Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Juanes

Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Juanes »

Kyllästyttyäni noihin muutaman tonnin elektroniikkaa täyteen pumpattuihin länsiautoihin ja niiden mystisiin ja kalliisiin vikoihin, puhalsin pelin poikki, myin PSA:laiseni ja ostin Samaran. Nyt n. kahden viikon minulla olon aikana autoon tullut n. 1000km lisää mittariin. Ajettavuudeltaan ja kaikenkaikkiaan Lada on positiivinen yllätys! Kaikessa suurpiirteisyydessään auto sopii minulle kun nyrkki hanuriin (en ole tosin kokeillut. Ainakaan mitään en myönnä...)

Teknisesti tuo on kai sellainen, kun Ladan kuuluukin: Venttiilit naputtavat ja vaihdelaatikko kuulostaa siltä, kun olisi hiekkaa sisällä. Öljypinnan valo (keltainen) palaa aika-ajoin. Öljyä kyllä on koneessa.
Ruostetta ja rumasti tehtyjä kittauksia/paikkamaalauksia on siellä ja täällä. Näitä sitten joskus kitketään, jos jaksaa/huvittaa. Auton pääasiallinen tarkoitushan on kuitenkin kuljettaa matkustajat paikasta A paikkaan B.

Tällä hetkellä sisusta on tuunattu kuskin istuimeen asentamallani 80-luvun puukuulapäällisellä ja vedettävällä herätyskellolla.

No, rojukasasta löysin hieman sporttisemmat puskurit ja takaspoilerin tuohon. Puskuri on auton muuhun olemukseen sopivasti elämää nähnyt. Piti laittaa kuva, mutta ei sitä saanutkaan tähän ilman että lataa jollekin muulle sivulle ensin... No, kuva ruosteisesta Samarasta kaikkien iloksi myöhemmin tulossa.
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Juanes kirjoitti:Teknisesti tuo on kai sellainen, kun Ladan kuuluukin: Venttiilit naputtavat ja vaihdelaatikko kuulostaa siltä, kun olisi hiekkaa sisällä. Öljypinnan valo (keltainen) palaa aika-ajoin.
Tämähän se on ihmisten yleistäömä käsitys. No onneksi minulla on ollut vain rikkinäisiä Ladoja missä ei merkkivalot turhaan pala eikä ylimääräsiä sivuääniä kuulu. (no minä toki huollankin autoa)
Aloitetaanko vedonlyönti, kuinka pian saat hajalle koko auton ja toteat että Lada on paska...
Mitähän tässä viritettiin??
Juanes

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Juanes »

Ei.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Niiden venttiilien kuuluu pitää naputusta. Jos ei venttiilikoneiston ääntä kuulu niin venttiilinvälykset ovat päässeet liian pieniksi. Eri asia toki noissa 16-venaisissa joissa venttiilikoneisto on hiljainen hydraulisten nostajien ansiosta. Ja kyllähän noiden vaihteisto ääntää siinä missä kaikissa muissakin autoissa. Samarassa vain se vaihteiston ääni kuuluu kuskin paikalle paremmin kuin esimerkiksi satakympissä. Yhtä Samaraa olen ajanut jossa vaihteisto ei pitänyt MITÄÄN ääntä, mutta luultavasti se oli ylitäytetty liian paksulla öljyllä tai jotain. :lol:
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Juanes

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Juanes »

Auto toimii edelleen kun junan vessa. Takajarrut laitoin ja öljyt vaihdoin. Ei muuta kun kovaa ajoa. Täytyy tuohon venttiilien säätöasiaan perehtyä vielä. Kerran olen moisen operaation tehnyt aiemmin, työntötankomoottoriin tosin.
a.turunen
Viestit: 17
Liittynyt: 25.12.2005 16:06
Paikkakunta: Revonlahti

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja a.turunen »

Ota huomioon että venttiilinvälyksen säätö hoidetaan ns. säätöpaloilla eli autossa ei ole ruuvisäätöä vaan paininkuppiin vaihdetaan sopiva säätöpala jonka vahvuus määrää venttiilivälyksen.
Nyk: 2112 -03 Eksät: 2101, 2105, Niva 2xSamara
Juanes

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Juanes »

Mistähän noita säätöpaloja löytäisi? Pitänee korjauskäsikirjakin hommata. Ei ole niin paljoa tullut puljattua näiden kanssa, että kylmiltäni lähtisin tekemään. Visusti oli ohjeet vierellä kun aikanaan tein.
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Säätöpaloja saa suuresta idästä josta niitä useat henkilöt rahtaavat. Säätöä tehdessa on näistä työkaluista apua.
Kuva
Ensin mittaat välyksen, sitten tanko kiinni venttiilikopan pultteihin ja kiilalla sitten painuu venttiilikuppi alas ja tuon tuen saa laittaa reunan väliin. Nyt sitten otat säätölevyn pois ja vaihdat sen vahvuiseen että välys on oikea.
Kuva
Taskulaskin on hyvä olla mukana kun jos väls esimerkiksi on liian pieni, niin sitten katsot minkä vahvuinen säätöpala on nyt ja lasket paljonko ohuempi sen pitää olla että välys on oikea.
vazsputnik

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Säätöpaloja saa myös kaikista moottorihiomoista, missä huolletaan VW ja Audi moottoreita. Myös Volvo ja Fiat käyttää näitä 31 mm säätöpaloja.
Edullisimmin löytyy itänaapurista, mutta maksoin muistaakseni 5 eur kappale länsimaisista paloista.
Täällä palstalla olen nähnyt kertomuksia, joissa on nähty kovasti vaivaa palojen hiomisessa, vaikka paloja löytyy aivan helposti. Pitää vain osata kysyä 31 mm halkaisijan paloja. Kiitokset hyvistä venttiilinsäätökuvista. Olinkin miettinyt mihin kiinnitän tuon säätötyökalun tangon.
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuvalliset säätöohjeet ja välysten laskemisohjeet ob julkaistu kerholehdessä, siinä oli myös erään työkalua vuokraavan henkilön yhteystiedot. Ainakin silloin hänellä oli myös säätöpala lajitelma mistä sai pienellä korvauksella vaihtaa sopivan tilalle. Myös uusia venttilikopan tiivisteitä oli tarjolla...
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Minä voin myös lainata omaa venttiilinsäätökaluani Kuopion/Lapinlahden lähellä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
rotsi4

Re: Ensimmäinen Ladani. Samara 2003.

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Säätöä tärkeämpää on venttiilivälyksien tarkistus joka on helppo homma eikä vaadi erikoistyökaluja.

Kannattaa ottaa venttiilikopan irti ja tarkistaa välykset liuskamitalla kun nokka-akselin nokka osoittaa ylöspäin. Sytytystulpat irti ja moottoria pitää pyörittää kampiaksen pultista.

Pääasia on että välystä on..arvo on aina suuntaa antava.

Varsinaisen säädön voi jättää korjaamollekin, tosin työnjälki kannattaa tarkistaa edellä kuvatusti koska palasäätö ei ole kaikille autoasentajillekaan tuttua.

Väärillä välyksillä voi ajaa ladalla pitkänkin aikaa ilman ongelmia..tosin on varma että ongelmia tulee.
Vastaa Viestiin