kärjetön

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

kärjetön

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Vaihdatin korjaamolla Nivaan (vm-92) kärjettömän sytytyksen kärjellisen tilalle. Settiin kuului jakaja, puola, sytytysboksi (Huco) sekä johtosarja. Korjaamolta lähtiessäni kaikki vaikutti olevan ok, niin kauan kun ajelin ryyppy päällä. Koneen lämmettyä painoin ryypyn kokonaan pois ja käynti muuttui lievästi nykiväksi. Kotipihassa havaitsin tyhjäkäynnin epätasaiseksi, hieman yskiväksi, ja lisäksi kieppimittari teki yskäysten tahdissa nypäyksiä alaspäin. Kun kierrokset nosti n. 2000 käynti tasottui ja samaten kieppimittari.
Tarkistin johtojen kytkennät ja varmistin, että maadotus koskettaa paljasta peltiä, siis sekä sytytysboksin maadoitus, että akkukaapelin runkoon kiinnitetty osa. Sytytysboksista puolaan menevät johdot oli mielesäni oikein, eli ruskea k:ssa ja sini-punaraidallinen b:ssä. Irrotin kieppimittarin johdot puolasta, ei vaikutusta käyntiin. Sohlasin avainta virtalukossa, ei vaikutusta käyntiin. Irrotin tulpanjohdot yksi kerrallaan virranjakajan kannesta, kaikki iskivät iloisesti kipinää. Tosin ei ihan tasaisesti, eli yskäysten aikana kipinöinnissäkin oli häiriö, mikä näkyi joka johdon yhteydessä. Sitten merkkasin kynällä jakajan sijainnin, ja pyöritin. Ensin myötöpaivään, jolloin kierrokset putosivat, mutta käynti ei tasoittunut. Ja vastapäivään, jolloin kierrokset nousivat, mutta mielestäni käynti säilyi edelleen yskähtelevänä. Sitten irrotin alipaineletkun jakajasta. Ei minkäänlaista vaikutusta käyntiin. Nostin kierrokset pariintonniin ja kokeilin imua letkunpäästä, ei tuntunut. Koska sormeni olivat kylmästä kankeat, kokeilin myös imua poskeeni :shock: eikä naamanahkakaan tuntenut mitään. Pitäisikö tästä päätellä, etta alipainepuolella on jokin rikki? Tosin eikö tuon virranjakajan kääntelyn olisi pitänyt vaikuttaa tyhjäkäyntiin samalla tavalla kuin toimivan alipaineistuksen? Auttaakapa harrastelijaa, vaikuttaako homma alipainevialta vai pitäisikö tehdä vielä jotain mittauksia vai vaihtaa kärjellinen takaisin :(

Ja pannaanpa laturistakin vielä kysymys. Vaihdatin samassa rytäkässä uuden laturin. Nivassa oli alunperin sellainen, jossa jännitteensäädin on erillinen. Paikalle laitettiin Motonetin takuukorjattu, jossa on jännitteensäädin kiinni laturissa. Korjaamolla ei osattu kytkeä latausvalon relettä tähän malliin, eli latausvalo on nyt kokoajan musta. No, toisaalta ei välttämättä paha asia. Kuitenkin, jos jollain on vinkkiä miten latausvalon saisi piireihin mukaan, niin otan ilolla vastaan.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Asiasta sen paremmin tietämättä vastaisin seraavaa: Syttyboksissa on jotain vialla ja jakajan ennakon alipaneletku on tarkastettava. Myös alipainesäätimen toiminta olisi syytä tarkastaa.

Voihan olla että sytkäboksi on ollut tehdasvikainen.

Toki jos olet maksanut moisesta operaatiosta korjaamolle voit myös hakea sieltä korjausta takuuna. Pitäisi onnistuman.

Jos taasen olet hommannut osat itse ja vain asennuttanut niin silloin laitetakuu on laitteiden myyjällä.
Lada rules
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Hmm... Kuullosta kyllä hieman oudolta. Uskaltaisin kyllä melkeinpä väittää ettei vika ole tuolla sytytysosastolla. Mieleen tuli vain sellainen juttu että myös nämä vaihtovirtalaturit tarvitsevat eräänlaisen herätteen jonkun ihme magnetoinnin saavuttamiseksi, yleensä se hoidetaan tuon latauksen merkkivalon kautta, ja jos se ei nyt toimi eipä laturikaan toimi ns täydella pakalla. Kannattaa ehkä ensin tutkia latausjännite ja sen suuruus, lähinnä sen takiakin että oireet viittaisivat siihen eli pienellä jännitteellä kipinän muodostuminen on huonompaa. Jos taasen se puoli on kunnossa, pitänee alkaa syytä etsimään puola, ohjausyksikö osastolta. Kokeile ensin vaihtaa puola, vaikka sillä vanhalla mikä sinullla oli kiinni muuttuuko toiminta, jos ei niin laitan postissa uuden ohjausyksikön (veloituksetta) jolla voi kokeilla ja sulkea senkin mahdollisuuden pois.
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Käväisin paikallisen deltan pikahuollossa. Alipainetta ei tullut virranjakajalle. Korjaaja muutteli hieman alipainejohtojen järjestyksiä, ja alkoi tulla. Käyntiin se ei tosin vaikuttanut. Lievää köhää oli edelleen, ja äkäisesti kaasutettaessa yskähti aina ensin. Ja kieppimittari edelleen pilkki alaspäin. Sitten otti laatikostaan toisen syttyboksin ja kytki johdot. Parani ainakin sen verran, että nosti kierrokset heti ilman yskäystä ja mittari lakkasi pilkkimästä. Oli sen verran kiire, että nappasin uuden boksin mukaani ilman paikalleen panoa. Pitää illalla ruuvata paikalleen, josko meno siitä tasaantuisi.
Mittasi myös latausjännitteen, joka oli korkeahko, noin 15 V. Hänen mielestään johdot oli kytketty ok ja latausvalon olisi pitänyt toimia. Veikkasi, että vika saattaa olla jossain siellä latausvalon releen suunnassa. Eipä jääty sitä sen enempi ihmettelemään, kun kerran latasi. Eli olkoon.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jos lataus on tosiaan 15V niin akku keittää nopeasti ja lopulta hajoaa. Eli latauksessa on tosiaankin jotakin häikkää.

Maksimi jännite lataukselle on 14,2V.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Aika kova on tosiaan tuo jännite. Pari tapausta tiedän missä boksi olisi ottanut siipeensä seuraavalla menettelyllä. Ajetaan ladalla maantienopeutta ja sammutetaan moottori joko avaimesta tai viallisesta tyhjäkäynnistä johtuen. Kytketään pienempi vaihde päälle ja kytkin ylös jolloin moottori käynnistyy. Juuri sillä hetkellä tulee jännitepiikki joka voi vaurioittaa tai paremminkin vaurioitti ko. autosta tämän boksin. Ilmeisesti latauksensäädin ei tälläisissä ryntäyksissä ehdi perään ja jännite loikkaa oleellisesti normaalia ylemmäs.

Mutta jos laturi on vaihdettu uuteen olisi luullut sen vaihtajan tarkistavan tuon jännitteen. Varmaa on se että pitemmässä juoksussa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jos uudella boksilla toimii aluksi mutta alkaa temppuilemaan uudestaan niin epäilys kohdistuu juuri tuohon jännitteeseen.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Joskus aikoinaan sukulaisen escortti tuhosi sytkäbokseja oikein urakalla, pari käytettyä meni ja pari uutta muistaakseni. Vaihdettiin siihen jakajaa ja kaikkea mahdollista ilman tulosta. Kunnes viimeisenä vaihdettiin laturi ja boksien tuhoaminen loppui siihen.

Jännite oli siinä vanhassakin laturissa ihan ok, mutta ilmeisesti ei kaikissa tilanteissa, tai sitten sieltä tuli muuta sontaa pihalle joka rikkoi boksin.

Boksit hajosivat joko laakista, auto toimi normaalisti ajossa vähän aikaa, mutta kun sen sammutti ei lähenyt enää. Tai toinen vaihtoehto oli että käynti muuttui huonoksi, tehot hävisivät ja käynnistyvyys siinä mukana.

Mutta 15v on totisesti liikaa, siinä alkaa kohta paukkua muutkin paikat kuin vain "hienot elektroniikka vermeet".

Ja ainakaan korjattua laturia ei tähän talouteen helpolla enää tule, varsinkaan jos hankintapaikkana on tämä kehätien varrella sijaitseva huoltoasema. Vai miltä kuulostaa valmiiksi hajalla oleva hiilisilta, kiero akseli ja paskat laakerit samassa laturissa? Ja tämä yksilö oli vain se jonka sain takuuna ensimmäisen tilalle. Sitä ensimmäistä, joka kuulosti rääkättävältä kollilta ja sen päällä olisi voinut keittää kahvit, en koskaan avannut. No kyseessä ei onneksi ollut Ladan laturi vaan "Delco-Romu".
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Deltassa mittasi tuon 15V latausjännitteen ilman minkäänsortin sähkökojeen päälläoloa. Kun panin valot päälle, sanoi jotta laski hieman, mutta oli edelleen korkea. Asiantuntemattomuuttani en älynnyt kysyä kuinka korkea. Sanoi vaan, jotta pidä akussa nesteet sisällä ja jotta ei se niin paha vika olisi varsinkaan näin talvella. Kaveri joka laturin laittoi oli kyllä mitannut jännitteen ja sanoi äsken, jotta ei se 15V ole mielestänsä huolestuttava. Hänen mukaansa joissain Nissaneissa pukkaa 16V.

hmmm... kiusallista näin maallikolle, kahdensortin tieto.

Viisainta (?) kait lienisi irrottaa se laturi, viedä takaisin Motonettiin ja kinuta uusi tilalle. Perhana kun ei viitsisi. No, omat rahathan tässä on kyseessä, eli ruuvaan uuden boksin paikalleen ja käryn hälvettyä harkitsen uudelleen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Yleiskytkentä latauksen merkkivalolle on seuraava:Virtalukon lähtevältä piuhalta merkkivalolle.Merkkivalolta laturin kenttävirran (ankkurin) plussaan,joka on sama kuin säätimen plussa.Latureissa on siitä merkkinä D+.Silloin kun akun jännite on suurempi kuin laturin jännite niin virta kiertää ankkurin kautta säätimelle,mistä se saa "maita"ja latauslamppu syttyy.Kun laturin jännite on suurempi kuin akun jännite lampun palamisen estää estosuunnassa oleva diodi (komponentti,joka päästää tasasähkön vain määrättyyn suuntaan läpi ja toiseen suuntaan taas ei.Ladassa on yleistä että lamppu palaa himmeästi ja silti lataus toimii.Syynä on venäläisten diodien vuotovirrat estosuunnassa.
Jännitteen maksimi on rajoitettu zener-diodilla 14,2 volttiin.Ilman säädintä laturi voisi muodostaa jopa 140V:n jännitteen.Tämä jännite muodostuu kytkemällä ja katkomalla roottorivirtaa.Monet nykyiset laturit ovat vielä lämpötilakompensoituja siten,että kylmällä säällä ne antavat korkeamman latausjänniteen kuin lämpimällä säällä.Tämän jännitteen ero on maksimissaan noin 1 voltti.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jep nää uudet säätimet osaa kaikenlisäksi käyttää latausta isolla teholla esimerkiksi käynnistyksen jälkeen.

Mutta ne onkin nimenomaan älykkäitä latureita, eikä tollasia vanhoja mitä ladoissakin on.

Eli yli 14,2 on myrkkyä akulle.
sepkar
Viestit: 93
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja sepkar »

No niin, kytkennät on tehty ja savu on nyt hälvennyt. Ei vaiskaan. Vaihdoin boksin ja käynti parani. Lakkasi yskähtelemästä, kieppimittari ei enää pilkkinyt alaspäin, ja ryntäsi yskäisemättä. Ajelin parinkympin lenkin ja tilanne vakaa. Saas nähdä kuinka kauan.

Ostin yleismittarin ja testailin lämmintä peliä. Tyhjäkäynnillä valot päällä jännite oli 14.7-14.8 V ja ilman valoja 14,9 V. Luin laturin mukana tullutta spesifikaatiolappua. Enpä siitä paljo ymmärtänyt. Tosin sellanen teksti pisti silmään kun "Voltage regulator set point 14.89 Volts" ja sama kuumana eli "Voltage regulator set point (hot) 14.89 Volts". Mahtaako tuo tarkoittaa sitä, että maksimi jännite on pauttiarallaa 14.9 V?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jännitteen säätimen asetteluarvo on 14,89 volttia.
Vastaa Viestiin