1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Eeppinen jarruremontti saa taas uusia käänteitä. Edestä on nyt vaihdettu kaikki osaa jos toistakin ja pitäis olla nyt kaikki OK siellä suunnalla. Viimeisimpänä jarrupääsylinteri, jarrusatulat ja jarrupalat. Niin ylläri että nyt rupee takapäästä lahomaan tuo laite.
Eli jarruttaessa takajarrut vetäsee ekana lukkoon, aivan samantien. Omat hatarat epäilykseni ovat jarrupaineensäätimessä.
http://pasteboard.co/1SWkWl32.jpg
Irrotin tuon vivun kiinnikkeen taka-akselista, ja koitin sitä vähän väänellä. Ei tapahdu mitään liikettä tuolla paineensäätimen päässä. Pitäiskö se kumminkin liikkua edes vähän siellä päässä kun käsin tuota vipua vääntelee?
http://pasteboard.co/1SWYGNtS.jpg
Aika vääntyneen oloinen tuo varsi, onkohan tuokaan ihan normaalia?
http://pasteboard.co/1SVBym56.jpg
Tuossa se on nyt, se suojakumi otettuna pois. onkohan se auki asenossa nyt?
Joo eihän tuo maksa kuin 15,90e motonetissä, ja saatavuuttakin on. Mutta taitaa mennä samalla jarruputken vaihtoon, on vähän haperon näkösiä. Ja pohjan paikkaamiseksi.
http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=250
Kuulemma se voisi myös esim. johtua jarrupölystä jos sitä on rumpuihin kertyny. Varsinki kosteella kelillä, mitä eilen oli. Mutta ajattelin ensin katsella tuota säädintä, ja tuo kieltämättä vähän herätti oudoksuntaan.
Auto on tosiaan 1200L, 1988 vuosimallia, ajettu ehkä noin 150 tkm. ei ainakaan vähempää.
Eli jarruttaessa takajarrut vetäsee ekana lukkoon, aivan samantien. Omat hatarat epäilykseni ovat jarrupaineensäätimessä.
http://pasteboard.co/1SWkWl32.jpg
Irrotin tuon vivun kiinnikkeen taka-akselista, ja koitin sitä vähän väänellä. Ei tapahdu mitään liikettä tuolla paineensäätimen päässä. Pitäiskö se kumminkin liikkua edes vähän siellä päässä kun käsin tuota vipua vääntelee?
http://pasteboard.co/1SWYGNtS.jpg
Aika vääntyneen oloinen tuo varsi, onkohan tuokaan ihan normaalia?
http://pasteboard.co/1SVBym56.jpg
Tuossa se on nyt, se suojakumi otettuna pois. onkohan se auki asenossa nyt?
Joo eihän tuo maksa kuin 15,90e motonetissä, ja saatavuuttakin on. Mutta taitaa mennä samalla jarruputken vaihtoon, on vähän haperon näkösiä. Ja pohjan paikkaamiseksi.
http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=250
Kuulemma se voisi myös esim. johtua jarrupölystä jos sitä on rumpuihin kertyny. Varsinki kosteella kelillä, mitä eilen oli. Mutta ajattelin ensin katsella tuota säädintä, ja tuo kieltämättä vähän herätti oudoksuntaan.
Auto on tosiaan 1200L, 1988 vuosimallia, ajettu ehkä noin 150 tkm. ei ainakaan vähempää.
Paavo & Lada 1200L
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Kyllähän se paineensäädin varmaankin jumittaa. On todella veemäinen vaihdettava varsinkin jos ei nosturille pääse hommiin. Hyvällä tuurilla säilyy jarruputket ehjänä mutta kannattaa varuiksi hommata uudet.
Omassa nappiksessa tuo kanssa oli aika jumissa ja takapää veti heti lukkoon kun jarrupoljinta hipaisi.
Yksi konsti on olemassa millä tuon saa paikallaan herkistettyä:
Paineilmatalttaan laittaa taikka tekee sellaisen tylpän pään. Sitten auto ilmaan ja iskarin alakiinnikeestään pois niin saa paremmin tilaa. Sitten vaan reilusti kunnon rasvaa ja antaa tuolla paineilmataltalla moukkua varovasti tuohon männän päähän missä säätimen tanko on kiinni. Jonkun kun saa vielä kaveriksi painamaan jarrua jotta männän saa taas ulos ja painaa sen takaisin paineilmataltalla. Tuota kun toistaa jokusen kerran ja kunnolla rasvaa kehiin niin pitäis alkaa liikkua herkästi. Omasta ladasta sain tuolla konstilla jarrut pelaamaan oikein ja katsastuskuntoon. Ei ole vieläkään alkanu jumia vaikka kohta melkein vuosi on tästä operaatiosta. Se mäntä liikkuu todella vähän ja kun se liikkuu sen voi sormenpäillä todeta kun auto ilmassa ja kaveri survoo jarrua pohjaan.
Tokihan tuo ei ole kallis osa ja itsekkin hommasin jo uuden varuiksi hyllyyn mutta ei ole vielä tarvinnu alkaa vaihtelemaan.
Edit:
Niin ja toki kun iskaria irroittelee niin vaikka tunkilla tukee akselia jotta jousi pysyy jännitteessä niin irtoaa mukavemmin...
Omassa nappiksessa tuo kanssa oli aika jumissa ja takapää veti heti lukkoon kun jarrupoljinta hipaisi.
Yksi konsti on olemassa millä tuon saa paikallaan herkistettyä:
Paineilmatalttaan laittaa taikka tekee sellaisen tylpän pään. Sitten auto ilmaan ja iskarin alakiinnikeestään pois niin saa paremmin tilaa. Sitten vaan reilusti kunnon rasvaa ja antaa tuolla paineilmataltalla moukkua varovasti tuohon männän päähän missä säätimen tanko on kiinni. Jonkun kun saa vielä kaveriksi painamaan jarrua jotta männän saa taas ulos ja painaa sen takaisin paineilmataltalla. Tuota kun toistaa jokusen kerran ja kunnolla rasvaa kehiin niin pitäis alkaa liikkua herkästi. Omasta ladasta sain tuolla konstilla jarrut pelaamaan oikein ja katsastuskuntoon. Ei ole vieläkään alkanu jumia vaikka kohta melkein vuosi on tästä operaatiosta. Se mäntä liikkuu todella vähän ja kun se liikkuu sen voi sormenpäillä todeta kun auto ilmassa ja kaveri survoo jarrua pohjaan.
Tokihan tuo ei ole kallis osa ja itsekkin hommasin jo uuden varuiksi hyllyyn mutta ei ole vielä tarvinnu alkaa vaihtelemaan.

Edit:
Niin ja toki kun iskaria irroittelee niin vaikka tunkilla tukee akselia jotta jousi pysyy jännitteessä niin irtoaa mukavemmin...

Lada kardan...??? Njet... Volga
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Joskus on saatu mäntä liikkumaan kun on tuo rauta löyhdytetty (kuten kuvissa jo on tehty) vain painamalla jarrua molemmin jaloin että natina takaa kuuluu. Mäntä tulee parimilliä ulospäin ja sen jälkeen tappia apunakäyttäen vasaralla lyö taas pohjaan. Tämä "koulutus" toistetaan muutaman kerran ja kannttaa ruiskuttaa ruosteen irrottajaa männän varteen (jotain ohutta spreitä ja toivoa että kapillaarisesti imeytyy).
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Oli kyllä totaalisen jumissa, kun sitä uudemmankin kerran yritin liikutella vielä. En nyt kovin voimaa vaativia operaatioita tuossa viitsinyt ruveta suorittelemaan kun rupes pelottaa että pian on joku jarruputki poikki tai muuta vastaavaa kun sopivasti hujauttaa. Tuntu se nyt vähän inhimillisemmin syystä tai toisesta toimivan tuo jarrutus, mutta ei todellakaan niinkuin sen pitäis toimiia. Pitänee tuossa syksymällä käydä Viipurissa hakemassa osia ja vaihtaa samalla ainakin jarrupaineensäädin ja jarruputket taakse samalla kun paikkailee pohjaa.
Etujarrut tuntu taas vähän lämpiävän, sen verran että ei tuntunut kovin kivalta kosketella sormella levyä. Taitaa pikkasen laahata vaikka sinne on vaihdettu ties mitä. Jarrupääsylinteri, jarrusatulat ja palat ihan lähiaikoina. Jarruputket eteen ja jarrulevyt parisen vuotta sitten. Jarruletkut taitaa olla enää vaihtamatta. Mitä nyt googlettelin niin saattaisipa hyvinki niin olla jarruletkut vähän turvonneet vaan eipä nekään kalliita ole. Onneksi on halpoja osia ja vapaa-ajastakaan mitenkää pulaa ole, niin voi summamutikassa vaihdella osia niin kauan että rupeaa toimimaan! Tönärillä yritin mittailla noita jarrulevyi tuossa aikaisemmin kesällä ja muistelen että ois ollu noin 10 mm (min 9.2mm, uutena 10.5mm) mutta mistä näistä taas tietää onnistuinko jotenkin sen väärin mittaamaan tai ja muistaako edes tulosta oikein.
Etujarrut tuntu taas vähän lämpiävän, sen verran että ei tuntunut kovin kivalta kosketella sormella levyä. Taitaa pikkasen laahata vaikka sinne on vaihdettu ties mitä. Jarrupääsylinteri, jarrusatulat ja palat ihan lähiaikoina. Jarruputket eteen ja jarrulevyt parisen vuotta sitten. Jarruletkut taitaa olla enää vaihtamatta. Mitä nyt googlettelin niin saattaisipa hyvinki niin olla jarruletkut vähän turvonneet vaan eipä nekään kalliita ole. Onneksi on halpoja osia ja vapaa-ajastakaan mitenkää pulaa ole, niin voi summamutikassa vaihdella osia niin kauan että rupeaa toimimaan! Tönärillä yritin mittailla noita jarrulevyi tuossa aikaisemmin kesällä ja muistelen että ois ollu noin 10 mm (min 9.2mm, uutena 10.5mm) mutta mistä näistä taas tietää onnistuinko jotenkin sen väärin mittaamaan tai ja muistaako edes tulosta oikein.
Paavo & Lada 1200L
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Yksi mikä voi aiheuttaa laahaamista, on jarrupääsylkän tapin väärä välys; siis se tappi mitä jarrupoljin painaa jarrua painettaessa. Niva-aikoina tein jarruremppaa ja myöhemmin jossain vaiheess alkoi etupää laahaamaan satunnaisesti, varsinkin vaunun kanssa oli tosi ilkeä. Ton tapin välys oli muutaman millin väärä ja sen säädön jälkeen laahaaminen lakkasi. Korjaamokirjasta löytyy se oikea välys. Jarrupääsylkän pystyy irroittamaan ja välyksen saa jotensakin mitattua ilman jarruputkien irroitusta. Ainakin Nivassa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
En tosiaan tuolla ollutkaan taas hetkeen ajellut. Viimeisen parin päivän aikana pari kertaa pienellä lenkillä käyny, ja kyllä ne etujarrut laahaa aikalailla.
Sitä välystä tuossa eilen funtsittiin ja kyllä se ilmeisesti ihan oikein olis. Taidan hakea ne letkut eteen ja vaihtaa, katsotaan millainen operaatio siitä seuraa. Eli muutama tunti vaihtuu pitkäksi viikonlopuksi. Josko se sillä korjaantuis, yritetään sitten keksiä keksiä lisää syitä laahamiselle jossei tuokaan auto. Pitää otta ne vanhat letkut talteen ja tutkia onko ne tosiaan niin tukossa.
Se takapää kyllä saa jäädä syssymäksi. Vaikuttaa todella työläältä hommalta se jarruputkien+muiden palikoiden vaihto taakse asti, että taidan samalla tehdä kun sitä pohjaa paikkailee kasaan.
Sitä välystä tuossa eilen funtsittiin ja kyllä se ilmeisesti ihan oikein olis. Taidan hakea ne letkut eteen ja vaihtaa, katsotaan millainen operaatio siitä seuraa. Eli muutama tunti vaihtuu pitkäksi viikonlopuksi. Josko se sillä korjaantuis, yritetään sitten keksiä keksiä lisää syitä laahamiselle jossei tuokaan auto. Pitää otta ne vanhat letkut talteen ja tutkia onko ne tosiaan niin tukossa.
Se takapää kyllä saa jäädä syssymäksi. Vaikuttaa todella työläältä hommalta se jarruputkien+muiden palikoiden vaihto taakse asti, että taidan samalla tehdä kun sitä pohjaa paikkailee kasaan.
Paavo & Lada 1200L
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Kyllähän ne letkutkin voi laahausta aiheuttaa jos ei päästä painetta takaisin. Mutta erittäin harvinaista jos molemmin puolin olisi käynyt näin. Veikkaisin kuitenkin että se pääsylinteriä painava tappi on liian pitkällä. Koita ensin pyörittää sitä hieman kiinni. Tai kokeile sellaista että kun jarrut laahaa niin avaa etujarrujen putkia pääsylinterin päältä. Jos neste tulee paineella ja jarrut löysää niin tappi on liian pitkällä
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Joo sepä se tässä vähän olikin ku molemmat rupes mutta, sen takia se vähän olikin se viimeinen oljenkorsi että ne letkut oisi. En tiijä sitä kuinka pahasti ja paljon ne sitten laahasi edes loppujenlopuksi ainakaan ennen tätä letkujen vaihtoa, kun tätä on niin monessa osassa nyt tehty ja arvottu ja välillä tuntunu korjaantuvan, toisinaan taas tuntunu olevan ihan miten sattuu. En nyt oikein tiedä sitten mitä tässä nyt sitten oli loppujenlopuks se syy, kun tosiaan vähän venähti ja vehkeet hajoili mutta niin. Lopputulos on se että autoon on vaihdettu jarrupääsylinteri (ja se välys tarkistettu), oikean puolinen jarruputki, vasemman puoleinen olikin vasta muutaman vuoden vanha, jarruletkut eteen, jarrusatulat sylintereineen ja jarruputkineen, niihin sisemmät sylinterit vielä toiseen kertaan. Uudet banjopultit ja kupariprikat sekä jarrunestesäiliöstä johto jarrupääsylinteriin. Mahtoikohan jotain unohtua vielä? Palat vaihdoinkin jo kesällä ja levyissä oli yli 10mm pintaa. Ja nyt tosiaan toimii ilmeisesti niinku pitääkin! Ei se nyt ainakaan tuossa muutaman päivän aikana ja joku 250km ajoa, ole temppuilut yhtään.
Näin jälkeenpäin aateltuna, oisi vaan suosiolla pitäny ostaa aivan kaikki luetellut kilkkeet ja iskeä yhdellä kertaa kiinni. Ne tarvikesylinterit joiden merkkiä en tiedä, oli kyllä todella heikkolaatuisen oloisia, nuo Fenoxit tuntui työn laadun suhteen paljon laadukkaimmilta. Jos niillä ekoilla osilla mentiin 25 vuotta, niin jos näillä toisilla selviäisi ainakin seuraavat 25 vuotta, jos tarvetta ilmenee. Ei tosiaan ollut nyt mitään ongelmia saada niitä pitämään nesteitä sisällä nyt, ainakaan toistaiseksi. Sitä vasemman puoleista jarruputkea en edes yrittänyt ehjänä ottaa pois ja sehän on tosi helppo vaihtaa. Oikeanpuoleinen lähti nätisti auki mutta eipä se vanha ollutkaan.
Tosiaan hyvin ne vasalla hakkaamalla irtosi ne sylinteritkin vanhoista jarrusatuloista, ensin löin sen jousisen kiinnitysholkin sieltä sisään/sivuun ja sitten vaan vasaraa perää niin johan irtos sylinteri. Että ihan hyvin olisi vaan voinut vaihtaa esim. Fenoxin sylinterit noihin vanhoihinkin. No ei tästä nyt kallis remontti tullu, mutta aikaa vierähti aikalailla ja tulipahan koluttua jokapaikka moneen kertaa läpi ja virheistä opittua
Ihan holtittomat nuo takajarrut edelleen, kun ei niille mitään ole tehty vielä. Seuraavan kerran kun meen Viipuriin, ostan kyllä taakse kaikki mahdolliset jarrupalikat jarrupääsylinteristä taaksepäin. Eiköhän sekin korjaannu vaihtamalla kaikki osat
Samakai se on ne kaikki vaihtaa kun vauhtiin pääsee, ja jos ne nyt sitten palvelisi sen mitä etujarrutkin. Pääsee sitten tuohon takajarrujen ihmeellisyyteen paneutumaan. Toivottavasti selviää vähemillä murheilla sen suhteen ja katsastuksessa helpomalla 
Näin jälkeenpäin aateltuna, oisi vaan suosiolla pitäny ostaa aivan kaikki luetellut kilkkeet ja iskeä yhdellä kertaa kiinni. Ne tarvikesylinterit joiden merkkiä en tiedä, oli kyllä todella heikkolaatuisen oloisia, nuo Fenoxit tuntui työn laadun suhteen paljon laadukkaimmilta. Jos niillä ekoilla osilla mentiin 25 vuotta, niin jos näillä toisilla selviäisi ainakin seuraavat 25 vuotta, jos tarvetta ilmenee. Ei tosiaan ollut nyt mitään ongelmia saada niitä pitämään nesteitä sisällä nyt, ainakaan toistaiseksi. Sitä vasemman puoleista jarruputkea en edes yrittänyt ehjänä ottaa pois ja sehän on tosi helppo vaihtaa. Oikeanpuoleinen lähti nätisti auki mutta eipä se vanha ollutkaan.
Tosiaan hyvin ne vasalla hakkaamalla irtosi ne sylinteritkin vanhoista jarrusatuloista, ensin löin sen jousisen kiinnitysholkin sieltä sisään/sivuun ja sitten vaan vasaraa perää niin johan irtos sylinteri. Että ihan hyvin olisi vaan voinut vaihtaa esim. Fenoxin sylinterit noihin vanhoihinkin. No ei tästä nyt kallis remontti tullu, mutta aikaa vierähti aikalailla ja tulipahan koluttua jokapaikka moneen kertaa läpi ja virheistä opittua

Ihan holtittomat nuo takajarrut edelleen, kun ei niille mitään ole tehty vielä. Seuraavan kerran kun meen Viipuriin, ostan kyllä taakse kaikki mahdolliset jarrupalikat jarrupääsylinteristä taaksepäin. Eiköhän sekin korjaannu vaihtamalla kaikki osat


Paavo & Lada 1200L
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Meillä oli sama ongelma. Hain suoraan uuden säätimen ja jarruputket, ja vaihdoin ne. sitten kun sai säädettyä sen säätimen kohilleen niin jarrut pelaa kuin unelma.
Se on tosi millipeliä se säätö.
Se on tosi millipeliä se säätö.
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Mulla on kanssa tuollasen vm 87 nappisksen kanssa ongelmana että kun jarruttaa niin peräpäästä kuuluu älytön murina ja huomasinpa tuossa että peräpää pyrkii jarruttamaan kokoajan lisää vaikka poljinta ei painakkaan lisää (peräpää niiaa). Todella ärsyttävä koittaa nätisti ajaa. Voisko olla että minunkin tapauksessa toi jarrupäineen säädin olis jumissa?
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Osaisko joku kertoa että minkä mittaset jarruputket pitäis tilata kun ajattelin nekin vaihtaa samalla kun vaihdan tuon paineensäätimen. Paikallinen varaosa liike meinas ettei niitä saa valmiina mut kun mitat tietäis niin se tekis ne huomenna. Ja tarkotus olis ostaa ne putket mitkä tulee kiinni siihen säätimeen. (korjausrompulta katsoisin mutta lainasin sitä kaverille enkä ole sitä vielä takasin saanu)
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Motonetin sivulla on ollu ohjemitat eli sieltä vain katsomaan!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Ota ne vanhat jarruputket irti,ja mittaat ne....Jonka jälkeen lisäät esim +10cm pituutta...Ja sen mukaan teetät uudet jarruputket.Steroz kirjoitti:Osaisko joku kertoa että minkä mittaset jarruputket pitäis tilata kun ajattelin nekin vaihtaa samalla kun vaihdan tuon paineensäätimen. Paikallinen varaosa liike meinas ettei niitä saa valmiina mut kun mitat tietäis niin se tekis ne huomenna. Ja tarkotus olis ostaa ne putket mitkä tulee kiinni siihen säätimeen. (korjausrompulta katsoisin mutta lainasin sitä kaverille enkä ole sitä vielä takasin saanu)
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Ongelma on että paikallinen liike on auki vain viikolla enkä kerkee irrottamaan ja mittaamaan letkuja, sen vuoksi kysäsin että jos joku vain muistaa tai tietää ne mitat niin kerkeisin huomenna hakea uudet ja viikonloppuna asentaa ne.virtain kirjoitti:Ota ne vanhat jarruputket irti,ja mittaat ne....Jonka jälkeen lisäät esim +10cm pituutta...Ja sen mukaan teetät uudet jarruputket.Steroz kirjoitti:Osaisko joku kertoa että minkä mittaset jarruputket pitäis tilata kun ajattelin nekin vaihtaa samalla kun vaihdan tuon paineensäätimen. Paikallinen varaosa liike meinas ettei niitä saa valmiina mut kun mitat tietäis niin se tekis ne huomenna. Ja tarkotus olis ostaa ne putket mitkä tulee kiinni siihen säätimeen. (korjausrompulta katsoisin mutta lainasin sitä kaverille enkä ole sitä vielä takasin saanu)
Re: 1200L takajarrut lukkoon, jarrupaineensäädin rikki?
Tämä. Noissa on vielä vähän ylimääräistäkin eli yltää varmasti. Tämä sen perusteella mitä viime syksynä tuohon maksalaatikkoon noita kävin osteleen.THI-900 kirjoitti:Motonetin sivulla on ollu ohjemitat eli sieltä vain katsomaan!
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05