VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lisäjarruvalopalkki testattu toimivaksi.

Päätin sitten vähän purkaa paikkoja ja katsoa osisiko jotain helposti löytyvää silmiin.

Johdot ovat ehjät jokaisessa kohteessa, josta ne näkee pujottelematta niitä kokonaan ulos vasemman takavalon reiästä. Johdotus on selvästi haarotettu vasemman takajarruvalon piuhoista.

Liitokset näyttävät siltä, että Lisäjarruvalo on alkuperäinen "lisävaruste" kuten Ohjekirja vihjaa.

Kun kaikki muut valot pelaavat moiteetta, niin enpä viitsi alkaa purkamaan johdotuksia enempää ettei tule ongelmia. Jääköön siis lisäjarruvalo hyllylle odottamaan eli pois pelistä. Katsoo sitten jos joskus joutuu tekemään jotain takavaloille niin voihan sitä sitten tutkia lisäkynttilää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Viisumi taas passin välissä ja päästiin naapuriin.

Vetivät uutta asfalttia ihan tosissaan Ruskealan ja Sortavalan välillä. Pätkiä tosin vaan. Osa oli melko hyvätasoisen näköistä, mutta joissain paikoin aiemmassa päälysteessä olleitä monttuja ei oltu kunnolla täytetty eikä uriakaan. Tämä näkyi heti painaumina uudessa asfaltissa. No, parempi näin kun ei mitään. Määrärahojen puitteissa...

Muuten retki oli virkistävä ja rentouttava. Tosin suuri osa ajasta kului taas erilaisissa putiikeissa.

Olin vähän myöhemmin liikenteessä kuin tavallisesti. Ja hyvä niin. Tuli laitettua kunnolla mieleen mennessä tietyökohdat ja muutamat uuden ja vanhan saumat, joita ei oltu tehty vaan niihin oli jätetty kaivanto. Oli vielä aika suuri kuorma kyydissä ja päätin ajella 80 tai maksimissaan 90.

Sortavalan jälkeen hinausauto hurjasteli ohi ja ajettelin jonkun Lexus -maasturin hyytyneen. Rytyn jälkeen oli niitä tietyöpaikkoja ja näinkin kaukaa kyltit kun osasin varoa. Liikenne seisoi. minun suunnastani odottavaa jonoa ei juuri näkynyt. Hiljentelin jo 500m ennen alle 50. Lähemmä hiipiessäni näin että siellä oli melkoinen sekamelska autoja. MiliisiSamara(Polisi nykyään?) vasemmassa laidassa ja työkoneita ei näkynytkään. Jotain muuta TrafiikkiJammia.

TotaaliRusinaSamaraa kiskottiin lavalla. Oikea takapyörä ja kulma oli häipynyt olemattomiin. Jollan tunkilla sitä sieltä tuettiin että saatiin ramppeja ylös. Se tukki vasemman kaistan. Oikean kaistan tukkona oli Gazelli eli GAZ -pikkupussi. Vasemalla pientareella oli vielä 2 rusina-autoa. Ambulanssia ei ainakaan tullut Sortavalaan päin. Mutta muistaakseen Ruskealassa vai oliko se Matkaselässä on jonkunlainen lasaretti.

Olihan siellä porukkaa. Tapana näytti olevan että kaikki pysähtyneet menevät pällistelemään aivan viereen mitä tapahtuu. En viitsinyt. Ei Milisikään ajantu porukkaa pois. Ehkä heitä tarvittiin Samaran nostelussa lavalle.

Varmaan siitä Samarasta ainakin joku selvisi jaloillaan. Kun se oli saatu kyytiin niin 3autoa kurvasi paikalta Sortavalaan päin.

Gazellin keula oli sisässä ja jauhetta oli ruiskuteltu koko kaula täyteen. Joku aivan uusi PikkuPösö oli menettänyt peränsä takapenkeille asti. Siinä kyllä seisottiin kolmisin ihan omilla jaloilla ympärillä. Joku Mondeon näköinen vekotin oli menettänyt keulansa.

Gazelli ja Samara tukkivat tien mutta kaksi muuta olivat varmaan pytyneet nilkuttamaan tien sivuun. Kun Samara saatiin romulavalle niin liikenne alkoi soljua.

Oli muuten monta varovaista kuskia menossa kohti Värtsilää. Harvoin on noin monta. Tosin olihan niitä kaahareitakin ihan tarpeeksi. Esim. yksi suomalainen hakerekka tykitti rajoitinta vasten ja alamäissä kovempaakin. No, eipä tarvinut ohitella.

Suomen tullissa on sitten käytössä vain koppi ja siinä luukku. Ei tarvitse nousta autosta papereita näyttämään. Aiemmin oli kyltit: Kaistatarkastuspiste ei ole käytössä. Nyt ei muuta olekaan vihreällä linjalla kun kaistatarkastuspisteet.

PIIKA ei ihmeempiä kommentoinut. Tosin Sortavalassa oli suuria lätäköitä ja näitä varten se moottorinpohjapahvi hankittiinkin. Pitää huomenna katsoa että onko hihna viskannut kuraa konepellin sisäpuolelle. Putsasin vanhat kurat ja mönjät pois että näkee tuleeko roiskeita.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

HuhHuh kun huolestuttaa. Viedään PIIKA huomenna kuunneltavaksi. Nokkapyörän kohdilta kuuluu sen verran kovaa ujellusta että jotain on tehtävä.

Itselläni ei ole kapasiteettia tuon äänen analysoimiseen. Vien pajalle, jossa tämä on ollut aiemminkin. Omistajalla on itsellään melkein samanlainen Vorkkali pensakoneella.

Parempi tutkia ettei sitten hutkita tienpäällä moottorivaurion arvoisesti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:HuhHuh kun huolestuttaa. Viedään PIIKA huomenna kuunneltavaksi. Nokkapyörän kohdilta kuuluu sen verran kovaa ujellusta että jotain on tehtävä.

Itselläni ei ole kapasiteettia tuon äänen analysoimiseen. Vien pajalle, jossa tämä on ollut aiemminkin. Omistajalla on itsellään melkein samanlainen Vorkkali pensakoneella.

Parempi tutkia ettei sitten hutkita tienpäällä moottorivaurion arvoisesti.
Onkos tuonikäisessä vorkkalissa vapaasti pyörivä nokka?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos tarkoitat vapaastipyörivällä sitä, että männät eivät missään tilanteessa osu ventiileihin niin tässä EI sellaista ole.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Käytiin sitten "Kuuntelukorjaamolla". Väitin omien havaintojen perusteella että ääni ja ujellus tulee nokkapyörän tietämiltä.

Analyysi: Pura pois ohjaustehostimen hihna ja laturi/vesipumppuremmi. Pitää saada niiden ääntäminen suljettua pois. Tämä tietysti on ihan oikeinkin. Voivathan ne resonoida lohkoa pitkin äänen minne vain. Käski soittamaan jos ujellus jatkuu.

Yrittelin sitten tätä ottamatta moottoripohjapahvia pois. Aikaa tuhraantui eikä ohjaustehostinta saanut löysättyä. Pura sitten kaikki turha pois edestä. Vielä kun ei pysty erään remontin (ei minun) takia katoksessa tekemään vaan pitää tehdä tuossa kääntöpaikalla niin vähän tympi.

No, purkasin ne aamulla kun kuuntelu oli tehty 7.30. Ja kuuntelemaan itse. Sama ujellus ja nokkapyörän kohdilta. Eihän sitä viitsinyt ilman laturia ja varsinakaan vesipumppua kauaa käytellä, mutta ääni oli ihan sama kuin koko paketti kasassa. Irrotin vielä jakokopan ylemmän osan ja kuuntelin. Sieltä se nokkapyörän takaa kannesta jostain ääni tulee.

Ajelin sitten KRIINIllä pajalle ennen puolta päivää ja siellä ähellettiin Mazdan jarrujen kimpussa. Varsin äreällä päällä jälleen hommia tehtiin. No, tuohon ole tottunut. Ja tulee itsekin kirottua noita romuja välillä enemmän kuin soisi naapurien kuulevan.

Esitin asian ja sain selkeän vastauksen: Kuitti mukaan ja tänne! Takuuseen menee. Kevyttä kiroilua jälleen muttei minulle. Esitin siinä että kyllä minä siitä makselen kun ei kuittia tietenkään enää ole. No, takuuseen menee kun kerran ei kestä yli vuotta. Lokakuun lopulla on aikoja. Tyynnyttelin siinä vielä tilannetta ja kyselin että uskaltaako ajella ettei leivo kiinni. Tuli tuolla peruutusaika. 25.9. auto tänne niin katsotaan mikä on vikana ja kenen syy.

Ei siinä sitten muuta kun huomenna paketti kasaan ja ajoa. Ei tuo niin järjettömän kova ujellus ole etteikö uskaltaisi jonkin verran ajella.

Viime syksynähän tähän tuo jakopää laitettiin eli vajaa vuosi siitä on. Pitää jostain vielä katsoa tarkka päivämäärä mutta pajalla sanoi että sen takia hänellä kirjanpito on että tällaiset tapaukset voidaan tutkia.

Vaikka tuota kireyttä ja kiroilua esiintyykin niin on tässä pajassa myös puolensa. Rehtiä peliä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Veinpä sitten aamusta PIIKAa nokkahuoltoon. Ylimääräiset kiroilut oli jätetty myöhempään, mutta autoa oli joka paikassa. Hallissa on 2nosturipaikkaa ja molemmilla lepäsi lelu. Pihalla vielä oli 2odottamassa.

Luvattiin kuitenkin että tänään se rohina ja ujellus tutkitaan ja vaikutti siltä että myös korjataan.

Saattaahan se olla että ääni tulee jakoremmin kiristysrullasta. Vaikka edelleen väitän, että se tulee nokka-akselista kun kuuluu molemminsta päistä kantta. Liukulaakerithan siellä nokassa on ja korjaaja ihmetteli sitä miten ne voisivat ääntää.

Pitäisi saada PIIKA piikomaan kun olisi Venäjänretki kolkuttelemassa ovelle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jäipä sitten nokka ja jakopää ropeltamatta. Ei kuulemma ollut normaalia Volkkarimoottoriääntä kummempaa. Turhaa vaivaa minulle.

Kommenttina oli ettei kannattaisi nokkaa kaivella esiin noiden ääntelyjen takia.

Täytyy kuitenkin seurata tilannetta tarkoin ja jos tuo ääni vähänkin voimistuu niin sitten viskaan laittoon.

Meinattelin viedä vaihteistoöljyvaihtoon. Oikean vetarin stefa näyttää tiputtelevan öljyä. Sitten ajattelematta laitoin moottorinpohjapahvin paikoilleen ja sehän estää vaihtomahdollisuuden. Menköön ensi kevääseen.

Saatiin sentään valot suunnattua pajalla. Kommenttina oli että miten ne voivat näyttää noin päin hemmettiä. Oli kuulemma hankala suunnata kun käsisäätöruuvit olivat ihan miten sattuu eikä oikeaa kuviota meinatellut löytyä millään. No, tulivat kuntoon.

Ja taas sai vääntää vasemman etuvalopolttimon pidikejousta. Ihmeellinen se on kun ei millään jaksa pitää polttimokantaa kosketuksissa umpiokehykseen. Nyt pitäsi kestää tämän talven.

Muutenkin mielenkiintoinen ilmiö tuossa polttimossa ja sen kosketuksissa. Jos ei ole kosketusta niin valohan ei pala, mutta kun sen painaa kosketuksiin niin sähköinen korkeussäätö käy päällä molemmissa umpioissa ja jos sen kosketuksen ottaa pois niin taas korkeussäätö reagoi. Aivan kuin se testaisi itseään. No, nyt kun valot toimivat niin eipä se rällätä siellä.

Venäjältä viime perjantaina tultaessa meinasin joutua tarkastukseen Suomen Tullissa. Onneksi jäi meinaamiseski. Kaksi suomalaista autoa oli edellä ja kaistatarkastusluukun jälkeen pysäytettynä. Tulin luukulle ja laitoin passin tarkastusluukkuun. Ensimmäinen auto saatiin tarkastettua ja toinen tullimies lähti kovaa vauhtia pyörällä toista rakennusta kohti. Toinen jäi tarkastamaan vanhan pariskunnan Nissania. Tarkkaan katsoi ja tuliaissienistäkin käytiin keskustelua. Minä en nyt ihan hikoillut, mutta vähän jalka rallatteli siinä luukun kohdalla odottaessani. Oli melko iso kuorma venäläistä romurautaa päällä. UAZin lehtijousipakkoja ja mitä kaikkea. No, edellinen auto sai lähtöluvan ja tullimies kurvasi sen aiemman pyöräilijän perään toiselle rakennukselle. Ei minulla mitään laittomuuksia ollut, mutta aikaa olisi voinut tuhraantua paljonkin kun sitä päällä ollutta "painoa" olisi tutkittu.

Saattaapi olla että kaistatarkastusrakennukset ovat vapauttaneet työvoimaa ihan jalkatyöhön ja manuaaliseen tarkastukseen.

Kuusaan reissua tässä pukkaa eli kilometrejä taas tiedossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

5tuhatta vailla 300 000km. Paljonkohan tällä vielä raadetaan.

En saanut taaskaan vasenta etuvaloa toimimaan. Matkalla Kuusaalle koitin jopa ilmastointiteippikiristystä. Turhaan.

Tänään ostin uuden polttimon kun edellinen kärähti noissa räpellyksissä. No, aikansa se oli elänytkin ja huonossa kunnossa. En kyllä tajua mikä sitä kiinnityspinniä vaivaa. Nyt sain sen taas taivutettua kuntoon, mutta saas nähdä kuinka kauan suostuu pelaamaan. Seuraavaksi ostan naapurilta Kuusaal uudet umpiot matkaan.

Rekkarikilven valot olivat himmenneet. Meinasin antaa olla kevääseen, mutta olisihan tuosta saattanut tien päällä tulla huomautus. Polttimot eivät tahtoneet millään lähteä pois pidikkeistään. Oikealta puolelta oli revittävä asetelma pois kolostaan ja irrotettava liitoksesta, jotta sai työstötilaa. Näpillä ei meinannut millään lähteä. Pihtiote turhaa yritystä. Lopulta uskalsin kammeta pienellä ruuvarilla lamppua ja lähtihän se. Pelkona oli että katkeaa lasikanta koloonssa. Vasen puoli lähti helpommin.

Vasemman puolen kupu oli lähes päreinä toisesta laidasta. Joskus aiemmin sen vasen ruuvi oli katkennut koloonsa ja aivan liian sivuun oli porattu uusi reikä. Sitten kiristeltäessä kuvun reuna oli saatu halkeilemaan. Vain tiiviste piti kuvun kasassa. Viritin sinne ilmastointiteipistä tuen ja nyt pysyy. Putsasin jopa kuvut sisäpuolelta liasta.

Ennen kupujen laittoa koitin rekkarivaloja. Ei pelaa. Sulakkeetko? Sulakkeista oli palanut vasen etuajovalo varmaan samalla kertaa kun lamppukin kärähti. Ja myös mittarivalot/rekkarikilvenvalot. No, rekkarivalopolttimot olivat palaneet myös. Uudet eivät kärähtäneet.

Lopulta kaikki saatiin pelaamaan. Alkaa vaan kiukku nousta jos se vasen etuvalo vielä räppää pimeäksi. Voisihan niitä pinnejä jostain koittaa metsästää, mutta kun ei ihan hirveästi jaksaisi nähdä sen etsimiseen vaivaa. Toivotaan että nyt se on oikean muotoinen vääntelyjen jälkeen.

Saattaa olla että ajan vekottimen kuumaksi Ilomantsintiellä ja vien sen sitten vielä kerran kuunteluu. Pahinta ääntä siellä pidetään silloin kun kone on niin kuuma että lehta pörähtelee jatkuvasti. Tällaista eestaas vempuloimista tämä on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin ja olihan tuolla Kuusaal ihan tapahtumiakin.

Melkoista haipakkaa mentiin kun siivottiin poistuneen vuokralaisen jälkiä Markikses. Onneksi oli pääasiassa sadetta ja sitten välillä vähän vähemmän sadetta ja sitten taas kunnolla sadetta. Sai temuta sisällä.

Tämän temuamisen ohella jouduin välillä ulkoilemaan ja PIIKA oli tietysti liikuttimena kun satoi ja satoi.

Kuusaan Ropparin piha oli lähes tyhjä ja parkkeerasin melko lähelle ovia. Siitä sitten peruuttamaan pois ruudusta kun parkki on järjestetty niin tyhmästi, että siitä ei pääse keula edellä lähtemään vaikka edessä ei olisi ketään. Huolellinen hidas peräytys ja PAM!!! Vähän auto eteenpäin ja ulos katsomaan. Jo autosta noustessani Äijä huutamaan: Nii nätist peruutit vetokoukkuu toho tolppaa et varmast ei käyny mitää. Hemmetin paksu puutolppa seisoi siinä ihan ihmeellisessä paikassa etten näköjään voinut kuvitella siinä mitään olevan. Kaunis, uusi ja vaalean puunvärinen hökötys mikä lie. No, mitään ei tapahtunut. Edes vetokoukunpallon suojanuppi ei hajonnut. Äkkiä kotia kohti.

Vielä samana iltana Velipojalle mennessä meinattelin raapia Voikkaan liikenneympyrässä yhden matalan (urheilu)auton kyljen tai siitä sisään. Pojat tulivat vähän kovaa ja matala auto jäi A-pilarin taakse niin lahjakkasti että pommi oli lähellä. No, sekin jäi melkein asteelle.

Autoilu ja siivoaminen eivät sovi yhteen. Onko siis niin että siivoaminen ei sovi autoilevalle(miehelle) vai eikö miestä yleensäkään pitäisi päästää siivoamaan. Siis olisi kai palattava kunnolliseen sukupuoliroolitukseen ja vanhemman mallin työnjakoon näissä meikäläisenkin systeemeissä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

22.10. laittelin piikkipyörää alla. Kerrankin laitoin huonommat taakse kaikkien suositusten vastaisesti. Mutta jos aina on paremmat takana niin kuluminenhan on totaaliepätasaista.

Niillä sitten kurvailin 25.10. Sortavalaan. Lunta ei ollut yhtään mutta se pahin liukkaus eli sateen jäljiltä vähän rapia 2pakkasta. Mennessä ei tahtonut millään luottaa pitoon.

Venäjällä sitten tietysti SUOLAAAAAA! Ei sielläkään lunta ollut, mutta pakkohan niiden on suolata kun osa ajelee koko talven kesäkumilla ja harva on vielä vaihtanut. Ja onhan tietysti niitäkin jotka ajavat nastarenkaalla ympäri vuoden.

Mahtavan tahmaisen kurapeiton sain hankittua PIIKAan.

Mielenkiintoinen ilmiö: Termostaatti hakee taas "talviasetuksia". Tätähän jo viimesyssynä päivittelin ja luulin termostaatin olevan rikki. Kesällähän tuon testasin ja mittasin avautumislämmöt oikeiksi. Eli en vaihtanut vespumpunvaihdon yhteydessä.

Eli kun ajetaan lämmityslaite päällä siis lämpöä kabiiniin niin lämpömittarineula seilaa. Myös puhalluslämpö vaihtelee. Tämän siis havaitsee ihan puusilmälläkin. Tätä aivan samaa teki viimesyksynä ensipakkasilla ja kun alettiin taas käyttää lämppäriä.

Tätä seilaamista oli noin 5päivää ja nyt se lelu löysi asetuksensa. Voihan tietysti olla kyse myös lämppärikennovirtauksista tai virtaamattomuuksista kesän aikana.

Tässähän on mielestäni huipputehokas lämppäri. Siis silloin kun tuo termari toimii moitteettomasti. Eipä tarvitse puhalluksia pitää maantieajossa ja hellannappulaakin pidetään korkeintaan puolella teholla. Lisäksi puhallustehot ovat erittäin hyvät tarvittaessa ja puhalluskohdevalikoima on monipuolinen ja toimivasti rakennettu.

Tietysti tässä on se, että lämppärikanavat ovat säilyneet roskaanutmatta jo minua ennen olleilla omistajilla ja olen orjallisesti putsannut ilmanottokaukalosta kaiken irtokaman pois sekä pitänyt vesikanavat puhtaina. Lisäksi raitisilmasuodatin pidetään puhtaan kesäaikaa imuroimalla se ainakin se 3kertaa. Olihan minulla viimetalvena vielä raitisilmasuodattimen tilalla tupalkerros sukkahousua ilmansisääntulon parantamiseksi. Nyt en viitsi tuollaista tehdä. Ei vaikuta kotiuttamiseen.

Talvella tietysti pidetään ilmanottokaukalo puhtaana lumesta. Tuulilasin päällä pidetään mattoa siten, että se ulottuu reippaasti konepellin puolelle. Eipä kerry lunta, joka sitten pikkuajoissa sulahtaa ja taas jäätyy sinne korpuksi. Sisätilalämppärikin on, mutta olen todennut sen turhakkeeksi omassa käytössäni, kun auton sisusta pidetään kuvana. Ulkoikkunat joudan raappaamaan.

Tuli kuurattua tuulilasi, sivulasit ja takalasi sisältäpäin kunnolla. Ja olipa jotain kamaa tiukassa niissä. Lastalla olisi pitänyt vedellä, muttei ollut käsillä. No, lopuksi nuo rasvat, pölyt, hitsauskäryjäänteen ja mitkä lie irtosivat ja loppuhan lasipinnossa aina viimeistellään sanomalehtipaperilla. Vain sillä saa kunnolla kiiltäväksi. Tai onkai niitä aineita joka lähtöön, mutta mikä sen parempaa kuin jokakodissa lojuva sanomalehti. Ja jos ettei minua usko niin lukekaa NiksiPirkkaa ja Marttojen Kotitalousoppaasta siivousosiota. Nyt ei sitten huuri pesi niin helposti ikkunan sisäpuolella kun sillä ei ole kovin hyvää tarttumapintaa. Pikkujuttu, mutta iso apu.

Lukot ja saranat olen näemmä voidellut viime alkutalvena niin hyvin ettei toistaiseksi ole ollut mitään ongelmaa. Keskuslukituskin pelaa omalla nahkealla tavallaan, mutta sitäpä en juuri käytä. Venäjällä tietysti tulee lukittua. Autossa ei ole mitään varastamisen arvoista ja käyntiinhän sitä ei saa ilman avainta. Onhan se tietysti mahdollista että jostain paikallisesta eläintarhasta karkaa Paviaanilauma ja pistää hashispäissään koko liiterin sileäksi. No, jäähän niitä lapsia autojenkin alle.

Tällaisilla eväillä odotellaan sitä oikeaa talvea, joka täältä Joensuusta ainakin täysin vielä puuttuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Alkaisi syyniaika olla edessä. Venytetty on niin loppuun kuin mahdollista eli 22.4. on vietävä. Pakko venyttää että saa Kuusaalt pihat edes jonkun verran sulaksi. Pakko hitsata siellä ulkosalla.

Toivottavasti ei ole paljoa muuta kuin oikean helman etuosa, johon tulee isohko paikka. Mutta ainahan sitä jotain ilmenee.

Keskimmäinen polttoainetankin tukirauta on poikki. Vasen uusittiin viime kesänä. Otan tuon katkenneen pois. Jospa kelpaisi 2leveällä metallipannalla. Jos sen katkenneen jättää sinne niin uusimaanhan se vaaditaan.

Käppäriä olen käytellyt pitkän tauon jälkeen ja ensin meinasi vaijeri vähän jumittaa päälle, mutta nyt taas vapauttaa ihan hyvin.

Pitää ajella vasen takarenkas korkealle ja herkistellä jarrupainessäädin. Ei se välttämättä jumissa ole, mutta tämähän on normaalia "huoltoa".

Jäähdytysnestettä alkoi tiputella tuossa talvella. Käviköhän niin että täytin liian täyteen ja liika paine nitkautti jotain liitosta. Eipä tuota liikaa ole vuodellut, mutta tarkastettaan kun vaihdetaan joskus kesällä termari, jonka muka testasin toimivaksi. Ei pelaa kunnolla.

Erittäin hyvinhän tämä on palvellut ja tienannut moneen kertaan hintansa ja käyttökulut. Pari vuotta jos vielä saataisi ajella niin täystyytyväisyys saavutettaisiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Jäähdytysnestettä alkoi tiputella tuossa talvella. Käviköhän niin että täytin liian täyteen ja liika paine nitkautti jotain liitosta. Eipä tuota liikaa ole vuodellut, mutta tarkastettaan kun vaihdetaan joskus kesällä termari, jonka muka testasin toimivaksi. Ei pelaa kunnolla.
Itse 2 v uudemman vastaavan automallin omistaneena (oli tosin Golf Varian 1,8L CL) ehdottaisin tarkastamaan vesilaipan. On näissä tämän ikäisissä Volkkareissa muovia ja todellinen tyyppivika on hiushalkeamat ja siitä seuraavat vuodot. Passateissa ja Transporttereissakin samaa ongelmaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vesilaipan? Minkä osan laippa jäähdytysjärjestelmässä on kyse?

Tämähän kuseksii jostain syylärin vasemmasta kulmasta. Joskin neste voi myös kulkeutua tuohon kohtaan pohjapahvia pitkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Vesilaipan? Minkä osan laippa jäähdytysjärjestelmässä on kyse?
Jetasta löysin ko. osan sijaintikuvan, löytyy yleensä samalta paikalta useimmissa VW:n koneissa. Kuvia löytyy englanninkielisellä hakusanalla "coolant flange".

Kuva osasta irrallaan:
Kuva

http://i19.photobucket.com/albums/b178/ ... tta001.jpg
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin