Lada Samaran jarruvika
Lada Samaran jarruvika
Lada Samaran jarruvika
Oikea etujarru laahaa jarrulevy lämpenee ajossa
jarrupalat vaihdettu satulat putsattu ja voideltu.
jarrunesteet vaihdettu, vaan ei auta.
jarrupalaloja vaitaessani jarrusylinteriä ei saanut palautettua perusasentoon vääntämällä raudalla levyä vasten,
mutta kun aukaisin ilmausruuvin niin syliteri meni todella pienellä voimalla perusasentoon ja uudet palat paikalleen.
kun taas toisella puolen se onnistui helposti ilman ilmausruuvia aukaisematta.
Olen ottanut palat pois ja testannut sylinterin toimivuutta liikkuu kevyesti kun ilmausruuvi on auki
Tuntuisi siltä kuin jarruneste ei palaisi säiliöön vapaasti oikean puolen sylinteristä.
Voisiko se johtua jarrupääsylinterin viasta ettei oikeanpuolen pääsylinterin mäntä palaudu jarrun painamisen jälkeen
vapaa asentoon.
Onko vastaavaa ilmiötä sattunut muille.
Vikaa hakiessani
Tein myös tällaisen testin että painoin jarrua ja kokeilin pyöriikö rengas vapaasti pyöräyttämällä, totesin että jarru oli
kiinni levyssä ja rengas ei pyörinyt vapaasti. Sitten aukaisin ilmausruuvia ja nestettä kun poistui hieman ja samalla jarrulevyt
vapautui kuin paine hävisi sylinteristä ja mäntä siirtyi takaisin.
Ajossa kun painaa jarrua ja auto seisahtaa niin lievässä alamaessä pysyy paikallaan ilman jarrua painamatta, että aika pahasti ne jarrut laahaa.
Miten etenen vian haussa
hyvät vinkit tervetulleita
Pitäis päästä töihin autolla
Oikea etujarru laahaa jarrulevy lämpenee ajossa
jarrupalat vaihdettu satulat putsattu ja voideltu.
jarrunesteet vaihdettu, vaan ei auta.
jarrupalaloja vaitaessani jarrusylinteriä ei saanut palautettua perusasentoon vääntämällä raudalla levyä vasten,
mutta kun aukaisin ilmausruuvin niin syliteri meni todella pienellä voimalla perusasentoon ja uudet palat paikalleen.
kun taas toisella puolen se onnistui helposti ilman ilmausruuvia aukaisematta.
Olen ottanut palat pois ja testannut sylinterin toimivuutta liikkuu kevyesti kun ilmausruuvi on auki
Tuntuisi siltä kuin jarruneste ei palaisi säiliöön vapaasti oikean puolen sylinteristä.
Voisiko se johtua jarrupääsylinterin viasta ettei oikeanpuolen pääsylinterin mäntä palaudu jarrun painamisen jälkeen
vapaa asentoon.
Onko vastaavaa ilmiötä sattunut muille.
Vikaa hakiessani
Tein myös tällaisen testin että painoin jarrua ja kokeilin pyöriikö rengas vapaasti pyöräyttämällä, totesin että jarru oli
kiinni levyssä ja rengas ei pyörinyt vapaasti. Sitten aukaisin ilmausruuvia ja nestettä kun poistui hieman ja samalla jarrulevyt
vapautui kuin paine hävisi sylinteristä ja mäntä siirtyi takaisin.
Ajossa kun painaa jarrua ja auto seisahtaa niin lievässä alamaessä pysyy paikallaan ilman jarrua painamatta, että aika pahasti ne jarrut laahaa.
Miten etenen vian haussa
hyvät vinkit tervetulleita
Pitäis päästä töihin autolla
Re: Lada Samaran jarruvika
oliskohan jarruletku vika....
Re: Lada Samaran jarruvika
Jarruletkun kudosvaurio (letkun sisällä), neste pääsee kumin ja kudoksen väliin eikä siksi pääse vapaasti poistumaan. Vaihda letku ja ilmaa jarru niin kunnossa. Letkuhan ei 15e enempää maksa eli ei kallis...
Re: Lada Samaran jarruvika
Onkohan kumminkaan letkuvika??? onhan se mahdollista kun paine menee syliteriinpäin jopa 125 kp/cm2 paineella jarrua painettaessa,
mutta ei palaa jos letku kuristaa nesteen virtauksen takaisin päin. (onhan siinä järkeen käypä selitys)
Jarruissahan ei ole minkäänlaista takaisin päin painavaa voimaa (jousia palauttamassa jarrusatulan sylinteriä).
Joo halpa kokeilu koska myöskään letkuja ole uusittu 12v vanhat ja voi olla jo päältäpäinkin pykeemiä (ajan hampaan syömiä).
Niin jos ei vika letkussa niin jäljelle jää sitten pääsyliterin männän tiivisteet.
Jos ovat turvonneet ettei palautus jousi jaksa työntää takaisin pääsylinterinmäntää jarrutuksen jälkeen
niin jarrupiiri jää vähän paineiseksi ja riittää painamaan jarrupaloja kiinni jarrulevyyn.
Oikea etu- ja vasen takajarrupiirin mäntä on syliterissa pääimmäisenä (pääsylinterin päässä)
Ja toisenpiirin mäntä pääsylinterissä on jarrutehostimen puoleisessa päässä ja näin ollen voi palautua kunnossa olevana.
Pääsylinterin vaihto on tämän palstan kirjoitusten mukaan helppo homma
Jatketaan harjoituksia tästä
mutta ei palaa jos letku kuristaa nesteen virtauksen takaisin päin. (onhan siinä järkeen käypä selitys)
Jarruissahan ei ole minkäänlaista takaisin päin painavaa voimaa (jousia palauttamassa jarrusatulan sylinteriä).
Joo halpa kokeilu koska myöskään letkuja ole uusittu 12v vanhat ja voi olla jo päältäpäinkin pykeemiä (ajan hampaan syömiä).
Niin jos ei vika letkussa niin jäljelle jää sitten pääsyliterin männän tiivisteet.
Jos ovat turvonneet ettei palautus jousi jaksa työntää takaisin pääsylinterinmäntää jarrutuksen jälkeen
niin jarrupiiri jää vähän paineiseksi ja riittää painamaan jarrupaloja kiinni jarrulevyyn.
Oikea etu- ja vasen takajarrupiirin mäntä on syliterissa pääimmäisenä (pääsylinterin päässä)
Ja toisenpiirin mäntä pääsylinterissä on jarrutehostimen puoleisessa päässä ja näin ollen voi palautua kunnossa olevana.
Pääsylinterin vaihto on tämän palstan kirjoitusten mukaan helppo homma
Jatketaan harjoituksia tästä
Re: Lada Samaran jarruvika
No en väittele mutta kysyn vain: Miksi se paine jäisi vain oikeaan etusatulaan eikä koko jarrupiiriin (ladassa kaksipiiri jarrut ja pääsylinteri syöttää kahta sylinteriä samalla piirillä)?
Re: Lada Samaran jarruvika
Jos se nyt kuitenkin on vika siinä jarrusylinterissä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Lada Samaran jarruvika
Jos jarrupiirijako on oik.etu+vas.taka on pääsylinterivika nippelinappeli mahollinen, jos takana on rummut. Tosin kyllä etumäntä silloinkin pitäis vipuamalla palautua, vaikkakin työläästi. Itsellä on (tosin ei Ladassa) paineletku vanhuuttaan "kasvanut umpeen" Jonkun kerran jarruissa ja kerran kytkimessä. Ja ainakin siellä kytkimessä on jousessa pontta painaa mehut takaisin, vaan ei. Siispä letkuvian puolesta kovalla kertoimella. . .
Re: Lada Samaran jarruvika
Veikkaus jarruputken umpeen menemisestä oli hyvä veikkaus, Tätä sattuu kai vanhoissa autoissa mallista ja automerkistä
riippumatta.
Putki oli täysin tukossa heti teräsosuuden jälkeen
testasin puhaltamalla ja pois otettuni vielä 1mm rautalangalla ei mennyt läpi.
Sylinterin paineella kuitenkin nestettä meni tukoksesta läpi mutta ei palautunut.
Katsatuksessa syyskuun alussa dydamometrissä etujarrut oli OK.
Tietysti ilman kylmetessä kumiletkun elastisuus muuttui ja tukos piti paineen sylinterin puolella pitempään, jo
viime kevättalvena ihmettelin kun tuntui että jarrut laahaa, mutta keväällä kaikki oli taas hyvin ja unohdin koko asian.
Mutta tulihan se talvi tänä vuonnakin ja vika tuli paljon rajumpana.
Tulipahan vaihdettua jarrunesteet koko järjestelmästä samantein,
Huomiokaa jarrunesteen vaihdossa että etujarrusatula kannattaa jättää ylemmän ohjaintapin varaan
ja kääntää alapuoli ylös niin saadaan ilmaus ruuvi sylinterin alimpaan kohtaan,
jolloin varmimmin saadaan pois vedet ja muu törky pois syliteristä.
Meinas unohtua tämä temppu.
Kiitosta vinkeistä
riippumatta.
Putki oli täysin tukossa heti teräsosuuden jälkeen
testasin puhaltamalla ja pois otettuni vielä 1mm rautalangalla ei mennyt läpi.
Sylinterin paineella kuitenkin nestettä meni tukoksesta läpi mutta ei palautunut.
Katsatuksessa syyskuun alussa dydamometrissä etujarrut oli OK.
Tietysti ilman kylmetessä kumiletkun elastisuus muuttui ja tukos piti paineen sylinterin puolella pitempään, jo
viime kevättalvena ihmettelin kun tuntui että jarrut laahaa, mutta keväällä kaikki oli taas hyvin ja unohdin koko asian.
Mutta tulihan se talvi tänä vuonnakin ja vika tuli paljon rajumpana.
Tulipahan vaihdettua jarrunesteet koko järjestelmästä samantein,
Huomiokaa jarrunesteen vaihdossa että etujarrusatula kannattaa jättää ylemmän ohjaintapin varaan
ja kääntää alapuoli ylös niin saadaan ilmaus ruuvi sylinterin alimpaan kohtaan,
jolloin varmimmin saadaan pois vedet ja muu törky pois syliteristä.
Meinas unohtua tämä temppu.
Kiitosta vinkeistä
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: Lada Samaran jarruvika
Kysytääs: Palauttaako pääsylinteri jarrumäntiä, ettei jää laahaamaan. Kun kaverilla probleema etujarrun männän kanssa ja jotkut väittävät että, männän kumi paluttaa sen verran että, ei jarrut laahaa
Siis miksi pääsylkässä on suht kovat jouset sisällä että, ne imaisee just sen verran ettei jarru laahaa
Olenko oikeassa.?
Siis miksi pääsylkässä on suht kovat jouset sisällä että, ne imaisee just sen verran ettei jarru laahaa
Olenko oikeassa.?
Re: Lada Samaran jarruvika
Itsellä oli samanlainen vika 111sessa ja se korjaantui vaihtamalla jarru sylinteri...
Re: Lada Samaran jarruvika
Kumi hoitaa tuon palautuksen. Tietysti muiden osien pitää olla puhtaat.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada Samaran jarruvika
Moi,
Mulla kanssa laahasi toisen puolen etujarru. Uudet sylinterit kun vaihtoi niin nyt on tosi tunnokkaat ja tehokkaat jarrut.
Mulla kanssa laahasi toisen puolen etujarru. Uudet sylinterit kun vaihtoi niin nyt on tosi tunnokkaat ja tehokkaat jarrut.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.