1200S savutus ja jakoketjun kiristys

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
DavidB

1200S savutus ja jakoketjun kiristys

Viesti Kirjoittaja DavidB »

1200S savuttaa melkoisesti (sinistä savua) ja pakokaasun tuoksu on voimakas. Normaalia? :)
Mistä säätö kannattaisi aloittaa, kaasutin (tarvii jonkon joka siitä jotakin ymmärtää..) , venttiilinvarren kumit?
Onko niitä tässä koneessa ollenkaan? Eikös tämä ole ketjukoneella. Ketjun kiristykseenkin kaipaan neuvoja.
jta
Viesti:

Re: 1200S savutus ja jakoketjun kiristys

Viesti Kirjoittaja jta »

Siniseen savutukseen todennäköisin syy löytyy niistä venttiilivarrenkumeista. Tuon ikäisessä todennäköisesti muistuttavat jo enemmän muovia kuin kumia. Ketjun kiristykseen löydät haulla ohjeet.
Ladanautti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Oma pölläyttää sinisen pilven kovan ajon päätteeksi malliin "kovaa ajoa - moottorijarrutus - kaasu auki -> pöllähdys". Diagnoosi se, että korkealta alas tullessa läpän kiinni ollessa voimakas alipaine imusarjassa kiskoo öljyä lautasen päälle ja pyttyyn. Muulloin ei tuollaista savutusta ilmene.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Öljyn joukkoon myydään kaikkia "ihmeaineita" joiden tarkoitus on hivenen pehmittää kumeja ja muita tiivisteitä. Jotkut ovat saaneet noilla savutusta vähenemään. Itse olin mukana kun yhteen savuttajaan kokeiltiin sisäistä kotipesua moottorille. Ajettiin moottori normaalilämpöiseksi, kaadettiin kolmedesiä polttoöljyä öljyn joukkoon, annettiin käydä 10 minuuttia tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen vaihdettiin öljyt. Öljyksi laitettiin valvolinen maksilaiffia joa on tarkoitettu paljon ajettuihin ja sisältää tiivisteitä elvyttäviä ainesosia. Tämän käsittelyn jälkeen on savutus ollut pienempää ja öljynkulutuskin on pienetynyt. Tarkkoja arvoja ei enää saa koska auto on vaihtanut osmistajaa.
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Itse olen kaatanut moottoriöljyn joukkoon litran polttoöljyä ja käyttänyt vartin ja sitten vaihtanut öljyt ja SUODATTIMEN
Ajaa saman asian kuin stp engine flush ym "kalliit" aineet" :) polttoöljy liuottaa nokea ym ja tulee öljyn mukana ulos. uudet öljyt pysyvät pidempään kirkkaampina kuin normaalin öljynvaihdon jälkeen

Mutta OMALLA VASTUULLA sitten jokainen näillä leikkii!! Etenkin joku loppuun ajettu diesel kone voi vetää vaikka hullut tai jotain muuta mielenkiintoista :)
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Omien kokemusten mukaan niin litra on jo aivan liikaa. Kahdella desilläkin menee 8000km ajettu öljy niin liruksi etten enempää uskaltaisi laittaa. On kuin vettä laskis koneesta ulos. Ite käyttäny yhtä desiä kuumaan koneeseen ja vartin käyttöä.
Vastaa Viestiin