Moottorin lämpötila

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
jju

Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja jju »

Tervehdys!
Olen uusi "naama" tällä palstalla. Minulla on kolmas Niva käytössä. Tämä uusinpani on tuotu Saksasta ja on vm. -96, eli ruiskulla pelaava kone.
Minulla on siinä pieni ongelma. Moottorin lämpötila ei nouse kuin n. 60 asteeseen ja talviajossa se on liian vähän. Olen vaihtanut siihen termostaatin, mutta ei auttanut asiaan. Osaisko kukaan sanoa mikä siinä on vialla? Vai olisiko saksalaiset tehneet siihen jonkin termarin ohitusmysteerin tai jotain?
Rökäle

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Rökäle »

Jos sisälle tulee lämmintä hyvin ja flekti lähtee pyöriin kun annat
käydä paikallaan jonkun aikaa,todennäkösesti lämpömittari
näyttää omiaan.
Nois Nivoissa tuppaa oleen hiukan ohjeellinen mittari.
jju

Viesti Kirjoittaja jju »

Ei tule lämmintä sisälle. On aika vilpoisa ajella pakkasella.
Hetkinen, siinäkö pitäisi ola sähkökäyttöinen flekti? Tässä minun koneessa on remmikäyttöinen, eli tuuletin pyörii koko ajan.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos sisälle ei tule lämmintä on järjestelmässä ilmaa eli liian vähän nestettä, tai sitten lämppärin hana on rikki eikä aukea (tai vaijeri irti).
jju

Viesti Kirjoittaja jju »

Ei ole ilmaa, ja hana on auki, mutta ongelma on se, että moottori ei jostain syystä lämpeä normaaliin lämpötilaan, jolloin termostaatti avautuu jne. Ja kuten jo edellä kerroin, termostaatti on jo vaihdettu (testasin termostaatin toiminnan ennen vaihtoa ja kyllä se toimi oikein). Eli vika on aivan kuin termostaatti olisi koko ajan auki (jota se ei ole). Koneessa ei ole sähkötoimintoista flektiä, vaan hihnavetoinen, jolloin tuulettimen siivet pyörivät jatkuvasti. Vaikea uskoa, että se siitäkään johtuis tuo alhainen moottorin lämpötila. Kai se kesällä hellepäivänä nousis normaaliksi, vaikka tuulettimen siivet pyörisivätkin jatkuvasti. (Vai voisiko se kuitenkin vika olla juuri tuossa???)
Rökäle

Viesti Kirjoittaja Rökäle »

Tuo mysteeri tars päästä näkeen ja räpeltään kun kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Koitas viritellä tarvike lämpömittari niin näät koneen todellisen käyntilämmön, vähä tietäis
mistäpäin hakisit vikaa.
Jos todellakaan moottori ei lämpiä,siellä kiertää vesi tydellä tohinalla kokoajan.
Mulla on semmonen mielikuva et ruiskun myötä tuli nivaan sähköflekti, korjakkaa jos olen väärässä.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko putket oikein ettei ole järjestys muuttunut?
Kuva
Muuttuuko lämpötila jos syylärin peittää pahvilla, tai saako paikallakaan korkeilla kierroksilla käyttämällä lämpöä nousemaan?
niva1700

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

Rökäle kirjoitti:Tuo mysteeri tars päästä näkeen ja räpeltään kun kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Koitas viritellä tarvike lämpömittari niin näät koneen todellisen käyntilämmön, vähä tietäis
mistäpäin hakisit vikaa.
Jos todellakaan moottori ei lämpiä,siellä kiertää vesi tydellä tohinalla kokoajan.
Mulla on semmonen mielikuva et ruiskun myötä tuli nivaan sähköflekti, korjakkaa jos olen väärässä.

ruisku nivasa on sähköflekti eikä lämmöt nouse lähellekään sitä mitä oli vanhassa ladassa
jju

Viesti Kirjoittaja jju »

Eipä ole tullut pahvia kokeiltua. Mielessä on ollut, eli otanpa ja laitan hieman peittoa syylärin eteen.
Letkujärjestys on luultavimmin oikea (tarkistetaan).
Vastaa Viestiin