VAZ-21099 - 1995 - Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

VAZ-21099 - 1995 - Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuli eilen haettua farmilta otsikonmukainen Samara Sedan erikoisvarusteina 110-mallin mootori, plyyshisisustus, ilmastointi, jarruvalollinen takaspoileri ja jälkiasennettu korkea kojelauta.

Aika näyttää, mitä tämän kanssa tekee, tarkoituksena oli siirtää ilmastointi toiseen autoon. Toki tämän saattaisi saada kunnostettuakin. Tällä hetkellä ainakin bensapumppu on sökö. Auto on aikanaan jäänyt seisomaan kolmisen vuotta sitten, silloin on ollut ruostevaurioita, jotka on hitsattu kuntoon. Sitä on vielä pohjasta vaikea sanoa, miten heinikossa seisominen on tilanteeseen vaikuttani. Ruostekukkaa löytyy ovista ja konepellistä, takapuskuri ja takavalot ovat irti ja sisällä kissojen tekemä melkoinen karvasotku.

Ensimmäisenä olisi tarkoituksena saada moottori taas käymään, että saisi autoa liikuteltua pihassa. Startilla nytkyttely on hidasta ja hankalaa. Olisi saatava lumisateita ennen siirrettyä toiseen paikkaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Siltikin mielestäni.kiinnostavampi kuin... Se Synny joka oli hetken aikaa otsikoissa..
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Joo, Sunnyn piti lähteä kaverille jäärata-autoksi. Ei ole kaveria kuulunut noutamaan, joten taitaa Sunny päästä romumiehen matkaan, motivaatio aika nolla sen kanssa - Samara tosiaan kiinnostavampi. :D
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hyvä kun löytyy innokkaita tekijöitä, kun itellä alkaa jo ikä painaa eikä sillai jaksa, mielellään kyllä annan vinkkejä ja ohjeistusta jatkossa jos jotain tarvitaan
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ollaan tässä jo neljännellä vuosikymmenellä itsekin, ei niin kovin montaa vuotta ikäeroa Jussiin taida olla, mutta vähän sentään nuorempi olen. Huomaa tässä toki, että ei aika ja jaksaminen niin hyvin riitä asioihin kuin nuorempana, tai lähinnä töitä on liikaa - jospa jossain vaiheessa helpottaisi. Varmaankin tulee tämän kanssa vielä kysyttävää, paikallinen varaosamyyjä selvittelee bensapumpun hintaa. Luin jo foorumilta, että Bilteman n. 30 euron pumppu tähän kävisi myös, mietitään tätä, kun saan vanhan pumpun irti. Samarassa on insinöörillä käynyt pieni moka: pumppuun pääsee hienosti takapenkin alta käsiksi, mutta siellä oleva luukku on liian pieni, jotta pumppua pääsisi sitä kautta irroittamaan ja nostamaan pois. UKK-osiolta löytyikin vinkki luukun suurentamisesta peltisaksilla.

Jussin asentamassa korkeasta kojelaudasta tuntuu olevan mittariston kehys aivan irti (pitäisikö olla ruuveilla kiinni jostain, vai olisiko tässä vain pikakiinnikkeet, jotka ovat pettäneet?), jotain peitepaneeleita ilmeisesti puuttuu myös (pitää jossain vaiheessa verrata äidin Samaraan, joka on samalla kojelaudalla), kissa on onnistunut hyöhentämään jonkun linnunkin autossa, joten siivoamisurakka sisustassa on kohtuullinen. Takalasin ylälaita on aivan ruosteessa, toki muitakin kukkivia paikkoja mainitsin - ruostepaikkojen korjaus ja koko auton päällemaalaus voisi olla ihan järkevää, korista löytyy jonkinmoinen määrä naarmuja ja kolhuja, joiden perusteella vaimo tuomitsi sen huonokuntoiseksi. :D Nämä kosmettiiset seikat toki eivät katsastuskuntoon vaikuta. Ei tässä tänäänkään ollut aikaa autoa paljoa tutkia, pimeä tulee töiden jälkeen nopeasti ja uuden autokatoksen kattoakin piti ehtiä vähän tekemään. Katsotaan, josko saisi bensapumpun vaihdettua ja auton sitä myötä käyntikuntoiseksi. Tämän jälkeen voisi ajaa sen halliin ja tutkia tekniikkapuolta tarkemmin. Ehkä jotain ei niin kauniita korjausmaalaustoimenpiteitäkin voisi tehdä samalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ostaa pojilta ehjat ovet ja konepellit ja takalukun. ja sitten miranoolia pintaan..
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kerhon erinomaisilla ohjeilla suurensin takapenkin alla olevan luukun reiän peltisaksilla ja nyt on pumppu&bensamittarin anturi -mysteeriö irroitettu. Kohta pitää sovitella Bilteman pumppua paikoilleen tuohon. Sellainen erikoinen huomio vain, että Jussillahan oli täysi tankki. :O Olin siinä käsityksessä, että pumppu oli auton ollessa hitsarilla käynyt tyhjillä tyhjän tankin vuoksi ja siksi rikkoutunut. Vai olisiko Jussi sitten kokeeksi hitsauksen jälkeen ehtinyt tankata tankin täyteen, mies varmaan itse kommentoi asiaa jossain vaiheessa. Katsotaan nyt, miten käy... 3 vuotta vanha bensa ei varmaankaan ole parasta mahdollista polttoainetta, mutta jospa saisin pumpunvaihdolla moottorin käyntiin...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jos täpötäynnä niin voi osan imaista ja laittaa vähän tuoretta bensua sekaan. Sitten myöhemmin tankata takas impatut tavarat. Se vähän parantaa palamis herkkyyttä..
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Bilteman pumppu on harvinaisen EPÄSOPIVA ainakin -95 vuosimallin Samaraan, UKK-osastoon voisi tehdä täydennyksen asian suhteen. Sähköisesti ja pumppaustehollisesti pumppu lienee ihan sopiva, mutta fyysinen sopivuus on jotain aivan muuta: virransyöttöliitin ei sovi, lähtöputki ei sovi, imusiivilä ei sovi... Tunnin työllä sai käymään paikoilleen "mysteerion muoviosia joutui hieman raksimaan pois, bensan lähtöputken kulmaliitin piti poistaa ja littää putki suoraan klemmarilla bensapumppuun, ja virransyötön liittimeksi piti vaihtaa normaalit abikot, imusiivilä oli jätettävä pois, eikä pumppu niin jykevästi kiinnittynyt "mysteerioon", mutta tuskin siitä nyt pääsee irtoamaankaan. Imusiivilän puutos varmasti kostautuu pitkässä juoksussa.

Auttoiko pumpun vaihtaminen auton käyntiin saamiseen? Ei. Tiedä vaikka alkuperäisessä pumpussakaan ei olisi ollut vikaa, sitä irroitettaessa nimittäin bensaputkissa oli kyllä jonkin verran painetta ja bensaa. Kun sytytysvirran kytkee, niin uusi pumppu lähtee pyörimään, eli sähköinen asennus ok. Auto ei kuitenkaan starttaa ja kiinnitin huomiota, ettei mittaristossa syty muita merkkivaloja kuin ajovalojen... CE-valo, TEST-valo, öljynpainevalo, latauksen merkkivalo jne. pysyvät pimeinä, bensamittarikaan ei näytä mitään. Irroitin mittariston ja tarkastin liitokset sen takana, Ei apua ongelmaan. Jussi puhui bensapumppuvian lisäksi toisena mahdollisuutena, että hitsari olisi hitsaillut autoa irroittamatta akun miinusjohdinta ja aiheuttanut sillä tuhoa sähköjärjestelmälle. Varmaa siis vain on, ettei auto enää toiminut hitsauksesta palattuaan ja Jussi epäili syyksi bensapumppua. Olisi ehkä pitänyt tutkia autoa vähän tarkemmin ennen pumpunvaihtoa: tuli ehkä tehtyä turhaa työtä. Ja pumpun epäsopivuuden ja väkisin tehtyjen sovitustoimenpiteiden vuoksi pitää laittaa hankintaan koko pumppumysteerio, eiköhän joku kerholainen purkuautostaan sellaisen voi myydä.

Ulkona alkaa jo pimenemään, jääköhän auton jatkotutkimus sitten huomiselle. Sulakkeet voisi tietysti tarkistaa seuraavaksi, oireet viittaavat siihen, että voisi niitä olla palanut... Vai olisiko mittariston maadoituksessa ongelmia. Moottorinohjaushan käsittääkseni ohjaa bensapumppua, joten kyllä siellä ainakin osa toiminnallisuudesta silloin on, sytytysjärjestelmä välttämättä ei ole toiminnassa, kuka tietää.

Lisäys: Olihan siitä sitten jo UKK:ssa puhetta, ettei vanhemmissa Samaroissa on erilainen pumppu. Toisessa topicissa mainitulta edelliseltä yrittäjältä oli Bilteman pumppu jäänyt sovittamatta paikoilleen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Katsoppa sulakerasialle menevät johtoniput, tuppaavat ajanmittaan löytymään ja happanemaan joten aiheuttavat mitä mielenkiintoisempia sähkövikoja..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mielenkiintoisia nuo Jussin johdotukset, sulakerasiaan uusin useammankin sulakkeen, kun olivat heikossa hapessa ja yksi jopa ihan silminnähden palanut. Jopa tuli mittaristoon eloa. Sitten starttailemaan, eikä vain käynnisty edelleenkään...

Ja syyhän selvisi: näemmä ei pidä Jussin muistiin luottaa: kun aloin tarkemmin tutkia konepellin alla, niin huoamsin, että sytytysjohdothan eivät ole kiinni missään: autosta puuttuu koko virranjakaja, tai pikemminkin taitaa nimeltään olla sytytysyksikkö. Siispä kyselemään Jussilta tuon perään...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jussi suorittanut vielä haudanryöstön ennen kaupantekoa???
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä kannattais käydä spekseiverillä.. Jos tuommoiset irtojohdot näy..ilmeisesti hitsari honassut sytkäpuolan. Kun sinne mennessä toiminut. Jos toiminut.. Mutta silti hyvä harraste auto... Mutta kuka neuvvoo ostamaan ladaan muita kuin ladan omia osia.. 50% käymättömiä osia. Jos käyttää alkuperäisiä osia niin hermon säästö 70% ja osienkin sopivuus 90%...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ei oikein pilkkopimeässä nähnyt ei, kun auto tuli startilla ja vinssille nostettua trailerin kyytiin. Päivännäöllä on sitten tullut keskityttyä siihen bensapumppuun, kun ole vahva oletus sen viallisuudesta. Näemmä tästä oppi, että kannattaa se konehuonekin tarkastaa, ennen kuin alkaa mihinkään korjaustoimenpiteisiin.

Luultavammin Jussi unohtanut, että on tästä sytytysyksikön ottanut johonkin toiseen autoon, tämä kuitenkin seissyt jo 3 vuotta poissa ajosta. Tai sitten hitsari on syystä tai toisesta yksikön irroittanut, mutta luulisi Jussin huomanneen asian.

Tai kolmas teoria: jos sytytysyksikkö on jostain syystä ollut kiinnittämättä/huonosti kiinni, niin on auton noutomatkalla pudonnut kyydistä. Konehuoneesta kun löytyi irrallisia releitäkin johtojen varassa, niin ei varmaankaan ole tämäkään selitys mahdoton. No, odotellaan, että saan jostain ostettua sytytysyksikön. Ja oikeanlainen bensapumppu "kehikkoineen" on myös haussa, tulipahan Bilteman pumpun kanssa oppirahat maksettua. Olisi pitänyt lukea näemmä foorumia tarkemmin, kyllähän siellä oli selkeä tieto nimimerkin "Laupias" kokemuksista, että vanhemmassa Samarassa (oli jopa niinkin uusi kuin -00) oli tällainen erilainen pumppu.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jussin tuunaama Samara Sedan 1,5i -95

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Mutta osta osat suosiolla....meidan tavaran tuojilta...... vaikka kympin enemman maksaisi.... Pitemmassa juoksussa se kannattaa.. Ja kun tutustut tuojaan rupeaa alennuksia tulemaan... Tavaran tuojilla Tarkoitan Kaikkia Pientavaran tuojia..Niitakin joiden Kanssa saa taalla harvase paiva keskustella...
Vastaa Viestiin