Terve,
tästä ollaan aiemminkin keskusteltu - ajattelin ottaa aiheen vielä esille, kun kylmät kelit tuli vastaan.
Eli Samaran lämmityslaite puhaltaa keskeltä ja jaloista lämmintä, sivuilta ja tuulilasilta haaleaa. Kokeilin renklata sitä vaijerin päätä kuskin jalkatilan tienoilla, mutta siinä ei tuntunut olevan paljoa klappia.
Yksi ehdotus aiemmissa keskusteluissa oli termostaatin vaihto. Kun kävin paikallisessa Deltassa, he ehdottivat että ilmakanavat pitäisi tsekata, onko siellä mikään irti/tukossa. Aloin itsekin uskomaan tuohon ratkaisuun.
Kun katsoo keskikonsolin taakse, siellä tulee lattiasta ilmakanava, joka jatkuu ylöspäin. Ylöspäin menevän putken ja alhaalta tulevan putken välillä on liitos, joka ei näytä olevan ihan kohdillaan.
Nyt mietin tässä, että pitäisikö purkaa koko kojelauta ja lähteä etsimään vikaa kanavista, vai mitä tekisi. Perhana, kun ei ole lämmintä tallia missä kikkailisi tuon kanssa.
Vielä Samaran lämmitysongelmista
- Lada-Jussi
oletko varmistunut että käytät säädin vipuja oikein?
siis ei mikään vitsi, itse olen ihmetellyt heikon huurteen poiston ja jalkojen jäätymisen kanssa, kun ei viime talvenakaan paljoa tullut Samaralla ajettua ja aiemmat kokemukset takavedosta. Tänään sit päätin lukea manuaalista mitä noi vivut tarkoittaa, aiemmin mennyt ihan arpomalla. Nyt alkoi lokiikka selviimään. ihan liian monta vipua meikäläiselle.
siis ei mikään vitsi, itse olen ihmetellyt heikon huurteen poiston ja jalkojen jäätymisen kanssa, kun ei viime talvenakaan paljoa tullut Samaralla ajettua ja aiemmat kokemukset takavedosta. Tänään sit päätin lukea manuaalista mitä noi vivut tarkoittaa, aiemmin mennyt ihan arpomalla. Nyt alkoi lokiikka selviimään. ihan liian monta vipua meikäläiselle.

Juu, on siinä tullut eri vaihtoehtoja vipuihin kokeiltua ja ohjekirjaakin plarattua.
Kävin yhdeltä Samaroita aiemminkin korjanneelta ukolta kysymässä aiheesta. Sanoi, että lämmityslaitteen kotelo (?) saattaa olla särki tai muuten vaan huonossa asennossa tms. Kuulemma aiemminkin käynyt näin. Pitäisi ottaa kojelauta veks että pääsee tiirailemaan. Useamman tunnin homma, kertoi.
Kävin yhdeltä Samaroita aiemminkin korjanneelta ukolta kysymässä aiheesta. Sanoi, että lämmityslaitteen kotelo (?) saattaa olla särki tai muuten vaan huonossa asennossa tms. Kuulemma aiemminkin käynyt näin. Pitäisi ottaa kojelauta veks että pääsee tiirailemaan. Useamman tunnin homma, kertoi.
Samaran lämmitys
Samaran lämmitys laitteen ilmakanavat tuulilasille ja sivuille on melko huonosti pitäviä lämpimästä ilmasta menee aika paljon kojelaudan alle on huonosti tiivistetty minä käytin koko systeemin irti päivän työ,käytin kunnolista ilmastonti teippiä ja liima tiivistemassaa kaikki ylimääräset raot kun tiivistää niin nyt on lämpö melko hyvä,lämmitys laitteen kopan sisällä on ohjuri pelti joka ohjaa moottorilta tulevan puhalusilman joko kaikki kennolle,tai sinisellä vipu niin kennon ohi suoraan sisälle ulko ilma,ja siinä läpässä mikä ohjaa ilmavirtausta lämmityslaitteen sisällä on peltinen on ohut vaahtomuovi joka on huonosti liimattu kiinni mulla se ainakin oli irti.Olen vaihtanut kupari kennon alumiinisen tilalle,on monta kertaa tehokaampi ja on vielä sähkönen kierto vesi pumppu 17 litraa min erillisellä kytkimellä,toimii myös neste kierto vaikka ei ole pumppu päällä,sen takaan varmasti että jos tämän teet niin autosta tulee melkein sauna,pumpun saa tarvike liikkeestä malli mersu hinta oli jotain 70-80 € ja kenno kestää hyvin on ollut 4vuotta,voit kysellä lisää sähköpostin kautta,jos kiinnostaa,terveisiä torniosta
Samaran lämmitys
Vielä yksi tärkeä asia. Alumiininen alkuperäinen kenno on pyoreillä alumiinisillä putkilla. Alumiinisten lamellien sisällä tiukalla sovituksella nyt ,kun putket tai pillit kuumenee tai lämpenee tarpeeksi yli mitä alumiini kestää lämpö laajenemista .Käy niin, että putket laajentaa tai toisin sanottuna suurentavat lameleissa olevat reijät minkä läpi putket kulkevat. Tämän ilmiön jälkeen lamellit eivät enää vastaa putkiin. Minkä jälkeen lämmönsiirtokyky huononee.Eli lamellin ja putken väliin jää silmillä havaittava rako eli lämpimän ilman tulo auton sisälle heikkenee.Eli lämpö ei enää siirry putkesta lamelliin,minkä läpi lämmityslaitteen moottori puhaltaa ilmaa.Kuparisessa kennossa tämä ilmiö on pienempi jos ollenkaan.Ja kuparisessa kennossa on erinlaiset putket,tai pillit.Kuparisessa kennossa lämmön siirtyminen putkesta lamelliin on nopeampi,näin auton sisälle tuleva ilma on aikaisemmin lämmintä.En tiä miten venäläinen on tehnyt tuon alumiinisen kennon ,niin äläskelposesti länsimaisissa autoissa ne kyllä pelaa.Ja alumiinin,lämmön johtokyky 20astetta cal/cm,sek.c,on 0,53 ja laajenemiskerroin on 0.-100c astetta 23 kun se kuparilla on lämmönjohtokyky,20c astetta 0,93ja laajenemiskerroin,on 0-100c astetta 16.Alumiinin sulamispiste on 660c astetta,kun se kuparilla on. 1084c astetta.Piti vähän luntata kurssi aikasesta kirjasta kun oli ruostumaton teräksen tekiällä.Päässy karvan verran unohtumaan.Eikö tästä käy ilmi että kupari on parempi,siirtään lämpöä.