Kylmäkäynnistys kammella
Kylmäkäynnistys kammella
olen hommannu ladan.Sitä parasta mallia eli 1200l jossa on mahollisuus veivin pyörittelyyn etupäässä. Miten kannattaa toimia jos aikoo käynnistää sen veivillä vai onko se etes mahollista. Jos jollakin on kokemuksia veivikäynnistyksistä niin otan vihjeet enemmän ko mielellään vastaa.
Lada on vuosimallia 87 jos se vaikuttaa jotenki asiaan
Lada on vuosimallia 87 jos se vaikuttaa jotenki asiaan
Tärkeintä on pitää peukalot samalla puolella veiviä kuin muutkin kyseisen käden sormet. Näin meneteltynä peukalot eivät mene sijoiltaan mahdollisen takapotkun yllättäessä. Vanhemmissa autoissahan (ja Harrikoissa) säädettiin käynnistettäessä sytytys myöhäiselle, jotta kyseistä ilmiötä ei esiintynyt. Ei siinä muuta ihmeellistä eli kokeilemaan vain. Omasta mielestäni veivaaminen kannataa aloittaa tempaisemalla ylöspäin, mutta se lienee makuasia.
Tossa kun joku aika sitten oli startin solenoidi rikki niin tuli harjoiteltua tota veivikäynnistystä. Ensin veivi hieman alle yläasentoon ja pyöräyttää rivakasti ylitte ja loppuvaiheessa pikkasen takaisin päin. Sillai veivi saa apua siihen irtoamiseen, kun lähtee käyntiin. Ikinä ei oo potkassu sormille, kun tollei oon tehny ....
Nämä ovat hyvät neuvot, eli kerrataan 1) kaikki sormet samaallle puolen 2) kammesta ylöspäin . Pysyy nivelet paikoillaan.Kamaz kirjoitti:Tärkeintä on pitää peukalot samalla puolella veiviä kuin muutkin kyseisen käden sormet. Näin meneteltynä peukalot eivät mene sijoiltaan mahdollisen takapotkun yllättäessä. Vanhemmissa autoissahan (ja Harrikoissa) säädettiin käynnistettäessä sytytys myöhäiselle, jotta kyseistä ilmiötä ei esiintynyt. Ei siinä muuta ihmeellistä eli kokeilemaan vain. Omasta mielestäni veivaaminen kannataa aloittaa tempaisemalla ylöspäin, mutta se lienee makuasia.
nimim." Veivikäynnistyksiä jo vuodesta 1959"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Pyöritä konetta ensin muutama kierros, että se hiukan herkistyy, näin varsinkin pakkasella. Sitten vaan ryyppy ja virta päälle ja pyöritystä. Tuota kannattaa harjoitella ennenkuin sitä oikeasti tarvitsee.
Opiskeluaikana omistamastani nappiksesta hajosi kerran talvella akku. rahat oli tietysti vähissä ja tiesin että kotipaikkakunnalla löytyy joutava akku tilalle. Ajelin sitten reilun viikon laittamalla Ladan aina kammella pyörimään. Kerran sitten olin käynyt ruokakaupassa ja laitoin siinä pihalla auton pyörimään niin ohikulkija kysyi että:'pittääkö se vettee aina ennen ajamista ...'
Opiskeluaikana omistamastani nappiksesta hajosi kerran talvella akku. rahat oli tietysti vähissä ja tiesin että kotipaikkakunnalla löytyy joutava akku tilalle. Ajelin sitten reilun viikon laittamalla Ladan aina kammella pyörimään. Kerran sitten olin käynyt ruokakaupassa ja laitoin siinä pihalla auton pyörimään niin ohikulkija kysyi että:'pittääkö se vettee aina ennen ajamista ...'

ABC -Absolutely Boring Compromise
Kyllä tuli tarpeeseen tuo vinkki etä harjotella ennen ko joutuu tosipaikan etteen. Eilen pyörittelin sitä sen aikaa että oli jo oikeen kuuma ja ei etes yrittäny.Pittää vissiin kävästä kuntosalin kautta että alkais onnistuun tuo homma.
Sattumalta tein niin ko tossa oli joku neuvonu että pyöräytin parikertaa ennen ko olin laittanu ryyppyä päälle mutta eiä tuo oikeen auttanu. PIttää harjotella vielä ja toivoa että tää lada ois sitä herkästi käynnistyvää lajia. Ladatkin taitaa olla kuitenki yksilöitä,vai?

Mulla ainakin on lähteny parin päivän seisonnan jälkeen aika hyvin ku oon ensin kammella pari kierrosta pyöräyttäny (tässä vaiheessa vielä sytytysvirta pois päältä) ja imu päälle, kolme kertaa pumpannu kaasua ja sitten sytytys virta päälle. Sitten kampi "varttia vaille" asentoon ja terävä tempasu.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05