Kylmäkäynnistys kammella

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
sosoalisti

Kylmäkäynnistys kammella

Viesti Kirjoittaja sosoalisti »

olen hommannu ladan.Sitä parasta mallia eli 1200l jossa on mahollisuus veivin pyörittelyyn etupäässä. Miten kannattaa toimia jos aikoo käynnistää sen veivillä vai onko se etes mahollista. Jos jollakin on kokemuksia veivikäynnistyksistä niin otan vihjeet enemmän ko mielellään vastaa.
Lada on vuosimallia 87 jos se vaikuttaa jotenki asiaan
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tärkeintä on pitää peukalot samalla puolella veiviä kuin muutkin kyseisen käden sormet. Näin meneteltynä peukalot eivät mene sijoiltaan mahdollisen takapotkun yllättäessä. Vanhemmissa autoissahan (ja Harrikoissa) säädettiin käynnistettäessä sytytys myöhäiselle, jotta kyseistä ilmiötä ei esiintynyt. Ei siinä muuta ihmeellistä eli kokeilemaan vain. Omasta mielestäni veivaaminen kannataa aloittaa tempaisemalla ylöspäin, mutta se lienee makuasia.
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Tossa kun joku aika sitten oli startin solenoidi rikki niin tuli harjoiteltua tota veivikäynnistystä. Ensin veivi hieman alle yläasentoon ja pyöräyttää rivakasti ylitte ja loppuvaiheessa pikkasen takaisin päin. Sillai veivi saa apua siihen irtoamiseen, kun lähtee käyntiin. Ikinä ei oo potkassu sormille, kun tollei oon tehny ....
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kamaz kirjoitti:Tärkeintä on pitää peukalot samalla puolella veiviä kuin muutkin kyseisen käden sormet. Näin meneteltynä peukalot eivät mene sijoiltaan mahdollisen takapotkun yllättäessä. Vanhemmissa autoissahan (ja Harrikoissa) säädettiin käynnistettäessä sytytys myöhäiselle, jotta kyseistä ilmiötä ei esiintynyt. Ei siinä muuta ihmeellistä eli kokeilemaan vain. Omasta mielestäni veivaaminen kannataa aloittaa tempaisemalla ylöspäin, mutta se lienee makuasia.
Nämä ovat hyvät neuvot, eli kerrataan 1) kaikki sormet samaallle puolen 2) kammesta ylöspäin . Pysyy nivelet paikoillaan.
nimim." Veivikäynnistyksiä jo vuodesta 1959"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Pyöritä konetta ensin muutama kierros, että se hiukan herkistyy, näin varsinkin pakkasella. Sitten vaan ryyppy ja virta päälle ja pyöritystä. Tuota kannattaa harjoitella ennenkuin sitä oikeasti tarvitsee.

Opiskeluaikana omistamastani nappiksesta hajosi kerran talvella akku. rahat oli tietysti vähissä ja tiesin että kotipaikkakunnalla löytyy joutava akku tilalle. Ajelin sitten reilun viikon laittamalla Ladan aina kammella pyörimään. Kerran sitten olin käynyt ruokakaupassa ja laitoin siinä pihalla auton pyörimään niin ohikulkija kysyi että:'pittääkö se vettee aina ennen ajamista ...' :roll:
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Joo hyvin lähtee käyntiin veivillä, on kans ollu noita akun tyhjenemisiä ja solikan herätejohdon irtoamisia jolloin toi veivi on ollut loistava laite 8)
124/2101 practical beauty
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kanssaihmisillä voi olla hymy herkässä. Vaan eipä Nissaneita saa moisella, idioottivarmalla, tavalla liikkeelle.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kanssaihmisillä ON hymy herkässä. Ainakin amiksen parkkipaikalla sain kiitettävästi huomiota osakseni kun pari kertaa jouduin pyörättämään iigorin veivillä käyntiin. Varmaan ekaa kertaa näkivät monet moisen toimenpiteen. :P

Eikä kukaan tullut edes hitsi! :shock: Halusivat nähdä uudestaan... :lol:
Avatar
afrika
Viestit: 139
Liittynyt: 2.10.2003 20:51
Paikkakunta: K-stad/Malax/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja afrika »

mul oli ammattikouluaikoina mosse ja autopuolen opettaja jaksoi aina mainita että jossei siinä muuta hyvää ole niin veivi on ainakin erinomainen. suositteli aina kovienpakkasten aikaan pyörittää veivillä muutaman kerren ennen käynnistystä, säästää kovasti moottoria.
sosoalisti

Viesti Kirjoittaja sosoalisti »

Kyllä tuli tarpeeseen tuo vinkki etä harjotella ennen ko joutuu tosipaikan etteen. Eilen pyörittelin sitä sen aikaa että oli jo oikeen kuuma ja ei etes yrittäny.Pittää vissiin kävästä kuntosalin kautta että alkais onnistuun tuo homma. :cry: Sattumalta tein niin ko tossa oli joku neuvonu että pyöräytin parikertaa ennen ko olin laittanu ryyppyä päälle mutta eiä tuo oikeen auttanu. PIttää harjotella vielä ja toivoa että tää lada ois sitä herkästi käynnistyvää lajia. Ladatkin taitaa olla kuitenki yksilöitä,vai?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Mulla ainakin on lähteny parin päivän seisonnan jälkeen aika hyvin ku oon ensin kammella pari kierrosta pyöräyttäny (tässä vaiheessa vielä sytytysvirta pois päältä) ja imu päälle, kolme kertaa pumpannu kaasua ja sitten sytytys virta päälle. Sitten kampi "varttia vaille" asentoon ja terävä tempasu.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladaa ei ole tullut moisella kokeiltua käyntiin mutta porsche-merkkistä traktoria tullut pyöriteltyä ja intissä uazia :D Mutta en epäile yhtään etteikö ladakin lähtisi. Tosiaan hieman taitolaji, ja ne peukalot...
Vauhdin tae - alamäki
ossi

Viesti Kirjoittaja ossi »

eipä oo peukalot vielä menny vaikken oo apinaotetta käyttänykkään... veivi tosin on menny tuhannen mutkalle ku välillä potkasee takas aika huolella. oma taktiikkani: veivi ylöspäin ja yhden kierroksen mittainen luja tempaisu...
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Kuumalla koneella pitäisi saada painettua hieman kaasua tai vaihtoehtoisesti ottaa ilmanputsarinkannen pois. Sinne muodostuu joku höyrylukko tjsp. , näin ainakin weberillä ...
Vastaa Viestiin