Kannattaako ostaa Samara?
Kannattaako ostaa Samara?
Päätinpä sitten rekisteröityä tällekin foorumille ihan piruuttani. Eli vaivauduin vihdoinkin hommaamaan ajokortin vaikka täysi-ikäinen jonkun aikaa olen ollutkin. Sinänsä ei oman auton hankinnalle ole kiirettä, koska autokuumeilusta huolimatta sille ei ole tarvetta kun tarveajot saa hoideltua porukoiden Volvolla. Jonkun aikaa kuitenkin oli treenikäytössä mummon tallista löytynyt neloskoppainen 1.4-litrainen Ford Escort kaasarikoneella. Ja ei ole ihan niitä parhaita autoja ajaa, mutta eikös Ford-kuskeille ole muutenkin taivaspaikka luvassa. No, eikös sitä tuosta Ladakerhosta sanottu, että "Riittää kuin vain tuntee ajavansa Ladalla"? Tuo saattaa tosin pilkata itänaapurin autoteollisuutta.
Vielä ei omalle autolle ole tarvetta, mutta kun yliopisto-opinnot aloitan tuossa Jyväskylässä (itse asun vielä vanhempien luonna siinä lähellä Muuramessa), auton käyttö loppujen lopuksi on hyvinkin realistinen vaihtoehto bussille näillä lipun hinnoilla mitä Jyväskylän Liikenne tarjoaa. Siihen mennessä saatan auton hankkia.
Olen aina ollut vähän oman tieni kulkija, ja siksi haluaisin ihan piruuttani ostaa sellaisen auton johon ei ihan koko ajan törmää tiellä vastaan. Jonninsortin Toyotathan varmasti olisivat taloudellisia ja kestäviä, mutta niin pirun tylsiä ja tuosta ajettavuudesta varsinkin maantiellä en sitten tiedä. Saabia olen haaveillut sellaisen suhteellisen edullisesta hankintahinnasta ja hyvästä ajettavuudesta johtuen, mutta se ei nyt ihan niitä edullisimpia autoja ole ajaa.
Viime aikoina olen tosin vakavissani harkinnut myös Samaraa jo ihan siitä syystä koska kaikki muutenkin tuntuvat pilkkaavan Ladaa. Minulla kyllä riittäisi hermot ajella Ladalla. Lisäksi mitä nyt olen lukenut, niin kohtuullinen kulutus, suhteellisen hyvä ajettavuus maantiellä ja helppo huollettavuus ovat sellaisia seikkoja, jotka ovat Samarasta tehneet ihan varteenotettavan vaihtoehdon. Saahan noita ihan vähänajettuina alle tonnillakin.
No siinäpäs tuli tarinoitua, joten kysyn: Olenko minä seonnut lopullisesti päästäni vai onko Samara oikeasti ostamisen arvoinen? Ja vielä lisäkysymyksenä niille, jotka ovat noilla ensimmäisillä etuvetoisilla Escorteilla (mk3 tai mk4) ajaneet: Miten ne eroavat noin kaiken kaikkiaan Samarasta? Kun löytyy verrokkikohde niin on helpompi sitten puntaroida autonhankintaa.
Vielä ei omalle autolle ole tarvetta, mutta kun yliopisto-opinnot aloitan tuossa Jyväskylässä (itse asun vielä vanhempien luonna siinä lähellä Muuramessa), auton käyttö loppujen lopuksi on hyvinkin realistinen vaihtoehto bussille näillä lipun hinnoilla mitä Jyväskylän Liikenne tarjoaa. Siihen mennessä saatan auton hankkia.
Olen aina ollut vähän oman tieni kulkija, ja siksi haluaisin ihan piruuttani ostaa sellaisen auton johon ei ihan koko ajan törmää tiellä vastaan. Jonninsortin Toyotathan varmasti olisivat taloudellisia ja kestäviä, mutta niin pirun tylsiä ja tuosta ajettavuudesta varsinkin maantiellä en sitten tiedä. Saabia olen haaveillut sellaisen suhteellisen edullisesta hankintahinnasta ja hyvästä ajettavuudesta johtuen, mutta se ei nyt ihan niitä edullisimpia autoja ole ajaa.
Viime aikoina olen tosin vakavissani harkinnut myös Samaraa jo ihan siitä syystä koska kaikki muutenkin tuntuvat pilkkaavan Ladaa. Minulla kyllä riittäisi hermot ajella Ladalla. Lisäksi mitä nyt olen lukenut, niin kohtuullinen kulutus, suhteellisen hyvä ajettavuus maantiellä ja helppo huollettavuus ovat sellaisia seikkoja, jotka ovat Samarasta tehneet ihan varteenotettavan vaihtoehdon. Saahan noita ihan vähänajettuina alle tonnillakin.
No siinäpäs tuli tarinoitua, joten kysyn: Olenko minä seonnut lopullisesti päästäni vai onko Samara oikeasti ostamisen arvoinen? Ja vielä lisäkysymyksenä niille, jotka ovat noilla ensimmäisillä etuvetoisilla Escorteilla (mk3 tai mk4) ajaneet: Miten ne eroavat noin kaiken kaikkiaan Samarasta? Kun löytyy verrokkikohde niin on helpompi sitten puntaroida autonhankintaa.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Kannattaa.
Kysymys on vain siitä, että osaat valita oikean yksilön. Jos saat vielä ennen valintaasi mukaan jonkun Samarahenkilön, saatat tehdä tosi hyvätkin kaupat. Lue täältä kokemuksia, niitä on paljon. Mieluiten vielä sellaisilta, joilla on itsellä ollut sellainen.
Kysymys on vain siitä, että osaat valita oikean yksilön. Jos saat vielä ennen valintaasi mukaan jonkun Samarahenkilön, saatat tehdä tosi hyvätkin kaupat. Lue täältä kokemuksia, niitä on paljon. Mieluiten vielä sellaisilta, joilla on itsellä ollut sellainen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Oikean yksilön valinta taitaa koskea oikeastaan kaikkia käytettyjä autoja, eritoten kun on kyse halvemmista.Pavlovits kirjoitti:Kannattaa.
Kysymys on vain siitä, että osaat valita oikean yksilön. Jos saat vielä ennen valintaasi mukaan jonkun Samarahenkilön, saatat tehdä tosi hyvätkin kaupat. Lue täältä kokemuksia, niitä on paljon. Mieluiten vielä sellaisilta, joilla on itsellä ollut sellainen.

Tähän hätään en muita, että tuntisin ketään Samara-kuskia. Mutta noita kokemuksia olen kyllä lukenut paljon, sekä täällä että toisaalla. Paljonhan Samaraa on parjattu, kuinka moni niistä sitten oikeasti onkaan ajanut autolla. Yhä enempi olen vakuuttunut siitä, että Samaran voisin hommata kunhan sopiva yksilö tarpeeksi läheltä tulee vastaan (itse asiassa tuo Nettiauton halvin Samara ei olisi kaukana, mutta vähän epäilyttää kunto). Tosin tällaisen 195 cm pitkän henkilön sitten sopisi mahtua istumaankin. Kyllä minä tuohon Escorttiinkin sain itseni jotenkin kammettua, vaikka ajoasento ei mitään juhlaa ollutkaan.

Re: Kannattaako ostaa Samara?
Olen ajanut paljon MK 5 Escortilla ja koeajanut muutaman mk3:n ja mk4:n (ja mk1:n). MK4 on 5:ttä hieman huonompi ajaa ja meluisampi, kitinoitä ja nitinöitä riittää molemmissa. Sanoisin että kunnossa oleva Samara on yhtä hyvä ajaa kuin mk5 Escort, siis jopa 80-lukuisia escoja parempi. Aikalailla VW Golfin ajotuntuma siihen on Porschella kehitelty, tahallaan tai tahattomasti. Suuntavakavuudessa ei ole moittimista, ja sorateillä tai jääradalla on jopa hieman racing-tunnelmaa mukana.. Melua Samarassa on muoviosien kitinöistä ja nitinöistä johtuen enemmän kuin missään MK5 escossa ja vähintään yhtä paljon kuin yli 200 tkm ajetuissa mk3-4 escoissa, laadukkuuden tunnelma siis puuttuu mutta ei se ehkä haittaa. Escortit on sähköosiltaan yleensä toimivampia kuin Samara, mutta joissakin ellei kaikissa ei ruiskullisissa koneissa on ärsyttävän huonosti toimiva muuttuvakurkkuinen kaasari. Samarasta helpoiten itse huollettavia(?) on alkupään kaasaripelit ilman mitään tunnistimia ja saastehärpäkkeitä. 1500-kaasarikoneet alkaa vaan käydä vähiin, ja 1300 ei ainakaan parempaa suorituskykyä tai taloudellisuutta tarjoa mitä Escortin 1,4 (paremmin kyllä kulkee mitä 1300 escort). Ruiskukoneinen Samara 90-luvun puolivälistä eteenpäin on aika pirteä, ei pitäisi olla ongelmaa kulun suhteen. Axtec-järjestelmälliset 90-luvun alun mallit jättäisin väliin jos ei halua niiden hoitoon ja päästötesteissä jännittämisiin perehtyä. Samaraan on useimmat osat melko helppo vaihtaa itse, rakenne on selkeä. Osia voi tilata myös venäjäntuliaisaina muutamalta foorumilaiselta, jos Suomesta ei löydy. Escortin mk4:stä en tiedä miten vaikea oli huoltaa, mutta mk5:een oli lähes mahdoton vaihtaa itse edes öljynsuodatinta ilman nosturia, saati jakohihnaa. Pikkuvikoja ainakin siinä mk5 escortissa oli aika vähän minulla olevaan kaasari-Samaraan verrattuna, mutta ruostumisongelmaa oli pahastikin. Sekä mk3-4 Escort että ihan alkupään Samara näyttää minun silmiin jo retrolta. Ainakin Samara myös erottuu nykyään, se kun ei ole ollut kovin suosittu teiniauto lähivuosina kuten Escort oli. En osaa sanoa kumpaan jos kumpaankaan kannattaa päätyä kun auto on aina rahaa syövä sijoitus.
Lisäys vielä, että konepuoleltaan Samara on jopa lujempi kuin MK3-4 Escort, jos ei Escortin ikikestävää 1,3 Valencia -työntötankokonetta lasketa. CVH-koneet (ja tietenkin ne työntötankokoneet ehjänäkin) mitkä on säilyneet liikenteessä, tuntuu pitävän pahaenteistä raksutusta melkein aina, Samaroista harvemmin kuuluu hälyääntä koneista. Tilanne muuttui kun escorteihin alkoi saada lujempaa Zetec-moottoria 90-luvun malleihin, varsinkin 1,8 oli niissä tosi luja. Olin vähän samassa valintatilanteessa vuosi sitten, kun piti pelastaa (ilmaiseksi, kun ei kellekkään kelvannut) joko 45 tuhatta ajettu täysin ruosteeton -88 Samara, tai myöskin yhtä virheetön 50 tkm ajettu -86 1,3 Escort. Otin Samaran, mutta Escorttikin meni onneksi hyvään kotiin.
Lisäys vielä, että konepuoleltaan Samara on jopa lujempi kuin MK3-4 Escort, jos ei Escortin ikikestävää 1,3 Valencia -työntötankokonetta lasketa. CVH-koneet (ja tietenkin ne työntötankokoneet ehjänäkin) mitkä on säilyneet liikenteessä, tuntuu pitävän pahaenteistä raksutusta melkein aina, Samaroista harvemmin kuuluu hälyääntä koneista. Tilanne muuttui kun escorteihin alkoi saada lujempaa Zetec-moottoria 90-luvun malleihin, varsinkin 1,8 oli niissä tosi luja. Olin vähän samassa valintatilanteessa vuosi sitten, kun piti pelastaa (ilmaiseksi, kun ei kellekkään kelvannut) joko 45 tuhatta ajettu täysin ruosteeton -88 Samara, tai myöskin yhtä virheetön 50 tkm ajettu -86 1,3 Escort. Otin Samaran, mutta Escorttikin meni onneksi hyvään kotiin.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Ei kannata ostaa missään tapauksessa . Sehän voi mennä paremmin katsastuksesta läpi kuin Isän Volvo niin voi katketa suhteet isään ja sitä ei kannata tehdä.. Jos hyvä korisen löytää. Niin tekniikkaa on helppo pitää kotikonstein kunnossa... Tänään ajoin isäukon samaralla ja ergonomia huonompi kuin 110 sarjassa ja helinät paljon kovemmat...jos ruisku Samaran ostat niin ensimmäinen ostos listassa.. Ei ei korvatulpat vaan ajotietokone.. Jolla säästää jo ensimmäisessä vika nollauksessa .. Niitä saa ostettua kerhon sivuilta. Lada vaan on Mainettaan parempi.... Sanoo asioista paremmin tietävät mitä tahansa.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Pitäisi melkein joskus koeajaa joku 110, mielellään farmari (minusta komein korimalli niistä), jos siinä on yhtä hyvä ajettavuus kuin Samarassa ja meluja saatu vähemmäksi. Eipä taida 110:n hankintahintakaan olla paljoa tonnista yli, osaava voi löytää hyvänkin siihen hintaan. Samanlaista Lada-tunnelmaa ei ehkä saa mitä samarassa, kun on jo nykyauto kyseessä.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Isäni asuu Uudellamaalla ja ajaa Hyundailla, siihen siis en mene mitään sanomaan.
No sen enempää perhesuhteita setvimättä olen kyllä harkinnut myös tuota 110:aa. Lähinnä vain Saranaa mietin tuon suhteellisen helpon huollettavuuden kannalta, sillä kun jo säästää pitkän pennin varsinkin kun lähipiirissä on autonasentajataustaa ja muutenkin moottorien kanssa touhunneita henkilöitä, unohtamatta toki niitä tiloja joissa voi sitten näitä huolto- ja korjausoperaatioita tehdä. Mutta jos 110 on korjattavuudeltaan samaa tasoa Samaran kanssa, niin miksei sitten sitäkin?
Tuohon kuukauden ajokokemukseen tuolla Escortilla nojaten voin sanoa, että nitinät ja helinät eivät haittaa. Eikä sen liiemmin kova sisämelukaan. Ergonomia toki voi olla niin ja näin, mutta jos penkin saa taakse ja ajoasennon suhteellisen pystyyn, niin ei sekään ole suuri este. Kunhan bensaa ei kulu Saabia enemmän ja huolto- sekä korjaustyöt on helppo tehdä.
PS: Auto on aina melkoinen kustannusreikä, siksi en sitä vielä hankikaan. Mutta kun aloitan opiskelut yliopistossa ja sinne sitten pitää kulkea, auto alkaa olla varsin varteenotettava vaihtoehto, koska lippujen hinnat ovat sen verta suolaiset eikä sinne hakemani alan laitoksellekaan ole suoraa bussiyhteyttä täältä, mikä sitten tietää vaihtoa. Autolla sinne ajaisi täältä vartissa, mutta bussilla kestäisi jopa yli tunti. Siinä motiivia auton hankintaan.

No sen enempää perhesuhteita setvimättä olen kyllä harkinnut myös tuota 110:aa. Lähinnä vain Saranaa mietin tuon suhteellisen helpon huollettavuuden kannalta, sillä kun jo säästää pitkän pennin varsinkin kun lähipiirissä on autonasentajataustaa ja muutenkin moottorien kanssa touhunneita henkilöitä, unohtamatta toki niitä tiloja joissa voi sitten näitä huolto- ja korjausoperaatioita tehdä. Mutta jos 110 on korjattavuudeltaan samaa tasoa Samaran kanssa, niin miksei sitten sitäkin?
Tuohon kuukauden ajokokemukseen tuolla Escortilla nojaten voin sanoa, että nitinät ja helinät eivät haittaa. Eikä sen liiemmin kova sisämelukaan. Ergonomia toki voi olla niin ja näin, mutta jos penkin saa taakse ja ajoasennon suhteellisen pystyyn, niin ei sekään ole suuri este. Kunhan bensaa ei kulu Saabia enemmän ja huolto- sekä korjaustyöt on helppo tehdä.
PS: Auto on aina melkoinen kustannusreikä, siksi en sitä vielä hankikaan. Mutta kun aloitan opiskelut yliopistossa ja sinne sitten pitää kulkea, auto alkaa olla varsin varteenotettava vaihtoehto, koska lippujen hinnat ovat sen verta suolaiset eikä sinne hakemani alan laitoksellekaan ole suoraa bussiyhteyttä täältä, mikä sitten tietää vaihtoa. Autolla sinne ajaisi täältä vartissa, mutta bussilla kestäisi jopa yli tunti. Siinä motiivia auton hankintaan.

Re: Kannattaako ostaa Samara?
Jos Saab vie sen huhutut 10 litraa sadalle kaasariversiona, niin siihen ei mikään etuvetolada pysty kuin huudattamalla. 1500i -Samaran kulutus on niiden tylsien Corolloitten luokkaa, 5,5-7 litraa sadalle. 1300 kaasari vie aavistuksen runsaammin ainetta, kun kaasupoljinta joutuu ylämäissä survomaan enemmän. 110 on melkein sama kuin Samara perustaltaan, 80-luvun malleihin nähden toki on "teknisempi".
Re: Kannattaako ostaa Samara?
8 venttiilinen Samara ja 110 90% sama kakka eri paketissa.. Samaraan hyvä regaron penkki tai vastaava .. Uudet sassit joka joka nurkkaan ja ralliratti. Takaveto ladan peltivanteet pyöreä reikäinen malli tai 14tuuman valuvanteet. isukilla on istuu tosihyvin... Kun maalipinta kunnossa on.
Jos kavereissa autonasennus taitoisia niin kuin kirjoitit.. Ja kaverit ei katso ladaa kuin halpaa makkaraa.. Niin silloin sinulla ei ole ongelmia ladan kanssa.. Ladan kun sisäistää elämäänsä.... Se on kuin kalastus. Joko sitä rakastaa tai vihaa.. Olisittepa eilen kun kävin tankkaamassa 110 niin 4ukkoa katsoi kun tein lähtöä niin ladalle ei tullut ramppikuumetta vaan pelasi kuin unelma...
Jos kavereissa autonasennus taitoisia niin kuin kirjoitit.. Ja kaverit ei katso ladaa kuin halpaa makkaraa.. Niin silloin sinulla ei ole ongelmia ladan kanssa.. Ladan kun sisäistää elämäänsä.... Se on kuin kalastus. Joko sitä rakastaa tai vihaa.. Olisittepa eilen kun kävin tankkaamassa 110 niin 4ukkoa katsoi kun tein lähtöä niin ladalle ei tullut ramppikuumetta vaan pelasi kuin unelma...
Viimeksi muokannut t tulppu, 19.3.2013 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Eilen tuli koeajettua yksi 111-farmari, mutta oli sen verran vikaa hintaansa nähden että jäi ostamatta. Ajettavuus oli kyllä ihan hyvä. Kori oli vähän löysä, mutta se lienee farmariautossa ihan ominaisuus. Tekniikaltaanhan nuo ovat aika lailla samaa tavaraa Samaran kanssa, ja isommat eroavaisuudet löytyvät sitten korista. Edelleen itse etsin kohtuuhintaista 111-farmaria. Tuo eilen koeajamani yksilö oli muutama tunti koeajon jälkeen jo kelvannut jollekin, kun katosi nettiautosta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kannattaako ostaa Samara?
5x MK4 Escortin (ja 1x MK2 Orionin, sama vekotin mutta porrasperäinen) ja 10x Samaran omistaneena voisin sanoa että ajettavuuden takia ei kannata vaihtaa, ovat hyvin samantyylisiä pelejä, itse pidän molemmista
MK5 Esco onkin jo huonompi, MK5B taas parempi, MK6 ei ole kokemuksia.
192 senttisenä sekä Samara että MK4 Escort ovat kuskinpukilla ahtaita.

192 senttisenä sekä Samara että MK4 Escort ovat kuskinpukilla ahtaita.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Kannattaako ostaa Samara?
Mulla 110 farmari. Auton perässä lukee niin ja ohjekirjassa...
Olin smopin kanssa kattomassa ladaa ja ei oltu ladaa yritetty yhtään pitää kunnossa vain ajettu. Yksi ruostepaikka oli korjattu mutta mistään ei näkynyt että koskaan olisi yritetty korjata maalivikoja. Tai muitakaan hommia. Hyvää oli uusi akku ehkä stereot. Renkaat ajettavat. Istuimet vaikutti hyville ajetuista kilometreistä huolimatta.....
Olin smopin kanssa kattomassa ladaa ja ei oltu ladaa yritetty yhtään pitää kunnossa vain ajettu. Yksi ruostepaikka oli korjattu mutta mistään ei näkynyt että koskaan olisi yritetty korjata maalivikoja. Tai muitakaan hommia. Hyvää oli uusi akku ehkä stereot. Renkaat ajettavat. Istuimet vaikutti hyville ajetuista kilometreistä huolimatta.....
Re: Kannattaako ostaa Samara?
No se Escort olikin lainassa harjaannuttaakseni manuaalivaihteisen käsittelytaitoja, tuo Volvo kun on automaattivaihteinen. Pidempään minä olisin sen pitänytkin kun ihmeesti se tuo vapautta kun ei tarvitse olla riippuvainen viisihenkisen talouden ainoasta autosta. Kylmällä koneella ajo tuolla Escortilla kyllä on kidutusta kankeine vaihteenvaihtamisine ja ohjauksineen, mutta koneen lämmettyä sekin menettelee. Joku aika sitten perheen kakkosautona oli farmarimallinen MK6 Escort, jossa kyllä vikoja piisasi. Ruoste oli aika paha ongelma ja polttoaineletkukin pääsi vuotamaan kesken ajon noin alkajaisiksi. Taloudellinen autohan se kyllä oli mutta siihen se sitten jäikin. Myytiin muutamalla satasella ja ostaja löytyi heti parin tunnin sisällä ilmoituksen laittamisesta.mikko853 kirjoitti:5x MK4 Escortin (ja 1x MK2 Orionin, sama vekotin mutta porrasperäinen) ja 10x Samaran omistaneena voisin sanoa että ajettavuuden takia ei kannata vaihtaa, ovat hyvin samantyylisiä pelejä, itse pidän molemmistaMK5 Esco onkin jo huonompi, MK5B taas parempi, MK6 ei ole kokemuksia.
192 senttisenä sekä Samara että MK4 Escort ovat kuskinpukilla ahtaita.
No jos minä sain Escortilla ajoasennosta ihan siedettävän (ts nilkat ei joudu koetukselle) niin eiköhän sama luonnistu Samarallakin.

PS: Mikäli minä sellaisen siis innostun ylipäätänsä hommaamaan. Tai kenties jopa sen 110:en, mutta jos ylipäätänsä etuvetoisen Ladan hommaan niin se on sitten sen teknisen yksinkertaisuuden ja selkeyden vuoksi (eli mielellään ei ylimääräisiä sähköhärpäkkeitä).
Re: Kannattaako ostaa Samara?
En omista, mutta suosittelen. Vakavasti ja vahvasti.
Ehdotan lukemaan autolehtien testejä Samarasta. Tai no, eihän noiden maksettujen miehien mielipiteitä voi suositella, mutta luet kumminkin joten tsekkaappa AI:n Ladasivuston tarjonta. Niin ja kaipa tämäkin jotain kertoo.
Ladisteille naureskelu alkaa kyllä olemaan historiaa. Takavetoisille nostetaan jo peukkua, etuvetoiset saattavat joskus kuulla ajoneuvostaan hyvää ja huonoa. Ymmärrys yksinkertaisuuden olevan toimivuutta ja luotettavuutta on minulla vahvistunut Ladan myötä. Jatkuvasti kuulee huonoja uutisia uusien autojen rintamalta, milloin merkkihuollossa raiskataan asiakkaan rahat ja auto, milloin joku automalli vedetään takaisin tehtaalle vaikkapa putoilevien rattien takia, hirvittää ihan kuulla näitä juttuja! Ladat ovat kaikenlisäksi rakas harrastus, jota voi harrastaa monella tapaa omien tilojen, mahdollisuuksien ja ajan mukaan.
Onnittelen sinua siis jo etukäteen hyvästä ostoksesta sekä toivottamaan sinut tervetulleeksi joukkoomme, mikäli päädyt löytämään itsellesi hyväkuntoisen Samaran. Foorumi on täynnä kokemusketjuja Samaroista, joten pyytäisin sinua lukemaan niitä mahdollisimman paljon ennen lopullisen päätöksen tekoa.
Enkä nyt tarkoita etteikö muita hyviä autoja ole olemassakaan. Esimerkiksi escortti tuntuu olevan myös oikein kelpo peli. Näissä asioissa ei ole mitään kultaista totutta. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Päätös on loppupeleissä sinun, ja sinun sen kanssa on elettävä. Onnea peliin!
Ehdotan lukemaan autolehtien testejä Samarasta. Tai no, eihän noiden maksettujen miehien mielipiteitä voi suositella, mutta luet kumminkin joten tsekkaappa AI:n Ladasivuston tarjonta. Niin ja kaipa tämäkin jotain kertoo.
Ladisteille naureskelu alkaa kyllä olemaan historiaa. Takavetoisille nostetaan jo peukkua, etuvetoiset saattavat joskus kuulla ajoneuvostaan hyvää ja huonoa. Ymmärrys yksinkertaisuuden olevan toimivuutta ja luotettavuutta on minulla vahvistunut Ladan myötä. Jatkuvasti kuulee huonoja uutisia uusien autojen rintamalta, milloin merkkihuollossa raiskataan asiakkaan rahat ja auto, milloin joku automalli vedetään takaisin tehtaalle vaikkapa putoilevien rattien takia, hirvittää ihan kuulla näitä juttuja! Ladat ovat kaikenlisäksi rakas harrastus, jota voi harrastaa monella tapaa omien tilojen, mahdollisuuksien ja ajan mukaan.
Onnittelen sinua siis jo etukäteen hyvästä ostoksesta sekä toivottamaan sinut tervetulleeksi joukkoomme, mikäli päädyt löytämään itsellesi hyväkuntoisen Samaran. Foorumi on täynnä kokemusketjuja Samaroista, joten pyytäisin sinua lukemaan niitä mahdollisimman paljon ennen lopullisen päätöksen tekoa.
Enkä nyt tarkoita etteikö muita hyviä autoja ole olemassakaan. Esimerkiksi escortti tuntuu olevan myös oikein kelpo peli. Näissä asioissa ei ole mitään kultaista totutta. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Päätös on loppupeleissä sinun, ja sinun sen kanssa on elettävä. Onnea peliin!
Re: Kannattaako ostaa Samara?
Alkaa oikeasti tuntua hiljalleen siltä, että Samaran aion ostaa ensiautoksi, sillä se tuntuu olevan ehkä paras kompromissi ajettavuutta, taloudellisuutta ja helppohuoltoisuutta, unohtamatta edullista hankintahintaa. Pitkään mietin Saabin ostoa sillä niitä on ollut muutamakin kappale perheessä ja ovat tarjonneet mukavaa ajoa kaiken kaikkiaan, mutta kallistuvan bensiinin maailmassa se ei olekaana kovin houkutteleva vaihtoehto.
Vastapäässä olisi sitten japanilaiset, jotka lienee ihan huolettomia ja taloudellisia pelejä, mutta kieltämättä vähän tylsiä ja taloudellisuuden vastapainona ovat sitten heikonpuoleiset ajo-ominaisuudet (toki isommat autot siellä Japanissakin ovat ihan mukavia, mutteivät välttämättä enää kovin taloudellisia). Ranskalaisista ja italiaanoista en sen liiemmin osaa sanoa, lienevät osaavan asiansa pikkuautopuolella mutta jonkun aikaa meillä oli joku 80-90-luvun farmari-Pösö ja ei tule toiste.
Sitten jää Saksa jäljelle. Tonnin hintaluokassa on paljon tarjolla Fordeja. Mondeolla olen ajanut, sekä vähän vanhemmalla että uudemmalla, enkä oikein tykkää jäykkätoimisesta kaasusta ja kulutuskaan tuskin on kovin pieni, vaikka mukava autohan se on ajaa muuten. Escorteista on puhuttu, Fiesta on aika nuhapumppu. Sierra olisi helppohoitoinen ainakin isäpuolen kokemusten perusteella, mutta takavetoisuus ja suurehko kulutus eivät houkuttele (siksi olenkin miettimässä ensisijaisesti etuveto-Ladaa, vaikka olisihan tuollainen nappisilmä siisti auto ajella). Saksalaisia premium-merkkejä ei saa tarpeeksi taloudellisina tuossa hintaluokassa, paitsi ehkä jonkun dieselin mutta ei huvita maksella käyttöveroja. Volkkari jää jäljelle, ja paljonhan sitä kakkoskoppaista Golffia ja sisarmalli Jettaa on tarjolla, mikä on taloudellinen ja hyvä ajettava (helppohuoltoinenkin lienee?) mutta niilläkin jo alkaa olla kiitettävästi kilometrejä mittarissa. Toki jos tarpeeksi hyväkuntoinen ja kohtuu ajettu kakkoskopan Golf/Jetta löytyy niin mikäpäs sitä estäisi sitä ostamasta.
Tuossa nyt vähän analysointia omista ajatuksista. Jos minulla olisi rahaa, niin ostaisin varmaan samanlaisen Audi A3:n dieselillä, millä autokoulussa ajoin viimeisimmät tunnit. Mutta kun sitä rahaa ei ole silmittömästi käytettävissä. Tonnin hintaluokassa taidan kuitenkin päätyä siihen Samaraan, sillä tuolla alussa mainitun ajettavuuden, helppohuoltoisuuden ja taloudellisuuden muodostaman kompromissin lisäksi sillä kyllä erottuu (joko edukseen tai ei), ja takuulla ei ole autohenkisestä keskustelusta puutetta sen jälkeen. Kakkoskopan Golf, joka siis lienee näin realistisesti ajateltuna varteenotettavin vaihtoehto, ei kykene samaan.
"Ostin kakkoskoppasen Golffin"
"Aha..."
"Ostin Samaran"
"No niin, nyt se on seonnut lopullisesti"

Vastapäässä olisi sitten japanilaiset, jotka lienee ihan huolettomia ja taloudellisia pelejä, mutta kieltämättä vähän tylsiä ja taloudellisuuden vastapainona ovat sitten heikonpuoleiset ajo-ominaisuudet (toki isommat autot siellä Japanissakin ovat ihan mukavia, mutteivät välttämättä enää kovin taloudellisia). Ranskalaisista ja italiaanoista en sen liiemmin osaa sanoa, lienevät osaavan asiansa pikkuautopuolella mutta jonkun aikaa meillä oli joku 80-90-luvun farmari-Pösö ja ei tule toiste.
Sitten jää Saksa jäljelle. Tonnin hintaluokassa on paljon tarjolla Fordeja. Mondeolla olen ajanut, sekä vähän vanhemmalla että uudemmalla, enkä oikein tykkää jäykkätoimisesta kaasusta ja kulutuskaan tuskin on kovin pieni, vaikka mukava autohan se on ajaa muuten. Escorteista on puhuttu, Fiesta on aika nuhapumppu. Sierra olisi helppohoitoinen ainakin isäpuolen kokemusten perusteella, mutta takavetoisuus ja suurehko kulutus eivät houkuttele (siksi olenkin miettimässä ensisijaisesti etuveto-Ladaa, vaikka olisihan tuollainen nappisilmä siisti auto ajella). Saksalaisia premium-merkkejä ei saa tarpeeksi taloudellisina tuossa hintaluokassa, paitsi ehkä jonkun dieselin mutta ei huvita maksella käyttöveroja. Volkkari jää jäljelle, ja paljonhan sitä kakkoskoppaista Golffia ja sisarmalli Jettaa on tarjolla, mikä on taloudellinen ja hyvä ajettava (helppohuoltoinenkin lienee?) mutta niilläkin jo alkaa olla kiitettävästi kilometrejä mittarissa. Toki jos tarpeeksi hyväkuntoinen ja kohtuu ajettu kakkoskopan Golf/Jetta löytyy niin mikäpäs sitä estäisi sitä ostamasta.
Tuossa nyt vähän analysointia omista ajatuksista. Jos minulla olisi rahaa, niin ostaisin varmaan samanlaisen Audi A3:n dieselillä, millä autokoulussa ajoin viimeisimmät tunnit. Mutta kun sitä rahaa ei ole silmittömästi käytettävissä. Tonnin hintaluokassa taidan kuitenkin päätyä siihen Samaraan, sillä tuolla alussa mainitun ajettavuuden, helppohuoltoisuuden ja taloudellisuuden muodostaman kompromissin lisäksi sillä kyllä erottuu (joko edukseen tai ei), ja takuulla ei ole autohenkisestä keskustelusta puutetta sen jälkeen. Kakkoskopan Golf, joka siis lienee näin realistisesti ajateltuna varteenotettavin vaihtoehto, ei kykene samaan.
"Ostin kakkoskoppasen Golffin"
"Aha..."
"Ostin Samaran"
"No niin, nyt se on seonnut lopullisesti"
