Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

Vesi

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Suosittelen ikkunanpuhdistukseen vettä. Sillä ensin ja jos ei auta, niin sitten muut aineet käyttöön. Vedellä kannattaa huuhdella->kosteaa rättiä sitten jälkeenpäin, ettei jää pesuaineita lasille.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Hohhoijaa pitääpä tilata aika Delta-autoon

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään syttyi "check the engine"-valo.Ei sammunut vaikka käynnistin ja sammutin auton pari kertaa,täytyy siis tilata aika Delta-autoon. Ajelin pintakaasulla kotiin.Onneksi perheessä on tuo 450 Euron työjuhta 2105,johon voi luottaa.Taidan olla kohta tuttu naama Delta-autossa,mutta en vedä herneitä nenään,elämäähän tämä vain on!
Largoidi

Viesti Kirjoittaja Largoidi »

Largoidi kirjoitti:CarChip:illä, http://www.davisnet.com/drive/products/ ... oducts.asp

Maahantuoja on http://www.iloy.fi.

Palikka on dataloggeri, joka tökätään EOBD/OBD-II -diagnostiikkaliittimeen. Sillä voi myös tarkistaa ja nollata vikakoodit.

Oli TM:n pikakokeessa pari numeroa sitten.

Tuossa vielä jäähdytysnesteen lämpötila

http://personal.inet.fi/koti/idi/coolant.gif
Ennen kuin kaikki ryntäätte ostamaan:

Tuo on pelkkä tietoa keräävä palikka. Tarvitaan vielä tietokone, jossa on Windows. Lisäksi tietokoneessa pitää olla vapaa sarjaportti tietojen siirtämiseksi DataChip:istä tietokoneeseen ja CD-ROM -asema ohjelman asentamiseksi. Mukana tulee liitäntäkaapeli CarChip:in ja sarjaportin välille. Kerrallaan voi seurata nopeuden (pakotettu esiasetus) ja lisäksi neljää muuta portin kautta luettavaa arvoa. Nämä mahdolliset parametrit on lueteltu käyttöohjeessa, jonka voi ladata netistä <http://www.davisnet.com/product_documen ... archip.pdf>.

Yleistä kivaa luettavaa: <http://www.batauto.com/articles/obd2explained.shtml>

Yleiset vikakoodit muotoa P0XX yleisesti saatavilla. Mitäs sitten, jos virhekoodi on valmistajakohtainen eli P1XXX? Jostain pitäisi löytää juuri tuolle ECU:lle sopivat koodit.
Syöttämällä ECU:n numeron googleen saattaa löytää listan koodeista (yleensä venäjäksi).

110-sarjassa on käytetty oman surffailun perusteella ainakin kolmea ECU:a. Laitan löytämäni virhekoodiluettelot omaan ketjuunsa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lada-Jussi kirjoitti:outo toi 110 ikkunakalvo? Veljen 110 farmarissa on samaa ongelmaa, eikä edes lasinpuhdistusaine auttanut, melkein huononsi tilannetta.
Mulla tommonen kalvo syntyy tupakoinnista. Oisko sama vika muilla? ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Aika epätodennäköistä omalla kohdallani. Pitäisi ruveta polttamaan niin sitten ehkä tietäisi asian oikean laidan 8)
Nonnis kirjoitti: Mulla tommonen kalvo syntyy tupakoinnista. Oisko sama vika muilla? ;)
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Lada taas kunnossa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olivat vaihtaneet jonkun huuhteluventiilin.Liittynee kait polttoaine-ruiskujärjestelmään.Ei kait mitään vakavaa,mutta olihan se korjaamolla käytettävä.
Tähänastinen vikalista 4641km:n ajon jälkeen:
-molemmat oikeanpuoleiset rääkyvät ovet
-vetelät peräluukun kaasupumput
-lämmityslaiteen säädön toimimattomuus
-huuhteluventiilin vaihto
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

lisää huomioita

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ajovaloista,lyhyistä voin sen verran sanoa että ne kaipaisivat enemmän valokiilaansa leveyttä.Kirkkaudesta ei voi sanoa kun silmällä on sitä vaikea arvioida.Kun ajoin kaksi päivää 2105:lla niin mielestäni siinä H-4 lähivalot ovat paremmat kuin linssitekniikalla varustetut 110:n valot.Pitkistä on vaikeampi sanoa kun lähivalot palavat yhtäaikaa pitkien kanssa.Tietysti valojen muotoilu sopii keulan muotoihin siten,että tuulenvastus on pieni,mutta onpa autojen malleillakin muutama vuosikymmen ikäeroa.

En jaksa olla ihastelematta HB:n tuulitunneliominaisuuksia.Tänään kun alkoi sataa vettä auton kulkusuuntaan vastaan,takalasi pysyi kuivana.Samoin on sen kuraantumisenkin kanssa.Se on lähes kuraantumaton.Takalasin pyyhkijä on näinollen kestokamaa.

Kova puuskittainen sivutuuli tuntuu jonkin verran korissa,mutta ei häiritsevässä määrin.Kovassa vastatuulessa satasen nopeudessa kuuli tuulen suhina ajoittain,muuten ovet ja tiivisteet toimivat.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

takalasi

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Olisipa Samarassakin yhtä hyvä aerodynamiikka, että takalasi ja luukku pysyisi puhtaana. Auttaiskohan jotkut tuuliohjaimet :?:
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Huurtumisen minimointi

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen aloittanut huurtumisen minimointiohjelman,siihen kuuluu:
-lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen käyttö aina liikkeelle lähdettäessä
-jos liikkeelle lähdettäessä on huurtumista havaittavissa,niin puhallin täysille ja lämmityslaite täysille ohjattuna tuulilasiin.
-kengät kopisteltava lumesta autoon astuttaessa,samoin vaatteet ja päähine.
-lattiamatot puhdistettava lumesta
-takalasin sisäpuoleisen huurteen voi poistaa käyttämällä takalasin lämmitintä ja ajamalla muutama kilometri takalasit raollaan.
-jos mahdollista voi jättää ikkunat hieman raoleen raolleen kun parkeeraa kuivalla ilmalla.
-jos moottori ei käy,niin autosta ulos .
-lasit puhdistettava sisäpinnolita määrävälein.
-estettävä lumen pääsy lämmityslaitteen kennolle.
-pitempiä matkoja matkustaessa ei kannata pukeutua liian lämpimästi.
-turhaa puhumista ja höpötystä vältettävä,täytyy antaa kuljettajan keskittyä vaativaan suoritukseensa.
-kannattaa käytää sateenvarjoa autolle siirryttäessä ja laitaa se käytön jälkeen muovipussiin.Sateenvarjon voi kuivata kotonakin.
-kosteuden kartoittamiseksi voi hankkia autoon kosteusmittarin,halpakin käy sillä se on suuntaa antava.
-jos kosteutta esiintyy voi sisätilan lämmitintä pitää päällä vaikkei ajoon lähtisikään.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

Re: Huurtumisen minimointi

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Jaska HKI kirjoitti:Olen aloittanut huurtumisen minimointiohjelman,siihen kuuluu:
-lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen käyttö aina liikkeelle lähdettäessä
Hahaa! Kannattaa kuitenkin ehkä irroittaa sähkökaapelit ennen ajoon lähtöä :wink:
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Jee...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Oikeassa olet,olen pari kertaa peruuttanut roikka puskurissa kiinni.Onneksi mitään ei ole rikkoutunut.
Aerodynamiikasta:
Samarassa katto päättyy sellaiseen pieneen pokkaukseen ja virtaus irtoaa auton korista ja aiheutaa pyörteilyä auton takana,mikä sotkee lasia,mutta ei Samara tässä asiassa mikään huono ole.Kerran kävi mielessä silloin kun omistin Samaran,että pokkaan pellistä sellaisen tuuliohjaimen luukun yläreunaan.Kai niitä myydään vielä tarvikeliikkeissäkin.Siihen olisi kiva integroida lisäjarruvalokin.

Tänään kun peräluukku oli huurussa peräluukkua sulkiessa ote lipsahti luukun liukkaalta koristepanelipinnalta,joka oli huurteessa.Kovalla tuulella luukkua avatessa saa olla varovainen,että tuuli ei haukkaa liikaa luukkuun sitä avatessa sillä tuulipintaa riittää.Koristepaneli on kuitenkin siitä hyvä,että siinä ei niin herkästi näy likaiset sormenjäljet.Jossakin testissä muistan lukeneeni 110:sta ,että siinä kaivattaisiin jotakin kahvaa peräluukun sulkemiseen.Kait sellaisen ja mieleisen voi asentaa jälkikäteenkin.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

kura ja roiske

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Kura ja roiskehan ei juurikaan tule auton katon kautta, vaan perän kautta. Joten ilmeisesti takaikkunan alaosaan olisi saatavilla spoikkaa. Onkos kenelläkään vinkkiä, tuosta ulkonäköä kohottavasta spoilerintyngästä edullisella tasolla :?:
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Peräkontin valoista

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kuten aikoinaan mainitsin on peräkontin valot kytketty siten,että ne syttyvät peräkontissa olevasta erillisestä kytkimestä parkkien ollessa päällä. Kun Helsingin Sanomain jakeluajossa luukkua joutuu tuon tuostakin avaamaan,niin asensin peräkontin verhoilukannen sisäpuolelle Enston valmistaman,paristolla toimivan ja liiketunnistimella ohjatun ledivalon.Laiteen ollessa päällä tunnistin havaitsee liikkeen ja ledivalo syttyy.Katkaisen virran kun käyttöä ei ole niin paristot säästyvät kun liiketunnistintoiminto ei ole päällä.4kpl 1,5 voltin sormiparistoa kestää noin kolme kuukautta.Tällainen ratkaisu ei ole hyvä silloin kun luukkua avataan satunnaisesti.Auton sähköjärjestelmään liitetty peräkontin valo on kehitteillä,mistä minulla on kokemusta viiden eri automallin osalta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Voiko venäläisyyttä ymmärtää?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lueskelin tänään päivällä Esa Seppäsen kirjaa AVARAN SIELUN ANARKIA-voiko venäläisyyttä ymmärtää?Tuli yllättäen mieleeni kirjaa lukiessa pari mahdollisuutta,miksi peräkontin valot eivät syty luukkua avatessa:
-kun kuljettaja vaeltaa peräkontin ja ohjaamon väliä parkkivaloja sytytellen ja sammutellen niin oven sarat kuluu,istuin kuluu,vaatteet ja kengät kuluvat.Kun Ladoja on liikenteessä kymmeniä miljoonia tämä tietää taas rahaa niille jotka kyseisiä tuotteita valmistavat ja he rikastuvat tuotteita valmistaessa ja heidän ei ainakaan tarvitse ajaa Ladalla.Kun maksaa suunnittelutoimiston johtajalle bonukset,ettei peräkontin valo koskaan syty niin hänkin tulee onnelliseksi.Ja loppuselityksenä voidaan mainita se että pieni verryttely pitkän matkan jälkeen tekee hyvää jäykistyneille jäsenille.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Ilmankierrosta auton lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen havainnut monta kertaa sen ,että auton lämmetessä kuljettajan puoleinen sivulasi en pidemmän aikaa huurteessa ennen kirkastumista,kuin apukuskin puoleinen lasi.Ilmakanavien ventiilit ovat symmetrisesti samalla tavalla auki.Olisikohan syynä se että jos puhallin ei ole keskellä autoa niin virtausvastus pidemmässä ilmakanavassa on suurempi.Täytyy kokeilla pienentää ilmantuloa toiselta puolelta.Palataan asiaan.
Vastaa Viestiin