Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tuli vaihteeksi siirryttyä taas diesel Mersu kantaan. S124 300TD aut. -91 ajettu 370 tkm. Extraplussana toimiva ilmastointi...

Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 14.8.2012 2:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Vanja-eno kirjoitti:ajettu 370 tkm toimivalla ilmastoinnilla...
Kuinkas paljon yhteensä ajettu, siis myös toimimattomalla ilmastoinnilla? :lol:

Omaa mersua olen nyt suunnitellut ottavani käyttöön viikon päästä maanantaina jolloin "kaunotar" pääsee pienelle lepotauolle ennen katsastusta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Päätin ottaa tämän käyttöön maanantaina, kävin kokeilemassa josko se vielä toimisi, toimi se! Asensin soittimen paikoilleen ja kokeilin kattoluukkua, se aukesi! Takalasi oli niin likainen ettei siitä nähnyt läpi joten pesin sen ja samalla muutkin ikkunat ja putsailin enimmät havut ja koivunsiemenet pois, lämmityslaitteen ilmanottoaukon suojana olikin muovi, viime kesän jäljiltä siinä kaukalossa olikin ämpärillinen moskaa. Tuulilasin pyyhkimen sulkaan on kesän aikana ilmestynyt huutomerkin kuva tarraan eli pitänee se vaihtaa. Sisältä sai rojut ja suurimmat hämähäkit verkkoineen kyytiä. Kesärenkaista mittasin huonoimmasta kohdasta 3,2 mm ja parhaasta 3,7 mm kulutuspintaa, yllättävän paljon kun noin leveässä renkaassa näyttää ettei pintaa olisi juuri lainkaan. Eli ei tarvinne katsastusta varten enää kesärenkaita alkaa ostamaan. Talvirenkaistakin noista hylkyyn tuomitsemistani eturenkaista mittasin yli 5 mm pintaa, pitää nyt harkita ostanko uudet suunnitelman mukaan vai en, riippuu lompakon senhetkisestä paksuudesta. Takarenkaathan tässä on vielä "melkein uudet".
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Satakunta kilometriä eilen tuli ajettua, ei ongelmia, ikkunaveivi vaan toimii väärin päin. Ensimmäisten kymmenen kilometrin aikana kuului jokin ylimääräinen vaimea raksutus pellin alta, kun tarkistin ilmat renkaista ja lähdin ajamaan raksutus oli poissa. Yllättävän hyvin oli kinkkirenkaissa ilmat pysyneet, ainoastaan takarenkaisiin lisäsin 0,1 painetta täyden kuorman 2,6 baariin. Jarrut täristivät mutta niin ne täristivät viimekin vuonna alkuun kun levyt ovat umpiruosteessa monen kuukauden seisottamisen jäljiltä. Dieseliä mahtui joku 46 litraa tankkiin. Ensi yönä sitten työreissuun.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Hyvin on toiminut eikä kommelluksia ole sattunut, kytkinjalkakin on pysynyt lattiassa. Eilen ajelin kattoluukku auki, näppärä systeemi, varsinkin kun jättää luukun auki parkkiin ja sattuu sadekuuro kohdalle. Onneksi satuin takaisin autolle ajoissa. Reilut 400 km ajoa takana ja polttoainetankki mittarin mukaan puolillaan, Ladalla alkaisi jo olemaan kiire mittarille. Perjantaina hain uudet takajarrut Motonetista, jarrulevyistä huomautti myyjä jo kaksi vuotta sitten ja katsastusmies vuosi sitten, jos ne sitten jo vaihtaisi. Samalla vaihtuu tietysti jarrupalat ja seisontajarrukengät. Pyyhkijänsulankin ostin, Valeo-merkkisenä maksoi 15,90, Bosch olisi maksanut yli kahdenkympin. Jos sen tänään saisi vaihdettua vaikka vanhakin vielä toimii mutta sitten kun nastarenkaat ilmestyy liikenteeseen ja suola-autot niin valttämättä ei kunnolla enää toimikaan ja silloin kylmässä on ilkeämpi alkaa vaihtamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Pyyhkimensulka vaihdettu, pikkuisen joutui miettimään kuinka se vaihtuu kun on erilainen systeemi kuin Ladassa. Ja vielä uudessa sulassa kiinnitysnippeli oli erilainen kuin vanhassa.

Ärsyttävä auto kun joutuu virtalukossa roikkuvien avaimien asentoa muuttamaan kun kilisevät välillä kuopissa, ei ne Ladassa koskaan kilisseet...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Öljyt pitäisi vaihtaa. Tyhjennysproppu tässä on perin hankalassa paikassa, ensinnäkin auto on matala ettei meinaa alle mahtua ja toiseksi öljypohjan suojana on pelti jossa on kolo propun kohdalla jonka kautta pitäisi yrittää proppu irrottaa ja vielä saada takaisin paikoilleenkin. Viime vuonnahan minä vaihdatin öljyt samalla kun syyläri vaihdettiin mutta meinasin tänä vuonna vaihtaa ihan itse. Tekeeköhän tällaisella mitään?:
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161038203
Jäisi propun kanssa tappeleminen pois.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti:Öljyt pitäisi vaihtaa. Tyhjennysproppu tässä on perin hankalassa paikassa, ensinnäkin auto on matala ettei meinaa alle mahtua ja toiseksi öljypohjan suojana on pelti jossa on kolo propun kohdalla jonka kautta pitäisi yrittää proppu irrottaa ja vielä saada takaisin paikoilleenkin. Viime vuonnahan minä vaihdatin öljyt samalla kun syyläri vaihdettiin mutta meinasin tänä vuonna vaihtaa ihan itse. Tekeeköhän tällaisella mitään?:
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161038203
Jäisi propun kanssa tappeleminen pois.
Nämä Mersuthan ovat enemmänkin kyllä suunniteltu että öljyt vaihdetaan kompuran avustamalla imuvaihdolla mittatikun putken kautta. Silloin kun tuo oli mulla en koskaan avannut pohjaproppua vaan vaihdoin imuvaihdolla kaverin korjaamolla. Helppoa ja siistiä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10458
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Porakone pumppu ja siihen vihreää puutarhaletkua pätkät. Perus vihreä puutarhaletku sopii siihen mittatikun putken laajennukseen ja vaihto onnistuu vaivattomasti, jäteöljytkin saa suoraan kannuun. Isäukko vaihtaa vuosittain itse tuollaisella porakonepumpulla mesen öljyt. (muista avata öljykorkki kun alat "imemään")
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Joku tällainen?:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... ppu-20904/
(ihan kuin tästä olisi ollut "puhetta" parisen vuotta sitten...)
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

pressa kirjoitti:muista avata öljykorkki kun alat "imemään"
Juu, menee muuten lohko läjään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10458
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipäs siihen öljytikun putkeen puutarhaletku käynyt, holahti sisään eli pitäisi tiivistää ettei pelkkää ilmaa ime. Paineilmaletku taas oli saman paksuinen eli ei mennyt putken sisään eikä putki sisään. Pumppukin tosin on vielä kaupan hyllyllä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

1500 km suunnilleen ajettu. Muistin että aluvanteista piti pultit jälkikiristää, vasemman etupyörän pultit olivat aavistuksen löysällä. Torstaiksi tilattu aika pajalta takajarrukamojen vaihtoa, hitsausta ja öljynvaihtoa varten.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Uudet jarrulevyt ja -palat uusittu taakse, seisontajarrukenkiä ei katsottu aiheelliseksi vaihtaa kun pintaa on vaikka kuinka, sen sijaan ura levyn sisällä (rummussa?) oli perin syvä. Onpas nyt mukava jarrutella kun ei poljin täristä! Kaksi paikkaa molemmin puolin etulattiaan myös Kempillä liimattiin. Voisi ruveta suunnittelemaan katsastukseen vientiä. Mahtaakohan olla edukkaampaa teettää savutesti jossain muualla kuin katsastuskonttorilla?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin