Lanka jumissa MIG:ssä

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

MIG oli pitempään käyttämättä ja sitten kun sille tuli töitä, niin eipä tule lankaa. Kuuntelin kelan pyörivän ja näin tosiaan tapahtui. Lanka oli jo poikki syöttöpyörältä ja sekaisin koneen sisässä. Pistooliin suusta kun koittaa lankaa vetää ulos, niin ei se liiku mihinkään. Mitä voisi tehdä ja mitä ihmettä on tapahtunut?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lanka on ruostunut ja tarttunut ohjuriin. Pura kahva pois kaapelista ja sitten kaapeli suorana vedä lanka pois. Minkäli ei vetämällä tule pois niin siten öjyä ohjuriin ja yön yli antaa muhia ja aamulla vetää pois. Langan ohjurin puhdistaminen kuuluu migin perus käyttöhuoltoon. Itse olen joskus silikonilla ohjurin voidellut, toki uusi ohjuriputkikaan ei paljoa maksa.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Todennäk langan pää on pienellä koukulla sieltä syöttöpyörän juuresta,eli koetappa vetää toiseen suuntaan,
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Syöttöpyörän juuressa oli tosiaan sellainen koukku, mutta ei tunnu tulevan toiseenkaan suuntaan vetämällä.

Tuli yö, niin jäi operaatio kesken. Pistoolin sain auki, mutta tuntuu kaikki olevan niin jumissa, että ei mikään oikein tunnu aukeavan. Pistooli kasassa kun nykii langasta, niin lanka liikahtaa muutaman millin. En sitten tiedä, että miten sinne ohjuriin saa öljyä sisään... Ohjuriputken on koneen edellinen omistaja vaihtanut ja sen jälkeen koneella ei kauheasti olla hitsailtu. Sama juttu pistoolin kanssa eli senkin edellinen omistaja on vaihtanut. Perhana kun on vaan räpeltänyt niin, että kaasua kusee koneen sisälle. Silikonilla sitä koitin tiivistää. Kaasut karkaa siis siitä koneen sisälle, mistä lanka menee putkeen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mitä merkkiä kone on? Esab,Wallius,Kemppi tms? Onko poltin (kolvi) kytketty koneeseen ns €uro-liittimellä...jos on niin katso seuraavaa.

-onko kolvissa oleva kaasuliitin (pieni ulkoneva 6mm:n putki) kunnossa.Siinä kuuluu olla päässä pieni O-rengas.Joskus tämä putki katkeaa O-renkaan kohdalta ja kaasut karkaa liittimen välistä.
-onko polttimen vastakkeessa vierasesine kaasuputkessa.Tämä estää sen sttä kolvi ei asetu tiiviisti paikalleen.
-Hitsauskoneen kaasutiiveyden voi kokeilla näin: Nosta syöttöpyörä ylös tai laita lankapotikka nollille.Kytke koneeseen virta.Tee mikkilangasta U:n muotoinen lenkki jolla oikosuljet polttimen liipaisulinjan.Sulje peukalolla kaasun tulo.Kunnon paine pitäisi tuntua jos kone on kaasutiivis.Jos näin ei ole niin vika voi olla kolvin €uroliittimen rungon sisässä.

Langan postaminen polttimesta:
Irroita langanjohdin ja vedä se pois.Poista sivuleikkurilla koukut tms,mutta jätä lankaa sen verran että siitä voi vetää.Hakkaa langanjohdinta ruoskamaisesti betonilattiaa vasten.Se voi irroittaa ruostuneen langan.Jos langan pää karkaa niin pyöritä langanjohdinta tiukalle kierteelle.Sillon lanka asettuu langanjotimessa sisäsyrjälle ja langan pää pilkistää ulos josta saa otteen.Jos saat langan pois puhalla langajohdin paineilmalla.Jos ilmaa tulee huonosti,hakkaa laganjohdinta ruoskamaisesti lattiaa vasten kun samalla annetaan paineilmaa.Joskus ruostyemöykky tulee paukahtaen ulos.Taittuneet langanjohtimet vaihtoon.

Hitsauskonekorjaaja 1994-2003
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mitäs ammattimies sanoo jos sinne (muoviseen) langanohjuriin sumuttaa silikoniöljyä, sehän lisää luistoa. Onko vaarana sitten myöhemmin että silikoni kerää pölyä ja aiheuttaa enemmän jumittamista?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ylensä ei langanjohtimiin laiteta mitään.Silikoniöljy liukastaa mutta samalla kerää hienoa pölyä tahnaksi.Joskus käytettiin konstina langanjohtimen kääntöä siten että langanjohdin(tefloninen) käännettiin polttimen sisällä.Tämä sen takia että teräslanka kuluttaa teflonin haavalle polttimen kahvan takaa sen ollessa taivutettuna hitsatessa.Näin kulunut pää tulee €uroliittimen puolelle koneen lähelle ja on suorassa.
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jaska HKI kirjoitti:pää tulee €uroliittimen puolelle...
Itselläni on vielä wanha markka-aikainen Italialainen finmig eli siinä on kiinteä poltinkaapeli. Toki siinähän onnistuu kaikki (vain vähän enemmän tuötä...).
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Turha hankkia konepajalaitetta jos vähemmälläkin pärjää.Viel ne vaativatkin voimavirtaa.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Ompa taasen hyvä ketju. Ongelmaan kaivataan ratkaisua, ja vastauksia tulee. Etenkin tuo perusteellinen selvitys oli mainio (asiantunteva). Jouduin asiat pistämään lisämuistiini (muija), koska oma jo vuotaa. Sitä ei voine paljon paikkailla.

Muistan kun ensimmäisen keran sain opastuksen kera kokeilla migiä. Kaasu- ja puikkokokemusten jälkeen oli tunnelma sama, kuin poikuuden mennessä, tahi ensimmäisen kahvilaivan rantauduttua Liinahamarin kaijalle. Kelpasi ohutlevyjen kanssa pusaavan touhuta.

Mitä Migille tulisi tehdä ennen pakollista talviseisokkia (kylymä talli) ?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eipä oikeastaan paljon mitään.Kone saa olla kylmässä mutta ei kosteassa.Paineilmalla puhallus kun pellit on auki.Tietysti liitokset maakaapelissa voi tarkitaa.Löysän liitoksen huomaa DIX-liittimen/maakaapelin lämpenemisenä hitsatessa.Syöttöpyörän kuluneisuuden voi testata mikkilangan pätkällä jota vetää vetopyörien läpi vastarullan ollessa kytkettynä.Langanohjaimet pitää tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.Takaohjain syöttöpyörän ja lankakelan välissä pitää myös tarkistaa,se kuluu haavalle jos on muovia.Koneen sisäisiä kytkentöjä voi tarkistaa.Abikoliittimet on yleensä luotettavia.Vahvavirtaliitokset voi myös tarkistaa.Syöttöpyörät ilman laakereita kevyt rasvaus.Kelajarrun voi tarkistaa jos käyttää painavia 15kg keloja.Lankakela kannattaa ottaa pois ja viedä jonnekkin kuivaan esim.Lämmönjakohuoneeseen.Ruostetäplittyneellä langalla ei tee mitään (ei kulje johtimessa,oksidi hapettaa hitsin ja sauma kuohuu)

Syöttöpyöristä:
-käytä aina vastakkain samanmallisia syöttöpyöriä,mieluummin U-uraisia jotka eivät mankeloi lankaa.V-urainen tekee sitä jonkinverran mutta pyälletty eniten.Se rypyttää langan pinnan josta irtoaa hilsettä joka tukkii langanjohtimen ja kuluttaa virtasuuttimen

Suojakaasun Määrä hitsatessa:
-suojakaasun liiallinen virtaus voi aihettaa likaantuneessa kaasusuuttimessa pyörtteilyä joka sotkee ilmaa mukaan ja hitsistä tulee "näkkileipää"
-suojakaasun määrä on sopiva kun hitsi onnistuu
-jos roskia pystyy puhaltamaan polttimella on kaasun tulo aivan liian suuri
-tuulisuoja varsinkinkaarevilla ulkopinnoilla auttaa asiaa
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse otan aina langan pos ja vien sisälle lämpimään ja kuivaan paikkaan. Joskus olen jopa syöttöpyörälle pästänyt suihkauksen suojaöljyä. Langan johdin kanntaa paineilmalla puhaltaa (vastakarvaan) puhtaaksi. Näillä ohjeilla ainakin minä olen saanut esällä aloittaa hyvin (tai ainakin samoin kuin ennekin) toimivalla koneella...
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Walliuksen kone siis kysymyksessä. Ei ole poltin euroliittimellä vaan sellainen "kiinteä malli". Koitan ottaa ehtiessäni huomenna kuvan siitä paikasta mistä kaasu vuotaa tai ainakin vuoti ennen. Epäilen vahvasti, että korjauspatentti ei enään pidä. Ihan kuin joku osa puuttuisi tms. Muistelisin edellisen omistajan kertoneen sellaista, että oli polttimen yms. vaihtanut. Olisiko jotain unohnut...

Olen tuota itsekkin miettinyt, että pitäisikö lankakela ottaa sisälle esim. talveksi (tai kun kone on muuten pitkään käyttämättä). Vaan voisi tulla sanomista, jos lankakelaa alkaa sängyn alle talviunille laittaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lanka jumissa MIG:ssä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Näyttää olevan samasta paikasta hankittu vekotin kuin omanikin joka on tosin kertaluokkaa suurempi!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Vastaa Viestiin