Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tulisko samasta putkesta sitä bensan hajua? Kyllä se itselläkin on helteellä yleensä bensa haissut. Nyt vaan alkoi lisäksi vuotaa, kun tankki oli piripintaan tankattu kovassa helteessä. Tänään kun ajelin niin nyt en kyllä haistanut bensan hajua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Bensiinin vuotoa on joskus ollut vasemman etupyörän kohdalta jossa putki kulkee pyörän ripustustangon läheltä. Yleensäkin nuo pa putket ovat jostain kohtaa ruosteessa siellä auton alla. Sivutuuli toi hajua sitten kuskin paikalle. Täytyy tutkia asiaa.

Mun mielestä missään tilanteessa ei Samarassa pitäisi bensiinin hajua olla muualla kuin tankin täyttöaukon lähellä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

24. päivänä katsastin Samaran. Läpi meni, tosin hajonneesta alapallonivelen suojakumista tuli huomautus. Huonoilla teillä ajaminen paskoo nuo alustan kumiosat nopeasti.

Äsken petti tie alta. Oli kapea metsätie, jossa tuli iso pakettiauto vastaan. Väistin ihan tien reunaan, en kuitenkaan pientareelle asti, ja tie petti alta ja Samara jäi kiikkumaan pohjansa varaan. Onneksi pakettiauto pysyi tiellä (ei mennyt kovin lähelle reunaa) ja se sattui olemaan lastattu kuormaliinoilla, joten saatiin Samara takaisin tielle. Näyttäisi ainoaksi vaurioksi jääneen pohjamassan palan häviäminen etupalkista.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vaihdoin alapallonivelet, kun oli molemmista ne kumit rikki. Vasemman puoleisen alapallonivelen kartion kiristysmutterin oli joku "asentaja" (edellinen omistaja sanojensa mukaan vaihtanut alapallot) vetänyt todennäköisesti pulttipyssyllä väärille kierteille. :evil: En saanut sitä irti muuten kuin rälläköimällä koko mutterin halki, kun lähti se koko kartio pyörimään sen mutterin mukana, kun ei ollut kiristetty edes pohjaan asti. Oikealle puolelle nivel vaihtoikin melkein itse itsensä. Vartin homma oli, kun ei ollut mitään tuollaisia yllätyksiä.

Käsijarruvaijerinkin vaihdoin vasemmalle puolelle, mutta vielä pitäisi jollain pikku viilalla vähän suurentaa tarvikemallisen käsijarruvaijerin sitä käsijarrukahvan päähän tulevaa nipan reikää, kun on liian ahdas se reikä eikä nippa mene kunnolla paikoilleen. Myös pitää hitsata uusi kiinnike sille vaijerille sinne taka-akselille, kun katkesi se pultti. En saanut niitä pultin jämiä irti vaikka hitsasin siihen katkenneen pultin päähän tarttumapintaa lukkopihdeille, joten ei auta kuin hitsata kierretangon pätkä siihen jatkeeksi.

Pyörän pultit kiristin sitten ihan momenttiavaimella tiukkuuteen 90 Nm. Sehän on tosi pieni voima, melkein kuin puhaltaisi siihen momenttiavaimen varren päähän. Ilman momenttiavainta lienen kiristänyt nuo ainakin 250 newtonmetriin, vaikka olen kiristänyt "varovaisesti, lyhyellä varrella, vain yhdellä kädellä ja vain ojentajalihasta käyttäen". Ilmankos kierteet eivät kestäneet.

Jarrut ilmasin vielä kerran. Jospa jarrupiirit olisivat nyt tasavoimaisemmat. Ainakin oikea takapyörä meni helpommin lukkoon.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Käsijarruvaijerin siitä käsijarruvivun päähän tulevasta vaijerikiinnikejutusta rälläköin vähän ainetta pois, että sain sen mahtumaan tarvikevaijerin nipan sisään. Taka-akselille hitsasin uuden kiinnikkeen käsijarruvaijerille samaan paikkaan kuin missä alkuperäinenkin oli. Aika tehottoman oloinen tuo käsijarru on vieläkin, mutta sehän on aika pitkälti ominaisuus Samarassa.

Hankala kyllä hitsata ylösalaisin tuollaisia juttuja auton alla könyten. Korjaamo-olosuhteissa olisi ollut varmaan helpompaa ottaa taka-akseli irti ja hitsata jossain pöydällä se kiinnike siihen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Nyt vuotaa englantilainen vesipumppu 10tkm ajettuna. Ei helvetti että vítuttaa minkälainen takapajula tämä maa on. Täältä ei saa alkuperäisosia oikein mihinkään vehkeeseen. Noissa tarvikeosissa taas kesto on vähän mitä sattuu ja kumiosat ei kestä Suomen pakkasia.

Uusi venakopan tiivistekin pitäisi asentaa paikoilleen. Ehkä sateen jälkeen sitten. Se on onneksi aika pieni vaiva. Saa nähdä kestääkö saksalainen kumitiiviste kovin hyvin. Edellinen vuotaa jo, mutta se onkin käytetty kaksi kertaa jo auki.

EDIT: Nyt on uusi venakopan tiiviste. Pitää tarkkailla vielä tihkuuko läpi. Kiristän vielä neljäsosakierroksen jos tihkuu. Jakopäänkin tarkistin. Vesipumpun laakeri on kunnossa, stefa vain vuotaa. Onneksi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuli törsättyä oikein kunnolla ja ostettua tämä kuumempi kenno Samaran lämmityslaitteelle. Eiköhän tällä saada Samaran matkustamosta talvella saunan kaltainen paikka.

Kuva

Etiketissä lukee että "Orenburskij radiator", on siis tehty Orenburgin suuressa jäähdytintehtaassa Etelä-Venäjällä. Tässä on aika kummallinen tuotenumero 1102.8101.100 mutta pitäisi sopia Samaraan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuotenumero tulee ilmeisesti ZAZ-1102 Tavriasta. Komean näköinen kenno.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, niin minäkin sen pähkäilin.

Kenno näyttää raidalliselta tai vanhalta. Mutta on ihan helmikuussa tänä vuonna tehty. Tinausten takia on suolahapolla tai vastaavalla puhdistettu metalllin pinta ennen tinausta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Eilen tehtyä: irroitin apukuskin oven, rälläköin alakulmien pintapellit irti ja hitsasin uudet tilalle. Tuli saatua aikaan niin tasainen hitsaussauma ettei kittikään tarttunut kunnolla. En sitten jaksanut tapella kittien kanssa vaan laitoin massarajan siihen oven alemman taitoksen kohdalle. Eipähän häiritse omaa silmää siinä kohti. Ihan rehellisesti sanoen se hitsaussauma oli sen verran tasainen, ettei siinä olisi mitään kittiä tarvinnutkaan, mutta halusin kuitenkin tehdä siitä vielä tasaisemman ja aloin kitin kanssa säätämään. Etuoviin suihkautin kotelosuoja-ainettakin sisään, kun kuitenkin vanhat aineet olivat varmasti palaneet pois niitä hitsaillessa. Nyt taisi loppua hitsattavat paikat Samarasta kesken.

Varmaan kittiä paremmin sopisi jokin pensselöitävä hiontamaali tuollaisiin kohtiin, joihin sitä ainepaksuutta tarvitsee tyyliin alle millin.

EDIT: Tulipas muuten huomattua, että venttiilikopan tiiviste vuotaa vieläkin, vaikka kiristellessä siitä loppui jo kiristysvara kesken. Mittasin rakotulkilla vaihtelevuuden venttiilikannen ja sylinterinkannen välisessä raossa. Se oli 0,2 millimetriä. Ei pitäisi olla kiero koppa?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Smoppi kirjoitti: EDIT: Tulipas muuten huomattua, että venttiilikopan tiiviste vuotaa vieläkin, vaikka kiristellessä siitä loppui jo kiristysvara kesken. Mittasin rakotulkilla vaihtelevuuden venttiilikannen ja sylinterinkannen välisessä raossa. Se oli 0,2 millimetriä. Ei pitäisi olla kiero koppa?
Hommaa sellainen valkoinen pehmeä venttiilinkopantiiviste, sillä ainakin itsellä on vuosia pysynyt tiivinä. Liikaa kiristämällä sen kopan kieroksi juuri saakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Marko »

Tai sitten ohut kerros moottorisiliconii tiivisteesee.Pitää ja saa hyvin auki tarvittaessa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kerran ihan vaan ajatuksissani käytin liikaa käsivoimaa venttiilikopan kiristämiseen ja se pinnapultti katkesi, siinä olis tullu isokin hätä jos ei olis ollu varaosaraatoja piha täynnä, meinaan se oli sellainen erikoispultti (ei mikään normipultti), varsin kevyt kiristys riittää ja tommonen valkoinen silikonitiiviste kestää isältä pojalle, sitä ei tarvii koskaan vaihtaa uuteen (tai ehkä joskus 10 vuoden välein kannattaa)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Aivan alkuaikojen Samaroissa oli säännönmukainen koneistusvirhe sylinterinkannessa venttiilikotelon tiivistyspinnassa: pinnassa oli purseenomainen reunus. Reunuksen voi poistaa esim. puukolla.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin