Starttimoottorin irrotus

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
ktt

Starttimoottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja ktt »

Vuosimallin -89 Nivassa kone ei enää starttaa oma-avusteisesti, vaan avainta kääntämällä kuuluu ainoastaan pirteä "naks". Mäkistartilla kone lähtee hyvin käyntiin ja siksi pysäköinkin tuon pihalleni pienen kukkulan päälle :D

No onhan tuo toisaalta hiukan hankala, kun en voi ihan tavallisessa kaupassa enää tuon kanssa käydä. Siispä selvittelin, että tuo vika on todennäköisesti solenoidissa. Nimittäin solenoidilta kuuluu pientä kihinää ja kohinaa ja satunnaisesti, kun avainta pitää starttiasennossa pitkään (luokkaa 10 sekuntia), startti hörähtääkin käyntiin.

Tuo starttimoottori on sen verran hankalassa paikassa, että on ihan pakko kysyä: mikä on helpoin tapa ottaa se irti? Yläkautta ottaessa täytyy näköjään ottaa ainakin kaasarin imuilman letku ottaa irti, ehkä koko kaasari. Ei mun kädet sinne muuten mahdu operoimaan. Saako sen alakautta otettua irti helpommin?

Yläkautta katsellessa en pystynyt vielä paikallistamaan kiinnityspulttien paikkaakaan. Montako niitä on ja missä? En löytänyt tuota tietoa mistään räjäytyskuvista.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Starttimoottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuolta ylhäältä UseinKysytytKysymykse ja sielätä kaikkienLadojen kaikki ohjeet. Kääntäjällä ottaa Nivan ja valitsee sähköt ja käynnistin, tulee näkyviin tälläistä juttua, ja kuvat suurenee kun niihin klikkaa (siis siellä alkuperäisellä sivulla, en viitsinyt tehdä linkkejä...)

Poistaminen käynnistin 5722.3708 ja 35,3708 vastaavasti. Tämä menettely näyttää esimerkiksi 5722,3708.
Irrota "miinus" johdin akusta.
Pura ilmansuodatin (katso irrottaminen ilmansuodatinkotelo ). Irrota etuosan kannatin turvata tuloputken moottorin kiinnikkeen, irrota käynnistin lämpösuoja pakosarjan ja moottorin kiinnikkeet kiinnike (katso kohtaa imusarjan tiivisteet ja pakosarjan vpryskovym moottori ).


Avain "13" kääntyä pois ylempi käynnistin kiinnitys pultti kytkinkotelo (tämä pultti turvaa myös taka kannatin tuloputken kytkinkotelossa).
Kuva
Samoin me käännymme pois pultit keski-ja alemman kiinnityspisteet käynnistin käynnistin siirtyminen eteenpäin.


Irrota luistonesto kytkin.
Kuva

Head "13" käänny pois mutteri "akun plus" käynnistin johdot ...
Kuva

... Ja poista lanka.
Kuva
Kuva laukaus 1 selkeyttä vastaanotin, ja kuva 2, 3, 4 - imuputki ja pakosarjan.
Kuva

Jakaa käynnistin sylinteriä pitkin takaisin ...
Kuva

... Ja ottaa käynnistin.

Poistaminen käynnistin moottori kaasutin on helpompaa, koska tuen puute suluissa tuloputken.
Asenna käynnistin takaisin peräkkäin.
ktt

Re: Starttimoottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja ktt »

Nuo(kin) ohjeet olivat uudemman mallin Nivalle. 2121:lle ei löytynyt mistään startin irrotukseen apuja, mutta kokeilenpa nyt tuota. Kiitos!
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Starttimoottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:Poistaminen käynnistin moottori kaasutin on helpompaa, koska tuen puute suluissa tuloputken.
ktt kirjoitti:Nuo(kin) ohjeet olivat uudemman mallin Nivalle. 2121:lle ei löytynyt mistään startin irrotukseen apuja, mutta kokeilenpa nyt tuota. Kiitos!
Eli tuo lause jossa kerrotaan että kaasutinmoottorisesta (siis siitä vanhemmasta) irrotus on helpompaa kun ei ole yhtäpaljon "romua" edessä. Lohkot ja startti on samaa, uudemmissa on vain ruisku yms, tilpöhööri lisänä vanhaan. Takavetoisenkin startin irrotusohjeilla pärjää koska lohko on siinäkin sama.
ktt

Re: Starttimoottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja ktt »

Tähän mennessä kaikki muuten hyvin, mutta nuo kolme kiinnityspulttia ovat aivan uskomattoman tiukassa. En saanut niistä ainuttakaan auki, joten jätin ne kylpemään öljyssä.

Tuo on siitä harmittava kolo, ettei tuonne väliin mahdu mutterimopoa eikä normaalia pitempää lenkkiavainta.
Vastaa Viestiin