
Terve! Kirjauduin ensi kertaa foorumille

Olen vajaa 19v, vastavalmistunut autonasentaja kokkolanseudulta

Juttua autosta:
Olen ns. erilainen nuori, ja tiirailtuani trafin katsastustilastoja ja täältä boardia selaillessani päätin ostaa huutokaupasta tuollaisen AvtoVazin tuotteen, mallia 2111 (en ymmärrä suomen nimeämislogiikkaa 110 farmariksi, kun se muuallakin on 111).
Hinta ei ollut paha, 270 Euroa leimatusta, alle 20Tkm ajetusta autosta (huoltokirjan mukaan). Firma ei saanut myytyä ladaa sen "huonon maineen" vuoksi, joten pistivät huutokaupat.netiin
Ajoin sen Porista kotiin, tuli siinä 300 kilsaa, ja mielestäni ajotuntuma ei ollut edes kauhea

Radion puute nyt vähän ketutti , ja moottoritiellä se suhisi ja vapisi (epäilen renkaita)
auto on perustason karvalakkimalli 8v koneella, ei radiota mutta siinä on toimivat sähkölasit, vetokoukku ja Defan lohkolämmitin

Värinä harvinaisempi (mossenkaltainen?) vihreä, vieläpä metallisävynä

lommoja siellä täällä, naarmuja senkin edestä. Ostetaan väriä ja koitetaan fiksailla :/
Leimaa siinä on ensi vuoden puoliväliin.
Vaihdoin maanantaina koneeseen öljyt (bilteman täyssynteettistä, 10w-40), tilasin hihnat laturiin ja jakopäähän (vuodet tuli täyteen), ja vaihdoin tänään kaverin kanssa hihnat.
On kyllä muuten helppo homma kun yhtäkkiä keksin, että talttapäämeiselillä kiilaa starttikehän.

Niin se kampparin hihnapyörä aukesikin tosi nätisti.
kiristin säädettiin laittamalla sen reikiin naulat ja ladan rengasavaimen "leveä pää" niiden väliin

Lada onkin tee-se-itse ihmisen auto, mistä tykkään!

Pistettiin vaihdelaatikkoon Bilteman GL-5 laatikkoöljyä.
Ujeltaminen pienillä vaihteilla hiljeni jonkin verran (voi olla että GL-4 olisi ollut parempaa mutta sitä en jaksanut alkaa etsiä. Burkkenissa luki että se täyttää ZF.n standardin, minkä tuotos ladassa onkin

Tuo on kyllä hyvä ajaa huonoilla teillä, traktoritiellä kuljin jotain 40km/h, eikä edes iskarit ottaneet pohjaan

Sorateilläkin tuo on hyvä ajettava, nielee kuopatkin mukavasti.
onko noissa jonkinlainen lukkoperä, kun yhdessä kohtaa vähän suti niin molemmat pyörät piirsivät uraa soraan

Lada on myös liikkeellä ollessaan ihan suhteellisen kevyt käännettävä ilman tehostinta. Tuleepahan olkapäille treeniä parkkipaikoilla

iso miinus on ajoneston punaisen lätyskän puute, rukoillaan ettei tuo hajoa

Toisena autona minulla on vuoden -94 Toyota Celica, mutta se jää ns. harrastekäyttöön, en viitsi ajaa toista talvea suolassa.