Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Jeps kukkuu eli samara 1500i vuosimallia 2000
Asensin autoon juuri vahvistimen ja subbarin ja näin kävi:
Lähtee käyntiin lähes normaaliin malliin mutta tyhjäkäynti vaeltaa ja kovin vaikealta tuntuu käynnissä pysyminen kun kierrokset tippuu 1000 --> 500
Ajossa auto nykii paljon oli nopeus ja kierrokset mitkä tahansa. Ei tahdo kiihtyä edes kaheksaankymppiin.
Missä vika? tulpat oli kunnossa
btw onko ihan normaalia että lämpömittari on aina ajossa reippaasti yli 90 ja lämmöt nousee varsin nopeasti jos seisoo tyhjäkäynnillä? ollut aina näin.
Asensin autoon juuri vahvistimen ja subbarin ja näin kävi:
Lähtee käyntiin lähes normaaliin malliin mutta tyhjäkäynti vaeltaa ja kovin vaikealta tuntuu käynnissä pysyminen kun kierrokset tippuu 1000 --> 500
Ajossa auto nykii paljon oli nopeus ja kierrokset mitkä tahansa. Ei tahdo kiihtyä edes kaheksaankymppiin.
Missä vika? tulpat oli kunnossa
btw onko ihan normaalia että lämpömittari on aina ajossa reippaasti yli 90 ja lämmöt nousee varsin nopeasti jos seisoo tyhjäkäynnillä? ollut aina näin.
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Oliko auto siis toimiva ennen musiikkilaitteiston asennusta?
Jos oli, kannattaa huomio kiinnittää omiin asennuksiin.
Esimerkiksi ladassa on aivan onneton maadoitus akun -navan ja korin/moottorin välillä. Tällä tarkoitan sitä, että vahvistimeen kannattaa ottaa maadoitus suoraan akun kengästä, kuten myös Plussa, jolloin ennestäänkin turhan ohut päävirtajohdotus ei kuormitu suotta lisää.
Tuleeko käyntiongelmat vain musiikkia kuunnellessa, vai muutenkin?
Olen nähnyt yhden vahvistinasennuksen jossa oli asiallisesti vedetty 25mm2 kaapelilla akun plussalta vahvistimelle, mutta maadoitus otettu peräkontin lattiasta. Alkuperäinen maadoitusjohto akun ja korin välillä toimi hienosti sulakkeena kun paloi poikki kun alettiin musiikkia "kuuntelemaan".
Itse en kyllä pidä peltien räminää ja rytmihäiriöitä aiheuttavaa jumputusta musiikkina
Jos oli, kannattaa huomio kiinnittää omiin asennuksiin.
Esimerkiksi ladassa on aivan onneton maadoitus akun -navan ja korin/moottorin välillä. Tällä tarkoitan sitä, että vahvistimeen kannattaa ottaa maadoitus suoraan akun kengästä, kuten myös Plussa, jolloin ennestäänkin turhan ohut päävirtajohdotus ei kuormitu suotta lisää.
Tuleeko käyntiongelmat vain musiikkia kuunnellessa, vai muutenkin?
Olen nähnyt yhden vahvistinasennuksen jossa oli asiallisesti vedetty 25mm2 kaapelilla akun plussalta vahvistimelle, mutta maadoitus otettu peräkontin lattiasta. Alkuperäinen maadoitusjohto akun ja korin välillä toimi hienosti sulakkeena kun paloi poikki kun alettiin musiikkia "kuuntelemaan".
Itse en kyllä pidä peltien räminää ja rytmihäiriöitä aiheuttavaa jumputusta musiikkina

Viimeksi muokannut äölkjhgf, 26.7.2012 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
vahvistin oli oikein asennettu. ja käyntiongelma on oli vahvistin kiinni tai irti akusta, kuunneltiin musiikkia tai ei. kyllä virtaa pitäisi riittää o.o
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Jos ongelmat tuli vahvistimen asennuksen jälkeen, niin oletko käyttänyt jotain alkuperäisiä liitoksia irti jolloin johonkin olisi voinut jäädä löysää, tai jokin piuha irrota. Akun luona ainakin on muutama ohut piuha, olisiko sellainen irronnut?
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Eihän virtalukon kautta ole otettu mitään suurta virtaa vaativaa toimintoa? Ainoa mitä sitä kautta kannattaa ottaa on heräte mankalle.
En keksi muuta kuin vikakoodin lukua, tai nollaamista akunkengän irrottamalla puoleksi tunniksi. (tämä tosin kadottaa koodit, mutta jos siellä vika on niin tuleehan se uudestaan esille).
En keksi muuta kuin vikakoodin lukua, tai nollaamista akunkengän irrottamalla puoleksi tunniksi. (tämä tosin kadottaa koodit, mutta jos siellä vika on niin tuleehan se uudestaan esille).
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Tähän et vielä vastannut, eli oliko kunnossa ennekuin aloit "asentaa?äölkjhgf kirjoitti:Oliko auto siis toimiva ennen musiikkilaitteiston asennusta?
Ilmeisesti akunkenkä oli pitkään irti kun johtoja vetelitte. Palaako moottorin häiriövalo? Mahdollista on että likainen ilmamassa-anturi ei enää ole raja-arvoissa, eikä boksi osaa siksi enää sopeutua arvoihin...
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Jos vika tuli asennuksen jälkeen niin oliko akun johdot irti?lamara kirjoitti:Jeps kukkuu eli samara 1500i vuosimallia 2000
Asensin autoon juuri vahvistimen ja subbarin ja näin kävi:
Lähtee käyntiin lähes normaaliin malliin mutta tyhjäkäynti vaeltaa ja kovin vaikealta tuntuu käynnissä pysyminen kun kierrokset tippuu 1000 --> 500
Ajossa auto nykii paljon oli nopeus ja kierrokset mitkä tahansa. Ei tahdo kiihtyä edes kaheksaankymppiin.
Missä vika?
Jos oli ja sen jälkeen ei enää pelaa niin uskoisin vian olevan ilmamassamittarissa.
Voit kokeilla ottamalla ilmamassamittarin johtoliittimen irti ja ajamalla koeajon, jos toimii paremmin niin vaihda uusi massamittari.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Eikö näissä pysty puhdistmaaan Ilmamassa-anturia? Eli pitääkö se aina vaihtaa jos ei toimi?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Putsasin. JA NYT PELAA!!!! aika jännä että tuo likaantuminen sattui juuri siinä vahvarin asennuksen aikaan : DPöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eikö näissä pysty puhdistmaaan Ilmamassa-anturia? Eli pitääkö se aina vaihtaa jos ei toimi?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Eihän se ole joko liian likainen tai puhdas vaan sinne kertyy pikkuhiljaa likaa. Jossain vaiheessa se sitten saavuttaa kriittisen pisteen.
Ja voisiko olla, että kun järjestelmä oli ilman virtoja vahvarin laiton aikana, niin ohjausyksikkö "nollaantui" ja kun se laitettiin jälleen kiinni, niin eipä enää ymmärtänytkään ilmamassasignaalia samalla tavalla kuin aiemmin "tottuneena" likaantuneeseen anturiin ja signaaliin? Tämä nyt on aivan hurjaa arvailua eikä tällä välttämättä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Ja voisiko olla, että kun järjestelmä oli ilman virtoja vahvarin laiton aikana, niin ohjausyksikkö "nollaantui" ja kun se laitettiin jälleen kiinni, niin eipä enää ymmärtänytkään ilmamassasignaalia samalla tavalla kuin aiemmin "tottuneena" likaantuneeseen anturiin ja signaaliin? Tämä nyt on aivan hurjaa arvailua eikä tällä välttämättä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Akunkengän ollessa irti boksin sopeutustiedot katoavat, ja mikäli joku komponentti ei ole raja-arvoissa niin uudelleen soputusta ei tapahdu. Näitä on joskus sattunut hitsauksenkin yhteydessä kun varmuudeksi on akunkenkä ollut irti, sitten laitetaan hitsarin syyksi että hajotti auton...pressa kirjoitti:Ilmeisesti akunkenkä oli pitkään irti kun johtoja vetelitte. Mahdollista on että likainen ilmamassa-anturi ei enää ole raja-arvoissa, eikä boksi osaa siksi enää sopeutua arvoihin...
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
äölkjhgf kirjoitti:Oliko auto siis toimiva ennen musiikkilaitteiston asennusta?
Jos oli, kannattaa huomio kiinnittää omiin asennuksiin.
Esimerkiksi ladassa on aivan onneton maadoitus akun -navan ja korin/moottorin välillä. Tällä tarkoitan sitä, että vahvistimeen kannattaa ottaa maadoitus suoraan akun kengästä, kuten myös Plussa, jolloin ennestäänkin turhan ohut päävirtajohdotus ei kuormitu suotta lisää.
Tuleeko käyntiongelmat vain musiikkia kuunnellessa, vai muutenkin?
Olen nähnyt yhden vahvistinasennuksen jossa oli asiallisesti vedetty 25mm2 kaapelilla akun plussalta vahvistimelle, mutta maadoitus otettu peräkontin lattiasta. Alkuperäinen maadoitusjohto akun ja korin välillä toimi hienosti sulakkeena kun paloi poikki kun alettiin musiikkia "kuuntelemaan".
Itse en kyllä pidä peltien räminää ja rytmihäiriöitä aiheuttavaa jumputusta musiikkina
Ennemminkin kannattaa parantaa akun ja korin maadoitusta. 5m pitkällä 25mm2 kaapelilla on suurempi tehohäviö kuin 0.5m pitkällä 6mm2 kaapelilla. Tämähän ei nyt topicin aiheeseen liittynyt mutta mainitsin vain. Virta toki akulta.
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Herätänpäs muinaisen aiheeni henkiin. Taas on samaraan tullut käynti ja käynnistyshäiriöitä, boksi päästelee välillä naksahduksia ja moottoripuhallin on päällä lähes poikkeuksetta. Kaikki viittaisi siihen että ilmamassamittari on tullut tiensä päähän. en pienellä puhdistamisella saanut siihen tolkkua eli taitaapi olla vaihdon paikka. Edellisellä ajeltu 2,5 vuotta. onko ihan normi vaihtoväli?
Re: Samara nykii ajossa, pysyy tuskin käynnissä
Niin ja syksyllä vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin ja 2013 puolella taisin vaihtaa starttimoottorin. että niistä ei nyt pitäisi olla kiinni.