
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kun ottaa tavaksi tarkastaa myös vararenkaan ilmanpaineen aina, kun vaihtaa kumit, niin sitten on siinäkin aina ilmaa. Ei se hirveän iso homma ole. Siinä se hoituu samalla, kun kaivaa sen tunkin sieltä renkaan vierestä.
Tuleepa kohta taas ajettuakin 110:ä, kun menen vaihtamaa isälle renkaat. Auto on isän kotona, mutta talvirenkaat kesämökillä. Isä ollut vähän huonossa kunnossa, eikä jaksa itse.
Oliko se ohje lisätä 0,2 bar yli mitattuna lämpimässä tallissa. Eli jos talvirenkaat ovat seisseet kylmässä varastossa, ja mittaus tehdään ulkona, niin oikea paine on silloin 1,9?
Tuleepa kohta taas ajettuakin 110:ä, kun menen vaihtamaa isälle renkaat. Auto on isän kotona, mutta talvirenkaat kesämökillä. Isä ollut vähän huonossa kunnossa, eikä jaksa itse.
Oliko se ohje lisätä 0,2 bar yli mitattuna lämpimässä tallissa. Eli jos talvirenkaat ovat seisseet kylmässä varastossa, ja mittaus tehdään ulkona, niin oikea paine on silloin 1,9?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Tuo Lada 110:n huomio renkaiden merkkaamisesta on aivan totta.Jos pyörimissuuntaa nastarenkaassa vaihdetaan niin seurauksena on nastan herkempi irtoaminen koska nasta kaivaa omanlaisensa epäsymmetrisen kolon jossa se ajon aikana liikkuu kun nasta kohtaa tien.
Tuosta lämmityslaitteesta vielä.Osasyy lämmityslaitteen tehoon on se kuinka nopeasti auto lämpenee liikkeelle lähdettäessä.Nykyiset vähäruokaiset ruiskut on kehitetty kuluttamaan vähän polttoainetta,joten niiden lämmöntuottokin on vähäisempi.Toinen syy on kait se että onko Ladassa enää niitä tehokkaita kuparikennoja vai ei.Kolmas on kait se että kuinka hyvin servomoottori sulkee ilmaläpän ja kaikki ilma kulkee kennon läpi,eikä falskausta tapahdu?Kun tuntee venäläiset toleranssit ja tiivisteet jää pieni epäilyksen siemen.
Tuosta lämmityslaitteesta vielä.Osasyy lämmityslaitteen tehoon on se kuinka nopeasti auto lämpenee liikkeelle lähdettäessä.Nykyiset vähäruokaiset ruiskut on kehitetty kuluttamaan vähän polttoainetta,joten niiden lämmöntuottokin on vähäisempi.Toinen syy on kait se että onko Ladassa enää niitä tehokkaita kuparikennoja vai ei.Kolmas on kait se että kuinka hyvin servomoottori sulkee ilmaläpän ja kaikki ilma kulkee kennon läpi,eikä falskausta tapahdu?Kun tuntee venäläiset toleranssit ja tiivisteet jää pieni epäilyksen siemen.
Polttoainemittarin valo syttyi palamaan ja kävin tankkaamassa.Tankkiin mahtui 32,5 litraa.Koska tankin tilavuus on 43 litraa oli tankissa 10,5litraa kun valo syttyi.Ohjekirjan mukaan varalla oleva polttoainemäärä on 4....6,5 l.Hyvä tietää että autolla ajaa vielä 150km,ennenkuin polttoaine on loppu.Tämä osoittaa,että Ladojen polttoainemittarit ja -varoitusvalot ovat aina olleet viitteellisiä.
Kirjattakoon nyt tännekin, että itselläni tuli varsin ikävä, ja kallis, kokemus tuosta ajotietokoneen asennuksesta. Pidän itseäni melko tottuneena autojen kanssa säheltäjänä, jos en nyt minään mestarinakaan niin ainakaan useimmiten en ole mitään onnistunut rikkomaan.
No, tuotin tutulla Venäjältä BK-10:n, hänen kommelluksensa vuoksi hintaa tuli aika paljon enemmän kuin noilla kerhon koneilla, mutta se on toinen juttu. Laitoin vempaimen paikalleen niin kuin ohjeen mukaan piti (auto siis Euro-2 16V) ja aluksi homma näytti toimivan ihan hyvin.
Seuraavana päivänä ajoin hakemaan vaimoa töistä, hänellä oli oikein kiirekin johonkin. Huomasin jo lähtiessäni, että BK-10:n näytöstä on pimentynyt yksi segmentti. Matkalla ihmettelin, että mikäs ääni tuo vislaus on, ihan kuin olisi ollut ajonestolaite. Onneton menin sammuttamaan auton vaimon työpaikan pihassa - ja siihen jäätiin. Ajonesto ei ottanut vastaan avaintani lainkaan. Hätäpäissäni purin autoa jonkin verran, mutta ongelma ei ratkennut ennen kuin tuotatin veljellä sen punaisen koodiavaimen ja opetin avaimet uudestaan. Vielä toisen kerran samana iltana startti alkoi prenkkaamaan, syyksi paljastui Konelan asentama kaksoiskäynnistyksen esto jonka tekninen toteutus oli vähintään kyseenalainen, olin sitä onnistunut sohimaan jotenkin hätäpäissäni.
Seuraavana päivänä yritin sitten laittaa tuota relehässäkkää kuntoon ja vaihtelin liittimiäkin sinne, lopputuloksena se, että auto ei enää lähtenyt käyntiin lainkaan (ajonesto toimi jotenkin tässä vaiheessa vielä). No, Vazili kerhon IRC-kanavalta tarjosi apuaan ja fiksaili nuo Konelan ala-arvoiset viritelmät, auto tuntui taas toimivan. Kunnes...
Seuraavana päivänä piti ajaa 50 km:n päähän (onneksi sinne suuntaan missä Ladaani muutenkin huollatan
). Matkan ollessa jo lähes lopuillaan ajonesto alkoi taas vinkua. BK-10:n näyttö alkoi räpsyttää nopeusnäytön ja ----:n välillä samassa tahdissa. Auto oli pakko sammuttaa, ja siihen se taas jäi. Lainasin sitten isän autoa ja kävin kotonani hakemassa punaisen avaimen - ei apua, auto ei enää käynnistynyt ollenkaan. Siispä auto köyden jatkoksi ja huoltoon. Pahaksi onnekseni paikallisessa huollossa oli melkein viikon jono, ennen kuin autolle voitiin mitään tehdä. Sen jälkeenkin tuli vielä ongelmia, kun ensimmäinen Deltan lähettämä ajonestoboksi oli jo tullessaan viallinen. Lopulta kuitenkin löytyi toimiva laite ja auto saatiin käyntiin. Olen sen jälkeen ajellut toista sataa kilometriä tässä, ei ole kiukunnut ainakaan vielä uudelleen. Tietokonetta en ole takaisin laittamassa, ainakaan tuota samaa kappaletta.
Näyttää siis mitä ilmeisimmin siltä, että viallinen BK-10 rikkoi ajonestolaitteen. Asennus on niin yksinkertainen, ettei siinä luulisi olevan sijaa noin isolle virheelle, etenkin kun tarkistin kytkennät yleismittarilla. Niin tai näin, koko homma maksoi minulle n. 400 euroa + koneen hinnan, ja tässäkin määrässä oli runsaasti puoli-ilmaista työtä ja huoltoliikkeen sympatiaa...
No, tuotin tutulla Venäjältä BK-10:n, hänen kommelluksensa vuoksi hintaa tuli aika paljon enemmän kuin noilla kerhon koneilla, mutta se on toinen juttu. Laitoin vempaimen paikalleen niin kuin ohjeen mukaan piti (auto siis Euro-2 16V) ja aluksi homma näytti toimivan ihan hyvin.
Seuraavana päivänä ajoin hakemaan vaimoa töistä, hänellä oli oikein kiirekin johonkin. Huomasin jo lähtiessäni, että BK-10:n näytöstä on pimentynyt yksi segmentti. Matkalla ihmettelin, että mikäs ääni tuo vislaus on, ihan kuin olisi ollut ajonestolaite. Onneton menin sammuttamaan auton vaimon työpaikan pihassa - ja siihen jäätiin. Ajonesto ei ottanut vastaan avaintani lainkaan. Hätäpäissäni purin autoa jonkin verran, mutta ongelma ei ratkennut ennen kuin tuotatin veljellä sen punaisen koodiavaimen ja opetin avaimet uudestaan. Vielä toisen kerran samana iltana startti alkoi prenkkaamaan, syyksi paljastui Konelan asentama kaksoiskäynnistyksen esto jonka tekninen toteutus oli vähintään kyseenalainen, olin sitä onnistunut sohimaan jotenkin hätäpäissäni.
Seuraavana päivänä yritin sitten laittaa tuota relehässäkkää kuntoon ja vaihtelin liittimiäkin sinne, lopputuloksena se, että auto ei enää lähtenyt käyntiin lainkaan (ajonesto toimi jotenkin tässä vaiheessa vielä). No, Vazili kerhon IRC-kanavalta tarjosi apuaan ja fiksaili nuo Konelan ala-arvoiset viritelmät, auto tuntui taas toimivan. Kunnes...
Seuraavana päivänä piti ajaa 50 km:n päähän (onneksi sinne suuntaan missä Ladaani muutenkin huollatan

Näyttää siis mitä ilmeisimmin siltä, että viallinen BK-10 rikkoi ajonestolaitteen. Asennus on niin yksinkertainen, ettei siinä luulisi olevan sijaa noin isolle virheelle, etenkin kun tarkistin kytkennät yleismittarilla. Niin tai näin, koko homma maksoi minulle n. 400 euroa + koneen hinnan, ja tässäkin määrässä oli runsaasti puoli-ilmaista työtä ja huoltoliikkeen sympatiaa...
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Mitenkähän sitä ajonestolaitetta sillä punaisella koodiavaimella "opetetaan".Sitä ei ole neuvottu käyttöohjekirjassakaan?Tällaisista asioista olen pihalla kuin lumiukko.Tähän mennessä kun itse on ollut kävelevä ajonestolaite.
Vielä noista renkaiden pidosta.Tänään havaitsin että kiihdytyksissä Lada 110 peittoaa liukkaalla tiellä monet kalliimmat ,ties millä kalliilla elektronisilla härveleillä varustetut autot.Syynä on kait auton kevyt paino,Pirellien kympin arvoinen pito,hyvä alusta ja kierrosherkkä moottori.Kai sillä kaasun painajallakin on osuutensa asiassa.Kun on parikymmentä vuotta ajanut ainoastaan käytetyilä talvirenkailla niin kai sitä jotain kitkastakin oppii!

Vielä noista renkaiden pidosta.Tänään havaitsin että kiihdytyksissä Lada 110 peittoaa liukkaalla tiellä monet kalliimmat ,ties millä kalliilla elektronisilla härveleillä varustetut autot.Syynä on kait auton kevyt paino,Pirellien kympin arvoinen pito,hyvä alusta ja kierrosherkkä moottori.Kai sillä kaasun painajallakin on osuutensa asiassa.Kun on parikymmentä vuotta ajanut ainoastaan käytetyilä talvirenkailla niin kai sitä jotain kitkastakin oppii!


Laitoin tuonne Tekniset Kysymykset -alueelle juttua ajonestolaitteesta, sain huollosta mukaani Konelan huoltomuistion sivuja aiheesta.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Tänään aamulla oli kuljettajan lukkomekanismi hiukan jäässä ja lukolta lähtevä holkki irtosi oven sisällä taas.Hittoon nuo muoviviritykset.Tuollainen systeemi kun kerran irtoaa täytyy keksiä jotain uutta.Käytän autoa jossakin pienkorjaamossa ja samalla vaihdatan öljyt kun edellisestä vaihdosta on vuosi.Kun on taivas vaan auton kattona,niin enpä rupea lumikinoksessa ryömimään 

Tilasin ajan pienkorjaamoon.Lupasi katsoa oven vikaa jonka jo kerran korjasin.Oli hiukan mielissään neuvoista.Tänään jouduin tekemään ennakoimattoman kylmäkäynnistyksen,jota en mielelläni tee.Hyvinhän se tietysti lähti.Lämmön nousu oli nurkka-ajossa verkkaista.Kokeilin avata kuljettajan puoleista sähköikkunaa.Kun näin ovipahvin taipuvan niin usko loppui ja painoin sulje-nappulaa.Lasihan jäätyy lähes aina oven ulkopuoleisesta tiivisteestä,joka on vaakasuorassa lasia vasten.Kun sen putsaa niin lasinkin pitäisi toimia.Autolla tulee nykyisin ajettua todella vähän kun kuljen metrolla työmatkat.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kävin maanantaina vaihtamassa isän 110 Sedaniin nastarenkaat ja ulkoilutin samalla vähän autoa. Isällä on aikaisemmin ollut pari Samaraa. Hän on näemmä niin tottunut siihen Samaran ratti sylissä asentoon, että oli tässänkin laskenut sen aivan ala-asentoon.
Lämmityslaitteen lämmönvalitsinta pystyi pitämään vain ääriasennoissa, täysin kylmässä tai täysin kuumassa. Muissa asennoissa kuului jostakin takaa
kummaa meteliä. Voikohan ääni tulla kaiuttimesta? Siis häiriö vai kuulostiko se vain siltä, että tulisi takaa, mutta todellisuudessa tulikin jostain muualta. On kuulemma vaivannut jo jonkun aikaa.
Lämmityslaitteen lämmönvalitsinta pystyi pitämään vain ääriasennoissa, täysin kylmässä tai täysin kuumassa. Muissa asennoissa kuului jostakin takaa

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tervehdys aksu
kuuntelemasi ääni tulee katossa olevasta termostaatti kotelosta ja tarkemmin sanottuna sielä olevan puhaltimen moottorista
kyseinen termostaattikotelo irtoaa vetämällä ja siinä on kaksi johto liitintä jotka irtoavat vatämällä
sen jälkeen ruuvimensselillä kangottamalla saat termostaattiyksikön auki
ota jotain crc tai vastaavaa ohutta öljyä ja ruiskuta sen pienen sähkömoottorin suojakumin välistä moottoriin
kokoa päinvastaisessa järjestyks3essä ja nauti äänettöpmästä autosta
( ääni oli todella inhottava ja minultakin meni muutama päivä että löysin äänen aiheuttajan )
kuuntelemasi ääni tulee katossa olevasta termostaatti kotelosta ja tarkemmin sanottuna sielä olevan puhaltimen moottorista
kyseinen termostaattikotelo irtoaa vetämällä ja siinä on kaksi johto liitintä jotka irtoavat vatämällä
sen jälkeen ruuvimensselillä kangottamalla saat termostaattiyksikön auki
ota jotain crc tai vastaavaa ohutta öljyä ja ruiskuta sen pienen sähkömoottorin suojakumin välistä moottoriin
kokoa päinvastaisessa järjestyks3essä ja nauti äänettöpmästä autosta
( ääni oli todella inhottava ja minultakin meni muutama päivä että löysin äänen aiheuttajan )
Tuo Pressan mainitsema tieto termostaattikotelon puhaltimesta oli kullanarvoinen ja helposti hoidettava asia.Täysin kylmässä ja täysin lämpimässä asennossa puhalinta ei tietenkään tarvitse kun termostaatin ei tarvitse tarkkailla auton sisälämpötilaa.Entä jos puhallin pysähtyy kokonaan ja lämpö jää termostaatin sisälle kuin "taskuun"? Silloin normaaleissa lämmittimen asennossa auto jää normaalia kylmemmäksi kun termostaatti antaa väärää tietoa ilmaläpän ohjaukselle.Olisikohan tässä yksi syy kun sanovat 110:n lämpiävän huonosti?
Kävin ostamassa öljyt moottoriin.Öljynvaihdosta on vuosi ja kilometrejä noin 10 000.Mobil ykkösen valitsin.Ei halpa,mutta hyvä uudehkolle moottorille.Myyjä kysyi että 1,5 vaiko 2,0 litran koneelle se suodatin pitäisi olla?Sanoin,että käsittääkseni kahden litran koneella 110:aa ei ole ollenkaan myyty Suomessa.
Kävin ostamassa öljyt moottoriin.Öljynvaihdosta on vuosi ja kilometrejä noin 10 000.Mobil ykkösen valitsin.Ei halpa,mutta hyvä uudehkolle moottorille.Myyjä kysyi että 1,5 vaiko 2,0 litran koneelle se suodatin pitäisi olla?Sanoin,että käsittääkseni kahden litran koneella 110:aa ei ole ollenkaan myyty Suomessa.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ja vanhat takapotkuLadat ne vasta opettaakin sitä kaasun käyttöä.Jaska HKI kirjoitti:Mitenkähän sitä ajonestolaitetta sillä punaisella koodiavaimella "opetetaan".Sitä ei ole neuvottu käyttöohjekirjassakaan?Tällaisista asioista olen pihalla kuin lumiukko.Tähän mennessä kun itse on ollut kävelevä ajonestolaite.
Vielä noista renkaiden pidosta.Tänään havaitsin että kiihdytyksissä Lada 110 peittoaa liukkaalla tiellä monet kalliimmat ,ties millä kalliilla elektronisilla härveleillä varustetut autot.Syynä on kait auton kevyt paino,Pirellien kympin arvoinen pito,hyvä alusta ja kierrosherkkä moottori.Kai sillä kaasun painajallakin on osuutensa asiassa.Kun on parikymmentä vuotta ajanut ainoastaan käytetyilä talvirenkailla niin kai sitä jotain kitkastakin oppii!![]()
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)