Täytyypä ihan kysyä...

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
riisseli

Täytyypä ihan kysyä...

Viesti Kirjoittaja riisseli »

tietäiskös kukaan saako kamaZ:in 6x6 maastokuorma-auton rekisteröityä suomen liikenteeseen? Kiinnostaa muutenkin hankkia tuollainen joku itä härpätin "työkoneen" (aurausauton) alustaksi... mutta mistä sellaista voisi etsiä? jostain ulkomailta kukaties? suomessa ei ainakaan ole yhtään myynnissä... :roll:
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kyllä niitä saa, tässä muutama kuukausi sitten käyty keskustelu:
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewtopic.php?t=3586
Tuon jälkeen niitä on näkynyt myynnissä mm. koneviestissä yms. työkoneita kauppaavissa lehdissä. Rekisteröinistä en tiedä mitään, ehkäpä työkoneeksi voisi saada jos osaa perustella hyvin :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei ole vielä ainakaan näkynyt armeijan huutokaupassa KamAZ 6x6 kuormureita. Joskus muistan hämärästi nähneeni että SA:lla noitakin olisi käytössä.

Noi KamAZ kuormurit ovat kai paljon sivistyneempiä käyttää ja diesel moottorisina edukkaampia. Konelan kautta aikanaan taidettiin tuoda vain 4x2 ja 6x4 malleja ja näitäkin suomessa käytettiin juuri erillaisina erikoisvarusteltuina alustoina.

Saattaapi olla että ulkomaille joudut suuntaamaan tuollaista etsiäksesi. Ongelmia voi olla tossa rekisteröinnissä, kuten henkilöautoissakin taitaa raskaaseen kalustoonkin päteä sama sääntö, että mitä vanhempi sen helpompi. Kamaz 6x6 mallit kuten 4310 sarja vuodesta 1980 lähtien tehtiin kai lähinnä sotakäyttöön ei niinkään siviilikäyttöön. Kamaz alkoi vasta neuvostoliiton hajottua laajentaa mallistoaan maastokuorma-autoihin. 80-luvulla tehtaat oli segmentoitu tarkaan tuottamaan autoja tiettyihin tarpeisiin: GAZ 4x4, ZIL 6x6 ja raskaammat 6x6 Ural ja raskaimmat 6x6:t KrAZ (jotka olivat jo sitä koko luokkaa että löytyi diesel moottorikin perusvarusteena). useampi akselisia maastovehkeitä teki MAZ.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin