Säädettävä nokkapyörä KUVAT
Säädettävä nokkapyörä KUVAT
Tuli tommonen tossa viime viikolla tusattua iltavuorossa kun semmosesta oli joskus puhetta täällä.
Loppujen lopuks ei ollu mikään hankala toteuttaa, lennossa sen suunnittelin samalla kun lastu lensi ja aikaa tuhraantu vaan viitisen tuntia.
Säätöä siihen tuli peräti kahden hampaan verran, vähempikin riittäis mutta tuli joku lasku kämmi:)
Kattokaa ja ihailkaa http://WWW.SATEENKAARILADA.COM
Galleria ja Tekniikka osio olkaatten hyvät.
Loppujen lopuks ei ollu mikään hankala toteuttaa, lennossa sen suunnittelin samalla kun lastu lensi ja aikaa tuhraantu vaan viitisen tuntia.
Säätöä siihen tuli peräti kahden hampaan verran, vähempikin riittäis mutta tuli joku lasku kämmi:)
Kattokaa ja ihailkaa http://WWW.SATEENKAARILADA.COM
Galleria ja Tekniikka osio olkaatten hyvät.
Mulla näkyy, kato tuolta:
http://members.surfeu.fi/sateenkaarilad ... C01111.JPG
http://members.surfeu.fi/sateenkaarilad ... C01111.JPG
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

Säätäminen
Kun säädätte nokkaa kohdalleen, niin mittaatte nokan kohdalleen irtokannessa ja sitten teette nokkaan ja nokkapukkiin merkit. Sitten alakerta pois merkeistä ja nokka paikalleen ja merkkeihin. Seuraavaksi varovasti alakerta merkkeihin, nokkapyörä paikalleen ja säätö kiinni. Näin nokka on oikeassa ajoituksessa tai oikeastaan halutussa...
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Tossa on kyllä kova jälki ja toimiva tuote. Onko sarjatuotanto jo suunnitteilla?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Nokkapyörä
Niin joo kommentit tuosta edellisestä unohtu vallan. Eli näyttää siistiltä ja toimivalta, melko samalta kuten ralli-autossani olevakin. Tuo osa mikä on nokassa kiinni on racing versioissa alumiinia ja syynä on pyörivien massojen pienentäminen. Taitaapi muuten sittenkin olla tehtaalaisessa kierteet tuossa hammaspyörä puolella ja säätöreiät siinä alumiinikappaleessa. Tällä tehtaalaisella rakenteella se muuten taitaa olla vahvempi?
Tuossa kuvassa muuten näkyy rallikoneen melkein kaikki liikkuvat osat:
http://www.surffi.net/~minnak/123-2375_IMG.JPG
eli
-kiillotetut veivit
-kevennetyt mahlen vakiomännät
-nokka-akseli 13mm nostolla
-nokkapyörä
-sivuakselin kevennetty ketjupyörä
-laakeroitu ketjunkiristin
Tuossa kuvassa muuten näkyy rallikoneen melkein kaikki liikkuvat osat:
http://www.surffi.net/~minnak/123-2375_IMG.JPG
eli
-kiillotetut veivit
-kevennetyt mahlen vakiomännät
-nokka-akseli 13mm nostolla
-nokkapyörä
-sivuakselin kevennetty ketjupyörä
-laakeroitu ketjunkiristin
Kummiskin näyttää toi alumiinikeskiö tulevan aikalailla ton pinnan yläpuolelle.
Tolta puolelta ei meinaan tota nokkapyörää voi paljon keventää, muuten tulee jo arveluttavan heikko siitä.
Uskoisin että jos nää meitin nokkapyörät heittäis vaa'alle, niin paino on aikalailla samaa luokkaa molemmissa.
Kummiskin nokka-akseli pyörii puolet siitä kierrolukumäärästä mitä muu moottori ja nokkäpyörän kehä niin pieni, niin luulisin tolla alumiini ratkasulla tulevan aika pienen hyödyn.
Näin itse ainakin ajattelin tota omaani tekiessä, kävi meinaan ton teräksen toisena vaihtoehtona se alumiini, mutta kestävyyden vuoksi päädyin tohon teräkseen.
Tolta puolelta ei meinaan tota nokkapyörää voi paljon keventää, muuten tulee jo arveluttavan heikko siitä.
Uskoisin että jos nää meitin nokkapyörät heittäis vaa'alle, niin paino on aikalailla samaa luokkaa molemmissa.
Kummiskin nokka-akseli pyörii puolet siitä kierrolukumäärästä mitä muu moottori ja nokkäpyörän kehä niin pieni, niin luulisin tolla alumiini ratkasulla tulevan aika pienen hyödyn.
Näin itse ainakin ajattelin tota omaani tekiessä, kävi meinaan ton teräksen toisena vaihtoehtona se alumiini, mutta kestävyyden vuoksi päädyin tohon teräkseen.
Kuvat
http://www.sateenkaarilada.com Galleria ja tekniikka. Osoite on vähän muuttunut.