Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Huohotinjärjestelmähän nimenomaan yhdistää kampikammion ja imusarjan, eli tasaa niiden välisen paineen. Kun imusarjassa on alipainetta niin kampikammiossakin on.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Voi olla.. En sano mitään. Siltikin imusarjassa voi olla alipaine ja kampi kammiossa paine.. Imusarja imee ja huohotin puhaltaa yläpaineet reijästä imusarjaan. Jos turbo olisi niin lisää tulisi ahdettua ilmaa...imusarjaan..
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Smoppi kirjoitti: Periaatteessahan kampikammiossa pitäisi olla alipaine ainakin silloin, kun kaasuläppä on kiinni tai melkein kiinni, eli kun imusarjassakin on alipainetta. Tuon voisi tietysti helposti testata laittamalla vaikka ilmapallon öljytikun reikään. Jos ilmapallo pullistuu niin huohotin on tukossa.
Tuo kampikammion huohotusletku ei ainakaan 110:ssa tule imusarjaan vaan kaasuläpän "ulkopuolelle" haitarikumiletkun kylkeen. Ainoastaan jarrutehostimen letku tulee imusarjaan läpän "sisäpuolelle". Ja syystäkin näin, sehän sotkisi seokset kun pääsisi kampikammion tuuletukset kaasuläpän ohi.

Jarrutehostimen letku taas tulee siitä syystä imusarjaan, että läpän ollessa lähes kiinni imusarjassa oleva alipaine "lataa" jarrutehostimen. Jarrutehostin ei kunnossa olessaan pääse sotkemaan seoksia.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Mitenkäs se seokset sotkisi? Huohotuskaasuthan ovat osin palamatonta bensaa ja ilmaa täysin stoikiometrisessa seossuhteessa. Toki siinä on myös pakokaasua (eli hiilidioksidia ja vettä) seassa, koska huohotuskaasut ovat osittain palanutta. Huohotuskaasujen pääsy kaasuläpän ohi ei laihenna tai rikasta seosta mitenkään.

Huohotushan toimii niin, että puristustahdin ja työtahdin aikana männän ohi menevät kaasut otetaan kampikammiosta talteen imusarjaan, josta ne voidaan edelleen kierrättää takaisin moottoriin ilmansyötön seassa ja polttaa. Puristustahdin aikana männän ohi karkaavat kaasut ovat täysin stoikiometristä ilma-bensa-seosta. Työtahdin aikana karkaavissa kaasuissa on vähän pakokaasuakin seassa, mutta se ei seosta muuta miksikään.

Kyllä jarrutehostin varsinkin pienessä moottorissa sotkee seokset, jos tyhjäkäynnillä pumppailee nopeasti jarrua.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Uskoisin kuitenkin että huohotusletku tulee kaasuläpän ulkopuolelle myös halvassa Samarassa.
Jos tulee kaasuläpän sisäpuolelle, tämä vaatisi 100% tiiviyttä kampikammion osilta ettei pääsisi imemään kampikammion kautta ilmaa laihentaen seosta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Piti ihan käydä tarkistamassa. Juuri niin se meni niinkuin muistelinkin, eli venttiilikopasta lähtee yksi letku kaasuläpän taakse imusarjaan ja toinen letku kaasuläpän alipaineettomalle puolelle kaasuläppäkoteloon. Jälkimmäisessä letkussa on jokin muovijuttu, lieneekö kyseessä jokin takaiskuventtiili tai öljynerotin?

Tuollainen viesti löytyi: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 80#p295047

Mutta ainakin minulla paksumpi letku tulee siihen alipainepuolelle ja ohuempi alipaineettomalle puolelle.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Smoppi kirjoitti:P
Tuollainen viesti löytyi: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 80#p295047
Kiitos tuosta linkistä, nyt selvisi sen ohuen letkun tarkoitus, joka siis menee venakopalta kaasuläppäkoteloon.
Tuossa 110:ssa se paksumpi huohotinletku tosiaan tulee kaasuläpän ja IMM:n väliin.
Imusarjaan tulee ainoastaan ohut valk. letku magneettiventtiilin kautta, liittynee bensiinihöyryjen talteenottoon? sekä takaiskulla varustettu jarrutehostimen kangaspäällysteinen letku.

Jos Smopin Samaran paksu huohotinletku tulee imusarjan alipainepuolelle, niin mihin jarrutehostimen letku menee? Siis tuleeko imusarjaan 2 paksua letkua?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jarrutehostimen letku tulee tietysti alipainepuolelle siihen paksuun letkunippaan siinä imusarjassa rintapellin puolella.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Smoppi kirjoitti:Jarrutehostimen letku tulee tietysti alipainepuolelle siihen paksuun letkunippaan siinä imusarjassa rintapellin puolella.
Joo niin tietenkin. Onko Smopin Samara GM-ruiskulla, eli kone tuon näköinen?

http://i124.photobucket.com/albums/p39/ ... GP7232.jpg

Jos on tuon näköinen ja paksumpi huohotinletku tulee kaasuläppäkotelon läheisyyteen vaikkakin imusarjan alipaineiselle puolelle, niin imusarjaan on valettu kanava joka jatkuu läppäkoteloon ja läppäkotelon sisällä kanava jatkuu kaasuläpän ulkopuolelle. Ainakin tuosta irrallaan olevasta läppäkotelosta näin päättelin.

Jos taas huohotus on väittämäsi mukainen niin öljykorkin avaamalla moottori alkaisi haukkoa happea ja joko ottaisi kierroksia tai sammuisi liian laihaan seokseen.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Tuon näköinen se on.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Mikä muuten on tuo ns. virallinen huoltoväli takapotkun koneen huohotusjärjestelmän puhdistamiselle?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Alfamerin kirjan mukaan. Puhdista kampikammion huohotin 20000 tai vuoden välein.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Samaralle ja 110 sarjalle en löytänyt huolto arvoja tai aikoja huohotin järjestelmälle. Eli se on ikuinen. Vain kannen aukaistaessa. Eli kaverini ajoi 150000 säätämättä venttiilejä.. Jos kuuntelin rällätystä..mielestäni säädellä olisi voinut.. Auto oli viron tuontimalli.eli tuli virosta joskus 90 luvulla. Ja sillä oli ajettu tullessa 16000. Siihen lisää tuo 150 t ja vähän päälle.. Eikä se kallis ollut kun kaveri osti. silloin 90 luvun alkupuolella osti sen samaran...ei nyt lähiaikoina..samarasta jo varmaan peltipurkkeja tehty jo monta kertaa.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Koska pyöränkulmien tarkistus maksaa täälläpäin 60 euroa ja säädöstä veloitetaan erikseen, niin tein itse yksinkertaisen laitteen, jolla pystyy aurauskulman tarkistamaan. Hitsasin kaksi pitkää 10m kierteellä olevaa jatkomutteria rinnakkain. Tuollaisia rinnakkaisia mutterivirityksiä tein kaksi kappaletta, jotta työkalusta tulisi jämäkkä. Ostin kaksi metrin pituista kierretankoa, jotka kiersin vierekkäin noihin muttereihin kiinni. Näin sain kepin, jonka pituutta pystyy tarkasti säätämään ja pituus ei muutu vahingossa. Teippasin renkaisiin sisäreunaan vannerajan tuntumaan teipistä merkit samaan kulmaan pyöränkeskiöstä katsottuna. Auton ratin ollessa suorassa rullasin merkit etuakselin etupuolelle niin eteen kuin mahtui, ja viritin tuon työkalun vanteen sisäkehälle vanteiden väliin säätäen sen työkalun niin pitkäksi kuin mahtui. Sen jälkeen rullasin autoa vajaan puoli renkaankierrosta eteenpäin, jotta merkit ovat etuakselin takapuolella niin, että työkalu laitetaan siihen väliin. Melko sopivan naftisti se työkalu siihen takapuolellekin asettui. Renkaan urasta rullamitalla mittaamalla (se epätarkempi keino) mittasin aurausta olevan noin 5mm. Eiköhän nuo kulmat ole toleranssien sisällä? Yksi astehan kuitenkin on 13-tuumaisen vanteen kehällä jo melkein kolme milliä, joten kyllä asteen heiton pitäisi tuolla työkalulla löytyä.

Camber-kulmat katsoin magneettivatupassilla, jonka kiinnitin vanteeseen. Suorassa näyttivät olevan.

Mittaustulokset ovat samoilla linjoilla "perstuntuman" kanssa: Auto puoltaa snadisti tien kallistuksen suuntaan, jos päästää ratista irti, mutta muuten menee suoraan kuin juna, jos ei ole kovaa sivutuulta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja manni »

Smoppi kirjoitti:Koska pyöränkulmien tarkistus maksaa täälläpäin 60 euroa ja säädöstä veloitetaan erikseen...
Kuulemma eilen Kuopion paikallislehden kannessa mainostettiin kyseistä työtä 25 eurolla.
Vastaa Viestiin