Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tämän virinneen keskustelun innoittamana kävin räpsäisemässä fiiatin punton pohjasta kuvan. 7 vuotta ikää ja 173tkm. Ei ole ainakaan tuolla kohtaa hitsailua tiedossa. Muukin pohja näytti samalta kun lampun kanssa vilkuilin, en kyllä muuta odottanutkaan lähes uudelta (suomessa ) autolta. Näyttää kyllä siltä että ensi kesänä koskematon massapinta saa lisää väriä. On nimittäin paikoin lohkeillut suoja ja maalipinta pilkistää, näkyy kuvassakin ylhäällä.
Mutta oli aamulla ihan uskomaton tapaus, kun kömmin ennen seitsemää talosta ulos kotikadulle. Arvatkaa mitä minä näin??
No näin elämäni ensimmäisen Prioran noin niinkuin livenä. Se oli HB mallinen auto, siellä se haukotteli konepelti ja takaluukku pystyssä. Olisitte nähnyt venäläinen kuskin ilmeen kun siinä auton vieressä pyöri epäuskoisena. Auto ei kai inahtanutkaan käyntiin, lienee akku mennyt tyhjäksi. Peläten kielivaikeuksia en edes yrittänytkään mennä auttamaan, kun ei mulla ollut edes käynnistys kaapeleitakaan. Sillä mitä minä tiedän Prioran salaisuuksista ja Samara lienee kovin kevyt auto sen hinaamiseen käyntiin. Mukava olla varmaan vieraassa maassa kun Lada pettää ja kotiinkin on muutama tuhat kilometriä matkaa.
Oli aika paljon vanhemman Opel Astran näköinen sivulta, vaan isompi ja pyöreämpi.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Olisit kai voinut elekielellä tarjoutua tuuppaamaan sen käyntiin, jos kerran akku oli tyhjä. Tai vaikka kokeilla josko venäläinen olisi sittenkin osannut englantia edes jotenkin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Katu on kovin lyhyt hinaamiseen ja tai tuuppaamiseen. Auto vaikutti ihan uudelta ja puskurin maalipinta olisi siinä kärsinyt. Vaikutti toisiaan siltä, että mies ei paljon autoista ymmärtänyt. Ehkä sinä oli vaan ajonesto jumittunut päälle?? Autoa ei enää ollut paikalla, kun tulin takaisin töistä kotiin. Aamun hämärässä Priora näytti paljon hienommalta kuin mainoskuvissa.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Englantia on ihan turha tuupata venäläisen turpaan. Tarkkoja tilastoja en viitsi kaivella mutta suuntaa antava luku englanninosaajista voisi olla 1 / 10 000.
Vielä jos Englanninkieli ei ole itselle kotikielen veroinen niin paremmin pärjää kun puhuu Suomea. Intonaatiot, korostukset ja puheen vivahteet ovat hyviä kertomaan mitä tarkoitetaan.
Tämä siis omien kokemusten perusteella Venäjällä asioimisesta.
Jos on pää seonnut niin pahasti, että käy katsomassa 2007.vm Lada 110 STW:tä niin mitä kannattaa tsekata. Onko moottorinohjauksessa tai jossain eroa parempaan tai huonompaan? Kannattaako jotain vuosimallia karttaa?
En tiedä onko muilla niin sanottujen vanhempien autoin kanssa... Että mitähän tekoa.. Kun ei ole kunnon vikoja autossa. Volkkarikin kun oli niin pientä fiksausta piti tehdä.. Tiesi aina että tätä ostettava seuraavasta tilistä... Sama oikeestaan kaikista autoista mitä minulla ollut... 110 pelannut mielestäni hyvin pari vuotta. Tosin käyttänyt puolisen vuotta kerrallaan.. No Lada kyseessä että tilänteet voi vaihtua äkkiäkin... Eikä tietysti autolla ole paljon kilometrejä takana.. Että tonnin arvoseks autoks..nykyarvo on erittäin hyvin mennyt. Auto tosin ollut minulla muistaakseni jostakin 2005 asti Pisimpään omistuksessani ollut auto.. Enkä ole edes nipotellut huoltojen kanssa. Oon aatellut että niin kauan kun pelkkää etuvetoista autoa tarvitsen niin mulle riittää Lada.. On mulla nivakin joka vielä kysymys merkki.. Niin keston kuin muunkin puolesta. Ajettu vasta16000km. Että sisään ajo kesken.
Meillä tuli sopivasti 111tkm mittariin, eli tätä rangaistusta on kärsitty nyt noin 44tkm ja näköjään joutuu kärsimään vielä lisää, kun ei tuota rikkikään saa.
Ihan oikeita vikoja:
-takaiskarin yläkuppi - hinta: omaa työtä, korialuslevy ja hieman hitsausta
-laturin jännitteensäädin - hinta: käytetty laturi AVK:lta 70eur (kun piti saada nopsaan)
-kytkinvaijeri - hinta: kierretangonpätkä, pari vaijerilukkioa, yms pientä
Isompia huoltoja:
-jakopää
-etujarrulevyt ja palat
(plus ne normaalit öljynvaihdot, suodattimet, jne)
Kytkinremontti on nyt edessä, jo ostettaessa poljin oli niin ylhäällä että odotin tulevaksi jo aikaa sitten. Nyt äskettäin kun heijasin lumipenkasta irti niin haiskahti tukevasti, tosin vielä toistaiseksi pitää normaalikäytössä.
Kesällä sitten mm. vesipumppu ja jakopää, eli 120tkm huolto. Siellähän on se motonetin väärä jakopäänhihna, joten se joutaa eläkkeelle hieman etuajassa. Vesipumppu on vielä tehtaan jäljiltä, joten senkin vuoksi hyvä laittaa sekin ajallaan kuntoon.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Mulla kanssa sellainen tuntuma 120 kohalla vesipumpun vaihtoaika.. 60 kohdalla vaihdoin hihnan ja kiristimen vaikka hyvä oli vielä. Viis tonnia ajanut puolihuollon jälkeen. Öljyä ei vielä ole tarvinnut lisätä. Vaihteisto öljyn vaihdan joskus keväällä tai kesällä. Ei panik sen suhteen.
Ihmettelin kanssa vesipumppua 67tkm kohdalla kun hihnan vaihdoin, tuntui niin hyvältä että jätin paikoilleen. Vaikka eihän tuo kallis eikä vaikea osa ole, mutta tarvikelaatu ei aina ole niin vakuuttavaa...
Vaihteistoon sitten synteettiset vaihteistoöljyt. Itse vaihdoin vaihteistoöljyt melkein heti ensimmäiseksi kun auto meille tuli ja ulos tulleet eivät ainakaan haiskahtaneet perinteiseltä vaihteistoöljyltä. Todennäköisesti olivatkin ohjekirjan suosittelemaa moottoriöljyä. Muuttui tuokin kertaluokkaa mukavammaksi käyttää ja näille monesti tyypilliset ulinatkin ovat pysyneet kuulumattomissa.
Ja aiheen vierestä. Transportterin vaihdoin hankinnan jälkeen vaihteistoöljyt, ulos tuli harmaata epämääräistä tavaraa joka näytti vadissa kuin olisi ollut grafiitinharmaata metallihohtomaalia... Huolto-ohjelma kun ei tunne öljynvaihtoa, joten 370tkm samat öljyt varmaankin pyörineet Kummasti tuli parannusta tuonkin laatikon toimintaan (näihin olen työntänyt STP Gear Box Treatment:in mukaan myös).
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Mulla takaveto kanttilanpussa oli kun mulle 90 tuhatta ajettuna tuli niin sellasta mustaa palaneelle haisevaa öljyä.. Eikä sitä ollut kovinpaljon.. Ei ihme että sivulaakeri rupesi vähän pitää ääntä.... Mutta mitä ne puheet joillakin että laatikko jollottaa.. En ole omassani sellaista huomannut 110.. Samarassa ykkönen vikisee mutta se normaalia ei vaikuta kestävyyteen..
Hyvä ne on hyvät öljyt koneessa ja vaihdelaatikossa.
Nyt kun olen tehnyt testejä lada 110 penkeillä. Niin voin sanoa että sattui aikoinaan lehden toimittajalle se malli 110 jossa on pehmeä tai ylipehmeä pehmustus... Kun istuin large jussin 112 niin siinä on pehmeä istuin.ja sillä on ajettu joku rapiat 100 tonnia. Ja mulla 66 tuhatta ajettu kova penkki. 160tuhatta ajetussa 2002mallissa oli kova penkki. Ja nyt Nivassa kova penkki ja hieno säädettynä. En tiedä paljonko ajetusta otin penkin nivaan.... Eikä varmaan kaikki johdu kuskin painosta. Vai johtuuko... Siinä vasta pulma.
Itse ihmettelen myös tuota toimittajien valittamaa liian pehmeää penkkiä. Hyvin tuossa istuu pidempääkin matkaa.
Ristiselän tukeen sen sijaan kaipaisi säätömahdollisuutta, ei oikein omalle selälle sovi.