VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Omistan takavetoladan ja nyt olis nurkis pyörimäs vw:n 1.6TD lohko, tuli mieleen jotta sen ku kokuaas ja laittaas ladan keulalle nii olisko kova sana? Sinne turbo ja välijäähdytin niin avot. Lohko on 1.5cmkorkeampi kun ladan ja noin 5cm lyhyempi eli se sopii kyllä. Minkähän laisen vaihteistoratkaisun siihen vaan tekis? ladan loota sovittaa volkkarin koneeseen vai sopiskohan volvon laatikko suoraa? Volvon loota ei ehkä sopisi ladan vaihteistotunneliin...
Viimeksi muokannut Jamo, 8.5.2015 18:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

tiiän yhen vapari diesel nappisilmän pösön koneella. muistelen että kun sitä pikasesti vilkasin niin oli tehty välilaippa koneen ja laatikon väliin. vakio askilla oli. tämmöset rojektithan aina aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta mikäs siinä jos innostusta riittää.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
jimi
Viestit: 254
Liittynyt: 31.8.2006 21:29
Paikkakunta: Panttila
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja jimi »

Eikös diesel-Nivassa ole ihan tehdas asennuksena pösöön kone välilaipalla vakio-askissa???

Ja näköjään Fiatin 1.9TD/JTD-koneelle löytyy valmista (m)asennussarjaa
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kuva

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja mush »

Volvon lisäksi LT:stä voisi löytyä koneeseen suoraan sopiva laatikko. Satavarmaksi en mene sanomaan, mutta VW:n 2,4D suora kutonenhan on vain "puolitoista" 1,6D:tä ja VW:n tuntien turhia muutoksia ei ole tehty.

Toki tekemällä saa varmasti menemään omaankin vaihteistoon, jos tuossa sinun koneessa on kytkin "väärinpäin", niin T3 Transportterista tai jostain uudemmasta etuvetoisen VW:n 02A-vaihteiston kanssa olleesta koneesta saa oikein päin olevan vauhtipyörän/kytkimen. (020-laatikon kanssa kytkin on väärinpäin, eli vauhtipyörä vaihteiston puolella ja paineasetelma kampiakselin päässä kiinni)

1,6D:hän on kiitollinen laitettava, yleinen ja osat kohtuuhintaisia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Hyviä tietoja tullu :) Tuo mun volkkarin kone on T3 eli takamoottori transportterista alun perin, minkähän lainen kytkinratkaasu niissä sitte on?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Jamo kirjoitti:Hyviä tietoja tullu :) Tuo mun volkkarin kone on T3 eli takamoottori transportterista alun perin,
eikö näissä kone ole kyljellään? joudut ehkä muutteeleen öljyn imuputkee ja yms.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja mush »

jaketech racinteam kirjoitti:eikö näissä kone ole kyljellään?
On, tarvitsee etuvetoisen öljypohjan ja imuputken. Todennäköisesti menee myös 1,6 -> bensakoneen osat. Öljytikkukin on hyvä napata pystymoottorista.

Perusmoottori on aivan sama kuin muissa aikalaisissaan, paitsi Transportterin koneessa on aina kovat nostajat, kun muihin tuli hydrauliset jossain -86 tienoilla.
Jamo kirjoitti: minkähän lainen kytkinratkaasu niissä sitte on?
Ihan "perinteinen" kuten Ladassakin, mittoja en kyllä ulkoa muista.

Tölkin (T3) koneen kanssa kannattaa muistaa, että moottori on melko alitehoinen Transportterin koppaan ja on kovilla. Kun samalla koneella Golfissa ajaa sen puoli miljoona hymyssä suin, on Transportterin kone usein kahdensadan tuhannen jälkeen huonommassa kunnossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Tuon kyllä jo tiesinkin että joutuisin hommaamaan etumoottori- öljypohjan ym. mutta onko se kytkin niin että vauhtipyörä on kampiakselin päässä ja paineasetelma sen jälkee?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyllä, Transportterissa on vauhtipyörä on kampiakselin päässä ja paineasetelma vauhtipyörän jälkeen. (Ja etuvetoisessa 020-lootalla päin vastoin)

Eli T3:n moottori etuvetoisen öljypohjahilppeillä on ihan ok projektin kannalta.

Minulta saattaisi jopa löytyä vielä etuvetoisen ÖP ja muut hilut (jääneet yli kun Golfin moottori muutti aikanaan tölkin perään)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Pystyykös sen sitte päättelemään kampiakselin takapäästä onko siinä ollu vauhtipyörä vai paineasetelma? Meinaan että jos se olis jonku pystymoottorin sellainen kampiakseli jonka päässä on ollu paineasetelma kiinni, eikö niis ole erilainen kiinnitys? Varsinki jos sielä pääs on kytkimen silmä laakeri niin eikö se olisi silloon varmasti T3 sen kampiakseli? :? Mitä nyt muistan siitä kampiakselin päästä niin siinä on sellaiset pultinreiät mitkä on hyvin yleisiä vauhtipyörän kiinnityksessä.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja mush »

Kampiakseli sama kummassakin, ei ole väliä kumpi siellä on ollut. Etuvedossa vain puuttuu tukilaakeri.

Tässä kuvassa päällä etuvedon paineasetelma ja alla vauhtipyörä, josta näkyy että etuvetoisen asetelma tulee samalla tavalla pultein kiinni kuin portterin vauhtipyörä.
Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Nyt jos vielä enemmän tuota kytkin asiaa pähkäilee niin onkohan volkkarin kytkin levyssä samanlaiset poorit kun dieseli-volvossa? Ja/tai onkohan kummassakaan samanlaiset kun ladassa? vai pitäisikö sinne laittaa ladan levy ja loput T3 osia passaako levyn halkaisiat?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja mush »

Tölkin levy taisi olla 215mm. Sopivuuksista en tiedä, mutta joku varmaan osaa sanoa Ladaan sopivan 215mm levyn.

Toinen potentiaalinen ongelma on sitten se, että mahtuuko tuo vauhtipyörä Ladan kytkinkoppaan miten hyvin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja START »

joku 4wd lanceri tai vastaava mitsu nyt ainakin on sopiva levy
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Ymmärrän jos harrastuksen takia väkertää, mutta miksi edes vaivautua nuhapumpun 1.6 td:n takia :?:
Vastaa Viestiin