästellä eikä ole sillai ollut valittamista. Moottoritie hieman pitkästyttävää ajella kun löytyy vaan ne neljä vaihdetta ja ääni on kyllä melkoinen. :lol: Leima uhkaa päälle ensi viikolla niin katsotaan mitä mieltä katsurisetä on siitä.

Jatko auton suhteen nyt vielä hieman avoinna että mitä aletaan tekemään ja jääkö perheeseen (tyttöystävä vihaa kikotinta yli kaiken) :lol: . Talviautoksi olisi nyt tarkoitus alustavasti tulla (ei kehtaa toisella käyttiksellä ajella talvia)

http://aijaa.com/BwJmTl

Mutta tekisi mieli laitella vähän lisää jerkkua koneeseen ja alustaa päivittää noiden laikattujen kierukoiden tilalle. Tekisi sellaisen "reissinki" tyylisen. Toisaalta taas mieli laittaa vaan kauhian matalaksi, laitella nätiksi ja kylän raittia ympäri hissukseen mutta tyylillä. Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan 8)
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Ite antaisin äänen tuolle viritys idealle, ainakin omasta mielestä palkitsee hyvin kun siinä oppii kait vähän enemmän auton tekniikasta ja sun muusta kuin sitte pelkässä kosmeettisessa kikkailussa, itellä kans nappisilmä rojekti joka onki ensimmäinen Kunnon projekti mikä on koskaan ollut, ja täytyy sanoa että kyllä Larborgiiniä on mukava rassailla kun osat ei oo kalliita, suht simppeli auto ja osia saa melkosen helpolla :)

ps. sano vain muijalle että lada ei lähe mihinkään, deal with it :lol:
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin että jos toinen lähtee niin se ei ainakaan ole Lada. :lol:

Vaan ihan asiallisen näköinen pelihän tuo on.
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

jta kirjoitti:Niin että jos toinen lähtee niin se ei ainakaan ole Lada. :lol:
Juuri näin, Lada on paljon yksinkertasempiki ku nainen, helpompi ja halvempi ylläpitää :lol:
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
StreetGlow

Re: VAZ 21013 - 1987 - 1200L - Käyttis/projekti

Viesti Kirjoittaja StreetGlow »

Se on kyllä totta :lol:

Eilen tuli sitten käytyä leimalla näyttämässä kikotinta. Katsuri tykkäs niin paljon siitä että haluaa kuukauden sisään nähdä vielä uudelleenkin sen. Pari ilmastointi aukkoa löysi kuskin helmasta ja repsikan lattiasta. (ja minä en nähnyt kun viime viikolla just sen kemppasin :evil: ). Raidetangon pää on myös vaihdettava kun löytyi hieman välystä. Ohjauksessa myös on ollut pieni pykälä melkein kun keskiasennosta lähtee vänkärin puolelle kääntämään niin neuvoi laittamaan rasvaa väliin jos poistuisi välykset sieltä. Muuten kehui autoa ja kävihän siinä nosturilla pari muutakin ulkopuolista ihailemassa konetta ja kyselemässä hintoja mitä nykyään näistä "suomen kansanautoista" pyydetään. :D Noh joku päivä ottaa työn alle tässä kun kerkiää.

Tänään kuitenkin olisi tiedossa laturin vaihto hommia. Tuli viime viikon lopussa tunnit täyteen orkkis laturilla :shock: Kävin tallilla pesemässä auton ja pesasin sitten konehuoneen samalla (virhe!). Tosin kuivui pari h siinä pihassa ennen ajoa mutta kuitenkin kun lähdin ajelemaan niin keskellä risteystä päätti katkaista kaikki elektroninen kanssakäyminen auton ja patterin välillä ja hyytyi siihen. Kuitenkin kun olin melkein kadun varressa syttyi mittaristoon valot uudelleen ja hörähti käyntiinkin samalla. Laturin merkkivalo jäi palamaan ja pienehkö elektroniikan tuoksu kabiiniin. Kurkkasin konehuoneeseen enkä mitään ihmeellistä löytänyt. Noh ajelin kotio päin siinä ilman valoja ja valo sammui juuri ennen kotipihaa. Virrat otti pois niin jää laturinvalo ja öljynpaine valo himmeenä palamaan sekä rundikello elää omaa elämäänsä. Jännitemittari patteriin kiinni ja kiesi tulille --> 12,49V näytölle kun antaa hieman kierroksia. Valo sammui kuitenkin mittaristosta heti kun auton laittoi käyntiin. Toisella jännitteensäätimellä myös koitettin jolla sama tulos. Liitokset myös tuli katsottua niin käväisi mielessä että diodit varmaankin mennyt kun ilmiö olisi samanlainen. Piti sitten mansemotorilta maanantaina hakea uusi diodisilta mutta fiksu ihminen katsoisi ensin netistä miten on auki ennenkuin ajelee kauppojen pihaan kun eihän se nyt maanantaisin ole auki :lol: Luovuin sit siitäkin ideasta heti illalla kun päätin hakea kokonaan uuden laturin ettei ainakaan mistään muusta ole siinä laturissa kiinni. Ja tänään sit vaihdellaan se...

Tulihan sekin nyt sit päätettyä että aletaan sit kun aika (ja budjetti) riittää niin aletaan kyhää "katukilpuri" lookkia koppaan ja tekniikkaa/alustaa hieman pirteämmäksi :wink: Tuli meinaan katseltua kotikuppilan terassilta viikonloppuna "pienessä tumussa" VFTS-korisarjalla ja valkoisilla compoilla varusteltua nappisilmää kun oli siinä parkissa ja ainakin omaan silmään näytti todella näppärältä. Jaksoi ruopaista kummatkin fillarit hiekallakin niin oli varmaan kutiteltu konettakin hieman :D terassilla ainakin pari vanhempaa herraa alkoi tapahtuman seurauksena möykkäämään ja vetämään aaltoja. Juttelivat siinä keskenään sitten että toiselta löytyy 700hv tuplaturbo kanttilamppu tallista joka jaksaa ruopia asvaltillakin :lol: todellakin :D että varmaankin tässä lottovoittoa odotellessa suunnitellaan että mistä aloitetaan kun aika on sopiva :wink:
Vastaa Viestiin