-88 Samara ja sen ongelmat
-88 Samara ja sen ongelmat
Elikkäs sukulaistädin vanhaan 1,3 Saranaan tuli ongelma. 30 tkm ajettu tuore peli.. Autoon teetettiin jossain vaiheessa kevättä moottorinpesu päällisin puolin, ja muutama viikko sen jälkeen auto hyytyi. En tiedä onko pesulla osuutta. Ainakaan koskaan ennen ei ole nikotellut.
Oireet:
-Mittarinvaloja ei syty kun virran laittaa päälle.
-Koneen starttimoottori pyörittää, mutta kone ei edes lupaa. Mitä irtotulpalla kokeilin, niin kipinää ei ole. Ei myöskään hörähdä vaikka bensaa kaataa kaasarin kurkkuun suoraan.
Pystyykö noiden perusteella arvailemaan mitään? Olen katsellut jotain kohteita, esim. puhdistanut virranjakajan kannen sisältä, katsonut johtoliitokset puolaan ym. Ei kipinää. Jokin sulake, rele, boksi vai mikä?
Oireet:
-Mittarinvaloja ei syty kun virran laittaa päälle.
-Koneen starttimoottori pyörittää, mutta kone ei edes lupaa. Mitä irtotulpalla kokeilin, niin kipinää ei ole. Ei myöskään hörähdä vaikka bensaa kaataa kaasarin kurkkuun suoraan.
Pystyykö noiden perusteella arvailemaan mitään? Olen katsellut jotain kohteita, esim. puhdistanut virranjakajan kannen sisältä, katsonut johtoliitokset puolaan ym. Ei kipinää. Jokin sulake, rele, boksi vai mikä?
Viimeksi muokannut juippi11, 20.10.2012 5:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Virtalukon pohja? Kokeile kääntää avainta ja hiukan "ravistella" jos vaikka jossain kohtaa hiukan valot välähtäisi. Voit myös kokeilla laittaa "hyppyjohdolla" sähköt akulta puolalle.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Pitää kokeilla. Näissä on kuulemma sulakerasiavikojakin. Rintapellissä konetilassa näkyi joku pömpeli olevan.. Mutta estääkö sulakerasia käynnistymisen, jos rikki? Itse sulakkeita oli joku jo katsonut eikä nähnyt viallista.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Tai virranjakajan yksikkö,se pieni boksi konehuoneessa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Kuskin penkillä istuen, laita oikea käsi rattiputken oikealta puolelta sinne muovien alle, niin siellä osuu käteen virtalukon pohjan liitin. Avaa se ja tarkista, onko jonkin pinnin ympäristö sulanut. Kiristä naarasliittimiä ja tökkää liittimet takaisin yhteen.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Kannattaa katsoa myös sulakerasian alapuolelle tulevat liittimet.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Kiitän tähänastisista, tarkistan nuo kun seur. kerran pääsen autoon käsiksi.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
audiq:n arvaus oli kai lähin. Kävin kyllä muitakin liittimiä pihtien ja crc:n kanssa läpi, mutta tuo ohjausakselin vieressä oleva virtalukon? liitin oli aivan väljä. Korjailin sitä ja auto tärähti käyntiin.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Hieman asian vierestä, onko täysin(!) ruosteettomalla, muutenkin uudennahkealla ekan lähdön Samaralla jotain nousevaa arvostusta? Noin hienoa en kyllä ole vuosi(kymmeniin) nähnyt. Ikänsä ollut yöt tallissa jne. Eikä ole talvella ajettu. Korjauspalkkiona saisin tuon saranan nyt ilmaiseksi, se kun oli tuon vian takia jo saanut romutustuomion. En vaan tiedä viittiskö ottaa toista autoa ylläpidettäväksi. Sen verran olin muistanut kuitenkin tiedot väärin, että auto on rekisteröity vasta -88 puolella. Ajomääräkin oli peräti 45 tkm. Jos olisi -86 niin silloin olisi ainakin lada-piireissä varmaan enemmän "haluttu"? Huono puoli autossa on nelivaihteisuus. Eipä tuo viitosella varmaan jaksaisikaan mennä..
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Hyvä että lähti käyntiin. Mainitsemillasi oireilla todennäköisin vikapaikka se liitin ja toinen olisi ollut virtalukon pohja, mutta se ei vaihtamatta elvy, joten oli tälläkin kertaa se liitos syynä.
Ei sillä autolla tällä hetkellä kovin paljon rahallista arvoa ole. Sekin kertoo jotain arvosta, että 45tkm ajettu auto ollaan valmiita paalaamaan. Mutta jotain mallia kun pidetään tuolla tavalla arvottomana hyviäkin yksilöitä, niin siitähän ne sitten katoavat ja jäljelle jääneiden arvo nousee.
Ladojahan harrastetaan kyllä, mutta yleensä se harrastaminen on turmiollista Lada-kannalle. Nettiautoakin kun katselee, niin 99% takavedoista on tärvelty pilalle.
Jos meinaat siitä käyttöautoa, niin todennäköisesti se happanee ennen kuin sillä alkaa mitään todellista rahallista arvoa olemaan. Jos ei sitten vain kesällä suhaile ja talvet säilytä jossain katon alla.
Hyvä käyttöautohan sellainen on nurkka-ajossa, kun kestää vaikka mitä ja ihan mukava ajellakin. Toisaalta sääli pilata niin hyvin tähän asti säilynyttä yksilöä arkiajoilla.
Jos löydät hyvän säilytyspaikan autolle, niin laita auto talteen ja ota kymmenen vuoden päästä esiin, kun suurin osa Samaroista on romutettu. Tai etsi autolle hyvä koti, jotta yksilö säästyisi tarpeettomalta romutukselta. Varmaan paras paikka sellainen, jolla on suulissa tilaa ja joka ei varsinaisesti Ladoja harrasta.
Mikäkin voisin koittaa sille uutta kotia kysellä, jos auto on jossain järkevän matkan päässä ja et sille itse paikkaa löydä.
Ei sillä autolla tällä hetkellä kovin paljon rahallista arvoa ole. Sekin kertoo jotain arvosta, että 45tkm ajettu auto ollaan valmiita paalaamaan. Mutta jotain mallia kun pidetään tuolla tavalla arvottomana hyviäkin yksilöitä, niin siitähän ne sitten katoavat ja jäljelle jääneiden arvo nousee.
Ladojahan harrastetaan kyllä, mutta yleensä se harrastaminen on turmiollista Lada-kannalle. Nettiautoakin kun katselee, niin 99% takavedoista on tärvelty pilalle.
Jos meinaat siitä käyttöautoa, niin todennäköisesti se happanee ennen kuin sillä alkaa mitään todellista rahallista arvoa olemaan. Jos ei sitten vain kesällä suhaile ja talvet säilytä jossain katon alla.
Hyvä käyttöautohan sellainen on nurkka-ajossa, kun kestää vaikka mitä ja ihan mukava ajellakin. Toisaalta sääli pilata niin hyvin tähän asti säilynyttä yksilöä arkiajoilla.
Jos löydät hyvän säilytyspaikan autolle, niin laita auto talteen ja ota kymmenen vuoden päästä esiin, kun suurin osa Samaroista on romutettu. Tai etsi autolle hyvä koti, jotta yksilö säästyisi tarpeettomalta romutukselta. Varmaan paras paikka sellainen, jolla on suulissa tilaa ja joka ei varsinaisesti Ladoja harrasta.
Mikäkin voisin koittaa sille uutta kotia kysellä, jos auto on jossain järkevän matkan päässä ja et sille itse paikkaa löydä.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Joo, en raaski kyllä ainoaksi käyttöautoksi ottaa. Lähinnä ikänsä takia sukulaistäti halusi autosta eroon. Ei tule sillä enää ajaneeksi. Mutta kun hänellä on sille talli joutilaana, niin pitää neuvotella niin että auto saisi olla vielä siellä, vaikka tulisi minun nimiin. Välillä sitten ajaisin ettei paikalleen happane. Omat perillisensä eivät sitä autoa juuri arvosta, joten paalaus sille tulisi kun tädistä joskus aika jättää, ellei lada ole minun nimissä. Itselläkin ois kyllä lapsuudenkodin tallissa maalla tilaa. Toivottavasti näille ei käy kuten harvoille säästyneille Talboteille ja etuveto-Simcoille: arvo ei nouse koskaan. Nyt taisi tulla hajonneesta Talbotista jääneille uusille kesärenkaille käyttöä, ne kun menee tähän suoraan vanteineen.
Yksi ukko täällä Kainuun korvessa on kyllä pitänyt -71 nappista ihan ympärivuotisena käyttöautona uudesta asti. Ihan hyvänä on säilynyt silti, kun ei ole suolatietä nähnyt. Mutta siitä autosta ei ukko luopunut mistään hinnasta..
Yksi ukko täällä Kainuun korvessa on kyllä pitänyt -71 nappista ihan ympärivuotisena käyttöautona uudesta asti. Ihan hyvänä on säilynyt silti, kun ei ole suolatietä nähnyt. Mutta siitä autosta ei ukko luopunut mistään hinnasta..
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Loppupeleissähän arvo on se, mitä autosta saa myydessä. Joku Talbot voi olla hankala myytävä, mutta onhan niidenkin arvo ennemmin nousemassa kuin laskemassa. Toisaalta onko sillä rahallisella arvolla merkitystä, kun onhan sellainen hienossa kunnossa säästynyt Samara auto, jota ei monella muulla ole. Arvoa/Arvostusta se on sekin, että kun jonnekin pysähtyy, niin joku tulee juttelemaan, että meilläkin oli tällainen joskus, oli hyvä auto ja jne.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Melko vahvasti olen jo päättänyt että otan tuon. Ihan hyvähän se on ajaakin. Ja huomioarvoa näyttäisi olevan enemmän kuin 100kiloeuron Audilla.. Kone käy pehmeästi kuin mikä eikä raksuttele tai kolise, Porce-systeemiähän se taitaakin edustaa. Tosi paljon näyttää vanhojen Seatien Porce system -koneelta.
Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Nyt menee kyllä OT:ksi,mutta Samaran koneethan ovat Porschen suunnittelemia,samoin kuin Seattienkin koneet=SYSTEM PORSCHE ...Nimim:minulla on esimerkiksi 6kpl Seat Malaga autoja (taatusti halveksittu/vähän arvostettu auto ollut aina).mutta Malagatkin tulevat olemaan jossain vaiheessa sellaisia autoja,joista vielä ihmiset havahtuu...että "näitäkin oli aikoinaan,mutta minne ne kaikki hävisivät"juippi11 kirjoitti:Melko vahvasti olen jo päättänyt että otan tuon. Ihan hyvähän se on ajaakin. Ja huomioarvoa näyttäisi olevan enemmän kuin 100kiloeuron Audilla.. Kone käy pehmeästi kuin mikä eikä raksuttele tai kolise, Porce-systeemiähän se taitaakin edustaa. Tosi paljon näyttää vanhojen Seatien Porce system -koneelta.


Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne
Jännä että kirjoitin Porschen 2 kertaa väärin.. No eipä sitä nimeä Samaran koneessa luekaan, toisin kuin Seatissa, niin ei ole pinttynyt nimen oikeinkirjoitus mieleen.