Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kaasari turbo tulossa :) . Tehotavoitetta ei ole(paitsi se max 100,8hv). Tavoittelen lähinnä hyvää vääntöä. Turbo on pieni GT17 ja puristukset meinasin pistää sinne 8-9:1 väliin. Tai sitten 9 yli jos saisi. Kanavat siloitellaan ja palotilat muotoillaan, niin että nakutusherkkyys hieman laskisi ja virtaisikin hieman paremmin. Ahtoja tulossa sellaset 0.6bar...Sytkän myöhästys turbo saabin alipainekellolla.
Yritys olisi tehdä kestävä kaasariturbo, jolla voisi ajaa ihan normaalisti liikenteessä. Sen kummempia välittämättä siitä, että pellin alla on ahdin(lue: varoa sitä että jotain hajoaa kun polkaiset pari kertaa kaasua)

Sitten nokka-akselista turbokäyttöön. Kannattaako laittaa kireämpi nokka turboautoon joka on kadulle tulossa?, ja haluasin sen vielä menevän päästöistä läpi. Haluasin ainoastaan tietää sen että onko kireämmästä nokasta hyötyä siihen miten nopeasti turbo herää...
Varmaan tuolla 8,5-9:1 puristesella 1200 koneella toi GT17 alkaa heräilemään siinä 2-2,5 tuhannen kierroksen tietämillä muutenkin, mutta saisiko sitä heräämään vielä herkemmin?

EDIT: Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).

Tai sitten tämä: http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

veli samara kirjoitti:Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Sellanen löytyy omasta setistä, yhteensopiva tuon kms moottorinohjauksen kanssa... hyviä ovat olleet näin käyttäjät ovat kehuneet....

oman ostin aikanaan 140e hintaan... mutta hinnat tietysti 5v aikana nousseet
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Qulle »

ChargerSpeed kirjoitti:
veli samara kirjoitti:Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Sellanen löytyy omasta setistä, yhteensopiva tuon kms moottorinohjauksen kanssa... hyviä ovat olleet näin käyttäjät ovat kehuneet....

oman ostin aikanaan 140e hintaan... mutta hinnat tietysti 5v aikana nousseet
Mullan käyttiksessä (turbosubbe) tämä AEM ja hienosti pelaa... päästöihinkin meni vakioputkella kun oli tuon laajakaista kautta kapeakaista-signaali vedetty eculle. Normi ajossa mulla ei näillä virityksillä ole lambdasignaalia laisinkaan käytössä.
Hyvä laite tuo AEM uego, ei tartte mitenkään kalibroida ja toimii vuodesta toiseen :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Nyt pitäis ostaa tuo laajakaista joten kumpi parempi....

http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
vai
PLX SM-AFR+DM5 laajakaistalambda ja mittari 195eur. tuolta -> http://www.tarvikemotti.com/ ja tuolta mittarit kohdasta löytyy

Varmaan tuo PLX on parempi?

EDIT vai kuitenkin paras näistä? http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7223

Ja tulevaisuudessa rullataan E85 voimalla
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

mää ostin muistaakseni jonkun plx:n mutta se ei ole paikallaan missään. tai mun ainakin piti ostaa sellanen.. kai se jossain on :roll: sen piti olla ihan toimiva, kai...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja jonir »

Heräsi typeränä ideana ryhtyä sovittelemaan varastossa lojuvaa VW:n uudenkarheaa 1,2 TSI-koneen turboa larppaan. Nyt on Ladan keulilla 1,3-litrainen, johon tuo voisi olla aika sopvia. Toisaalta jos tehoja haluaisi, pitäisi Ladalle syöttää 1,7-litrainen kone, mutta siihen tuo turbo on kaiken järjen mukaan alamittainen. Volkkari repii tuolla 105 hepoa siitä 1,2-litraisesta eli maalaisjärjen mukaan 1,3-litraisesta voisi saada tuolla varsin nöyrästi ja kiltisti vääntävän koneen joka voisi herätä ennenkuin kone kiertää punaisella alueella. Megaruuttaahan tuo kaverikseen tarvitsisi... Jos tälle tielle lähdetään niin tehtävänanto on "Niin hauska lelu kuin katulaillisena saa halvalla rakenneltua".

Noh, katsotaan nyt. Saisi nyt ensin tuon joskus katsastettua.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja 99 »

veli samara kirjoitti:Kaasari turbo tulossa :) . Tehotavoitetta ei ole(paitsi se max 100,8hv). Tavoittelen lähinnä hyvää vääntöä. Turbo on pieni GT17 ja puristukset meinasin pistää sinne 8-9:1 väliin. Tai sitten 9 yli jos saisi. Kanavat siloitellaan ja palotilat muotoillaan, niin että nakutusherkkyys hieman laskisi ja virtaisikin hieman paremmin. Ahtoja tulossa sellaset 0.6bar...Sytkän myöhästys turbo saabin alipainekellolla.
Yritys olisi tehdä kestävä kaasariturbo, jolla voisi ajaa ihan normaalisti liikenteessä. Sen kummempia välittämättä siitä, että pellin alla on ahdin(lue: varoa sitä että jotain hajoaa kun polkaiset pari kertaa kaasua)

Sitten nokka-akselista turbokäyttöön. Kannattaako laittaa kireämpi nokka turboautoon joka on kadulle tulossa?, ja haluasin sen vielä menevän päästöistä läpi. Haluasin ainoastaan tietää sen että onko kireämmästä nokasta hyötyä siihen miten nopeasti turbo herää...
Varmaan tuolla 8,5-9:1 puristesella 1200 koneella toi GT17 alkaa heräilemään siinä 2-2,5 tuhannen kierroksen tietämillä muutenkin, mutta saisiko sitä heräämään vielä herkemmin?

EDIT: Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).

Tai sitten tämä: http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
Mikset sitten samalla kertaa ota siitä saabista niitä ruiskuvehkeitä seokset saa paremmin kohdilleen ym...!
99
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Koska tykkään kaasari autoista, ruiskuja on nykyään joka pojalla. Jopa turbon kanssa :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Kypehne

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Kypehne »

juuri rakenneltiin kaasariturbo 1500 ja on plaanattu kansi mutta tuntuu että menee vesi öljynsekaan eikai ole normaalia että kun avaa venttiilikopan korkin kun kone käy niin siä käy sellanen pisarasumu kokoajan ja korkis on valkoista tatimaa?? :shock:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

kyllähän siellä öljyn kuuluu liikkua.
se kerman värinen töhnä korkissa on arveluttavampi. onko koneesta mennyt tiiviste ennen? jos on jäänyt kuraa kanaviin?
hukkuuko jäähytin nestettä? ja onko öljytikussa samaa vaaleeta kuraa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Kypehne

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Kypehne »

aiemmin mennyt vesi öljyn sekaan ja nyt kone on hoonattu rengastettu ja laakeroitu uudelleen uudella kannentiivisteellä .
jäähdytinnestettä ei n. 10min ajon jälkeen ole hukkunut ja öljytikku oli kyllä puhdas.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

se voi olla ihan vaan öljykanaviin sun muualle jäänyttä kuraa mitä sinne korkkiin tulee.
omassa jäärata autossa ekan talven teki kanssa kuraa korkkiin mutta ei enään nykyään.
jos puristuspaineet on kunnossa ja öljyä tai nestettä ei mihinkään häviä/sekotu niin ei siinä sillon oikeen mitään isoo vikaa voi olla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Kypehne

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Kypehne »

aika outo juttu. kansi ja lohko on pesty höyrypesurilla ja kaikki pikkuosat liuottimella ennen kasausta ei luulisi että hirveästi olisi kuraa jäänyt. täytyy mittailla vielä nuo puristuspaineet kun saa mittarin jostakin lainaan. muuten tuntuu ainaki toimivan hyvin ja vetojakin löytyy. toinen outo juttu on kanssa kun on laajakaistalambda ja mittari tuos kiinni niin tyhjäkäynnillä menee tosi laihalle vaikka koittais kuinka säätää tuota kaasaria (dat32) tai bensanpaineita. kierroksilla ja ahdoilla lambda arvo pyörii siinä 12-13 alueella
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja START »

ei se mitään meinaa vaikka tyhjäkäynti on laihalla jos se vaan pysyy käynnissä järkevillä kierroksilla.
kunhan menee päästöistä läpi, mikäli on leimapeli
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Kypehne

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit

Viesti Kirjoittaja Kypehne »

tyhjäkäynti pyörii siinä 1500 bensapaine 0.3bar. ei tuota muutoskatsastaa ole tarkoitus. muutenvaan sunnuntai ajoneuvoksi tuohon lähiliikenteeseen :lol:
Vastaa Viestiin