Autotallin yleiskemikaalit

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Eli mitä tököttejä porukalle on vakiintunut autotalliin?

Itselläni suht perinteiset CRC 5-56 jokapaikan höylänä, voitelee (ehkä), irrottaa ja jopa hiukan puhdistaa.
Sotkettuna dieseliin näyttää olevan suht mukava ruostuneiden pulttien irrotteluun.

Esso Covar 5, wanhanliiton pesuaine, hakkaa nykyiset moottoripesuaineet ja suht riittoisa, 25% seoksena veden kanssa.
Tämäkin tökötti toimii dieselin kanssa, koneen kilkkeet saaviin, sinne litra tai pari dieseliä ja sopivasti Covaria, pieni liuvottelu ja harjaa lian pois.

Dinitrolin siveltävä alustamassa, kuolematonta kamaa, pysyy kiini ku ryssä leivän kannikassa.
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Avatar
Laabani
Viestit: 788
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Laabani »

No perinteinen tippakannu löytyy ja käy moneen asennukseen.

WD 40 tai tuo CRC 5-56 on aina.

Kuparitahna myös (tiedä lukeutuuko otsikkoon).

Irrotusöljyä milloin mitäkin merkkiä...

Poltto-öljy/petrooli/bensa/diesel, jotain näistä yleensä liuotteluun/puhdistukseen.

Sitten on vielä miljoona muuta purnukkaa, mutta nuo nyt yleisemmät ja eniten käytetyt.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onhan niitä kaikkia, mutta varmaan erikoisin autokemikaali itsellä on Fordin oma lukkoperän liukastusaine, millä saa automaattilukosta liian herkkyyden pois. Sellainen ompelukoneöljypullon kokoinen muovipullo ja haisee erittäin voimakkaasti ja pirun kallista. En nyt tällä hetkellä enää muista mitä se oli (oliko joku molybdeeni?), mutta kuulemma Capreihin alunperin suunniteltu. Ei ole kyllä pitkään aikaan tarvittu, kun laitoin lukkoperäöljyt (ei suositus) Transitin perään.

Ostin joskus 90-luvun alussa Virosta monta purkkia neuvostovalmisteista alustamassaa. On vieläkin parikolme purkkia jäljellä ja käyttökelpoisia. Viimeksi tuli vedettyä niitä Samaran pohjaan katsastukseen tehtyjen hitsausten päälle tammikuussa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ai tuota Esson Covaria on edelleen saatavana. Sitä käytettiin huoltsikalla ainoana liuotinpesuaineena. Se tuli 10 litran astioissa, eikä se ollut asiakasmyynnissä. Veteen sitä ei sekoitettu, vaan ensin se suihkutettiin sellaisenaan ja sitten vedellä, mielellään lämpimällä ja paineella pois. Tunnistaisin sen hajun vieläkin 50 vuoden jälkeen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Eihän sitä enää saakkaan, pakko sitä on vaan jemmata.
Tuolla lähti pentuna maalit Suzuki PVn sylinteristä, sen jälkeen alkanu veteen laimentaa, muutenkin näkyy olevan kumiosille hallaa raakana.

Ostaisin kyllä jos lisää vielä saisi.
EU vaan kaiken mukavan menee kieltämään.
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja jta »

Jorma Teräs eli wd-40, vaseliini ja alumiini/kuparitahna. Tuo kuparitahna on sellainen että melkein käytän leivän päälläkin sitä eli joka paikkaan olen sitä tunkemassa mihin vain mahdollista. :lol: Puhdistukseen on sitten polttoöljy ja tinneri. Tinneristä tykkään sen takia kun irrottaa tehokkaasti öljyt sun muut rasvat eikä kaipaa erillistä pesua enää kun tuo haihtuupi pois. Tosin tuon kanssa olis syytä olla hyvä kaasunaamari tai hyvin tuuletettu tila etenkin kuumalla ilmalla. Menee loppuilta "mukavasti" tallissa pörrätessä kun jonkin aikaa nuuhkii ilman naamaria.
temez

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja temez »

Crc,spray vaseliini,aseöljy,bräkleen.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

CRC Sisu on nyt vakiintunut hyllyyn, voitelee paremmin esim. vaijerit kuin normaali crc tai wd40, ja säilyy metallipintojen suojana paljon paremmin. Tavallinen CRC:hän ei oikeastaan voitele ollenkaan, vaan haihtuu melko pian pois. Hyvät aseöljytkin kyllä hoitavat saman minkä tuo sisu, ja niillä hyvä voidella esim. auton lukot. Tavallinen CRC on minullakin aina pulttien irrotteluun. Puhdistuksiin crc:n "bräkliini", ei tuhoa maalipintoja.
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Aseöljynä itelläni on vakiintunu aikalailla Ballistol puhistukseen ja muuhun "hiplaukseen".
Säilytyksessä ja autotallissa joku halvempi normaali aseöljy, ei CPL.

Bräkleeni ja sen halvempi ja puhtaampi vaihtoehto, isopropanoli (kelpaa myös elektroniikan pesuun, vanhat la koneet, automankat yms)
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
mf-690

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja mf-690 »

-orapi reduse 4 ruosteenirroitin.
-CC-Altemp kiinnileikkaantumisenestoaine
-CC-202 super E.P. vaseliini
-CC-Ceramix keraaminen kuivavoiteluaine
-cc Clobe Ruosteenmurskaaja
-CC-100 puhdistusspray
-CC-Stahl teräspinnoite
-CC-606 lukko- ja aseöljy
- wurt metallisuoja ht
-wurth hhs teflon spray
-wurt silikoni spray

Nämä on aina saatavilla, ja paljon muuta jotka ei nyt tule mieleen!
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Oman autotallin valikoima alkaa tuntua pienelle :(
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

samarai kirjoitti:Ostin joskus 90-luvun alussa Virosta monta purkkia neuvostovalmisteista alustamassaa. On vieläkin parikolme purkkia jäljellä ja käyttökelpoisia. Viimeksi tuli vedettyä niitä Samaran pohjaan katsastukseen tehtyjen hitsausten päälle tammikuussa.
Ei varmaankaan kuitenkaan samaa massaa, mitä arvostelivat Tekniikan maailmassa tai Tuulilasissa Elite Mossen koeajossa? Haisi ja näytti hieman erilaiselta kuin länsituotteet.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autotallin yleiskemikaalit

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo kyllä nämä mielestäni ovat ominaisuuksiltaan varmaan samoja kuin länsituotteetkin, hajukin on samanlainen. Itsellä on niitä kahta erilaista neuvostovalmistetta, toinen laatu on ohuempaa ja toinen paksumpaa massaa.

Muitakin vanhoja erilaisia neuvostokemikaaleja löytyy vielä varastosta. :) Autokäyttöön muistui nyt mieleen, maalinhiontatahnapurkit, kolmea eri karkeutta.

Vanhoja erilaisia neuvostomaaleja ja lakkojakin on vielä varastossa. Niissähän ei käytetty lainkaan kovetinta niin säilyvyys on hyvä, tosin pintaan levitettynä kuivamiseenkin pitää sitten varata min. 48h. 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin