Hiljaiseloa on ollut minulla tällä palstalla mutta nyt taas tarvii tukea ja ideoita. Kyseessä siis 1200L ovet.
Tilanne on että kaikki ovat enemmän tai vähemmin pahasti ruosteessa alareunoista. Onko arvon raadilla hyviä ideoita tai ehdotuksia miten korjata kyseinen tilanne. Omia ajatuksia:
- Peltiä ja sähköliimaa vanhoihin oviin? Kaunista siitä ei tule ja aikaa kuluu. Halvin vaihtoehto varmasti.
- Uudet ovet Virosta/Venäjältä? Ehkä vähän kalliimpi vaihtoehto. Maalaamiseksi menee sitten, joten siinä pitää olla tarkkana että saa hyvän maalipinnan.
- Hyvät käytetyt ovet jostain? Löytyykö niitä? Vaikuttaa siltä että monesta 1200L alkaa ovet ruostumaan juurikin alareunoista. Maalaamista tulisi varmaan tässäkin tapauksessa, mutta jos pohjalla on hyvä tehdasväri niin uusi maali olisi vaan kosmeettinen.
Mitä olette mieltä seuraavista ajatuksista ja miten itse tekisitte? Onko teillä tarjota tai vinkata mistä saisi esim. käytettyjä hyviä ovia? Auto on käyttöautoni ja haluan pitää sitä niin kauan kun mahdollista. Ulkonäöllisesti yritän myös pitää auton kivassa kunnossa.
Kiitos kaikille ideoista ja vastauksista jo etukäteen!
Kimi
1200L ovet ruosteessa, ideoita/vinkkejä
1200L ovet ruosteessa, ideoita/vinkkejä
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: 1200L ovet ruosteessa, ideoita/vinkkejä
Leikkaa vaan ruosteet pois & liimaa uutta peltiä kiinni ja sitten kittiä ja hionta ja maalaus avót
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
JPM kirjoitti:Tässä vähän stooria kuskin oven osalta. Alkuperäinenhän oli totaalisen laho, joten jo ennen projektin aloittamista ostin varaosaoven
noin kolme vuotta sitten. Ovi paljastui koesovituksessa hieman salmiakin muotoiseksi, se ei istunut nätisti ovi aukkoon, vaan tupakki
ikkunan kohdalle kaareen jäi liian iso rako. Ensimmäinen homma oli vääntää ja kumivarasalla "hienosäätäen" saada ovi oikean muotoiseksi.
Ja ei tämä varaosaovikaan ollut ruosteen osalta yhtään parempi kuin kolme alkuperäisovea - alareuna aivan laho. Kahdesta ensin korjatusta ovesta viisastuneena opin sen että alareunan peltiä kannattaa vaihtaa noin 10 senttiä korkeasti vaikka ruostevauriot ovat matalammat. Näin menetellen
hitsausvetelyiden oikominen onnistuu paremmin kun sauman kohtaa pääsee vasaroimaan kunnolla.
Tässä muutama kuva alareunan korjauksesta. Tuttuun tyyliin hylkäsin valmiit korjauspalat (jotka minulla nyt olisi ollutkin) ja suorasta pellistä..
Ensin pintapelti alareunasta pois. Kanttauksista hiotaan hiomalaikalla taivutus auki, ja viivottimella merkaten suikale pois, leikkaus 1mm laikalla.
Tässä leikattu 7cm kohdalta, huomaa kuinka ovipahvia vasten tuleva peltireunus on vielä vasaroinnin edessä. Uusi viiva onkin jo piirretty 10 sentin kohdalle: (edit: nyt hoksasin että tässähän on takaovi, no periaate aivan sama..)
Pintapellin pois oton jälkeen uusin ensin alareunan suoran osuuden, siis oven etu- ja takareunan välisen suoran osuuden.
Tässä korjauspala kantattuna ja puristimilla paikoillaan hitsausta varten.
Tämän jälkeen korjattiin lahot kulmapyöristykset.
Sitten hionta hitsisaumasta molemmin puolin, kevyt hiekkapuhallus kohta piiloon jääviin kohtiin ja happopohjamaalit pintaan:
Seuraavaksi hitsataan kuvassa näkyvä kevyesti kuperaksi vasaroitu korjauspintapelti paikoilleen. Laittelen siitä vaiheestakin kuvia jos tässä taas saisi intoa päälle.
Kiitos aatee ja pressa vastauksista! Hyviä tiedostavia kuvia. Onko sinulla pressa linkkiä tuohon postiin?
Olen itse myös miettinyt tuota että jos nappaa vanhat ovet jostain toisesta nappisilmästä niin voi olla että ne ei ehkä muodoltaan ihan suoraan sovi. Niinkun JPM kirjoitti niin oven muodot voi näköjään vaihdella.
Hieman tarkasteltuani tarjontaa Venäjältä ovien kannalta niin sieltä siis saisi uudet ovipellit, kuoret ikkunoista alaspäin. Näin saisi ehkä näteimmän ratkaisun koska oven pintaan ei tulisi hitsaus/kittisaumaa. Sitten uusisi oven pohjan ihan itse väkertämällä, kun se ei kuitenkaan näy minnekkään.
Olen vaihtanut etulokarit Venäjältä tilatuilla paloilla ja ne olivat hyvää kamaa
Tarkoituksena olisi tehdä hyvännäköiset ja kauan kestävät ovet.
Lisää ideoita, ehdotuksia ja kokemuksia otetaan ilolla vastaan!
Olen itse myös miettinyt tuota että jos nappaa vanhat ovet jostain toisesta nappisilmästä niin voi olla että ne ei ehkä muodoltaan ihan suoraan sovi. Niinkun JPM kirjoitti niin oven muodot voi näköjään vaihdella.
Hieman tarkasteltuani tarjontaa Venäjältä ovien kannalta niin sieltä siis saisi uudet ovipellit, kuoret ikkunoista alaspäin. Näin saisi ehkä näteimmän ratkaisun koska oven pintaan ei tulisi hitsaus/kittisaumaa. Sitten uusisi oven pohjan ihan itse väkertämällä, kun se ei kuitenkaan näy minnekkään.
Olen vaihtanut etulokarit Venäjältä tilatuilla paloilla ja ne olivat hyvää kamaa
Tarkoituksena olisi tehdä hyvännäköiset ja kauan kestävät ovet.
Lisää ideoita, ehdotuksia ja kokemuksia otetaan ilolla vastaan!
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- toktornivako
Ehdottomasti paras vaihtoehto on vaihtaa koko pintapelti, eivätkä ole edes kalliita!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.